اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
گربه نارنچی با بینی قرمز در حال چرت زدن

آیا خروپف کردن گربه ها طبیعی است؟

شاید شما به تازگی بچه گربه ای را به خانه تان آوریده اید. احتمالاً انتظار ندارید که او در زمان چرت زدن ، با صدای بلند خروپف کند. خروپف کردن گربه ها کمتر از سگ ها متداول است. اما ممکن است صاحبان این حیوانات را نگران کند که آیا حیوان خانگی آنها، مشکل تنفسی دارد یا خیر. اینگونه صداها می تواند نشان دهنده یک مشکل بزرگتر در سلامتی این حیوانات باشد. اما هر حیوانی که در خواب با سر و صدا تنفس می کند، لزوماً با مشکل حاد پزشکی روبرو نیست. بنابراین اگر شما مطمئن نیستید که آیا حیوان خانگیتان در خصوص این مشکل، نیاز به ملاقات با دامپزشک دارد یا خیر، توصیه می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

 

علل خروپف در گربه ها

دلایل مختلفی وجود دارد که یک حیوان خانگی ممکن است در خواب، با سر و صدا تنفس کند. برخی نژادها – مثلا آنهایی که دارای صورت صاف هستند (مانند پرشین ها)- به دلیل شکل سرشان به احتمال زیاد در خواب، خرخر می کنند. دکتر بروس کورنریش ، مدیر مرکز بهداشت و متخصص قلب و عروق حیوانات خانگی در دانشکده علوم بالینی دامپزشکی در دانشگاه کرنل ، توضیح می دهد: “این حیوانات سر پهن، دارای استخوان های کوتاهی در صورت و بینی خود می باشند و این باعث می شود که آنها بیشتر مستعد این مشکل شوند. همچنین ممکن است بینی آنها کوچکتر باشد که مجرای تنفسی آنها را محدود می کند.”

اما این فقط ژنتیک نیست که باعث ایجاد اینگونه صداها می شود. گاهی برای ما آدمها هم اتفاق می افتد که در زمان استراحت در برخی از موقعیت ها، خروپف کنیم. همین امر برای حیوانات هم اتفاق می افتد. بنابراین اگر حیوان شما در هنگام چرت زدن، به دور خود چرخیده و ناگهان صدای تنفسش بلند می شود، ممکن است سر و گردنش به شکل نا مناسبی قرار گرفته که جریان هوای تنفسی او را محدود کرده است. همچنین مشابه انسانها، حیواناتی که اضافه وزن دارند، بیشتر مستعد این مشکل هستند.

همچنین این مسئله می تواند با شرایط پزشکی موجود حیوان مرتبط باشد. دکتر آندره جونز، دامپزشک در بیمارستان حیوانات در پرینستون مستقر در نیوجرسی است. او می گوید: “اگر حیوان خانگی دارید که از عفونت های تنفسی فوقانی یا التهاب مزمن بینی یا ورم غشاء مخاطی بینی رنج می برد، احتمالاً این حیوان در خواب، دچار مشکلات تنفسی خواهد شد.”

علت دیگر ممکن است انسداد در کانال بینی مانند پولیپ یا تومور باشد. حتی اشیاء خارجی که در حفره بینی حیوان گیر کرده اند، می توانند باعث ایجاد این صدا شوند. (مانند تکه های ریز چمن)

شاید برایتان حالب باشد: علف گربه چیست؟ فواید گیاه سنبل الطیب برای گربه ها

 

علائمی که نشان می دهد باید گربه خود را نزد دامپزشک ببرید

گربه قهوه ای با راههای سیاه، خوابیده روی بالش قزمز

در صورت جدی بودن مشکل خروپف، گربه را نزد دامپزشک ببرید.

چه موقع باید حیوانی را که خرخر می کند، نزد دامپزشک برد ؟ اگر حیوان شما همیشه خروپف می کند، احتمالاً مشکل جدی ندارد. اما اگر این کار به طور ناگهانی اتفاق بیفتد یا با تغییرات دیگری در رفتار حیوان همراه باشد، باید حیوان نزد دامپزشکش برود.

گذشته از شروع سریع این مشکل، صاحبان این حیوانات نیز باید مراقب علائم تنفس بریده بریده حیوان، هنگام بیدار شدن از خواب هم باشند. به خس خس سینه، نفس کشیدن سخت تر او نسبت به مواقع عادی یا تنفس با دهان باز دقت کنید. دکتر کرنریش می گوید: “اگر حیوان شما برای مدت طولانی از دهان خود نفس می کشد، باید سریعا او را نزد دامپزشکش ببرید.”

دکتر کورنریش همچنین خاطرنشان می کند که صاحبان این حیوانات باید به دنبال علائمی مانند ترشحات بینی و سرفه او باشند که این امر می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد. حتی علائمی که ممکن است خیلی جدی به نظر نرسند – مانند تغییر در صدای میو میو کردن او- می توانند بیانگر وجود یک مشکل باشند. او می گوید: ” این حیوانات تا زمانی که شدیدا بیمار نشوند ، علائم بیماری را بروز نمی دهند. بنابراین صاحبان آنها واقعاً باید در مورد سلامتی حیوان خود، هوشیار باشند.”

دکتر جونز با نظریات دکتر کورنریش موافق است. او می افزاید صاحبان حیواناتی که خرخر می کنند نیز باید حواسشان به نواحی متورم روی صورت حیوان باشد. وی توضیح می دهد: “این تورم می تواند نشانه آبسه کردن ریشه دندان باشد. و بسیار دردناک است و نیاز به مداخله پزشکی دارد.”

بهتر است بدانید: دلایل اسپری کردن گربه های نر و روش های جلوگیری از آن

 

نحوه درمان خروپف در گربه ها

 

گربه نارنچی رنگ خوابیده

برای درمان خر و پف گربه ها راهکارهایی وجود دارد.

بسته به دلایل این مشکل ، روش هایی وجود دارد که شما می توانید به حل مشکل گربه خود کمک کنید. اگر وجود پولیپ ، تومور یا گیر کردن اشیاء خارجی در بینی او باعث اینگونه صداهای اضافی در خواب شود، دامپزشک شما می تواند بیماری را به راحتی درمان کند.

کاهش وزن هم می تواند به بعضی از این حیوانات کمک کند که مشکلشان را رفع کنند. دکتر جونز می گوید: “بسیاری از این حیوانات دارای اضافه وزن هستند. بنابراین اضافه وزن، یک عامل موثر در نظر گرفته می شود.” بنابراین مطمئن شوید که حیوان شما پرخور نیست و به اندازه کافی ورزش و فعالیت می کند.

بهتر است بدانید: انتخاب بهترین خاک گربه؛ خاک گربه از چه موادی تشکیل می شود؟

راه حل های غیر پزشکی نیز برای این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال، یک دستگاه بخور را در جائیکه گربه شما دوست دارد در آنجا چرت بزند، قرار دهید. هوای بسیار خشک می تواند همان تأثیری را که روی تنفس افراد می گذارد، روی تنفس حیوانات هم بگذارد. افزودن کمی رطوبت به هوای محیط اطراف می تواند برای دستیابی به یک استراحت آرام طی شب مفید باشد.

اگر گربه شما بازیگوش است، اشتهای خوبی دارد و خروپف کردن او جدید نیست، نباید نگران این موضوع باشید. این صدا ممکن است ناشی از خلق و خوی او باشد.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
2 سال قبل

ممنون از راهنمایی خوبتون

trackback

[…] شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا خروپف کردن گربه‌ها طبیعی است؟ […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x