اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
گربه ترسیده با چشم های گشاد

آرام کردن گربه مضطرب؛ چگونه یک گربه وحشت زده را آرام کنیم؟

اگر گربه شما ترسیده است، احتمال دارد که شما هم کمی ترسیده باشید. علاوه بر اینکه دیدن حیوان خانگی در یک موقعیت استرس زا، بسیار ناراحت کننده است، باید این نکته را هم بدانید که گربه های وحشت زده ابتدا چنگ می زنند و بعدا به دلیل این کارشان فکر می کنند. اما با یک حیوان مضطرب، چه باید کرد؟ چگونه این گربه ها را ساکت و آرام کنیم؟ ما در مورد این موضوع با کارشناسان مربوطه مشورت کرده ایم. یک راهنمای گام به گام برای ارزیابی، برقراری آسایش و آرام کردن گربه مضطرب، تهیه کرده ایم. پس توصیه می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

 

چگونه متوجه شوید که حیوان خانگی شما ترسیده است؟

درک کردن رفتار گربه ها کار بسیار دشواری است. اما اگرچه رفتار هر حیوان با حیوان دیگر متفاوت است، اما همه آنها تمایل دارند در هنگام داشتن استرس و اضطراب، برخی رفتارهای گویا را از خود نشان دهند.

دکتر الیزابت کولران، دامپزشک و عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان حیوانات اهلی می گوید: «پاسخ به ترس گربه ها بسته به میزان استرس در این حیوان متفاوت خواهد بود. حیوان هراسناک در صورت امکان خود را از موقعیت تهدید کننده دور می کند. اگر اینگونه نباشد، او ممکن است بیشتر برانگیخته و عصبانی شود.»

 

زبان بدن ترسیده و مضطرب

دکتر الیزابت کولران می افزاید: مردمک گشاد شده، موهای گونه بلند شده تا نزدیک به سطح افقی، پیشانی چروک خورده و یک نگاه خیره از نشانه های ترس و اضطراب گربه هاست. پاهای حیوان وحشت زده هم تراز می شوند و او یا فرار می کند یا از خود دفاع می کند.

بیشتر بخوانید: زبان بدن گربه ها و نحوه درک رفتار و حرکات گربه که حتما باید بدانید

 

به حریم گربه خود احترام بگذارید

اگرچه ممکن است لمس یا نوازش گربه نگران، احساس بهتری به شما بدهد اما در برابر انجام این کار مقاومت کنید. یکی از راه های آرام کردن گربه این است که به حریم او احترام بگذارید. خانم نیکول لاروکو اسکایان، مربی معتبر و مشاور رفتارشناسی حیوانات و صاحب مرکز آموزش حیوانات اهلی، معتقد است: «مجبور کردن گربه عصبی به تعامل، هرگز و هرگز ایده خوبی نیست. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از حریم گربه خود فاصله بگیرید تا آرام شود. هرگز معجزه این کارتان را دست کم نگیرید».

دور شدن شما از حریم شخصی گربه، می تواند در وهله اول از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند. بسیاری از این حیوانات در ابتدا از تعامل اجباری وحشت می کنند. گربه ها ممکن است تمایلی برای دوست شدن با هر کسی که از در وارد می شود، از خود نشان ندهند.

خانم لاروکو اسکایان می گوید: «اگر شما مهمانی دارید که به خانه تان می آیند و حیوان شما اجتماعی نیست، بهترین ایده نادیده گرفتن گربه است. او را مجبور نکنید که جلو بیاید و به مهمان شما سلام کند یا با او ارتباط برقرار کند. اطمینان حاصل کنید که گربه شما یک مکان امن برای فرار و پناه گرفتن دارد. یک مکان که در آن برای حیوان آب، غذا، بستری برای استراحت و یک جعبه خاک برای مواقع ضروری، فراهم آورده اید».

گربه هر زمان که خودش احساس آرامش کند، حتما از مخفی گاهش بیرون خواهد آمد.

 

استرس آمدن حیوان جدید به خانه

تعامل اجباری با حیوانات یا گربه های دیگر نیز می تواند باعث ایجاد ترس برای حیوان شما شود. اگر شما یک حیوان جدید به خانه آوردید، انتظار نداشته باشید این دو بلافاصله با هم دوست شوند. درعوض، مکان و فضای بیشتری را برای هر یک از آنها فراهم کنید.

دکتر کولران می افزاید: «این حیوانات موجوداتی هستند که هر کدام قلمروی خود را دارند. آنها با متجاوزان به قلمرویشان درگیر می شوند. هیچ چیز یک گربه جدید نباید در قلمروی حیوان قدیمی قرار داده شود و همه وسایل آنها باید از هم جدا باشد. باید در نظر داشت که این حیوانات فقط با اختیار خودشان، منابع خود را با همنوعان خود به اشتراک می گذارند نه با اجبار صاحبانشان».

این یعنی هر حیوان باید اتاق، آب، غذا، جعبه خاک و اسباب بازی های خود را داشته باشد. این مورد تا زمانی است که خودشان غیر از این بخواهند و مثلا اجازه دهند که حیوان دیگر، با اسباب بازیشان بازی کند.

بیشتر بدانید: نشانه های استرس در گربه و روش مقابله با آن

 

برای آرام کردن گربه مضطرب صبور باشید

نمی توان گفت چقدر طول می کشد تا گربه شما پس از یک رویداد استرس زا، احساس امنیت و آرامش کند و آمادگی تعامل داشته باشد. این که او از یک صدای بلند، یک انسان جدید یا یک حیوان دیگر بترسد، امری طبیعی است. پس باید صبور باشید و مدتی به او فرصت دهید تا مجددا خود را پیدا کند.

دکتر کولران ادامه می دهد: «اگر گربه با شما احساس امنیت و راحتی می کند، باید بی سر و صدا بنشینید و منتظر او بمانید. اگر دیدید انتظار شما بیش از حد معمول طول کشیده است، نگران نباشید. سعی نکنید روند آرام گرفتن حیوان را تسریع کنید».

خانم لاروکو اسکایان نیز می گوید: «توجه داشته باشید که حیوان خانگی شما به روش خودش به سمت شما می آید که این روش ممکن است لزوما با روش شما همخوانی نداشته باشد. ممکن است آرام شدن گربه ها، ساعت ها یا گاهی روزها طول بکشد. چون آنها مجموعه متفاوتی از قوانین برای خود دارند».

شاید برایتان جالب باشد بدانید: چگونه گربه را بخوابانیم؟ راهنمای خواباندن گربه و منع از شب‌گردی

 

گربه ترسیده که زیر میز قایم شده است

ترس و اضطراب گربه باعث می شود او خود را پنهان کند

 

برای آرام کردن گربه مضطرب، یک فضای امن برایش فراهم کنید

بهترین کاری که می توانید برای آرام شدن گربه مضطرب انجام دهید این است که در وهله اول تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ترساندن او انجام دهید. اگر حیوان خانگی شما به طور طبیعی عصبی است، تدبیری برای ایجاد احساس آرامش و امنیت برای او بیندیشید.

دکتر کولران می گوید: «وقتی همه چیز برای حیوانات قابل پیش بینی است، آنها بهترین عملکرد را دارند. مثلا یک فرد مشخص هر روز و در همان زمان برای آنها غذا می گذارد. شخص معینی محل زندگیشان را تمیز می کند. اقراد جدیدی هم مرتباً به خانه وارد نمی شوند». وی می افزاید: «هنگامی که می دانید قرار است در برنامه زندگی یا اوضاع خانه شما تغییراتی ایجاد شود، وجود اندکی اضطراب را برای گربه خانگی خود پیش بینی کنید و برای او اتاقی را با اشیاء آشنا برای رفع فشار و اظطراب، آماده کنید».

به طور طبیعی ، اکثر گربه ها در هنگام بروز شرایط استرس زا، از فضای عمودی استقبال می کنند. خانم لاروکو اسکایان می گوید: «گربه های مضطرب به دنبال دو چیز هستند:

  1. مکانی برای پنهان شدن
  2. مسیری برای بالا رفتن.

توانایی مشاهده اتفاقات از یک ارتفاع بالاتر، باعث می شود گربه ها احساس امنیت و آرامش کنند».

اگر گربه شما عصبی و پرخاشگر است مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم: روش های آرام کردن گربه عصبی که باید بدانید

 

سخن پایانی

خانم لاروکو اسکایان نکته پایانی خود را اینگونه بیان می کند. برای گربه خانگی خود، روی یک درخت گربه یا یک قفس مخصوص به ارتفاع حدودا ۲ متر که عرض کافی هم داشته باشد،تهیه کنید. وجود چنین وسیله ای در خانه به آرام کردن گربه شما کمک می کند و برای تان آرامش خاطر به ارمغان می آورد.

 

منبع:PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهسا
مهسا
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
من امروز گربه پرشین فلت گرفتم بعدش یه گوشه نشسته غذا نمیخوره میلرزه چیکار کنم بهم اعتماد کنه دستی هستش میتونم بغلش کنم ولی ترسیده تازه ۶ ساعته خریدمش خوب میشه؟؟؟

4
0
پشمک
پشمک
5 ماه قبل
پاسخ به  مهسا

اصلا نوازشش نکن و سمتش نرو. با محیط آشنا میشه. براش غذا و اینا بذار کنار خودش کم کم میاد سمتت.

آرمینا
آرمینا
3 ماه قبل

سلام من گربم تازه یه حادثه وحشتناک جان سالم به در برده و فعلا دستش شکسته..شب ها کابوس میبینه هر نیم ساعت یکبار جیغ میزنه بیدار میشه..باید چیکار کنم آروم شه یا یادش بره چیشده؟

ساغر آریامنش
ساغر آریامنش
3 ماه قبل
پاسخ به  آرمینا

هیچی فقط بهش اطمینان بده که همیشه هرلحظه کنارش هستی اصلا وقتی ترسیده نرو سمتش نوازشش نکن فقط ازدور آروم باهاش حرف بزن فقط در حد چندکلمه که امنیت و احساس کنه به حال خودش رهاش کن دراتاق نبند چراغی هم روشن بزار

ساغر آریامنش
ساغر آریامنش
3 ماه قبل

من‌ سه ساله پیش یه بچه گربه که وضعیت جسمانی وحشتناک بدی داشت مجروح شده بود پیدا کردم کاراهای دامپزشکی و..انجام دادم پاهاش ازکار افتاد ولی نجات پیدا کرد..سه سالشه و بخاطر جابجایی میکا بانو موند پیش خانواده پارتنرم چون نمیتونست بیاد خونه جدید مضطرب میشد یکسال گذشته من سه تا گربه معلول دیگه حمایتی دارم و الان مجبورم میکا بانو بیارم منزل چندین بار آوردم دووم نیاورد مجبوری بار برش گردوندم ولی متاسفانه خانواده پارتنرم نمیخوان دیگه بچم اونجا باشه الان اوردمش اون سه تا کردم اتاق تا میکا اروم‌ باشه ولی میره زیرپتو بیرون نمیاد غذا هم نخورد… بیشتر بخوانید

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x