اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۳
سگ در حال نوشیدن آب مورد نیاز بدنش

میزان آب مورد نیاز سگ ؛ سگ‌ها روزانه چقدر آب بنوشند؟

آب، جز اصلی سلول‌های سالم و زنده بدن به شمار می رود. بدن سگ شما بدون مصرف مایعات کافی به درستی کار نخواهد کرد و دچار خشکی بدن خواهد شد. اگر حیوان خانگی شما به اندازه کافی مایعات ننوشد، حتما دچار بیماری می‌شود. به همین دلیل شما باید هر روزه کاسه آب حیوان خانگی خود را تمیز و دوباره آن را پر کنید. همچنین باید زمانی که حیوان خانگی شما بیشتر از حد معمول آب می نوشد، هوشیار باشید. زیرا این کار او می تواند نشانه ای از وجود بیماری در حیوان باشد.

شما به عنوان صاحب سگ همیشه باید مراقب باشید که آیا حیوان خانگی شما به اندازه کافی آب و مایعات می نوشد یا بیشتر از حد معمول می نوشد. برای اطلاع از میزان آب مورد نیاز سگ و اینکه چه زمانی باید به سگ آب بدهیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه داشتید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

روش های مختلفی برای تخمین ردن میزان این مایع برای هر حیوان وجود دارد و این به دلیل شرایط فردی، از هر حیوان به حیوان دیگر متفاوت است.

به طور کلی، این حیوانات باید هر روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود تقریباً ۶۰ گرم (معادل یک چهارم فنجان)، مایعات بنوشند. با این حال، عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند میزان آب مورد نیاز سگ شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر دامپزشک حیوان شما توصیه ای در این زمینه نکند، لازم نیست مقدار دقیق نوشیدن این مایع توسط او را اندازه بگیرید. فقط هر روز به مقدار کافی از این مایع تمیز و تازه در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: شش نوع آبی که سگ‌ها نباید بنوشند 

چرا گاهی سگ باید آب کمتری بنوشد

در اینجا چند دلیل متداول ارائه می شود که نشان می دهد در چه زمانی حیوان خانگی باید کمتر از حد معمول مایعات بنوشد

سگ غذای مرطوب یا غذای خانگی می خورد

حیواناتی که از غذای کنسروی سگ یا غذای خانگی تغذیه می کنند، مقداری آب از طریق خوردن غذا دریافت می کنند. زیرا این مواد شامل حدودا ۶۵ تا ۸۰ درصد مایعات هستند. ممکن است متوجه شوید که حیوان خانگی شما نسبت به زمانی که به صورت روزانه فقط غذای خشک سگ می خورد، به آب و مایعات کمتری احتیاج دارد. 

ممکن است سگ بیماری یا درد داشته باشد

اگر سگ شما به بیماری زمینه ای مبتلا است یا دارای مشکلات حرکتی یا درد است، ممکن است آب کافی ننوشد. با دامپزشک خود صحبت کنید تا راه حلی به شما نشان دهد و بفهمید چگونه می توانید در این مورد به حیوان خانگی خود کمک کنید.

سگ در حال نوشیدن آب از دست صاحبش

بسته به دمای هوا و میزان ورزش کردن سگ، ممکن است آب بیشتری برای نوشیدن لازم باشد. 

در فصول گرم یا زمان ورزش میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

بسته به دمای هوا و میزان ورزش کردن سگ ممکن است آب بیشتری برای نوشیدن لازم باشد. زیرا رطوبت بدن حیوان با نفس نفس زدن و ترشح بیش از حد بزاق، از بین می رود. 

پیشنهاد مطالعه: ورزش سگ ها؛ معرفی ۸ مسابقه پر جنب و جوش و رقابتی برای سگ

آیا سگ می تواند آب شیر بخورد؟

نوشیدن آب از شیری که استفاده از آن برای انسان‌ها بی خطر است، برای سگ ها هم بی خطر است. در بیشتر موارد، این کار مشکلی برای حیوان خانگی شما پیش نمی آورد.

اگر آب مورد نیاز سگ تامین نشود، چه اتفاقی می افتد؟

بسیاری از عملکردهای مهم در بدن سگ به آب نیاز دارند. بنابراین با عدم تامین میزان آب مورد نیاز سگ، حیوان خانگی شما می تواند به سرعت بیمار شود. اندام ها در نهایت با کمبود مداوم مایعات آسیب می بینند و اگر این کمبود به مدت زیادی ادامه یابد، کلیه ها، کبد و سایر اندام ها از کار می افتند. و اندکی بعد مرگ اتفاق خواهد افتاد. 

مشکلات رایج کمبود آب در سگ

کمبود آب در بدن سگ جدی است و حتما باید مراقبت این اتفاق بود. همچنین توجه داشته باشید که سگ‌های باردار یا شیرده در معرض خطر کم آبی بیشتری قرار دارند. زیرا آنها به نوشیدن مایعات بیشتری نیاز دارند. برخی از مشکلات رایج که با کمبود آب در بدن سگ‌ها اتفاق می‌افتد عبارتتد از:

  •       بیماری‌های کلیوی
  •      اختلالات متابولیکی (مانند دیابت)
  •       سرطان

 جالب است بدانید: فواید میوه برای سگ ها

چگونه کمبود آب سگ را بررسی کنیم؟

 اگر احساس می کنید بدن سگ شما کم آب شده، با این روش او میزان آب بدن او را بسنجید:

  •           با دو انگشت قسمتی از پوست سگ را که بین شانه های او قرار دارد، بگیرید.
  •       پوست را به آرامی بالا کشیده و سپس رها کنید.
  •       ببینید که آیا پوست سر جای خود قرار می گیرد یا نه.

 پوست باید به سرعت به محل قبلی خود برگردد. اگر در بدن سگ خشکی و کمبود آب وجود داشته باشد، پوست به آرامی به جای خود بر می گردد یا حتی ممکن است کمی طول بکشد تا پوست دوباره سر جای خود قرار بگیرد.

سگ در حال نوشیدن آب از چشمه

اگر متوجه شدید که سگ شما بیشتر از حد معمول آب می نوشد یا ادرار می کند، دامپزشک او را در جریان بگذارید.

برخی دیگر از علائم خشکی بدن در سگ

  •       خشکی، چسبناک بودن یا رنگ پریده به نظر رسیدن لثه ها
  •       کره چشم او خشک و فرو رفته به نظر می رسد
  •       خشکی بینی و دهان

 بهتر است بدانید: حمام کردن حیوان خانگی؛ ۵ نکته کلیدی در این مورد که لازم است بدانید

اگر سگ مقدار زیادی آب  بنوشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر متوجه شدید که سگ خانگی شما بیشتر از حد معمول آب می نوشد یا ادرار می کند، دامپزشک او را در جریان بگذارید. دلایل متفاوتی برای وجود این مشکل وجود دارد. بسیاری از بیماری ها، همین علائم را نشان می دهند. یک معاینه کامل بدنی همراه با آزمایش خون یا ادرار می تواند به تشخیص دامپزشک کمک کند. ممکن است از شما خواسته شود که میزان آب و مایعات مصرفی سگ خانگی خود را اندازه بگیرید. در این صورت ممکن است لازم باشد او را از حیوانات خانگی دیگر جدا کنید.

 اما تا زمان برطرف شدن مشکل، باید مقدار بیشتری از آب در اختیار سگ خود قرار دهید. برای اندازه گیری میزان آب مورد نیاز سگ، باید مقدار اضافه کردن آب به کاسه در هر بار حساب شود و مقدار باقی مانده در پایان هر روز از آن کسر شود. مقدار رطوبت موجود در وعده های غذایی نیز باید محاسبه شود تا بتوانید مقدار کل مایعات مصرف شده در یک روز توسط حیوان خانگی خود را تخمین بزنید.

 بهتر است بدانید: ۱۰ غذایی که برای سگها مضر هستند!

هر چند وقت یکبار باید کاسه آب سگ را تمیز کنیم؟

ظرف‌های غذا و کاسه سگ را باید هر روز با صابون یا مایع ظرفشویی شستشو دهید. از آنجا که این کاسه ها با غذا و بزاق سگ شما تماس دارند، می توانند مکان های مناسبی برای رشد باکتری ها باشند. کاسه ها باید صاف و تمیز باشند، بدون گوشه یا حتی خراش هایی که باکتری ها بتوانند در آن پنهان شوند و زنده بمانند.  

اگر نگران هستید که سگ شما برای حفظ سلامتی خود مایعات کافی نمی نوشد یا بیش از حد آب می نوشد، لازم است با دامپزشک او مشورت کنید. زیرا حفظ هیدراتاسیون مناسب برای سلامتی سگ اهمیت بسیاری دارد که نمی توانید آن را نادیده بگیرید.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد اندازه آب مورد نیاز بدن سگ‌ها و همچنین روش های تشخیص کمبود آب سگ برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راویا شیخ امامی
راویا شیخ امامی
6 ماه قبل

سلام. از سایت، محصولات و توضیحات خوبتون بابت نگهداری از حیوانات سپاسگزارم

trackback

[…] حتما برایتان جالب خواهد بود بدانید: میزان آب مورد نیاز سگ ؛ سگها باید روزانه چه مقدار آب بنو… […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x