فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دامپزشک در حال قطره ریختن در گوش گربه

دلایل ناشنوایی گربه ها و روش های پیشگیری از ناشنوا شدن گربه

عوامل ناشنوایی در گربه ها

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که گربه ناشنوا وجود دارد؟ بله، گربه‌ها می‌توانند طى مراحل بلوغ، و حتى هنگام تولد ناشنوا شوند. همچنین ناشنوایی گربه ها می تواند مادرزادی باشد. ناشنوایی گربه ها به صورت مادرزادى مى‌تواند اینگونه باشد که گربه با ساختمان گوش طبیعى متولد شود، اما بعد از چند روز، ساختار داخلى گوش دچار تغییر شوند.

در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی عوامل ناشنوایی گربه ها، نژادهایی که بیشتر دچار ناشنوایی می شوند و همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از تولید گربه های ناشنوا پرداخته ایم.

 

کدام گربه ها بیشتر ناشنوا می شوند؟

ژن ناشنوایی گربه ها (Deafness in Cats) در نزدیکى ژن رنگِ سفید مو و چشمان آبى است. اغلب، زمانى که یک ژن به ارث مى‌رسد، دیگر ژن‌هاى نزدیک آن هم به ارث می‌رسند. پس، گربه‌اى با ژن رنگ پوشش سفید بیشتر مستعد دریافت ژن ناشنوایى است.

مشخصا براى بروز ژن ناشنوایی گربه ها به صورت مادرزادى، به بیش از یک ژن نیاز است، پس ما نتیجه می‌گیریم که بیشتر بچه گربه‌هاى سفید ناشنوا نیستند بلکه بیشتر گربه‌هاى ناشنوا سفیدند. گربه‌هاى سفید رنگ با سه نوع رنگ چشم آبى، زرد یا آبى – زرد ممکن است دچار ناشنوایى شوند.

پیشنهاد مطالعه: روش های مراقبت و نظافت گوش گربه که بهتر است بدانید

 

عقیم سازی گربه های ناشنوا

به طور معمول گربه‌هایى با حداقل یک چشم آبى بیشتر تحت تاثیر هستند. ناشنوایی گربه ها (Deafness in Cats) که بعضا ممکن است به صورت مادرزادی باشد ممکن‌ است کاملا ناشنوا نباشند. یعنى یک گوش طبیعى باشد و گوش دیگر ناشنوا. گربه‌اى با یک چشم آبى و یک چشم زرد هم ممکن است در سمت چشم زرد، شنواى طبیعى و در سمت چشم آبى ناشنوا باشد.

گربه‌ ناشنوای مادرزادى، بهتر است جفت‌گیرى نکنند چراکه احتمال تولد بچه گربه‌هاى ناشنوا از آنها زیاد است. معمولا توصیه می شود گربه ناشنوای مادرزادی را عقیم کنید که این ژن معیوب به گربه های فرزند سرایت نکند.

بیشتر بخوانید: علت بوی بد دهان گربه چیست؟ روش های رفع از بوی دهان گربه

 

مراقبت های بهداشتی از گوش گربه

یکی از کارهایی که برای سلامت گوش های گربه خود می توانید انجام دهید این است که مراقبت های بهداشتی و سلامتی مربوط به گوش را به صورت دوره ای انجام دهید. با این کار کمک می کنید گوش های گربه همیشه سالم بماند. همچنین اگر چیز مشکوکی مشاهده کردید می توانید سریعتر او را به دامپزشک نشان دهید.

در این زمینه بیشتر بدانید: تمیز کردن گوش گربه؛ چگونه گوش های گربه خود را تمیز کنیم؟

 

سخن پایانی

درمجموع همه گربه‌هاى سفید حتى با رنگ چشم آبى ناشنوا نیستند. بسیارى از این گربه ها داراى شنوایى طبیعى و یا حداقل داراى یک گوش شنوا هستند و تنها احتمال ناشنوایى در این گربه از سایر گربه‌ها بیشتر است.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x