اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
گربه باهوش در حال محاسبه ریاضی

هوش گربه ها چقدر است؟ گربه من چقدر باهوش است؟

ممکن است اکثر مردم فکر کنند که گربه ها از نظر فکری، زیاد باهوش نیستند. آنها سخت در اشتباهند. اما آیا گربه ها به اندازه سگ ها باهوش هستند؟ پاسخ این سوال ممکن است شما را شگفت‌زده کند. این حیوانات مهارت های متفاوتی نسبت به سگها ندارند. ولی این به آن معنی نیست که آنها باهوش نیستند. حتی شاید آنها بیشتر از سگ ها باهوش باشند. گاهی اوقات هوش گربه ها، صاحبان آنها را شگفت‌زده می کند. برای اینکه متوجه شوید گربه شما چقدر باهوش است، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

نانسی سیلز از وودلند هیلز در کالیفرنیا می گوید که او یک گربه خانگی ملوس و فوق العاده تیزهوش دارد. این حیوان می داند چه ساعتی از خواب بلند شود. می داند وقتی قهوه آماده شود، یعنی زمانی آن رسیده که صاحبش درب پاسیو را برایش باز کنند. اما این حیوان منتظر نمی ماند زیرا مجبور نیست. او می تواند قفل درب شیشه ای را باز کند و حتی درب را به اندازه کافی باز کند تا بتواند به تنهایی بیرون رود. نانسی سیلز می گوید که حیوان خانگی او با عباراتی متداول مانند “بیا بریم به ماهی غذا بدهیم” و “بیا تو” آشنا است. انگار که این عبارات را کاملاً می فهمد. آیا حیوان خانگی نانسی یک انیشتین است یا فقط یک حیوان معمولی است که صاحبش نسبت به او بیشتر توجه نشان داده است؟

در این زمینه بیشتر بدانید: سگ باهوش تر است یا گربه؟ تحقیقات علمی چه می گوید؟

مقایسه هوش سگ و گربه

چیزی که می دانیم این است که گربه ها به هیچ وجه کم هوش نیستند. مغز گربه اگرچه کوچک است اما در حدود ۰٫۹ درصد از کل وزن بدن او را تشکیل می دهد. در مقایسه، مغز یک سگ به طور متوسط ۱٫۲ درصد از وزن بدن او را تشکیل می دهد. در حقیقت بخش پیچیده مغز گربه (همان بخشی از مغز که مسئول پردازش اطلاعات است) نسبت به مغز سگ ها، تقریباً دو برابر سلول عصبی دارد. این همان منطقه از مغز است که تفسیر اطلاعات، یادگیری زبان، تصمیم گیری منطقی و حل مسائل پیچیده در آن انجام می گیرد.

یک تحقیق علمی بررسی کرد آیا گربه ها می توانند تعداد مختلفی از اشیاء را شناسایی کنند. (به عبارت دیگر عمل شمارش را انجام دهند). محققان به این نتیجه رسیده اند که گربه در مقایسه با سایر حیوانات (مثلا ماهی یا سگ) در این کار خوب نیستند. یک مطالعه دیگر نشان داد که این حیوانات می توانند حرکات اشاره ای را مشابه سگ ها انجام دهند و می توانند با انجام پازل های ساده، غذایی به عنوان پاداش دریافت کنند. اما اگر این معما غیرقابل حل باشد، سگ ها برای دریافت کمک، به صاحبان خود نگاه می کنند در حالی که گربه ها همچنان به تلاش خود ادامه می دهند.

مارتی بکر، دامپزشک آمریکایی می گوید آنچه که به عنوان هوش در نژادهای سگ رتبه بندی می شود، علاقه ای است که سگ برای تعامل با انسان ها و انجام آنچه ما از او می خواهیم از خود نشان می دهد.

نژادهایی از گربه هم در تعامل با انسانها بهتر به نظر می رسند و از این رو باهوش تر به حساب می آیند.

 

تصویر جالب از گربه در حال درس خواندن

اندازه گیری هوش گربه ها با آزمایش های مختلفی امکان پذیر است

پیشنهاد مطالعه: آیا خروپف کردن گربه ها طبیعی است؟

چگونه می توان هوش گربه ها را سنجید؟

۱- هوش گربه ها و توانایی اجتماعی آنها

آیا گربه شما اجتماعی است؟ البته که هست. سگ ها به عنوان حیواناتی که دارای رفتارهای اجتماعی نمایان هستند، شناخته می شوند. سگها می خواهند با شما تعامل برقرار کنند. وقتی شما وارد منزل می شوید، آنها به شما خوش آمد می گویند. می آیند و در کنار شما می نشینند و عشق و محبت شما را دریافت می کنند. این کارهای این حیوان نباید با “هوش” اشتباه شود.

دکتر جف وربر ، دامپزشک مشهور و برنده جایزه امی است. او می گوید: “من یک گربه ملوس دارم که هنگامی که به خانه وارد می شوم، به من خوش آمد می گوید. او مرا دنبال می کند، درست مثل یک سگ”.

دکتر وربر می افزاید: توانایی اجتماعی گربه اغلب در مقایسه با سگ، کمتر تعاملی است. اما این لزوماً نشانه هوش بالا یا کم هوشی نیست. ما صاحب سگ ها هستیم ولی گربه ها صاحب ما انسانها هستند.

هوش گربه ها را آزمایش کنید:

گربه شما چقدر اجتماعی است؟ آیا وقتی گربه را صدا می زنید، به سمت شما می آید؟ هنگامی که به منزل باز می گردید، او به شما سلام می کند؟ آیا او در کنار شما روی مبل قرار می گیرد تا از شما نوازش یا محبت هدیه بگیرد؟

بیشتر بدانید: ۱۰ دلیل برای اینکه گربه شما باید در خانه باشد!

۲- مهارت های بقا

دکتر وربر می گوید: ” اگر یک گربه و یک سگ را به مدت ده روز در بیرون از خانه بگذارید، بعد از این مدت گربه احتمالاً چاق و خوشحال به خانه باز خواهد گشت. اما سگ، اگر هم خوشحال و سلامت باشد، به این دلیل نیست که او گلیم خود را به تنهایی از آب بیرون کشیده است. بلکه به این دلیل است که او توجه غریبه ها را به سمت خود جلب کرده تا به او کمک کنند.”

آیا این بدان معناست که سگ ها برای نجات جان خود، احمقانه عمل می کنند؟ خیر، اینطور به نظر نمی رسد. این فقط نشانگر این است که گربه های ملوس دارای ماهیت متکی به خود بودن دارند. حتی انواع خیابانی آنها می توانند از خودشان مراقبت کنند.

هوش گربه ها را آزمایش کنید:

آیا شما می توانید در مورد ترک گربه خانگی خود برای یک شب یا آخر هفته، در صورت آماده کردن یک ظرف خاک تازه و مقدار کافی غذا و آب، برنامه ریزی کنید؟ اگر اینگونه است، شما یک حیوان متکی به خود و قادر به حفظ بقای خود دارید که احتمالاً زرنگ و باهوش هم هست.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ نکته ای که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت گربه ها بدانید

۳- حافظه

هر دو حیوان ذکر شده ممکنه حافظه خوبی داشته باشند. دکتر وربر از شش گربه مراقبت می کند که همه به طور هم زمان تغذیه می شوند. اما آنها در مناطق مختلفی غذا می خورند. هر حیوان دقیقاً می داند که برای دریافت غذای خود باید کجا بایستد. دقیقاً مانند حیوان نانسی سیلز که می داند که صبح چه ساعتی از خواب بیدار شود. بسیاری از این حیوانات طبق برنامه خود زمانبندی می کنند. در حقیقت این حیوانات نسبت به تغییرات زمانبندی و بر هم زدن برنامه هایشان حساس هستند. تغذیه آنها در زمان های متفاوت، کار در شیفت های متفاوت، حتی چیزی مانند تمایل صاحبان آنها به خوابیدن در آخر هفته، معمولاً چیزهایی است که به نتیجه نمی رسد.

هوش گربه ها را آزمایش کنید:

آیا گربه خانگی شما “به یاد می آورد” در کجا شام یا پاداش دریافت می کند؟ سعی کنید در حالی که حیوان خانگی شما دارد تماشایتان می کند، غذای بیسکویتی او را زیر یک بالش کوچک یا یک تکه کاغذ بر روی زمین قرار دهید. سپس او را از آنجا ببرید و بعد از مدتی او را باز گردانید. ببینید آیا او به یاد می آورد که شما غذا را آنجا گذاشتید یا نه.

پیشنهاد مطالعه: چگونه گربه را بخوابانیم؟ راهنمای خواباندن گربه و منع از شب‌گردی

۴- قابلیت آموزش

دکتر وربر می گوید: گربه ها با توجه به دریافت تشویق های مناسب می تواند انواع ترفندها را آموزش ببیند. داده ها نشان می دهد که سگ ها در هنگام دریافت پاداش یا نوازش سر، تمام تلاش خود را می کنند. اما به نظر می رسد نوازش سر گربه ها، رضایت خاطر آنها را جلب نمی کند. اما این به معنی کم هوش بودن آنها نیست. حتی برخی می گویند این در حقیقت نشانه هوش بالاتر آنها است.

بسیاری از گربه ها می توانند ترفندهای مختلفی مانند سگها انجام دهند. فرمان هایی مانند گوش به فرمان نشستن، بالا بردن پنجه، دراز کشیدن. باز هم باید گفت که حیوان با مربی مناسب می تواند تیزهوشی بیشتری از خود نشان دهد. گربه ای که برای یادگیری دستورات ساده خود را به زحمت نمی اندازد، احتمالاً کم هوش نیست. اما بی تفاوتی آنها نسبت به یادگیری یک کار ناامید کننده است که نشان می دهد پاداشه ا انگیزه کافی برای گربه ایجاد نکرده اند.

هوش گربه ها را آزمایش کنید:

سعی کنید به گربه خود یک ترفند، مانند “نشستن” یا “دست دادن” یاد بدهید. شما می توانید از تشویق های کوچک به عنوان محرک او استفاده کنید. اگر او آن کارها را انجام داد، شما یک حیوان باهوش دارید. اما اگر او نتوانست این کارها را یاد بگیرد، شما یک حیوان خانگی معمولی دارید.

۵- نشان دادن نارضایتی

گربه ها حتی بیشتر از سگ ها، به شما اطلاع می دهند که چه چیزی باعث ناراحتی آنها می شود. مثلا این که آیا با برند غذای جدید خود  مشکل دارند یا حضور شخص جدیدی در خانه باعث بر هم زدن برنامه های معمول آنها شده است. گربه ها نظرات خود را از طریق درآوردن چند مدل صدا ابراز می کنند. از در آوردن صداهای آرام تا صداهای بلند و نخراشیده. به نظر می رسد سگ ها به طور کلی زیاد ابراز نارضایتی نمی کنند. یا بخاطر این است که از تغییرات روزمره کمتر ناراحت می شوند یا توانایی ابراز نارضایتی خود را ندارند.

هوش گربه ها را آزمایش کنید:

گربه شما چگونه نشان می دهد که از چیزی ناراحت است؟ آیا او به تغییرات در خانه توجه می کند یا به آن اهمیت نمی دهد؟ آیا او از یک فرش جدید در مقابل شومینه تا مکانی جدید برای بستر خود، نسبت به همه چیز حساس است؟ اگر او متوجه تغییرات شود و گاهی ابراز نارضایتی کند، ممکن است شما یک حیوان هوشمند داشته باشید.

دکتر وربر می گوید: ما واقعاً نمی دانیم چگونه هوش این حیوانات را ارزیابی کنیم. حتی اگر بخواهیم این حیوانات را به دستگاههای اسکن مغز وصل کنیم و فعالیت نورون های آنها را اندازه بگیریم. وی ادامه داد: تاکنون برای اثبات ذکاوت گربه ها، بیشتر از وجود دلایل علمی به شواهد صاحبان این حیوانات پرداخته‌شده‌است.

پیشنهاد مطالعه: گربه ها در مورد ما چه فکری می کنند؟!

سخن پایانی

ارزیابی این که این گربه خانگی چقدر تیزهوش هستند، برای صاحبان آنها بسیار سرگرم کننده است. حیوان خانگی شما چه کاری انجام می دهد که باعث می شود شما فکر کنید او باهوش است؟ لطفا نظر خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بی نام
1 سال قبل

خیلی ممنون راجب اطلاعات آموزندتون

محمد
محمد
10 ماه قبل

جالب بود

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x