اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
طوطی قرمز با بال های زرد و سبز و آبی

مراقبت از منقار طوطی و روش های نگهداری از نوک طوطی که باید بدانید

منقار طوطی مهم‌ترین ابزار او برای نظافت بال‌ها، غذا خوردن، بالا رفتن، نوشیدن آب، کنجکاوی، بازی و غیره است. بنابراین نوک طوطی باید در شرایط عالی باشد تا بتواند تمام این امور را به خوبی انجام دهد. مراقبت از منقار طوطی برای حفظ سلامتی، راحتی و شادی حیوان خانگی شما ضروری است. اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

چرا باید از منقار طوطی مراقبت کرد؟

طوطی‌های وحشی که در طبیعت زندگی می کنند نیاز به مراقبت از منقار ندارند. اما چرا باید از نوک طوطی هایی که در خانه پرورش پیدا می‌کنند مراقبت کرد؟

حقیقت این است که پرندگان خانگی زیبای ما نسبت به بسیاری از پرندگان وحشی، رژیم غذایی نرم‌تر، اسباب‌بازی‌های ظریف‌تر و زندگی راحت‌تری دارند. این طوطی های خانگی برای تهیه غذای روزانه خود، نیازی به باز کردن پوسته سفت یا شکستن یک پوسته مثل گردو ندارند. در ضمن آنها نیازی به تراشیدن یک حفره و درست کردن لانه برای بزرگ کردن جوجه های خود ندارند. چون لانه‌شان حاضر و آماده است. بعلاوه طوطی های تزئینی خانگی برای تهیه غذا، نیازی به فرار از دست شکارچیان احتمالی یا جستجو در مکان‌های عجیب و غریب ندارند.

بیشتر بخوانید: نظافت پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن و تمیز کردن پرندگان

 

مشکلات مربوط به منقار طوطی ها

رژیم غذایی، ژنتیک، شرایط جسمی و سن طوطی همگی می توانند بر کیفیت منقار پرنده تاثیر بگذارند. از آنجایی که پرندگان خانگی اغلب طول عمر بیشتری دارند و رژیم غذایی متفاوتی نسبت به گونه‌های وحشی خود دارند، ممکن است منقار آنها به طور قابل توجهی با منقار طوطی‌های وحشی، فرق داشته باشد.

مشکلات متعددی برای نوک طوطی های مختلف از کاسکو و کاکادو گرفته تا حتی عروس هلندی و قناری پیش می‌آید. اما از بین همه آنها، موارد زیر رایج‌تر هستند:

  • رشد بیش از حد نوک طوطی
  • استفاده کم از منقار
  • تغییر شکل منقار پرنده
  • تغییر رنگ نوک طوطی
  • پوسته پوسته شدن نوک
  • ترک خوردن منقار طوطی

اما شما می‌توانید با مراقبت مناسب از نوک طوطی به پرنده خود کمک کنید تا منقارش تا پایان عمر سالم بماند.

بیشتر بخوانید: کمک های اولیه برای پرندگان آسیب دیده؛ برای پرنده زخمی چه کار کنیم؟

طوطی سبز رنگ با سر قرمز - منقار طوطی مشکی رنگ است

در صورت رشد بیش از حد منقار طوطی، او را نزد دامپزشک ببرید تا نوک پرنده را کوتاه کند.

روش‌‌های مراقبت از منقار طوطی های مختلف

فرق نمی کند نژاد پرنده شما چه نوع طوطی باشد. شما می‌توانید از راه های مختلفی به طوطی خود کمک کنید تا منقاری قوی و سالم داشته باشد.

  • برای مراقبت از نوک طوطی، برای او غذای مناسب تهیه کنید

برای طوطی خود یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر بگیرید تا تمام نیازهای غذایی او را برآورده کند. غذاهای مخصوص طوطی از نظر تغذیه ای برای او بسیار عالی هستند. همچنین سبزیجات تازه و میوه ها برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن پرنده، ضروری هستند. علاوه بر این موارد، دانه‌های سفت و انواع آجیل برای تکمیل رژیم غذایی، تامین مواد مغذی کمیاب و تشویق طوطی به جویدنی لازم هستند.

در ضمن همیشه باید آب تازه و تمیز هم در دسترس پرنده شما باشد.

بیشتر بخوانید: زبان بدن طوطی خاکستری ؛ معنی هر کدام از حرکات کاسکو

  • اسباب بازی‌های جویدنی برای مراقبت از نوک طوطی

گاز گرفتن و جویدن به طوطی شما کمک می کند تا نوک خود را سالم نگه دارد. بنابراین شما باید برای او اسباب بازی‌های جویدنی متنوعی تهیه کنید. بلوک‌های چوبی، طناب، مهره‌های چوبی و تکه‌های نارگیل از جمله اسباب‌بازی‌های عالی برای این پرنده محسوب می شوند. شما می‌توانید هر بار تعدادی از اسباب‌بازی‌ها را در دسترس طوطی‌تان بگذارید نه همه آنها را. به این ترتیب، همیشه تمام اسباب‌بازی‌ها برای او جدید و سرگرم‌کننده باقی می‌مانند و او را به بازی کردن علاقمند می‌کنند.

  • یک شاخه چوبی مناسب در قفس پرنده آویزان کنید

نصب یک میله چوبی تراشیده از یک شاخه درخت در قفس طوطی به عنوان مسواک برای نوک او، ضروری است. پرنده، نوک خود را روی چوب می‌کشد و باقیمانده غذا یا سایر چیزهایی که داخل منقارش گیر کرده است را در می‌آورد. همین چوب به حفظ پنجه‌های پرنده هم کمک می‌کند. چون گاها به عنوان نشیمنگاه طوطی به کار می رود.

بیشتر بخوانید: دنیا از دید طوطی ها چگونه است؟ معرفی حواس پنجگانه طوطی

دو طوطی یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ زرد و آبی - مراقبت از منقار طوطی

طوطی‌ها می توانند از چوب نشیمنگاه خود به عنوان مسواک استفاده کنند.

  • حفظ ایمنی را همیشه در نظر داشته باشید

یک استراحتگاه نا امن می‌تواند برای سلامتی طوطی شما و منقارش خطرناک باشد. زیرا پرنده سعی می‌کند اشیاء نامناسب مانند میله های فلزی را  بشکند، سیم های برق یا سایر موارد خطرناک را بجود، باعث شکستگی یا سوختگی اشیاء شود. بعلاوه نوک طوطی می‌تواند در فضاهای خیلی کوچک گیر کند و در حین تقلای پرنده برای فرار ترک بخورد یا بشکند.

  • برای مراقبت بهتر از منقار طوطی، او را به دامپزشکی ببرید

ویزیت منظم طوطی‌ها توسط دامپزشک برای سالم نگه داشتن نوک طوطی ضروری است. دامپزشک منقار طوطی شما را بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا در وضعیت خوبی دارد یا خیر. در صورت نیاز، دامپزشک منقار طوطی را کوتاه می‌کند یا سوهان می‌کشد تا مشکلات موجود را برطرف کند. دامپزشک شما همچنین می‌تواند سایر علل مشکلات منقار، مانند کمبودهای غذایی، بیماری‌ها یا سایر موارد را پیدا کند. همچنین دامپزشک برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی منقار طوطی یا رفع مشکلات فعلی، توصیه‌های لازم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از حمله طوطی های کاکادو به مهمانان

سخن پایانی

طوطی شما برای داشتن یک زندگی راحت به یک منقار قوی و سالم نیاز دارد. او برای تغذیه، بازی با اشیاء، شیطنت‌های معمول و رسیدگی به بال‎‌هایش به منقار سالم و قوی نیاز دارد. شما می‌توانید با رعایت یک سری اصول ساده، از منقار طوطی خود مراقبت کنید و آن را در شرایط خوبی نگه دارید. چون طوطی شما تا آخر عمر به نوک خود نیاز دارد.

امیدواریم این مطلب در مورد مراقبت و نگهداری از منقار طوطی های مختلف برای شما مفید بوده باشد. طوطی شما از هر نژاد بزرگ تا نژادهای کوچک نیاز به مراقبت منقار دارد و این نکات برایش مفید خواهد بود. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: Chicosnaturalpetmarket

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mamadi Ahmad
Mamadi Ahmad
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر من نوکه طوطی هلندیم بلند بود میخواستم بگیرمش یجوری نوک میزد که خون میومد دستم الان یکم نوکه منقارشو بریدم خیلی جزعی اما خون اومد این مشکلی نداره.لطفا تروخدا زود جواب بدیدین جونه پرنده درمیونه?

3
1
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x