اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
پرنده با بال شکسته

شکستگی بال پرندگان؛ از کجا بفهمیم بال پرنده شکسته است؟

دلایل شکستگی بال پرندگان 

شکستگی بال پرندگان به دلایل مختلف اتفاق می افتد. گاهی پرنده ضربه می خورد، گاهی از ارتفاع سقوط می کند، گاهی مورد هجوم حیوانات وحشی قرار می گیرد و گاهی نیز ممکن است بال پرنده تحت فشار در قفس قرار بگیرد و آسیب ببیند. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، می تواند به صاحبان پرندگان کمک کند که در زمان بروز حادثه، اقدامات اولیه را برای کمک به پرنده خود انجام دهند. اگر شما هم در خانه پرنده نگه می دارید و یا به تازگی پرنده شما درچال شکستگی بال شده است، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

 

مشخصه های پرندگان با جراحت در بال

ممکن است پرندگان بالغ به دلایل مختلفی آسیب ببینند. شایع ترین دلایل ایجاد جراحت عبارتند از حمله گربه های خانگی به پرنده، تصادف با اتومبیل و خوردن به پنجره.

مشخصه های شکستگی بال پرندگان:

  • پرنده روی زمین نشسته و حرکت نمی کند
  • هنگامی که به او نزدیک می شوید، پرواز نمی کند
  • به راحتی می توانید او را بگیرید
  • پرهای درهم و برهم و ژولیده دارد
  • چشمان ناراحت و حالت گریان دارد
  • روی بال پرنده آثار تورم و خونریزی وجود دارد
  • در پرنده، بال آویزان یا بالهای نا متقارن خواهید دید
  • پرنده سعی می کند پرواز کند، اما نمی تواند.

مطالعه این مطلب حتما برایتان مفید خواهد بود: رژیم غذایی مناسب طوطی سانان ؛ انواع غذای مفید طوطی ها

چطور به پرنده آسیب دیده کمک کنیم؟

اگر تجربه توانبخشی به پرندگان حیات وحش را نداشته باشید، به این راحتی نمی توانید شکستگی بال پرندگان را تشخیص دهید. اما اگر دیدید پرنده کوچکی مجروح است، او را به آرامی بردارید. سپس او را در یک کیسه کاغذی نرم قرار دهید. حتما او را در جایی قرار دهید که مورد آزار یا حمله حیوانات خانگی شما قرار نگیرد. پرنده را در جعبه قرار ندهید. زیرا اگر پرنده سعی کند بالهای خود را به اطراف باز کند، ممکن است به خودش آسیب بیشتری بزند. سپس مدتی به او فرصت دهید تا به تاریکی عادت کند. تا جایی که در مورد آنچه در اطرافش اتفاق می افتد زیاد استرس نداشته باشد. هر گونه ای از پرنده، رژیم غذایی خاص خود را دارد. پس به پرنده دانه (یا بدتر از آن نان) ندهید. چون ممکن است به سیستم گوارشی پرنده آسیب بزند.

اگر شروع به شنیدن حرکتی در کیسه کردید، این بدان معناست که پرنده در شوک بوده و اکنون آماده رفتن است. در صورت امکان آن را به منطقه ای پر از درخت ببرید. سپس کیسه را روی زمین بگذارید تا حیوان بیرون بیاید. اما اگر پرنده از کیسه بیرون نیامد یا در استفاده از بالهای خود مشکل داشت، آسیب جدی است. در این صورت باید با یک دامپزشک تماس بگیرید.

پرنده مجروح را گرم نگه دارید

در صورت اطمینان از شکستگی بال پرندگان، محیط اطراف پرنده را گرم نگه دارید. دمای محیطی مناسب برای نگهداری پرنده مصدوم ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است. بنابراین پرنده را در یک حوله یا یک پارچه بپیچید. این کار برای گرم نگه داشتن پرنده مفید خواهد بود. تا زمان مراجعه به دامپزشک، پرنده را در مکانی خلوت قرار دهید. از لمس بیش از اندازه پرنده و جابجا کردن مداوم او جدا خودداری کنید. اگر پرنده خوابیده است، از صدا کردن در اطراف او و ایجاد تنش دوری کنید. زیرا پرنده برای بازیابی قوای از دست رفته اش به استراحت کافی نیاز دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: کمکهای اولیه برای پرندگان آسیب دیده

 

دامپزشک چه کمکی به پرنده می کند؟

دامپزشک ابتدا معاینات بالینی انجام می دهد و وضعیت شکستگی بال پرندگان را بررسی می کند. عکس رادیولوژی هم از بال  می گیرد. در صورت لزوم آزمایش خون نیز تجویز می کند. استخوان شکسته پرنده، سریع تر از استخوان شکسته انسان و یا حیوانات بهبود پیدا می کند. احتمال دارد دامپزشک شکستگی را فقط با آتل ببندد. برخی مواقع برای درمان مفاصل و بال شکسته نیاز به فیزیوتراپی خواهد بود. اما در مواردی که شکستگی پیچیده است، ممکن است جراحی انجام شود.

برای کاهش درد پرنده دامپزشک داروهای مسکن تجویز خواهد کرد. دارو می تواند به صورت خوراکی یا تزریقی باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نکات مهم در مورد مسافرت هوایی با پرنده

 

سخن آخر

شکستپی پال پرندگان باعث ایجاد قشار روحی در آنها می شود. همانگونه که درانسانها، سلامت پا برای حرکت مهم است، پرندگان هم با بال مصدوم دچار مشکلات حرکتی جدی می شوند. پس برای تسریع در بهبودی، پرنده را در اسرع وقت به دامپزشک برسانید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت ها، با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: popsci

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
هادی
2 سال قبل

سلام خدمت دوستان عزیز من یک عروس هلندی دارم که امروز به طوری اتفاقی پای پسرمن روی عروس هلندی رفت و تعداد زیادی از پرهای عروس کنده شد نزد دکتر دامپزشکی بردم که هر دو بال رو معاینه کرد خدا رو شکر شکستگی استخوان نداره ولی زیر بالش به علت کنده شدن پرهاش زخم شده و پرنده همش در حالت خواب هست اصلا تحرک نداره فکر میکنم درد داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

21
5
Mokhtar
Mokhtar
2 سال قبل

سلام من نمیدونم بال مرغ عشقم چش شده

4
4
نیکی
2 سال قبل

با سلام عروس هلندی من افتاد توی یه کاسه ای و بالش خون اومد الان وقتی پرواز میکنه یکم اینور اونور میشه ، بالش شکسته؟

1
5
پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  نیکی

سلام. اگر می تونه پرواز کنه که احتمالا نشکسته ولی ضرب دیدگی داره

6
1
حامد
حامد
1 سال قبل

سلام من امروز گنجشک پیدا کردم،بالشم شکسته ولی در حد یک متر میتونه با پرواز بپره ولی نمیتونه پرواز کنه من باید چیکار کنم؟ اتل ببندم؟

3
7
نجفی
نجفی
1 سال قبل

نجفی

2
0
حسین
حسین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من ی شاهین دارم کتفش اسیب دیده کسی میتونه کمک کنه

حسین اقایی پور
حسین اقایی پور
1 سال قبل

سلام من طوطی برزیلیم موند زیر پای مامانم بالش افتاده بی حاله گاهی وقتا میخونه و بی اشتها شده نسبت ب غذا ولی در حد یک متر میتونه پرواز کنه ولی سقوط میکنه امکان داره ک بالش شکستع شده باشع????لطفاااا جوابببب بدید

4
3
‌‌‌‌
‌‌‌‌
1 سال قبل

سلام من یه بلبل خونگی دارم که بالش لایه در گیر کرده و الان فکر کنم شکسته نمی تونه پرواز کنه و روز به روز میلش به غذا خوردن کمتر میشه توانشتم ندارم که به دامپژشکی ببرمش لطفا دوستان ممنون میشم که در این زمینه راهنمایم کنید

2
4
کاربر ناشناس
کاربر ناشناس
1 سال قبل

سلام من عروس هلندیم از روی چوب افتاد کف قفس الان سه ساله تا پرواز میکنه بالش به شدت درد میگیره و بالش افتاده طوری شده دیگه حتی نمیتونه راه بره اگه ببرمش دامپزشک می‌تونه خوبش کنه میشه جواب بدید

1
2
Arash
Arash
1 سال قبل

سلام ما همسایمون یه عروس هلندی بهمون داد که بالش شکسته بعد بردیمش پیش یکی نگاش کرد گفت یه ماهه شکسته نمیشه کاریش کرد آیا میشه دیگه کاریش کرد؟؟

2
4
ستار
ستار
1 سال قبل

سلام با شاهین شکسته خودم بستنش چند روز جوش میخوره ممنونم

امیر
امیر
6 ماه قبل

سلام عروس هلندی من دیروز یک برخورد کوچیک با شیشه داشت .ازدیروز نمیتونه درست پروازکنه .وزمین میخوره.پیش یک پرنده فروش بردمش گفت احتمالا یاترسیده یاشوکه شده .نشانه ای از شکستگی بال نداره .ولی ازدیروز همونجورمونده و انگار کسل شده.میشه دوستان راهنمایی کنید.نمدونم شکستگی یانه؟؟

1
1
13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x