اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
طوطی سبز با منقار قرمز در حال خوردن موز

تشویقی پرندگان چیست؟ معرفی ۱۰ پاداش مورد علاقه پرنده ها

پرندگان می توانند حیوانات خانگی فوق العاده و جذابی باشند. بسیاری از آنها عاشق تعامل با صاحبان خود هستند. اگر می خواهید یک رابطه دوستانه با پرنده خود ایجاد کنید، یکی از راه ها این است که پرندگان را با غذای مفید و مقوی تغذیه کنید. تغذیه، تنها یک روش موثر برای ایجاد اعتماد بین شما و پرنده نیست. بلکه راهی عالی برای کمک به رژیم غذایی مناسب پرنده شما نیز هست. یکی از مهمترین موارد برای انتخاب، تشویقی مناسب برای پرندگان است.

در صورتیکه دنبال تشویقی مفید برای پرنده خود هستید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب طوطی سانان ؛ انواع غذای مفید طوطی ها

 

انتخاب تشویقی سالم برای پرندگان

۱- به پرنده خود سبزیجات بدهید

برای پرنده شما مهم است که رژیم غذایی کاملی داشته باشد. خوردن سبزیجات می تواند به شما در رسیدن به این رژیم غذایی کامل، کمک کند. سعی کنید روزانه به پرنده خود سبزیجات به رنگ سبز تیره مثل بروکلی یا سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج بدهید. سعی کنید سبزیجات را مستقیماً به پرنده خود بدهید. ببینید آیا او یک تکه بروکلی یا سیب زمینی شیرین را از دست شما می خورد یا خیر.

سبزیجات مورد علاقه پرنده، برایش حکم تشویقی را دارد. چه بهتر که این تشویقی، سالم هم هست. هویج، چغندر، سیب زمینی، کلم پیچ، شلغم و نخود فرنگی از سبزیجات مورد علاقه پرندگان هستند.

هویج، چغندر و سیب زمینی در یک ظرف چوبی قهوه ای

سبزیجات باید به صورت روزانه در وعده های غذایی پرندگان قرار داده شود.

۲- به پرنده خود، کمی میوه بدهید

میوه ها به عنوان تشویقی برای پرندگان، مثل دسر برای انسان ها هستند. میوه ها باید حدود پنج درصد از رژیم غذایی پرنده شما را تشکیل دهند. به پرندگان نباید هر روز میوه داد. میوه را به عنوان تشویقی و حداکثر یک بار در هفته به پرندگان بدهید. ولی سبزیجات را باید روزانه به این حیوان خانگی بدهید.

انبه، شلیل، انار، موز، انگور، طالبی و سیب میوه های مورد علاقه پرندگان هستند. میوه قند بالایی دارد. بنابراین مصرف بیش از حد آن توسط پرنده، می تواند او را بیمار کند.

موز، سیب، شلیل، هلو و انگور

میوه ها حاوی قند زیادی هستند و نباید به عنوان تشویقی، به مقدار زیاد به پرندگان داده شوند.

 

۳- به پرندگان برای تشویق، دانه ها و غلات سبوس دار بدهید

هسته اصلی رژیم غذایی پرنده شما باید غذاهای گلوله ای شکل باشد. این نوع غذاها برای تغذیه متعادل پرنده شما فرموله شده است. این غذاها پروتئین، کربوهیدرات ، لیپید، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز پرنده شما را تامین می کند. به همین دلیل  دانه ها برای پرندگان فقط باید به عنوان یک تشویقی استفاده شوند. در صورت تغذیه نامحدود پرنده با دانه، چربی بیش از حد وارد بدن او می شود که برایش بسیار مضر است. پرندگان از غلات عاشق کینوا، کنجد، ارزن، ذرت و جوی دوسر هستند.

هشدار: بسیاری از پرندگان خانگی که فقط با دانه تغذیه می شوند، با سوء تغذیه مواجه هستند. زیرا این فکر نادرست که پرندگان برای تغذیه فقط به دانه نیاز دارند، در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته است. برای جلوگیری از ابتلای پرنده به سوء تغذیه، حتما به طور مرتب به او غذای گلوله ای شکل و سبزیجات بدهید.

مقداری جوی پرک شده در کاسه شیشه ای قرار دارد.

غلات و دانه ها را برای پرندگان، به صورت محدود در نظر بگیرید.

۴- از جوانه ها به عنوان پاداش برای پرندگان استفاده کنید

آیا شما هم از خوردن جوانه گندم روی سالاد لذت می برید؟ آیا می دانستید پرنده ها هم جوانه ها را دوست دارند؟ به یاد داشته باشید که باید جوانه هایی را که به پرنده خود می دهید، کاملاً بشویید. چون ممکن است در مزرعه، به جوانه آفت کش زده باشند. پس باید برای جلوگیری از انتقال سموم به حیوان خانگی خود، جوانه ها را قبل از مصرف به دقت بشویید. پرورش جوانه ها در خانه، یک راه عالی برای تغذیه سالم و مفید است.

جوانه و سبزیجات در یک کاسه سرامیکی سفید

اگر از جوانه به عنوان پاداش برای پرندگان استفاده می کنید، حتما قبل از مصرف آن را بشویید.

 

۵- پاستا در صدر لیست پاداش های مورد علاقه پرندگان قرار دارد

پرندگان عاشق پاستا و ماکارونی هستند، چه پخته باشد و چه خام. نکته مثبت این تشویقی این است که سرشار از کربوهیدرات ها است و انرژی مورد نیاز این حیوانات را تامین می کند. مقداری پاستا را با سبزیجات بجوشانید و وقتی سرد شد آن را برای پرنده خود سرو کنید.

اگر حیوان خانگی شما ماکارونی نپخته را ترجیح می دهد، می توانید چند رشته ماکارونی خام را با کره بادام زمینی مخلوط کنید و به عنوان یک میان وعده به او بدهید.

انواع ماکارونی و پاستا به صورت خام

پرندگان عاشق ماکارونی به عنوان پاداش هستند. آنها این غذا را هم به صورت پخته و هم خام می خورند.

۶- نان به عنوان تشویقی برای پرندگان

نان سبوس دار طعم بسیار خوبی دارد و منبع فوق العاده ای از فیبر است. شما می توانید تکه های کوچکی از نان را به عنوان یک پاداش برای رفتار خوب حیوان خانگی خود در نظر بگیرید. سرو نان تُست برای صبحانه تغییر خوبی در وعده صبحگاهی او خواهد بود.

نان جوی آجیلی به صورت اسلایس شده

نان سبوس دار منبع غنی فیبر است و برای پرندگان فوق العاده است.

 

۷- پاپ کرن یک پاداش عالی برای پرندگان است

بسیاری از پرندگان خانگی از پاپ کرن لذت می برند. شما حتی می توانید به پرنده خود ذرت پاپ کرنی خام نیز بدهید. اما پیشنهاد می کنیم در این حالت، ذرت را کمی در آب بجوشانید تا پوست آن نرم شود. در صورت تمایل به بو دادن، می توانید ذرت را با مقدار بسیار کمی نارگیل بو دهید.

هشدار: هرگز به پرنده خود، پاپ کرن آماده شده در مایکروویو ندهید. زیرا این نوع پاپ کرن دارای چربی و نمک بالایی است که می تواند برای سلامتی پرنده شما مضر باشد.

پاپ کرن و ذرت پاپ کرنی در دو کاسه سفید کنار هم روی میز قهوه ای قرار دارند.

پرندگان خانگی از مصرف پاپ کرن به عنوان پاداش لذت می برند.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن پرندگان خانگی

 

۸- حبوبات منبع فیبر و بسیار سالم برای پرندگان

حبوبات منبع فوق العاده ای از پروتئین گیاهی هستند. آنها هم برای شما و هم برای پرنده تان بسیار مفید می باشند. حبوبات همچنین یک منبع غنی از فیبر هستند که به حفظ عملکرد راحت دستگاه گوارش پرنده کمک می کنند. مخلوط حبوبات را بدون چاشنی بجوشانید تا به صورت سوپ آماده شود. سپس اجازه دهید سوپ حبوبات سرد شود. هر روز یک قاشق غذاخوری از این سوپ به عنوان تشویقی به پرنده خود بدهید. این سوپ به سرعت مورد علاقه دوست کوچک شما قرار خواهد گرفت.

انواع حبوبات در ظروف شیشه ای در کنار هم

حبوبات منبع فوق العاده ای از پروتئین گیاهی و فیبر هستند.

 

۹- آجیل به عنوان تشویقی و سرگرمی برای پرندگان

آجیل ها تشویقی بسیار سالمی برای پرندگان شما هستند. گردو به ظور خاص، دارای ویژگی های تغذیه ای است که در سایر آجیل ها یافت نمی شود. آجیل ها بسیار خوشمزه هستند. بنابراین بسیاری از پرنده ها آنها را به عنوان پاداش خاص می پذیرند.

همچنین آجیل های در پوست برای پرندگان، اسباب بازی های طبیعی به شمار می روند. بسیاری از پرندگان وقت خود را صرف باز کردن یا شکستن پوست آجیل می کنند. با این کار، آنها عضلات منقار و فک خود را ورزیده می کنند. اگر آنها برای باز کردن یک آجیل به مشکل برخوردند، به آنها کمک کنید. همیشه به پرنده خود آجیل هایی بدهید که تمیز و بی نمک باشد. برای حفظ تازگی آجیل ها در دراز مدت، می توان آنها را در فریزر منجمد کرد.

بیشتر بخوانید: تخمه کدو دسری خوشمزه برای پرندگان

بادام، فندق، گردو و بادام هندی چیده شده روی میز

آجیل ها علاوه بر اینکه به عنوان تشویقی استفاده می شوند، با پوست هم به عنوان اسباب بازی پرندگان به حساب می آیند.

 

۱۰- فلفل، پاداشی عجیب برای پرندگان است

اگرچه بسیاری از انسان ها با فلفل تند مشکل دارند، اما پرنده ها می توانند این تندی را تحمل کنند. به نظر می رسد پرندگان فاقد گیرنده های چشایی هستند. به همین دلیل تندی فلفل را احساس نمی کنند. اینگونه است که این خوراکی، مورد علاقه پرندگان در سراسر جهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تشویقی دنتال چیست؟ فواید تشویقی های دنتال برای دندان سگ و گربه

مقداری فلفل سبز و قرمز در کنار هم

با توجه به اینکه پرندگان گیرنده چشایی ندارند، فلفل برای آنها یک پاداش عالی به حساب می آید.

سخن پایانی

سعی کنید هر چند وقت یکبار، رژیم غذایی پرندگان را اندکی تغییر دهید. حتی اگر پرنده شما نوع خاصی از تشویقی را خیلی دوست دارد، همیشه از یک نوع تشویقی برای او استفاده نکنید. چون ممکن است دچار کمبود برخی از مواد مغذی دیگر شود.

البته این بدان معنا نیست که شما باید به پرنده خود به طور مرتب غذاهای جدید بدهید. غذاهای جدید باید به تدریج در رژیم غذایی پرنده شما وارد شوند.

به خاطر داشته باشید که غذاها و تشویقی های مانده را از ظرف پرنده بردارید تا دچار بیماری نشود.

لطفا تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنتها با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

منابع:  wikihow و thesprucepets

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x