اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
گربه روی صندلی که دست خودش را لیس می زند

شکستگی در گربه ها ؛ از تشخیص تا درمان شکستگی استخوان گربه

ما معمولاً گربه ها را حیواناتی زبر و زرنگ و چالاک می دانیم که می توانند پرش های فوق العاده ای انجام دهند. با این حال حتی بهترین قهرمانان پرش گربه ای هم ممکن است گاهی در پرش خود دچار مشکل شوند. سقوط از ارتفاع و برخورد با اتومبیل از متداول ترین روش های شکستگی استخوان گربه هاست. دعوا با سایر حیوانات و گاهی هم با انسان ها نیز می تواند منجر به وقوع شکستگی در استخوان های گربه شود. استخوان های گربه که بیشتر دچار شکسته شدن می شوند شامل قسمت ران، لگن، فک و دم هستند. در این مقاله از مجله پت خرید به نحوه تشخیص شکستگی استخوان گربه و روش های مراقبت و درمان آن خواهیم پرداخت.

شکستگی در گربه ها اغلب در اثر تصادف با وسایل نقلیه، سقوط از ارتفاع، قرار گرفتن حیوانات کوچک در زیر دست و پا، اصابت گلوله و سایر حوادث رخ می دهد. چگونگی حمل گربه تا زمان رسیدن به درمانگاه دامپزشکی و اقدامات اولیه انجام شده تاثیر زیادی در پیش آگهی و بروز عوارض احتمالی دارد. در صورت حمل نامناسب گربه یک شکستگی ساده و بسته با حداقل جابجایی قابل تبدیل به شکستگی ای باز همراه با جابجای شدگی استخوانهای گربه است.

نحوه تشخیص شکستگی استخوان گربه

اولین علامتی که در زمان شکستگی استخوان گربه احساس می شود، درد زیاد گربه است. البته همیشه گربه ها سعی می کنند که درد خود را پنهان کنند. بنابراین باید به علائم زیر توجه داشته باشید:

  • زوزه کشیدن، ناله کردن یا غر زدن، خصوصاً اگر ناحیه شکستگی لمس شود
  • راه نرفتن یا عدم حرکت دادن عضو آسیب دیده یا دم شکسته
  • غذا نخوردن و نظافت نکردن گربه
  • تورم یا کبودی در قسمت آسیب دیده

علاوه بر موارد ذکر شده، ممکن است آسیب های ظاهری دیگری نیز وجود داشته باشد. مانند: بریدگی، زخم و خونریزی.

شایع ترین انواع شکستگی در گربه

گربه ها علاقه زیادی به پریدن از ارتفاع دارند.شایع‌ ترین شکستگی در گربه ها شکستگی پای آن ها است. جالب است بدانید گربه ها همیشه عادت دارند درد خود را پنهان کنند. برای همین ممکن است تشخیص شکستگی پای گربه کار خیلی سختی باشد. از اینکه گربه خود را بلند کنید نترسید شما باید جهت درمان او اقدام کنید.

درهنگام برخورد با حیوانی که به هر دلیل دچار شکستگی شده است مهمترین کار حفظ خونسردی است چراکه هر گونه تصمیم عصبی می تواند منجر به اعمالی شود که مشکلات را تشدید می کند.

انواع شکستگی در گربه

  • شکستگی بسته: شکستگی ای که در آن استخوان های گربه با محیط بیرون تماسی نداشته باشد و به عبارتی پوست سوراخ نشده با شد.
  • شکستگی باز: شکستگی ای که در آن قطعات شکسته استخوان پس از سوراخ شدن و پارگی پوست با محیط بیرون در تماس باشند. در این گونه از شکستگی ها احتمال آلودگی و ایجاد عفونت در گربه بسیار بیشتر است.
  • شکستگی کامل: شکستگی ای که در آن استخوانها بطور کامل شکسته و قطعات آن از یکدیگر کاملا جدا شده باشند.
  • شکستگی ناقص: در این نوع از شکستگی فقط بخشی از ضخامت استخوان شکسته و بخشی هنوز سالم است. بهبود در این گونه از شکستگی ها با حداقل عوارض همراه است به شرط آنکه قبل از اقدامات در مانی این گونه از شکستگی ها به شکستگی کامل تبدیل نشود.
مردی گربه کوچکی را روی دست گرفته است

اگر استخوان گربه شکستگی دارد در زمان حمل مراقبت او باشید

علت اصلی شکستن استخوان گربه ها

آسیب دیدن جدی یا ترک خوردن جزئی استخوان، در اثر فشار غیرطبیعی بر روی این اندام ایجاد می شود. شکستن استخوان گربه ها معمولاً در اثر حادثه ای آسیب زا مانند سقوط از ارتفاع یا اصابت با ماشین در حال حرکت رخ می دهد.

البته گربه ها معمولا روی چهار پای خود فرود می آیند ولی به هر حال گاهی ممکن است به دلیل ارتفاع زیاد، گربه به خود آسیب بزند.

بیشتر بخوانید: نشانه های تب گربه و روش های درمان تب در گربه ها

مراقبت فوری در زمان شکستن استخوان گربه

اولین چیزی که در زمان وقوع شکستگی استخوان باید بخاطر بسپارید این است که گربه شما درد می کشد. حیواناتی که درد دارند، هر چقدر هم به نظر برسد که در وضعیت نرمالی قرار دارند، ممکن است شما را چنگ بزنند یا گاز بگیرند.

دومین نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که پرت شدن از ارتفاع و وارد شدن ضربه شدید می تواند باعث شوک شدن گربه شود. بعلاوه مشکلات دیگری هم ایجاد می کند که چندان واضح نیستند. برخی از آنها ممکن است در چند روز اول پس از حادثه قابل تشخیص نباشد. بنابراین هر درمان خانگی فقط برای ایجاد ثبات در وضعیت گربه است. ولی در نهایت گربه شما حتما باید توسط دامپزشک ویزیت شود.

در صورت امکان ناحیه ای که خونریزی دارد یا استخوان از آن بیرون زده است، باید با گاز استریل یا پارچه تمیز پوشانده شود. اعضای شکسته شده گربه باید تا حد ممکن ثابت و بی حرکت نگه داشته شوند. پس بهتر است تا زمان رسیدن به دامپزشکی، گربه خود را در یک حوله ضخیم بپیچید یا او را روی یک سطح ثابت قرار دهید.

گربه ای که با کمر روی زمین خوابیده

مراقبت پریدن های گربه از ارتفاع باشید

مراقبت دامپزشکی در زمان شکستگی استخوان گربه

علامت اولیه شکستن استخوان در گربه ها درد است که گربه‌ها سعی در پنهان کردن آن دارند. بنابراین باید به دنبال این علایم بود: فریاد زدن، ناله و غرغر کردن، راه نرفتن و یا عدم استفاده از یک اندام حرکتی یا دم، عدم تمایل به غذا خوردن یا تمیز کردن خود، تورم یا کبودی محل آسیب و گاهی ممکن است استخوان شکسته از پوست بیرون بزند که در این صورت به آن شکستگی مرکب گفته می‌شود. همچنین ممکن است آسیب‌های دیگری هم به دنبال عامل شکستگی بوجود آمده باشد مانند بریدگی، کبودی و عدم تعادل.

نحوه تشخیص استخوان شکسته

دامپزشک برای کنترل مشکلات جدی تر بعد از شکستگی استخوان، سلامت عمومی گربه شما را ارزیابی می کند. هنگامی که شرایط حیوان شما پایدار شد، چند عکس با اشعه ایکس از محل آسیب دیدگی  و شکستگی گرفته می شود.

روش درمان شکستگی استخوان گربه

فاکتورهای زیادی وجود دارد که نحوه درمان شکستگی استخوان های گربه را تعیین می کند. مهمترین آنها سلامت عمومی گربه، سن، محل و نوع شکستگی است. بستن یک آتل یا گچ گرفتن محل آسیب دیده ممکن است برای قسمت پایین ساق پای گربه کافی باشد. اما اغلب برای به حالت اولیه در آوردن استخوان ها، بستن چند پیچ، کار گذاشتن میله های فلزی و بستن تکه هایی سیم طی یک عمل جراحی مورد نیاز است.

برخی از آسیب دیدگی های گربه ممکن است به حدی شدید باشند که نیاز به قطع عضو باشد. به خصوص اگر دم گربه درگیر باشد. ترک خوردگی ستون فقرات و لگن با محدودیت شدید فعالیت (استراحت در جعبه حمل حیوان)، گاهی با جراحی و گاهی بدون جراحی درمان می شود. داروهای مسکن درد نیز بخشی از برنامه درمانی خواهند بود. در برخی موارد آنتی بیوتیک هم برای یک دوره برای جلوگیری از عفونت های گربه توسط دامپزشک تجویز می شود.

بیشتر بخوانید: علت غذا نخوردن گربه و روش درمان بی اشتهایی گربه

کمک‌های اولیه برای شکستگی استخوان در گربه

شکستن استخوان گربه، بسیار دردناک و یک تجربهٔ ناگوار برای گربه است. در حالی که اسخوان شکستهٔ گربه باید همیشه توسط دامپزشک معاینه و درمان شود، شما می‌توانید کمک‌های اولیه‌ای را قبل از اینکه به دکتر مراجعه کنید، در خانه انجام دهید. در ادامه به شما نشان می‌دهیم که چگونه با گربه‌ای که استخوانش شکسته برخورد کنید.

با دقت و آرامی نزدیک شدن به گربه

هنگامی که گربه شما به خاطر دعوا، تصادف با ماشین، سقوط و … زخمی شود، وحشت می‌کند و درد زیادی را متحمل می‌شود. او ممکن است سردرگم شود. در این مواقع گربه چنان دردی را متحمل می‌شود که ممکن است شما را نشناسد، و هنگامی که به او نزدیک می‌شوید گازتان بگیرد یا چنگ بزند. دراین مواقع آرام و صبور باشید و از گربه خود احساس ناامیدی نکنید.

به چشمان گربه خیره نشوید، زیرا آنان این را تهدیدی برای خود می‌دانند. خود و لحنتان را آرام کنید. سر و صدای آرامش بخشی ایجاد کنید، و اگر گربه از آن‌ها رنج نبرد، شما می‌توانید به آرامی نزدیک شوید و با نوازش کردن اطراف گوش‌ها و زیر چانه‌اش، او را آرام کنید.

پیشنهاد مطالعه: آیا شکلات برای گربه سمی است

همچنین بخوانید:مشکلات شایع در گربه های پیر

بلند کردن گربه به آرامی

هنگامی که گربه خود را آرام کردید، می‌توانید او را به آرامی بردارید. با یک حوله یا پتو گربه و به خصوص سر و پنجه‌هایش را بپوشانید. با گرفتن شانه‌ها و پشت گربه به طور همزمان، او را در آغوش بگیرید. گربه را به آرامی و با دقت حرکت دهید تا استخوان هایش جابجا نشده و موجب درد در او نشود.

تمییز کردن هرگونه زخم باز

در صورتی که می‌توانید گربه را به سرعت به دامپزشک برسانید از این مرحله صرف نظر کنید. اگر نمی‌توانید به موقع گربه را به دامپزشک برسانید، باید با دقت هرگونه زخم باز که گربه متحمل شده است را با استفاده از دستمال تمیز و آب گرم پاک کنید و زخم را با استفاده از باندهای استریل شده پانسمان کنید.

تحرک گربه را به حداقل برسانید

اگر گربه دچار یک یا چند شکستگی شده باشد، باید تا آن جایی که ممکن است از تحرکش جلوگیری کنید و حرکات او را به حداقل برسانید. با محکم پیچاندن گربه در یک حوله این کار را انجام دهید. اگر شکستگی در یکی از پاها رخ داده است، می‌توانید برای باز داشتن از حرکت پاها، آن‌ها را با استفاده از حوله‌ای به بدن گربه محکم ببندید.

شاید برایتان جالب باشد: علت چنگ زدن گربه به اشیا

ادامه زندگی و مدیریت مشکل

مهمترین و سخت ترین قسمت مراقبت از گربه استخوان شکسته در منزل، محدود کردن فعالیت حیوان خانگی شما و به ویژه منع کردن او از پریدن است. هرگونه باند پیچیده شده به اعضای گربه می بایست خشک نگه داشته شود. در صورت خیس شدن بانداژ به ویژه از طریق ادرار یا در صورت وجود بوی نامطبوع، باید باندها را بررسی کرده و آنها را تعویض کرد. همچنین لازم است به گربه خود یاد دهید که باندها را نجود. معمولا در این مواقع استفاده از گردنبند الیزابت گربه توصیه می شود. اما سبک های جدید گردنبند و باند هایی که طعم بدی دارند نیز در دسترس هستند.

ترمیم اندام آسیب دیده و شکسته گربه معمولاً بین ۴ تا ۶ هفته طول می کشد. به طور معمول عکس‌هایی که با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شوند، روند بهبودی را مشخص می کنند. خوشبختانه به نظر می رسد که اندام های آسیب دیده در گربه ها به سرعت جوش می خورند. هر وسیله فلزی که برای ثابت نگه داشتن استخوان از طریق جراحی در بدن گربه گذاشته شود، معمولا تا پایان عمر او در بدنش باقی خواهد ماند. مگر اینکه برای حیوان ایجاد مشکل کند.

بیشتر بخوانید: بیماری تبخال گربه ای چیست و راه های درمان آن کدام است؟

نکات مهم در مراقبت از شکستگی استخوان گربه

شکستگی‌های پاتولوژیک می‌تواند به دنبال هر عاملی ایجاد شود که استخوان را ضعیف می‌کند مانند عدم تعادل هورمون یا عفونت و یا سرطان استخوان. پس بهتر است در زمان مراقبت از شکستگی های گربه به این نکات توجه کنید

  1. سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت مراقبت خانگی محدود کردن فعالیت گربه خصوصاً پریدن است.
  2. هر وسیله بانداژ باید خشک نگه داشته شود. اگر مرطوب شود خصوصاً با ادرار یا اگر شواهدی مبنی بر ساییده شدن آن وجود دارد باید چک شده و تعویض شود.
  3. نباید اجازه دهید که گربه بانداژها را بجود. بهترین وسیله برای جلوگیری از جویدن قلاده الیزابت است، اما بانداژها و یقه جدید که طعم بدی دارند هم در دسترس هستند.
  4. استخوان‌های گربه ۴ الی ۶ هفته طول می‌کشد تا التیام پیدا کند. تصاویر اشعه ایکس برای پیگیری روند التیام استخوان لازم هستند.خوشبختانه بنظر می‌رسد استخوان‌های گربه خوب التیام پیدا می‌کنند.
  5. هرگونه وسیله فلزی که برای ثابت نگاه داشتن استخوان گربه کار گذاشته شده‌اند همانجا می‌مانند مگر آنکه باعث مشکلات دیگری شوند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: علائم شپش در گربه ها

روش های جلوگیری از شکستگی استخوان در گربه

بررسی‌ها نشان داده است که بیشتر شکستگی های مربوط به استخوان گربه ها به دلیل وقوع تصادفات ایجاد می شوند. بنابراین محدودیت دسترسی به فضای بیرون از منزل باعث جلوگیری از آسیب دیدگی ناشی از برخورد حیوان با اتومبیل می شود. شما باید گربه خود را زیر نظر داشته باشید و دقت کنید که او بیشتر دوست دارد به کجاها برود. اگر او دوست دارد در لبه های بالکن قدم بزند یا پرش های پر خطر از بلندی انجام دهد، سعی کنید برای سالم نگه داشتن او دسترسی به این مناطق را برای او محدود کنید.

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام گربه من در یک تصادم صدمه دیده وضیعت اش خوب نیست از دهن اش خون میبرامد.
حالا هم نفس میکشد اما حرکت نداری
میشه بگوین چکار باید بکنیم.

رویا
رویا
2 ماه قبل
پاسخ به  محمد

با این وضعیت باید به دامپزشک ببرید در‌کمال‌خونسردی پیام‌ گذاشنید که معلوم نیست کی جواب میگیرید

بهدخت رضایی
بهدخت رضایی
6 ماه قبل

سلام گربه من باش شکسته و امکان بردنش به دامپزشک نیست باتوجه به اینکه خودم پرستارهستم چکارکنم تادرمنزل پاش جوش بخوره

فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل
پاسخ به  بهدخت رضایی

سلام اگر حیوان خونگی نیس و وحشیه خود ب خود جوش میخوره ولی کج و کوله. ولی اگه خانگیه حتما به دامپزشک ببرید ساید جراحی نیاز داشته باشه

شهاب
شهاب
4 ماه قبل

اقا ما گربمون یه پاشو میکشونه دنبال خودش چیکار کنیم کجا ببریمش

1
1
Mar
Mar
2 ماه قبل

گربه من موقع راه رفتن پاشو یکم بالا میگیره،زخم خاصی روی پاش نیست،اشتهاش خوبه،وقتی به پاش دست میزنم زیاد غر نمیزنه فقط یه میوی کوچولو میکنه مثل وقتای معمولی.
با توجه به علائمش فکر نکنم شکسته باشه.
چه کاری میتونم براش انجام بدم تا خوب بشه؟

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x