اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
پرنده با پای شکسته روی سبزه ها افتاده است.

شکستگی پای پرندگان؛ علایم، تشخیص و درمان پای شکسته پرنده های زینتی

شکستگی پای پرندگان

پرندگان به دلایل مختلف از جمله سقوط از ارتفاع یا گیر کردن در میله های قفس می توانند دچار شکستگی پا شوند. داشتن اطلاعات کافی می تواند به صاحبان پرندگان کمک کند که در زمان بروز حادثه، اقدامات اولیه را برای کمک به پرنده خود انجام دهند. اگر شما هم در خانه پرنده نگه می دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مجله پت شاپ پت خرید را مطالعه کندی تا در صورت بروز حادثه برای پرنده، راه های کمک کردن به او را بدانید.

 آناتومی و نقش پای پرندگان

پرندگان اهلی و وحشی دارای استخوان های ریزی هستند که مستعد پیچ ​​خوردگی و شکستگی است. آناتومی یک پرنده روی یک سیستم اسکلتی پیچیده بنا شده است که امکان برخاستن، بالا رفتن، پرواز و فرود ایمن را برایش فراهم می کند. در حالی که بالها به عنوان نقطه قوت پرنده در نظر گرفته می شوند، پاهای پرنده نیز به همان اندازه مهم هستند. استخوان پای یک پرنده سنگین ترین استخوان او است. این استخوان به مرکز ثقل پرنده نزدیک است و به پرواز او کمک می کند. پاهای یک پرنده باید به اندازه کافی مقاوم باشند تا بعد از پرواز، وزن خود را برای فرود تحمل کنند. همچنین پاهای پرنده به او اجازه می دهد تا در حالت طبیعی یا در قفس به صورت متعادل حرکت کنند.

همانگونه که انسانها به دستان خود وابسته اند، پرندگان نیز به پاهای خود وابسته هستند. این پاهای نازک و ظریف پرنده هستند که غذا را  جستجو می کنند. پرندگان بوسیله پاهای خود مصالح لازم را برای ساختن لانه و مراقبت از فرزندان خود جمع آوری می کنند. اگرچه پاهایشان از نظر ظاهری صاف به نظر می رسد، اما به سه قسمت تقسیم می شود. این سه قسمت عبارتند از: استخوان ران ، ساق پا و پایین پا. شایع ترین شکستگی ها مربوط به استخوان ساق پا و پایین پا است.

به همین دلیل شکستگی پا در پرنده باعث نگرانی زیادی می شود. اگرچه آنها از آنچه فکر می کنیم قوی تر هستند، اما پاهای آنها آنقدر کوچک است که به راحتی از ضربه، زمین خوردن و حملات حیوانات شکسته می شود. پای پرندگان معمولاً پس از سقوط از درخت یا هنگام حمله حیواناتی مانند گربه می شکند.

جالب است بدانید: تشخیص سن پرنده ها ؛ نکاتی برای تعیین سن پرنده شما

 تشخیص شکستگی پای پرنده توسط صاحب پرنده

صاحبان پرندگان قادر خواهند بود به سرعت شکستگی یا حتی پیچ خوردگی را در ساق پای پرنده تشخیص دهند. منظره دردناک برای صاحبان پرنده، این است که می بینید پرنده دلبندشان قادر به برقراری تعادل روی پاهای خود نیست. این پرنده احتمالا روی یک پا ایستاده و سعی می کند وزن خود را به پای سالم منتقل کند. به محض مشاهده این رفتار باید بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید. چون نه تنها پرنده درد می کشد، بلکه هرچه زودتر استخوان سر جای خود محکم شود، شانس بیشتری برای ترمیم و بازگشت به عملکرد طبیعی وجود دارد. اگر امکان تعیین وقت فوری دامپزشکی وجود ندارد، می توانید اقدامات محافظتی را انجام دهید تا بتوانید در همان روز ولی کمی دیرتر به دامپزشک مراجعه کنید.

پرنده با پای شکسته در دست یک انسان

پرنده با پای شکسته، قادر به برقراری تعادل روی پاهای خود نیست.

 در صورت خونریزی پا پرنده ها چه باید کرد؟

در حالت ایده آل سعی کنید شخص دیگری را پیدا کنید که به شما کمک کند. پرنده را به قفسی که هیچ حیوان دیگری ، منتقل کنید. یک وسیله گرمکن به راحت تر نگه داشتن پرنده و جلوگیری از شوک کمک می کند. در صورت خونریزی، از جوش شیرین یا آرد ذرت برای کاهش خونریزی استفاده کنید. با استفاده از یک پد گاز، خون روی بدن پرنده را پاک کنید و برای کاهش خونریزی کمی فشار وارد کنید. پماد آنتی بیوتیک را می توان در اطراف ساق پا یا پایین پا بمالید و همچنین از بانداژ شل استفاده کنید. پرنده را با پیچاندن در حوله مهار کنید.

اگر خونریزی کند گردید، گاز را در ناحیه آسیب دیده روی پا بپیچید. گاز را تا کمی بالاتر یا پایین تر از ناحیه خونی بپیچید. گاز را در چند لایه بپیچید. اما گاز نباید سفت باشد. آن را آنقدر سفت نبندید که گردش خون در ساق پا را قطع کنید. اگر احساس می کنید آتل مفید خواهد بود، از یک گوش پاک کن، یک تکه مقوا یا حتی یک چوب نرم به عنوان آتل استفاده کنید. آتل باید در طول پا استفاده شود.

اگر پای پرنده شما زخمی شده مطالعه مطلب درمان زخم پای پرندگان نیز برایتان مفید خواهد بود.

 علائم شکستگی پا در پرندگان

  •        شکستگی و خم شدگی آشکار در ساق پا
  •       ایستاده روی یک پا
  •       تلاش برای حفظ تعادل
  •       استرس 

تشخیص شکستن پا در پرنده ها

تشخیص شکستگی یا پیچ خوردگی پا به راحتی امکان پذیر است. زیرا پرنده قادر به تحمل وزن بر روی یک پا نیست. شکستگی اغلب توسط دامپزشک به راحتی قابل تشخیص است. اشعه ایکس شکستگی بالقوه را شناسایی می کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علائم بیماری پرندگان ؛ مریضی پرنده های زینتی را چگونه تشخیص دهیم

پرنده با پای شکسته روی برف افتاده است

اغلب شکستگی پای پرنده با اشعه ایکس قابل تشخیص است.

درمان شکستگی پا در پرندگان

دامپزشک محل شکستگی را تثبیت کرده و درمان می کند. دامپزشک پای پرنده شما را گچ می‌گیرد و پرنده یک شب برای مراقبت در دامپزشکی نگه داشته شود. اگر پرنده درد قابل توجهی داشته باشد، دامپزشک ناراحتی اش را درمان می کند.

برخی از شکستگی ها ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشند. به ویژه اگر شکستگی در استخوان ران قرار داشته باشند، معمولا به عمل جراحی نیاز دارد.

 بهبود پای شکسته در پرندگان

هنگامی که شکستگی پای پرنده توسط دامپزشک تثبیت می شود، روند بهبودی در عرض یکی دو روز قابل مشاهده است. تحمل وزن ممکن است حدود ۱ هفته طول بکشد. دامپزشک در ابتدا بررسی های هفتگی یا دو هفته ای برای بررسی علائم کبودی و پیشرفت لازم درمان را انجام می دهد. در دوران نقاهت، پرنده را در یک محیط ساکت و دور از دسترس حیوانات دیگر نگه دارید.

حتماً در مورد تغذیه پرنده در این دوران با دامپزشک صحبت کنید. میوه ها و سبزیجات سبز و برگدار برای تأمین ویتامین های مورد نیاز برای سلامتی و بهبود پرنده ضروری هستند. اطمینان حاصل کنید که پرنده (به ویژه پرنده ماده) کلسیم مورد نیاز برای ترمیم استخوان خود را دریافت می کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تمیز کردن پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن پرندگان خانگی

حرف آخر

اگر زمانی با پرنده مصدوم روبرو شدید، پس از انجام اقدامات اولیه، او را هر چه سریعتر به دامپزشک برسانید. از آنجا که این اتفاق برای پرنده بسیار دردناک است، دامپزشک می تواند به کاهش درد پرنده کمک کند. پس در مورد مراجعه به دامپزشک، سهل انگاری نکنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع بوده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت ها، ارسال فرمایید.

منبع: audubon

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیانازکمک میخواد
کیانازکمک میخواد
1 سال قبل

پرندم پاش شکسته ???? ماده هست

18
5
کیانازکمک میخواد
کیانازکمک میخواد
1 سال قبل

کمک کنین ترو خدا چی کار کنم

14
1
مرضیه
مرضیه
1 سال قبل

جوجه ۴ ماهم که خروس شده از طبقه سوم پریده یکی از پاهاش شکسته فکر کنم
چی کار کنم خوب بشه

7
3
Mobinabigdelu
Mobinabigdelu
1 سال قبل
  • سلام یه جوجه تیغی کوچولو پاش اسیب دیده فکر کنم اوایل هندوانه یا غذایی میخورد الان کم تر پیش میاد چیزی بخوره نکنه بمیره خیلی نگرانم در این بابت میشه کمکم کنید کسی چیزی میدونه باید چیکار کرد اگه بمیره چی ?
4
2
رها
رها
1 سال قبل

راستش داشتم روی میزم کار می‌کردم یهویی یه چیزی افتاده زمین پرندمم بیرون بود اومدم بردارم صندلیم رو کشیدم عقب صدای طوطی اومد دیدم صندلیم بهش خورده بعد رفت بالای قفسش و روی یک پل وایستاد ولی ه چقدر به پاش دست میزدم صدایی نمی‌داد صدای های ریزی میداد که وقتی به پای سالمش دیت میزنم همون صدا های ریز رو می داد
نمیدونم پاش شکسته یا نه الانم داره می‌خوابه از نظرتون ببرمش دامپزشک؟

9
2
امیدهستم و جوجه یک ماهه فنچم دوتاپاش در رفته چیکار
امیدهستم و جوجه یک ماهه فنچم دوتاپاش در رفته چیکار
1 سال قبل

آموزنده و خوبه

علائم در رفتگی پا چیه، آخه داره خودشو روزمین میکشه
علائم در رفتگی پا چیه، آخه داره خودشو روزمین میکشه
1 سال قبل

منتظر جوابم

4
6
7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x