اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳
تصویر سگ و گربه هر دو به رنگ سفید با نواحی قهوه ای رنگ روی پوست در حال خوردن تشویقی

تشویقی دنتال چیست؟ فواید تشویقی های دنتال برای دندان سگ و گربه

تشویقی دنتال در بین جلسات مسواک دندان های حیوانات خانگی استفاده می گردد. وقتی حیوانات آنها را می جوند، نفسشان تازه و خوشبو می شود. علاوه بر این، آنها ماندگاری بیشتری نسبت به خوشبو کننده های دهان موجود در بازار دارند. دکتر مری آلتومار، سرپرست دامپزشکی در پناهگاه حیوانات در نیوجرسی است. او در این باره می گوید: “نقش موارد تشویقی دنتال، کشیده شدن بر روی دندان ها و از بین بردن باکتری های بد بو و خارج کردن باقیمانده غذا از بین دندان های حیوان خانگی است. همچنین آنزیم ها و سایر مواردی که در تشویقی دنتال وجود دارد، حتی بدون مالش دستی می تواند باکتری ها و تارتار را از بین ببرد. بنابراین این تشویقی می تواند نقش موثری در حفظ سلامت دندان های حیوان خانگی شما داشته باشد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

تشویقی دنتال برای سلامت دهان و دندان گربه ها

بردن گربه به دندانپزشکی، بنا به دلایل متعددی نه برای گربه دلپذیر است و نه برای صاحب او. یکی از دلایل این است که هزینه های دندانپزشکی بسیار بالا است. بعلاوه اغلب درمان های دندانپزشکی، شامل بیهوشی است و گربه های ما از آن خوششان نمی آید. اما حفظ سلامت دندان ها و لثه ها برای سلامت عمومی گربه ها ضروری است. خوشبختانه چند نکته وجود دارد که رعایت آنها می تواند تا حدودی تعداد دفعات مراجعات به دندانپزشکی را کم کند. مثلا اینکه شما می توانید گربه خود را با مسواک زدن روزانه آشنا کنید. همچنین تشویقی دنتال برای کاهش جرم مضر و ارتقاء سلامت دهان گربه طراحی شده است.

البته باید به یاد داشته باشید حتی با استفاده از تشویقی دنتال، شما باید برای معاینات دوره ای و جرم گیری دندان های حیوان خود به دندانپزشکی مراجعه کنید. اما ممکن است بتوانید زمان بیشتری، بدون اینکه ریسکی را متوجه گربه خود کنید، آن را به تأخیر بیندازید.

بیشتر بخوانید: بوی بد دهان گربه؛ نحوه پیشگیری و درمان آن

 

تشویقی گربه به رنگ قهوه ای در ظرف سفید رنگ

تشویقی گربه در طعم های مختلف و با خواص مختلف وجود دارد.

چگونه می توان مشکلات دهان و دندان گربه را برطرف کرد؟ 

اگر تا کنون نمی دانستید که باید سلامت دندان های گربه خود را جدی بگیرید، به این دلیل است که علم دندانپزشکی حیوانات خانگی، نسبتا جدید است. دندانپزشکی گربه، تنها در ۲۰ سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است. تراشیدن تارتار از روی دندان گربه جای خود را به جرمگیری دندان با تکنولوژی بالا داده است. کالج دندانپزشکی حیوانات خانگی در آمریکا این فرایند را به اینصورت شرح می دهد: گربه شما بیهوش می شود تا دامپزشک بتواند یک معاینه کامل روی دندان های او انجام دهد. متخصص مربوطه به دنبال دندان ها و ریشه های شکسته، بیماری های پریودنتال، دندان های پوسیده و آبسه عفونی می گردد. سپس دامپزشک لثه ها و دندان ها را جرمگیری می کند تا پلاک و تارتار از روی آنها از بین ببرد.

مشکلات دهان و دندان در اکثر گربه ها می تواند با جرمگیری گاه به گاه حل شود. اما اگر گربه ای دارید که قبلا خیابانی بوده یا زندگی سختی داشته است، ممکن است دامپزشک شما مشکلات جدی تری مانند ضایعات لثه و پوسیدگی دندان را مشاهده نماید.

 

آیا گربه خانگی هم ممکن است دچار پلاک دندانی شود؟ 

حتی یک گربه که درخانه از او مراقبت می شود هم ممکن است دچار پلاک دندانی شود. اغلب پلاک دندانی منجر به مشکلات دندانی جدی تری می شود. در خبرنامه دانشگاه تافتز، دکتر ویلیام روزنبلاد توضیح می دهد که ۶۰ درصد از گربه های خانگی دچار پوسیدگی دندان می شوند و ۸۰ درصد از آنها از بیماری لثه رنج می برند. دندان های پوسیده حیوان خانگی حتما باید کشیده شوند. بیماری لثه هم با تمیز کردن (توسط دامپزشک) و مسواک زدن دندان (توسط صاحب گربه) قابل درمان است.

در حالی که اغلب به ما گفته می شود که رژیم غذایی مرطوب برای گربه ها سودمند است، دکتر روزنبلاد توضیح می دهد که جویدن غذاهای خشک  برای دندان های گربه ها مفیدتر است. زیرا گربه ها مجبورند آن را بجویند و طی عمل جویدن، ترشح بزاق افزایش می یابد. بزاق، دهان را شستشو می دهد و همچنین فعالیت باکتریایی مفید را بیشتر می کند. علاوه بر آن تشویقی دنتال برای گربه ها می تواند سلامت دندان ها را تا حدودی تضمین نماید.

بیشتر بخوانید: غذای خشک یا کنسرو سگ؟ کدام برای سگ من بهتر است؟

تشویقی گربه با طعم گوشت در بسته بندی زرد و سرمه ای

بر خلاف تصور اکثر دارندگان گربه، جویدن غذای خشک برای دندان های گربه مفیدتر از غذای مرظوب است.

 

انتخاب تشویقی دنتال برای گربه ها

تشویقی دنتال گربه بر این اساس عمل می کند که در حین جویده شدن دندان گربه شما را از پلاک و تارتار پاک می کند. توجه داشته باشید که این تشویقی خاص سفت تر از تشویقی های معمولی گربه  است. اما اگر آنها خوش طعم باشند، بیشتر گربه ها عاشق آنها می شوند.

باید بدانید که اکثر تشویقی های دنتال برای گربه های بالغ مناسب هستند. سفت بودن و بزرگ بودن اندازه این نوع تشویقی باعث می شود که آنها برای بچه گربه های کوچک، انتخاب مناسبی نباشند.

 

انواع تشویقی دنتال برای گربه ها

  • تشویقی دنتال حاوی گوشت، غلات و ویتامین ها و مواد معدنی هستند
  • تشویقی دنتال با طعم مرغ
  • انواع تشویقی با طعم ماهی قزل آلا
  • با طعم ماهی تن
  • تشویقی دنتال با طعم ماهی سالمون
  • حاوی جوش شیرین برای تمیز کردن دندان گربه

 

تشویقی دنتال برای سلامت دهان و دندان سگ ها

حفظ سلامت دهان و دندان سگ بسیار مهم است. رعایت بهداشت دهان و دندان به این معنا است که سگ شما کمتر به مطب دندانپزشکی مراجعه کند، دچار دندان درد نشود و نیازی به کشیدن دندان نداشته باشد. اگرچه تشویقی دنتال نباید جایگزین مسواک سگ شود ، اما این تشویقی در کنار مسواک، یک روش مکمل برای مراقبت از دندان حیوان است.

بیشتر بخوانید: نظافت دندان های سگ خود را جدی بگیرید!

جویدن تشویقی دنتال برای سگ ها لذت بیشتری نسبت به تشویقی معمولی دارد. بیشتر سگ ها این نوع تشویقی را دوست دارند. اما قبل از خرید تشویقی دنتال سگ احتیاط کنید. چون برخی از این تشویقی ها بسیار سفت هستند. آنها می توانند باعث شکستگی دندان حیوان شوند یا خطر خفگی برای او ایجاد کنند. برای انتخاب بهترین تشویقی دنتال برای سگ با دامپزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای تشویقی سگ برای ایجاد انگیزه در او

سگ کرم رنگ تشویقی دنتال سبز رنگی را به دندان گرفته است.

در هنگام خرید تشویقی دنتال برای سگ، مراقب باشید که جنس آن خیلی سفت نباشد.

هر چند وقت یکبار باید به سگ خود تشویقی دنتال بدهیم؟

در مورد تعداد دفعاتی که به سگ تشویقی دنتال می دهیم، باید مراقب باشیم. چون کالری این تشویقی ها زیاد است. دکتر آلتومار ۲ تا ۳ بار در هفته را توصیه می کند. همانطور که این غذاها را در برنامه عادی خود قرار می دهید، بر سلامت دندان سگ خود نظارت کنید. دکتر آلتومار می گوید: ” بهتر است این نوع تشویقی را زمانی به سگ بدهیم که بوی بد دهان او و تارتار به یک مشکل جدی تبدیل نشده باشند. تعداد زیادی از صاحبان سگ به دنبال رفع بوی بد دهان حیوان خانگی خود هستند. اما معمولاً وقتی این اتفاق می افتد، آنقدر پلاک دندانی و التهاب لثه وجود دارد که باید به دندانپزشک مراجعه کرد. ”

انواع تشویقی دنتال سگ در طرح ها و طعم های مختلف

سعی کنید بیش از حد به سگ تشویقی دنتال ندهید. چون این تشویقی، کالری بالایی دارد.

 

سخن آخر

  • تشویقی دنتال چه برای سگ و چه برای گربه، نمی تواند جایگزین نظافت دهان و دندان را بگیرد. استفاده از این تشویقی، در کنار مسواک زدن و نظافت دوره ای دهان و دندان حیوانات نتیجه بخش خواهد بود.
  • کالری بالای این تشویقی ها را هم باید در نظر داشت. پس فقط هفته ای ۲ تا ۳ بار به حیوان خود از این نوع تشویقی بدهید.
  • اگر هم در مورد سلامت دندان سگ یا گربه خود نگرانی دارید، بد نیست قبل از استفاده از تشویقی دنتال، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، حتما آن را از طریق کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

منابع: rover و dailypaws و retrievist

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x