اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
گربه چاق سفید و قهوه ای، لم داده روی مبل و به روبرو نگاه می کند.

اضافه وزن گربه ها و روش های موثر برای کاهش وزن گربه

اگر از شما بپرسند: “رایج ترین اختلال تغذیه ای که امروزه در گربه های خانگی مشاهده می شود چیست؟” ، فکر می کنید این سوال چه پاسخی خواهد داشت؟ سوء تغذیه؟ کمبود تائورین؟ همه اینها درست هستند، اما بزرگترین مشکل تغذیه ای که در این حیوانات مشاهده می شود اضافه وزن گربه ها است.  

در حال حاضر، چاقی به معنای واقعی کلمه تبدیل به یک مشکل فزاینده شده است. تخمین زده می شود که بیش از ۵۰ درصد از حیواناتی که امروزه در بیمارستان های دامپزشکی دیده می شوند، دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. معنای چاق بودن این حیوانات این است که حیوان حداقل ۲۰ درصد سنگین تر از وزن طبیعی باشد. با مراجعه به دامپزشک می توانید اطمینان حاصل کنید که آیا گربه شما چاق است یا خیر. چاقی برای این حیوانات مضر است. داشتن استعداد ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت شیرین ، بیماری های قلبی و آرتروز دردناک، کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد و طول عمر این حیوانات ملوس را کوتاه می کند. برای دریافت زاهکارهایی برای کنترل اضافه وزن گربه ها، این مقاله از مجله پت خرید را از دست ندهید.

 

چرا اضافه وزن گربه ها رایج شده است؟

صدها سال پیش، بیشتر این حیوانات فعال و شکارچی بودند و در فضای باز زندگی می کردند. آنها دائما در تحرک بودند. فقط هم با غذاهای حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات کم مانند ملخ و موش تغذیه می کردند. امروزه بیشتر این حیوانات در خانه های کوچک زندگی می کنند و تحرک چندانی ندارند. آنها به جز خوابیدن و خوردن غذا از یک کاسه که اغلب مملو از کربوهیدرات است، کاری انجام نمی دهند!

 آوردن این حیوانات در داخل منزل تأثیرات مثبتی از جمله غنی سازی پیوند انسان و حیوان ، کنترل جمعیت گربه سانان و کاهش مرگ و بیماری ناشی از تصادف و عفونت داشته است.

 اما نکته منفی این است که این حیوانات اغلب در داخل منزل، یکجا می نشینند و فعالیت زیادی ندارند. مرتباً هم غذا می خورند زیرا کار دیگری ندارند. به آرامی و با گذشت زمان، چاقی در آنها نمایان می شود. این یک معادله ساده است که بیان می کند که کالری زیادی از طریق خوردن به بدن حیوان وارد می شود ولی حیوان کالری کافی از دست نمی دهد، چون فعالیت کافی ندارد.

شاید برایتان جالب باشد: شکستگی دم گربه ، چگونگی تشخیص و راه های درمان آن

گربه تپل فهوه ای و سفید با چشمان سبز

اضافه وزن در گربه ها خطرناک است. پس به فکر تناسب اندام گربه خود باشید.

 

وعده های غذایی حیوان را در حجم فوق العاده زیاد تهیه نکنید

مشکل اصلی در مورد چاقی حیوانات خانگی ما این است که آنها کالری زیادی از طریق تغذیه و بدون زحمت دریافت می کنند. این روند به معنی ترک مصرف کالری های ذخیره در بدن است و حیوان هر زمان که بخواهد، به غذا دسترسی دارد. این امر به چاقی این حیوانات کمک می کند زیرا آنها بیش از حد غذا می خورند.

 بیشتر حیوانات خانگی فقط باید غذایی به میزان ۲۷۰ تا ۲۹۰ کیلوکالری در روز مصرف کنند. این میزان، مستلزم مصرف کمتر از اکثر غذاهای تجاری موجود در بازار به مقدار یک دوم فنجان می باشد. بیشتر صاحبان حیوانات خانگی به طور ناخودآگاه، هر روز غذای حیوان خود را بیشتر از نیاز او در دسترسش می گذارند. کنترل حجم غذا اولین و مهم ترین قدم در مبارزه با چاقی این دسته حیوانات است. در خصوص مقدار غذای روزانه با دامپزشک حیوان خود مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسبی در اختیار شما قرار دهد.

بیشتر بدانید: آشنایی با رفتار گربه نر؛ روانشناسی و رفتارشناسی گربه های نر

 

ظرف غذای آهسته خور  چگونه به کنترل اضافه وزن گربه ها کمک می کند؟

اگر گربه شما صبح کل وعده غذایی را بخورد و شب برای دریافت مجدد غذا به شما مراجعه کند، چه می کنید؟ بعضی از این حیوانات روش غذایی خود را بیش از حد دوست دارند. آنها فکر می کنند مثلا ساعت ۴ صبح زمان مناسبی است تا به صاحب خود اطلاع دهند که چقدر گرسنه هستند.

 در این مورد، یک ظرف غذای آهسته خور می تواند راه حل خوبی باشد. کاسه های تغذیه آهسته گربه به اشکال مختلفی موجودند که دسترسی به غذا را برای حیوان دشوارتر می کنند. این کاسه های تغذیه می توانند با وادار کردن حیوان به آرام تر غذا خوردن، به مرور زمان، به کاهش کالری دریافتی کمک کنند.

 برخی از این کاسه های تغذیه به گونه ای طراحی شده اند که گربه شما باید مثل یک پازل، آنها را حل کند. این یک مزیت اضافی برای ایجاد تحریک ذهنی حیوان است و یک روش فوق العاده برای رفع کسالت او است.

 محصولات متنوعی وجود دارد که سطح دشواری آنها متفاوت است. ظرف غذای آهسته خور تعاملی یک کاسه تغذیه آهسته در سطح مبتدی است. این کاسه مارپیچ هایی مخروطی شکل از جنس سیلیکون دارد. حیوان خانگی شما مجبور است غذای خود را از اطراف آن میل کند. یا می تواند با استفاده از پنجه های خود غذا را بیرون بکشد. ظرف غذای کنترل کننده یکی دیگر از آن دسته کاسه های تغذیه مبتدی است که باعث می شود حیوان شما برای هر لقمه ای که می خواهد بخورد، فعالیتی انجام دهد. این کاسه، علاوه بر اینکه سرعت غذا خوردن حیوان را کاهش می دهد، باعث تحریک ذهنی او هم می شود.

بیشتر بخوانید: اضافه وزن در گربه ها و ۱۰ عاملی که باعث چاقی گربه می شود

گربه کرم رنگ چاق در حال نگاه کردن بیرون از پنجره

برای سلامت نگه داشتن گربه خود، یک رژیم غذایی مناسب برای او در نشر بگیرید.

 

مواردی که باید درباره لاغر کردن حیوان به خاطر بسپارید

در مورد لاغر کردن این حیوان، دو نکته مهم باید به خاطر سپرده شود. اول اینکه باید بتوانیم بر کنترل حجم غذای حیوان خود، به اندازه کافی نظارت کنیم. هر موجودی اگر بیشتر از میزانی که کالری می سوزاند، کالری دریافت کند، هرگز لاغر نخواهد شد. وقتی غذایی که برای مصرف یک روز حیوان اختصاص داده شده است خورده می شود، دیگر خورده شده است. شما نباید غذایی اضافه تر از این مقدار در اختیار حیوان قرار دهید.

 دومین نکته مهم این است که لاغر شدن در این حیوانات باید یک روند تدریجی باشد. هرگز حیوان خود را گرسنه نگه ندارید. محروم کردن او از غذا می تواند باعث ابتلای او به بیماری لیپیدوز کبدی شود. این بیماری، یک بیماری کبدی کشنده است و در حیواناتی ایجاد می شود که به مدت چند روز به اندازه کافی غذا نخورده باشند. اکثر حیواناتی که اضافه وزن دارند، باید بتوانند طی مدت ۶ تا ۸ ماه به وزن نرمال برسند. شما می توانید با توزین هفتگی آنها در خانه، میزان پیشرفت لاغر شدنشان را بسنجید.

 

 منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x