اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
سگ سفید و بازیگوش در حال دویدن روی چمن

سن رشد سگ ها ؛ سگ ها تا چه سنی رشد می کنند؟

دکتر مگان واکر، دامپزشک بیمارستان حیوانات ودینگتون در متیوز، کارولینای شمالی است. او می گوید: ” هر زمان که صاحبان توله سگها آنها را نزد دامپزشک می برند، می پرسند که چرا حیوان خانگیشان اینقدر سریع رشد می کنند. آنها همچنین می خواهند بدانند که سن رشد سگ ها تا چه زمانی است.” حقیقت این است که حتی با تجربه ترین دامپزشک هم نمی تواند به طور قطعی به این سوال پاسخ دهد. هیچ جواب دقیق و روشنی وجود ندارد که بگوید یک سگ چه موقع به بلوغ کامل خود می رسد. باید بدانید که چندین عامل مختلف بر بزرگ شدن حیوان خانگی شما تأثیر می گذارد.از جمله آنها می توان به نژاد و ژنتیک آنها اشاره کرد. برای یافتن پاسخ سوالات خود در این زمینه، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

عوامل تعیین کننده برای توقف سن رشد سگ ها

دامپزشک شما هنگام تلاش برای برآورد اندازه حیوان بزرگسالان، چندین فاکتور را در نظر می گیرد و چند تخمین کلی از اندازه های حیوان بالغ در نژاد های مختلف در نظر می گیرد.

 

دکتر واکر می گوید: “ژنتیک عامل اول است که بر سرعت بزرگ شدن یک حیوان تأثیر می گذارد. وی گفت: ما باور داریم که هر حیوان بر اساس نژاد خود، افزایش قد و وزن پیدا می کند. اما عوامل زیادی وجود دارد که مقدار این افزایش را تعیین می کند، مثلا اندازه هیکل والدین. این واقعاً حدسی است و این ایده که بزرگی پنجه توله حیوان، اندازه او را مشخص می کند فقط یک افسانه است. ”

 

دکتر سارا ردینگ اوچوا، دامپزشک بیمارستان دامپزشکی در کاخ سفید، تگزاس اضافه می کند که هورمون های رشد در این میان نقش مهمی دارند. دکتر اوچوا توضیح می دهد که این هورمون ها بر میزان بزرگی این حیوانات تأثیر می گذارد.

جالب است بدانید: تغذیه توله سگ و بچه گربه؛ بایدها و نبایدها در این مورد

 

دکتر واکر به مطالعه ای اشاره می کند که در آن بزرگ شدن یک حیوان از نژادهای درشت نیز ممکن است تحت تأثیر تغذیه قبل از یک سالگی قرار بگیرد. تغذیه می تواند روی بزرگ شدن هر حیوانی تأثیر بگذارد. اما در حیوانات با جثه کوچک، چون بزرگ شدن آنها فقط چند میلی متر است، تاثیرات تغذیه نامناسب ممکن است زیاد به چشم نیاید. در حالی که در نژادهای بزرگ، بزرگ شدن می تواند چند سانتی متر باشد و عدم وزن گرفتن و قد نکشیدن حیوان، مشهودتر است.

 

سن رشد سگ ها و زمان ورود به بزرگسالی

حیوانات با اندازه های مختلف، به طرز متفاوتی به سن بلوغ می رسند. به طور کلی، نژادهای کوچکتر زودتر از نژادهای بزرگتر به اندازه اصلی خود می رسند. دکتر اوچوا می گوید: “در طی فرایند بزرگ شدن، استخوان ها به کلسیم بیشتری نیاز دارد. بدن و استخوان های حیوانات از نژادهای بزرگتر به زمان بیشتری نیاز دارند تا کلسیم جذب و استخوانها ساخته شوند.”

برای تغذیه سگ این مطلب را بخوانید: غذای سگ در سنین مختلف

 

سگ سفید و قهوه ای در حال راه رفتن در گلزاری با گلهای زرد

سن متوسط برای رسیدن به بلوغ در نژادهای مختلف، متفاوت است.

در اینجا سنین متوسط برای رسیدن به بلوغ در نژادهای مختلف ارائه شده است.

نژادهای کوچک

دکتر واکر، حیوانات بالغ زیر ۱۱ کیلو گرم را جزو نژادهای کوچک طبقه بندی می کند. نژادهایی مانند پا کوتاه، پودل، مالتز، یورک شایر، تریر و چی‌واوا از نژادهای معروف کوچک اندام هستند. دکتر واکر می گوید: حیوانات از نژادهای کوچک معمولاً از ۴ تا ۶ ماهگی به سرعت بزرگ می شوند. بین ۱۰ تا ۱۲ ماهگی به اندازه کامل خود می رسند و سپس رشدشان متوقف می گردد.

 

نژادهای متوسط

دکتر واکر حیوانات بالغی را که معمولاً بین ۱۱ تا حدود ۲۳  کیلوگرم وزن دارند را جزو نژادهای متوسط طبقه بندی می کند. نژادهای متوسط رایج شامل بیگل، باست هوند و اشنازر مینیاتوری هستند.

 

دکتر واکر می گوید: “ما انتظار داریم که سگ های متوسط بین ۸ تا ۱۲ هفتگی خود، از نظر اندازه تقریبا دو برابر شوند. نژادهای متوسط بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به اندازه کامل خود می رسند.” دکتر واکر می افزاید: “حیوانات متوسط اندام، بعضی اوقات ممکن است کمی بعد از ۱۵ ماهگی هم بزرگ شوند.”

جالب است بدانید: مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز سگ ها

 

نژادهای بزرگ

وزن حیوانات از نژادهای بزرگ به طور معمول بیش از ۲۳ کیلوگرم می باشد. نژادهایی مانند لابرادور رتریور ، باکسر، پیت بول، گلدن رتریور ، ژرمن شپرد و شکاری در این دسته قرار می گیرند. دکتر واکر خاطر نشان می کند: “حیوانات از نژاد بزرگ نیز بین ۸ تا ۱۲ هفتگی از نظر اندازه دو برابر می شوند، اما پس از آن با سرعت کمتری بزرگ می شوند.” وی می افزاید که حیوانات از نژادهای بزرگ معمولاً در ۱۸ ماهگی به بلوغ کامل خود می رسند.

 

نژادهای غول پیکر

حیوانات از نژاد غول پیکر شامل سنت برنارد ، گِرِیت دِین ، ماستیف و گریت پیرنه هستند. به گفته دکتر واکر، این حیوانات به دلیل داشتن چهارچوب اسکلتی بزرگ، طولانی ترین زمان رشد را دارند. دکتر واکر می گوید: ” آنها این پتانسیل را دارند که بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی به بلوغ کامل برسند، اما این پروسه می تواند تا سه سالگی حیوان هم طول بکشند تا آنها به وزن کامل خود برسند. تا آن زمان، آنها ممکن است دراز و لاغر به نظر برسند.”

 

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x