فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

علت گاز گرفتن گربه و ۳ روش برای حل مشکل گاز گرفتن گربه

چرا گربه ها گاز می گیرند؟

گاز گرفتن گربه‌ها یکی از معمول ترین مشکلاتی است که صاحبان گربه با آن مواجه می‌شوند. گاز گرفتن غالبا یکی از رفتارهای عادی گربه‌ها در هنگام بازی کردن یا شیر خوردن است. اما این بدان معنی نیست که شما باید این کار او را تحمل کنید. شما می‌توانید به گربه خود یاد بدهید که این یک رفتار قابل قبول نبست. خیلی از صاحبان گربه دوست دارند علت گاز گرفتن گربه را بدانند تا جلوی این رفتار را بگیرند. در این مطلب از مجله پت خرید به بررسی دلایل اینکه چرا گربه ها گاز میی گیرند و همچنین سه روش برای جلوگیری کردن از گاز گرفتن گربه ها خواهیم پرداخت.

 

دلایل گاز گرفتن گربه ها و بچه گربه ها

گاز خشن گربه بسیار دردناک است و می تواند منجر به خونریزی و عفونت شود. وقتی گربه ای بخاطر خشونت گاز می‌گیرد دلیلش معمولا ترس اوست. گاهی نیز گربه با  گاز گرفتن می‌خواهد قدرت خودش را نشان دهد.  اگر گربه شما با گاز گرفت باید حتما حواستان به بیماری هاری گربه هم باشد. اگر گربه واکسن هاری نزده باشد و یا این احتمال وجود داشته باشد که بیرون از خانه توسط یه حیوان آلوده گاز گرفته شده باشد، باید حتما برای پیشگیری از هاری اقدامات لازم را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: تشویقی دنتال چیست؟ فواید تشویقی های دنتال برای دندان سگ و گربه

 

انواع گاز گرفتن های گربه

گربه ها معمولا دو نوع گاز گرفتن دارند که عبارتند از گاز خشن و گاز محبت آمیز. در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد

  • گاز خشن گربه: این نوع گازهای گربه می‌توانند در طول بازی کردن های خیلی جدی و خشن، خشونت به دلیل قلمرو طلبی، یا به دلیل خاطره بدی که گربه در طول ماه های اولیه زندگی اش داشته هم اتفاق بیافتد. علت اصلی گاز های خشن، بازی کردن بیش از حد جدی گربه با صاحبش است که منجر به گاز خشونت آمیز می‌شود.
  • گاز محبت آمیز گربه: گاز محبت آمیز گربه ها یکی از راه هایی است که گربه برای ارتباط برقرار کردن با صاحبش از آن استفاده می‌کند. این نوع گاز گرفتن ها وقتی اتفاق می افتد که گربه بیش از حد تحریک هیجانی شده یا بیش از حد با صاحبش احساس نزدیکی می کند و دوست دارد کمی برای خودش فضا داشته باشد. این نوع گاز آرومه و معمولا منجر به خونریزی و پاره شدن پوست نمیشه.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین باکس برای گربه؛ انواع جعبه حمل گربه

 

چرا گربه ها باید موقع بازی گاز می‌گیرند؟

پوست گربه ها از خز پوشیده شده و بسیار کلفت تر از پوست انسان است. آنها موقع بازی اغلب حرکاتی مثل چنگ زدن و گاز گرفتن را روی همدیگر انجام می دهند. این کارهای برای گربه ها کاملا طبیعی و جزو بازی به حساب می آید و آسیبی به پوست دیگر گربه نمی‌زند. ولی پوست انسان که نازک و عاری از مو هست، در برابر این گازها حساس بوده و آسیب می‌بیند.

ولی یه گربه متوجه این نکته نیست که ما به اندازه همبازی گربه ای اش پوست کلفت و پرمو نیستیم!

 

بهترین روش پیشگیری از گاز محبت آمیز گربه

یکی از روش های مناسب برای جلوگیری از گاز گرفتن گربه، توجه به زبان بدن اوست. توجه کردن به دم گربه به شما نشان می دهد که باید انتظار گاز داشته باشید یا خیر. موقع نوازش گربه، اگر دیدید دم گربه روی زمین شروع به حرکت دورانی کرد، نشان می‌دهد گربه بی طاقت شده و وقت آن است تنهایش بگذارید.

برخی از گربه ها قبل از گاز محبت آمیز کمی عقب نشینی می‌کنند یا به ادامه تماس با شما تمایل کمتری نشان می‌دهند. بهترین راه برای پیشگیری از این نوع گاز این است که به زبان بدن گربه توجه کنید. موقعی که دیدید گربه در حال بی طاقت شدن است، به حال خودش رهایش کنید.

پیشنهاد مطالعه: کجای گربه را ناز کنیم؟

 

سه روش برای حل مشکل گاز گرفتن گربه

۱- گربه‌تان را زمانیکه گاز می‌گیرد نادیده بگیرید

گربه‌ها غالبا زمانیکه می‌خواهند توجه شما را جلب کنند گاز می‌گیرند. همچنین آنها زمانیکه شما بیش از حد به آنها توجه می‌کنید گاز میگیرند. توجه نکردن به گربه میتواند روشی مؤثر برای جلوگیری کردن از گاز گرفتش باشد. از این روش با مقدار کمی توجه به گربه خود استفاده کنید. اگر شما می‌دانید گربه‌تان شما را بعد از ۵ دقیقه توجه گاز می‌گیرد بعد از ۴ دقیقه دیگر به او توجه نکنید. اگر با این کار شما را گاز گرفت او را ترک کنید و برای مدتی با او بازی نکنید.

 

۲- استفاده از آب‌پاش برای جلوگیری از گاز گرفتن گربه

یکی از معمول‌ترین تکنیک‌ها برای تغییر دادن رفتار گربه‌ها استفاده از آب‌پاش است. فقط هر زمان که گربه شما کارهایی مانند گاز گرفتن را انجام داد که شما نمی‌خواهید این کار را انجام دهد به او آب بپاشید. ایراد این روش این است که شما همیشه باید یک آب پاش دم دست داشته باشید و باید همیشه آماده هدف قرار دادن و پاشیدن آب باشید. این کار فقط در همان لحظه اثر میکند اما میتواند بسیار اثرگذار باشد.

این روش زمانیکه شما مقدار کمی سرکه به آب اضافه می‌کنید مؤثرتر است. این روش آب را مزه‌دار میکند که گربه شما هیچ وقت آنرا دوست نخواهد داشت. اگر شما از این روش استفاده می‌کنید سعی کنید به گوشهای گربه آب نپاشید. رطوبت زیاد در گوش‌ها می‌تواند محیط ایده الی برای توسعه عفونت های باکتریالی ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از گربه پس از عقیم سازی؛

 

۳- تشویق کردن رفتارهای خوب گربه

یکی از کارهای درست برای جلوگیری از گاز گربه ، تشویق مناسب و به موقع اوست. وقت کافی برای بازی کردن، نوازش کردن و صحبت کردن با گربه خود بگذارید. اگر شما گربه خود را در قید و بند گذاشته‌اید او رفتار مناسب بهتری خواهد داشت. به او لذت هایی بدهید و اسباب‌بازی‌های جدیدی برای او بیاورید.

وقتی گربه شما رفتار بهتری دارد به اندازه کافی به او توجه کنید. او را بستایید و بهش عشق بورزید. وقتی که او رفتار بدی دارد با ملایمت اما با ثبات تنبیهش کنید، سپس او را پس بزنید. این روش خیلی خوب برای جلوگیری از گاز گرفتن روی گربه ‎ها با سنین مختلف کار می‌کند. بیش از هر چیزی گربه از شما می‌خواهد به او عشق بورزید و او را بپذیرید.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد علت گاز گربه ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدیس
5 سال قبل

ممنونم بابت توضیحات خیلی خوبتون

مینا
مینا
5 سال قبل

امیدوارم‌تاثیر گذار باشه اب پاش چون اون دوتا جواب نداد

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x