اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
گربه قهوه ای و مشکی که در حین راه رفتن می لنگد

لنگیدن پای گربه ؛ دلایل، راهکارها و درمان لنگ زدن گربه ها

شما به عنوان یک مراقب فداکار از گربه خانگیتان، دوست دارید گربه شما همیشه خوشحال و سالم باشد. بنابراین برایتان دشوار خواهد بود که او را در شرایطی ببینید که در راه رفتن مشکل دارد. بسیاری از شرایط مربوط به مفاصل، عضلات، استخوان ها، اعصاب یا پوست می تواند باعث لنگیدن پای گربه شوند و برخی از این موارد جدی تر از سایر موارد هستند. اگر حیوان خانگی شما با یک وسیله نقلیه در حال حرکت تصادف کرده یا از ارتفاع سقوط کرده است، روشن است که چرا او نمی تواند به طور معمول راه برود. اما گاهی اوقات هم علت لنگیدن گربه چندان واضح نیست. برای دانستن عوامل و راهکارهای مرتبط، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

دکتر دانکن لاسل، استاد جراحی و مدیریت درد در کالج دامپزشکی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می گوید: اگر حیوان خانگی شما آسیب دیده باشد، ممکن است با بررسی آرام، اندام آسیب دیده را تشخیص دهید. وی می گوید: ” اگر صدمه آشکاری وارد نشده باشد، ممکن است مورد اورژانسی پیش نیامده باشد. اما اگر شلیدن شدید نباشد، توصیه می کنم یک یا دو روز حیوان خود را زیر نظر داشته باشید. ممکن است که این مشکل برطرف شود.”

برخی شرایط نیاز به معاینه فوری توسط دامپزشک دارد. دکتر لاسل می گوید: اگر حیوان خانگی شما تصادف کرده یا ضربه دیگری دیده است، باید او را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید. اگر شما یک مورد جدی و دردناک را رها کنید، وضعیت برای حیوان خانگیتان به سرعت بدتر می شود.

 

علائمی که ممکن است با لنگیدن پای گربه ها همراه باشد

دکتر سارا پیکهارت، استادیار بالینی در دانشگاه ایالتی اوکلاهما می گوید: شلیدن یا سایر رفتارهای غیرمعمول حیوان جای نگرانی دارد. هرگونه شل زدن همراه با علائم دیگری است. از جمله تب، مشکل تنفس یا تغییر در وضعیت نفس کشیدن، درد هنگام لمس، عدم تمایل به حرکت، بی اشتهایی و عدم توانایی برای خواب راحت، نیاز به مراقبت فوری دارد. اگر حیوان خانگی شما بیشتر می خوابد یا کمتر بازی می کند یا تمایلی به پرش یا نظافت خود ندارد، مطمئن باشید که مشکلی وجود دارد.”

دکتر دوروتی نلسون، دامپزشک دانشیار در کلینیک حیوانات اهلی اسکاتسدیل در آریزونا می گوید: شل زدن اغلب نتیجه آسیب دیدن یک بافت نرم، مانند کشیدگی عضله یا آسیب دیدن رباط در پای حیوان است. حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید، وی می تواند با استفاده از اشعه ایکس، مشکل واقعی را تشخیص دهد.

دکتر نلسون مصرف داروهای ضد التهاب و استراحت کردن را برای حیوانات خانگی مبتلا به این نوع آسیب ها تجویز می کند. او توضیح می دهد که آنها معمولاً به طور کامل بهبود می یابند. سخت ترین بخش ماجرا این است که اطمینان حاصل کنید حیوان شما در دوره بهبودی روی پای خود راه نمی رود. او می گوید: “متقاعد کردن این حیوانات برای نپریدن روی قفسه کتاب کار دشواری است.”

علاوه بر ضربه و آسیب به بافتهای نرم، بسیاری از مسائل پزشکی و خطرات زیست محیطی می تواند باعث ایجاد مشکل حرکتی برای این حیوانات شود. شناسایی علت آسیب ممکن است نیاز به بررسی های دقیق توسط یک دامپزشک داشته باشد.

بیشتر بدانید: درمان ضرب دیدگی پای گربه و نکاتی که در این مورد باید بدانید

بچه گربه سفید و مشکی که در زمان راه رفتن می لنگد.

لنگیدن گربه اغلب نتیجه آسیب دیدن یک بافت نرم، مانند کشیدگی عضله یا آسیب دیدن رباط در پای حیوان است.

دلایل لنگیدن پای گربه ها

  • آرتروز

 

دکتر لاسل می گوید: آرتروز باعث شل زدن و سایر مشکلات حرکتی در حیوانات در هر رده سنی می شود. برخلاف استخوان شکسته یا زخم، تشخیص آرتروز برای صاحبان این حیوانات دشوار است. اما این حیوانات قطعاً اثرات آن را احساس می کنند. آرتروز باعث درد می شود و انجام عملکردهای روزمره را برای حیوانات دشوار می کند. برخی از حیوانات مبتلا به آرتروز علاوه بر لنگیدن، فعالیت بدنی خود را کاهش می دهند.

دکتر لاسل می افزاید: اگرچه دیسپلازی مفصل ران، شل شدن لگن، ساییدگی کشکک زانو و دررفتگی مچ پا خیلی شایع نیست، اما می تواند باعث آرتروز در این حیوانات ملوس شود. درمان در رفتگی مفصل زانو ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. از آنجا که این عمل در این حیوانات پیچیده تر از سگ ها است، او توصیه می کند جراحی را پیدا کنید که تجربه جراحی کردن این حیوانات و مدیریت درد را داشته باشد.

  • درمان آرتروز

ورزش کردن می تواند علائم آرتروز را تسکین دهد. اما شما نمی توانید از حیوان مبتلا به آرتروز، توقع داشته باشید که موش ها را دنبال کند یا با نخ بازی کند. وی می گوید: “ما باید تسکین دهنده درد باشیم تا این حیوانات بتوانند به طور طبیعی و بهتر حرکت کنند. ورزش باعث تسکین درد می شود ، اما اگر کسی با فعالیت کردن دچار ناراحتی می شود، نمی تواند ورزش کند.”

برای تهیه یک برنامه درمانی جهت تسکین درد و التهاب حیوان، به یک دامپزشک مراجعه کنید. هرگز بدون مشورت با دامپزشک به حیوان خانگی خود هیچ دارویی ندهید. داروهای ضد درد برای این حیوانات فقط باید تحت نظارت دقیق دامپزشکی تجویز شوند.

تغذیه مناسب حیوان می تواند به تسکین التهاب و درد مزمن او کمک کند. دکتر لاسل می گوید: مکمل رژیم غذایی حیوان خانگی، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می تواند به او کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

بیشتر بدانید: ۸ خطری که حیوانات در ماشین را تهدید می‌کند

 

گربه کرم رنگ خوابیده روی زمین.

ورزش کردن می تواند علائم آرتروز را تسکین دهد و لنگیدن گربه را بهبود بخشد.

  • ناخن های در گوشت فرو رفته انگشت پا، دعواهای گربه ای و زخمهای کاکتوس ها

 

شاید شما آن را نبینید اما ممکن است ناخن انگشتی که در گوشت فرو رفته، باعث لنگیدن پای گربه شود. دکتر نلسون می گوید به سختی می توان ناخن های انگشت پا را در نژادهای ماین کونز ، پرشین ها و نژادهای دیگری که موهای بلند و کرکی دارند، مشاهده کرد. اگر این حیوانات دچار آرتروز در انگشتان پا باشند، ممکن است نتوانند چنگ بزنند. این کار منجر به روییدن ناخن های پا در گوشت می شود.

دکتر نلسون می گوید: دامپزشک شما ناخن را از روی پنجه حیوان خانگی شما می کشد و زخم را می شوید. وی همچنین ممکن است برای کمک به حیوان شما آنتی بیوتیک و داروی مسکن تجویز کند تا او در پروسه ترمیم، احساس بهتری داشته باشد.

دکتر نلسون همچنین حیوانات لنگانی را که در درگیری با سایر گربه سانان زخمی شده و یا توسط گیاهان کاکتوس و اجاق های گرم زخمی شده اند را معالجه کرده است. درمان شامل از بین بردن موهای اطراف زخم ، تمیز کردن و شستشوی زخم و تجویز آنتی بیوتیک است. وی می گوید: این نوع آسیب ها در این حیوانات، به سرعت بهبود می یابند.

 

  • بیماری های مغز و اعصاب و سرطان ها

 

اگرچه لنگیدن پای گربه خیلی شایع نیست، اما بیماری های عصبی می توانند بر نحوه راه رفتن این حیوانات تأثیر بگذارند. دکتر لاسل می گوید: به عنوان مثال، تخریب لومبوساکرال می تواند باعث درد شدیدی در قسمت انتهایی دم حیوان شود. مشابه دیسک لغزیده ، بیماری دیسک بین مهره ای هم می تواند در هر قسمت از پشت یا گردن این حیوانات ایجاد شود. وی می گوید: این دو بیماری می توانند شبیه به هم باشند. حیوان کمردردی دارد که باعث می شود به سختی بتواند حرکت کند. وی می گوید: استروئیدها یا جراحی برای درمان بیماری عصبی توصیه می شود.

در موارد دیگر، برخی از سرطان ها هم می توانند این حیوانات را دچار لنگیدن کنند. دکتر لاسل می گوید: “هر توموری اگر در جای خاصی رشد کند، می تواند باعث شلیدن این حیوانات بشود.”

بیشتر بدانید: پرخاشگری گربه ، دلایل پرخاش گربه و راهکارهای درمان سو رفتار آنها

  • خطرات موجود در فضای باز

این حیوانات می توانند در زمان بازی کردن در خارج از خانه، با خطرات غیرمعمول روبرو شوند. دکتر نلسون هنگامی فارغ التحصیل دامپزشکی از دانشگاه فلوریدا است.

وی می گوید: “شما باید زخم را باز کنید تا بتوانید خار را بیرون بیاورید. قبل از برداشتن خار، یک دامپزشک به حیوان بیمار بیهوشی عمومی می دهد.”

دکتر لاسل تاکید می کند: لنگیدن پای گربه، درد دارد و باید به او رسیدگی کرد. معمولا گربه ها از داشتن درد یا علائم دیگر شکایت نخواهند کرد. پس این شما هستید که باید به حیوان خانگی خود رسیدگی کنید. در صورت لزوم وی را برای مداوای حرفه ای نزد یک دامپزشک ببرید. صاحبان این حیوانات نباید تصور کنند که درد به خودی خود برطرف می شود. بلکه علت وجود درد باید بررسی، مداوا و رفع شود. ”

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرهام
پرهام
10 ماه قبل

سلام روزتون بخیر
بنده در شهرستان زندگی میکنم و دامپزشکی برای موارد این چنینی وجود ندارد.
گربه ای در کوچه داریم که یک پایش کمی می‌لنگد.میخواسام ببینم چطور میتونم با درمان خانگی بهش کمک کنم؟
ممنون

11
4
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x