فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ نژاد بزرگ در حال خوردن ماهی

تغذیه سگ با ماهی ؛ آیا سگها می توانند ماهی بخورند؟

بله، البته که تغذیه سگ با ماهی مفید است. ماهی ممکن است به عنوان یک ماده اساسی در غذاهای تجاری سگ که از نظر تغذیه‌‌ای متعادل است، یافت شود. این آبزی همچنین می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم و خانگی برای حیوان، پخته شده و به او داده شود. ماهی منبع بسیار خوبی از پروتئین می‌باشد و دارای چربی‌های اشباع شده نسبتاً کمی است و به عنوان یک محصول پخته شده به راحتی قابل هضم است.

ماهی در بسیاری از رژیمهای تجاری، نوعی پروتئین مهم محسوب می‌شود. ماهی ممکن است برای سگی که محدودیتهای پزشکی مانند آلرژی غذایی یا عدم تحمل برخی رژیمهای خاص را دارد، مفید باشد. این آبزی همچنین منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی است که در طول زندگی حیوان خانگی شما، نقش مهمی برای حفظ سلامت او، ایفا می‌کند. برای یافتن پاسخ سوالات خود درباره تغذیه سگ با ماهی، این مقاله از مجله پت خرید را مرور کنید.

 

سگ شما کدام نوع ماهی را می‌تواند بخورد؟

 ماهی‌های کوچکتر، جوانتر و صید شده معمولاً اگر به صورت تازه یا فرآوری شده به رژیم غذایی این حیوان خانگی اضافه شوند، گزینه‌های بی‌خطری هستند.

انواع ایمن ماهی برای سگ‌ها

انواع ماهی بی‌خطر برای تغذیه حیوان خانگی شما عبارتند از:

  • سفید
  • سفره ماهی
  • سالمون
  • ساردین
  • گربه ماهی
  • تن (کنسرو)

این آبزیان به طور کلی دارای میزان جیوه کمتری هستند و احتمال کمی وجود دارد که دارای انگل باشند.

پیشنهاد مطالعه: آیا سگ‌ها می‌توانند غذای گربه را بخورند؟

 

آیا سگ شما می‌توانند ساردین بخورد؟

به نظر می‌رسد ساردین به عنوان یک ماهی، به دلیل کوچک بودن اندازه‌اش، برای مصرف این حیوانات خانگی پذیرفته شده است. ساردین را می‌توان با پوست و استخوان‌ها به سگ داد. با این حال شما باید به دنبال برندهایی باشید که ساردین را در آب کنسرو کرده باشند و نمک به آن اضافه نکرده باشند.

 

آیا خوردن تیلاپیا توسط سگ بی ضرر است؟

تیلاپیا یک محصول آبزی پرورشی در مزرعه است. تیلاپیا را می‌توان در صورتی که کاملاً تمیز شود (پوست آن برداشته شده و استخوانش در آورده شده باشد و بدون پولک باشد) مصرف کرد. فقط فیله‌های بدون استخوان به عنوان غذا برای حیوان توصیه می‌شوند. ضمناْ تیلاپیلا را باید به صورت کاملاً پخته شده به حیوان داد.

پیشنهاد مطالعه: نکات مهمی که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت سگ‌ها بدانید

 

انواع ماهی که خوردنش برای سگ شما خطر دارد

دستورالعمل‌های سازمان جهانی غذا و دارو توصیه می‌کند از دادن این نوع ماهی‌ها به سگ خودداری کنید:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • شاه ماهی خال مخالی
  • آلباکور (کنسرو)

این گونه‌ها معمولاً هنگام صید شدن، بزرگتر و پیرتر هستند. آنها نه تنها دارای تجمع جیوه در بافت‌های خود هستند، بلکه غالباً انگل‌هایی هم در پوست، بافت‌های عضلانی و اندام‌های داخلی خود دارند.

به طور کلی باید از تغذیه سگ با ماهی پرورش یافته در مزرعه، پرهیز کرد. به ویژه در مناطقی که مقررات صنعتی کمی در مورد نوع و کیفیت رژیم غذایی ارائه شده به آبزیان وجود دارد. ماهی‌های پرورشی دارای سطح بالایی از آنتی بیوتیک، رنگ‌ها و سایر سموم بالقوه موجود در پوست و ماهیچه‌ها می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ غذایی که برای سگها مضر هستند!

 

فواید تغذیه سگ با ماهی چیست؟

ماهی می‌تواند پروتئین جدیدی را برای سگ ما فراهم کند که این پروتئین می‌تواند به ویژه در مدیریت و به حداقل رساندن آلرژی‌های غذایی مفید باشد. ماهی همچنین منبع طبیعی بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای داشتن پوست سالم، بسیار ضروری است.

اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین یک ماده ضد التهابی طبیعی در رژیم غذایی حیوانات خانگی می‌باشد که می تواند برای حیواناتی که از بیماری التهابی روده یا بیماری‌های مفاصل مانند آرتروز رنج می‌برند بسیار مفید باشد. پوست ماهی هم می‌تواند منبع ارزشمندی از کلاژن باشد. کلاژن به ویژه برای سلامت استخوان و پوست سگ مسن بسیار مهم است.

 

آیا تغذیه سگ با ماهی خام مضر است؟

انجمن دامپزشکی آمریکا مصرف آبزیان خام یا کم پخته شده را برای سگ‌ها در هیچ مرحله از زندگیشان توصیه نمی‌کند. به ویژه برای حیوانات باردار و توله‌ها. ماهی خام، خطر بیشتری برای انتقال انگل‌های موجود در پوست، بافت‌ها یا اندام‌های داخلی خود دارد.

علاوه بر این، اگر دمای ماهی خام قبل از مصرف به دقت کنترل نشود یا ماهی نیم پز باشد، احتمال انتقال ارگانیسم‌های باکتریایی وجود دارد. سالمونلا، لیستریا و کلستریدیوم جزو این باکتری‌ها هستند. این باکتری‌ها نه تنها برای حیوان خانگی شما خطرناک هستند بلکه آنها برای سلامتی انسان نیز مضر می‌باشند. به همین دلیل، هر آبزی که توسط حیوان شما خورده می‌شود، باید به طور مناسب پخته شود.

حتما برایتان جالب خواهد بود بدانید: میزان آب مورد نیاز سگ ؛ سگها باید روزانه چه مقدار آب بنوشند؟

 

آیا خورن ماهی به صورت سرخ شده برای سگ شما بی‌ضرر است؟

خوردن ماهی سرخ شده برای حیوان شما توصیه نمی‌شود. البته با این روش معمولاً ماهی به طور کامل پخته می‌شود. در ضمن احتمال انتقال انگل یا باکتری‌ها در هنگام مصرف آن کمتر است. اما هنوز این خطر وجود دارد که حیوان خانگی شما به مشکلات گوارشی دچار شود. این مشکلات عبارتند از: اسهال، استفراغ و پانکراس که از روغن‌های سنگین، کره و چاشنی‌ها ناشی می‌شوند.

 

آیا سگ‌ها می‌توانند پوست یا استخوان ماهی را بخورند؟

به دلیل پتانسیل انتقال انگل‌ها و باکتری‌ها، خوردن پوست ماهی برای حیوان شما خطر دارد. سعی کنید از روغن‌های سنگین یا چاشنی ها در مراحل آماده سازی استفاده نکنید. در اینصورت خوردن پوست ماهی پخته شده برای سگ ضرر نخواهد داشت.

استخوان‌ها، باله‌ها، دم و سر ماهی هم نباید توسط سگ خورده شود. زیرا استخوا‌های آبزی می توانند باعث تشدید مشکلات یا آسیب جسمی به سگ شما شوند. ممکن است استخوانی در دهان یا گلوی سگ گیر کند. در اینصورت خواهید دید که اشک در چشم سگ جمع شده یا او به صورت خود چنگ می زند. استخوان‌های ماهی حتی می‌توانند به داخل دیواره معده یا روده حیوان شما وارد شوند. این مورد باعث ایجاد آسیب در اندام‌های مجاور و بافت‌های نرم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آیا سگ‌ها میتوانند برنج بخورند ؟

 

آیا توله‌ها یا حیوانات باردار می‌توانند ماهی بخورند؟

حیوانات باردار و توله‌های بامزه می‌‌توانند علاوه بر رژیم غذایی معمول خود، از پروتئین اضافی موجود در ماهی بهره مند شوند. اگر ماهی به طور صحیح تمیز و پخته شود و استخوانهای آن بیرون آورده شود و بدون پولک باشد، در مقادیر اندک جهت تشویق یا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، برای حیوانات باردار و توله‌ها کاملاً بی‌خطر است.

کنسرو سبک (کنسرو تهیه شده در آب نه در روغن) ممکن است به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، پخته شده خانگی یا علاوه بر یک رژیم غذایی مناسب تجاری متشکل از غذای خشک سگ و یا انواع کنسرو برای سگ، در هر مرحله از زندگی حیوان، به او ارائه شود.

 

تغذیه سگ با ماهی و حد مجاز آن برای سگ

بسته به نیازهای غذایی و سلامت عمومی سگ، ماهی‌ها می‌تواند به عنوان یک خوراک تشویقی مصرف شوند. گاهی هم به عنوان یک مکمل غذایی، چندین بار در هفته به حیوان داده شوند.

در صورت نیاز به یک منبع پروتئین ضد حساسیت برای بدن، ماهی می‌تواند جهت مدیریت برخی مشکلات، مصرف شود. مثلا برای درمان آلرژی، آرتروز یا بیماری التهابی روده، می‌توان ماهی را جزء روزانه رژیم سگ قرار داد. بهتر است مقدار مناسب مصرف ماهی بر اساس سن، وزن و نیازهای پزشکی سگ تعیین شود. در ضمن برای دانستن برندهای معتبر کنسروهای موجود در بازار، با دامپزشک خود مشورت کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا سگ ها و گربه ها می توانند جوی دوسر بخورند؟

 

چگونه ماهی را به رژیم غذایی سگ اضافه کنیم؟

اگر به فکر تغییر رژیم غذایی حیوان خانگی خود هستید، ابتدا با دامپزشک او صحبت کنید. شما باید مطمئن شوید که تمام مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای سالم نگه داشتن حیوان خود را تامین کرده‌اید.

استخوانها، باله‌ها، سر، دم و پولک ماهی نباید در غذای سگ شما قرار بگیرند. زیرا این قسمت‌ها به طور بالقوه می‌تواند باعث ایجاد زخمهای دهانی شوند. همچنین ممکن است خطر خفگی ایجاد کنند. یا منجر به افزایش خطر سوراخ شدن روده و آسیب به اندامهای اطراف آن شوند.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x