فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
سگ در حال استراحت در جای خواب خود

راهنمای انتخاب و خرید جای خواب سگ

نگهداری و سرپرستی از حیوانات خانگی برای بسیاری از افراد جالب و جذاب است. اما در کنار سرپرستی از آنها، برطرف کردن نیازهایشان و مراقبت از آنها بسیار ضروری است. جای خواب سگ، مثل تشک و تخت خواب نیز به اندازه تغذیه و سایر مراقبت‌ها، لازم و ضروری است. پس صاحبان سگ باید توجه داشته باشند که وسایل خواب حیوان خانگی باید متناسب با جثه و خلقیات او باشد.

اگر در حال حاضر در خانه سگ نگه می‌دارید، حتما می‌دانید که این حیوانات ممکن است در هرجای خانه بخوابند. مثلا روی زمین، بر روی مبل یا تختخواب شما یا هر جای دیگری. این موضوع شاید شما را به این فکر بیندازد که نیازی به هزینه کردن برای خرید جای خواب برای سگ نیست. اما این طرز تفکر بسیار اشتباه است. زیرا برای تربیت سگ و آموزش او، نیاز به یک جای خواب خوب و مناسب است. این موضوع از لحاظ تربیتی بسیار مهم است.

از سوی دیگر اغلب حیوانات خانگی دوست دارند در کنار صاحب خود بخوابند. اگر سگ شما در ابتدا از تشک خواب خود استقبال نکرد، نگران نباشید. با قراردادن جای خواب او کنار تختخواب خود می‌توانید او را تشویق به خوابیدن در جای مخصوص به خودش نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات کامل در مورد جای خواب سگ، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از نکات مهم که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت سگ ها بدانید

ویژگی‌های جای خواب مناسب برای سگ

در ابتدا باید اشاره کنیم که برخی از مدل های باکس سگ، مثل باکس فلزی، قابلیت تبدیل به جای خواب را هم دارند. اما اگر دوست دارید یک جای خواب گرم و نرم برای سگ خود فراهم کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید جای خواب سگ به موارد زیر توجه کنید:

  • جثه و اندازه سگ:

مسلما یکی از اولین موارد در انتخاب تشک خواب سگ، اندازه و بزرگی سگ است. شما باید با توجه به اینکه سگتان از چه نژادی است یا جثه کوچک یا بزرگی دارد یا اینکه توله است یا بالغ، جای خواب متناسبی برای او بخرید.

بیشتر بخوانید: آیا سگ ها به جای خواب خود آلرژی دارند؟ حساسیت های سگ به محل خواب

  • میزان فعالیت سگ:

شاید سگ شما پرجنب و جوش است و همیشه با بدن گلی و خیس وارد جای خوابش می‌شود. پس باید تشک خوابی برای او در نظر بگیرید که قابل شستشو باشد.

  • آب و هوا:

اگر آب و هوای محل زندگی شما سرد است، لازم است از جای خواب گرم و نرم و مسقف بری حیوان خود استفاده کنید. اما برای آب و هوای گرم و مرطوب، جای خواب پایه‌دار مناسب‌تر است.

سگ قهوه ای روی تشک لبه دار کرم و قهوه ای

  • شخصیت سگ:

سگ‌های خجالتی یا مضطرب، جای خواب لانه‌ای، سقف‌دار و لبه‌دار را بیشتر ترجیح می‌دهند. پس این نکته برایشان خیلی مهم است.

  • دوخت و کیفیت بالا:

جای خواب و تشک سگ باید دوخت بسیار خوبی داشته باشد. طبیعی است که حیوان خانگی شما بخواهد به اندازه کافی بازی کند یا بر روی تشک خود چنگ بزند. به همین دلیل هم داشتن تشکی با بافت و دوخت محکم و مناسب می‌تواند خیال شما را بابت مقاومت، دوام و کیفیت بالای آن راحت‌تر کند.

  • سن سگ:

توله‌ها و همچنین سگ‌های مسن جای خواب گرم و نرم‌ را بیشتر دوست دارند. پس باید هنگام خرید، این نکته را مد نظر قرار داد.

انواع مدل‌های جای خواب سگ

  • جای خواب لبه‌دار

جای خواب لبه‌دار برای سگ، شبیه یک لانه نرم و راحت است. خیلی از سگ‌ها عاشق این نوع تشک خواب هستند. جای خواب لبه‌دار ساده، دوناتی، گرد یا مستطیلی همگی در این دسته بندی قرار دارند. این جای خواب با لبه‌های بلند به سگ‌های پراسترس، حس آرامش و امنیت بیشتری می‌دهد.

سگ سفید و قهوه‌ای در تشک لبه دار

تشک خواب با لبه‌های بلند به سگ‌های پراسترس، حس آرامش و امنیت می‌دهد.

  • جای خواب بالشی

این مدل، متداول‌ترین جای خواب سگ به شمار می‌آید و مزیت‌های زیادی دارد. این جای خواب یک سطح راحت و نرم دارد و داخل آن با مواد نرمی مثل پلی استر، پنبه و غیره پر شده است.

از مزایای این مدل جای خواب این است که برای سگ‌هایی با جثه‌های متفاوت مناسب هستند. در تنیجه لازم نیست با بزرگ شدن سگ، نگران کوچک شدن آن باشید. در بسیاری از مدلها، از هر دو روی این جای خواب می‌توان استفاده کرد.

موقع خرید این جای خواب سگ دقت کنید که روکش قابل تعویض داشته باشد. البته خودتان هم می‌توانید یک روکش روی این تشک خواب بیندازید و هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید و بشویید.

سگ خولبیده روی جای خواب بالشتی نرم و راحت

مدل بالشی، برای سگ‌هایی با جثه‌های متفاوت مناسب است.

  • تشک خواب سگ پایه‌دار یا ننویی

این مدل تشک خواب کمی از سطح زمین بالاتر است. این جای خواب برای فضای باز و کمپینگ و پیک‌نیک بسیار مناسب است.

روکش این جای خواب معمولا از جنس نایلون است و خیلی راحت شسته می‌شود. از طرفی قیمت مناسبی هم دارد. اما نقطه ضعف آن، این است که خیلی نرم نیست. در نتیجه شما می‌توانید یک تشک نازک زیر سگ قرار دهید تا از سفتی و زبری جای خواب کاسته شود.

تخت خواب سگ پایه‌دار مزیت دیگری هم دارد. جریان هوای زیر جای خواب به خنک شدن سگ کمک می‌کند. بنابراین این تشک خواب سگ برای آب و هوای گرم و شرجی یا در طول تابستان بسیار مناسب و کاربردی است.

سگ روی تخت پایه دار در حال استراحت

این مدل جای خواب کمی از سطح زمین بالاتر است و برای فضای باز، کمپینگ و پیک‌نیک بسیار مناسب است.

  • تشک خواب ساده سگ

این مدل جای خواب، یک تشک ساده و مستطیل شکل است و تا حد زیادی شبیه به تشک ما انسان‌ها است. تا جایی که بعضی‌ افراد از تشک کودک برای سگشان استفاده می‌کنند. این تشک خواب سگ خیلی تجملاتی و زیبا نیست. اما راحت است و برای کسانی که به دنبال یک جای خواب ساده برای سگ خود هستند، بسیار مناسب است. گاهی صاحبان سگ این نوع تشک را کف باکس یا قفس سگ قرار می‌دهند. در این صورت باید دقت کرد که اندازه‌های تشک مطابق با اندازه باکس باشد.

سگ کرم و سفید روی تشک سبز رنگ

این تشک خواب سگ خیلی تجملاتی و زیبا نیست. اما بسیار راحت است.

چگونگی آموزش استفاده از جای خواب به سگ

سگ‌ها حیواناتی هستند که برای تمام کارهایشان نیاز به تعلیم و آموزش دارند. درمورد جای خواب نیز همین طور است. ممکن است سگ شما بخواهد در رختخواب شما یا روی کاناپه بخوابد. اما این وظیفه شما است که به عنوان سرپرست به او آموزش دهید که به جای خواب خود برود و همیشه همان‌جا بخوابد.

برای آن که این کار را انجام دهید، می‌توانید از چند روش استفاده کنید. با این حال اگر این روش‌ها کارساز نبودند، باید از دامپزشک خود کمک بگیرید.

  • از یک عروسک یا اسباب بازی که حیوان خانگی شما بیشتر از بقیه دوست دارد استفاده کنید. اما تا زمانی که او در جای خود نخوابیده است، اسباب بازی را به او ندهید. بنابراین وقتی سگ ببیند که هر بار در جای خود می‌خوابد عروسک محبوبش را می‌گیرد، خواهد فهمید که ارتباطی بین این دو وجود دارد.
  • یک خوراکی غیر از غذای معمول سگ خود به عنوان تشویقی در نظر بگیرید. در زمان‌هایی که سگ شما از رفتن به جای خواب خود اجتناب می‌کند، از آن به عنوان جایزه استفاده کنید.
  • یک اتاق یا فضای خالی را در خانه در نظر بگیرید و جای خواب حیوان خانگی خود را در آن قسمت قرار دهید. به این ترتیب وقتی سگ نتواند مکان دیگری را به اندازه محل خواب خود راحت بیابد، کم‌کم به سمت آن می‌رود و به مرور به آن عادت می‌کند.

بیشتر بخوانید: خطر‌ات فصل پاییز برای سگ ها و نکاتی برای مراقبت بهتر از سگ

سخن پایانی

سعی کنید در انتخاب جای خواب سگ دقت کنید که تا سال‌ها از آن استفاده شود. حیوانات به جای خواب خود وابسته می‌شوند. در صورتی که جای خوابی با کیفیت پایین انتخاب کنید، مجبور خواهید شد که هر چند مدت یکبار آن را تعویض کنید. در نتیجه حیوان خانگی هم که به آن عادت کرده بود، ممکن است در روزهای اول بعد از عوض شدن جای خواب، با مشکلاتی دست‌ و پنجه نرم کند.

سگ‌ها همانقدر که عاشق بازی و جنب و جوش هستند، در زمان استراحت هم عاشق جای خواب راحت هستند. بنابراین با انتخاب جای خواب مناسب و مطابق با خلق و خوی حیوان خود، آسایش را به او هدیه دهید.

چنانچه شما هم نظر یا پیشنهادی دارید یا دوست دارید تجربه خود را بگویید، حتما آن را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبعPetpedia

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x