فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ که لباس گرم پوشیده در برف ایستاده

تغذیه سگ در زمستان و نکات کلیدی که حتما باید بدانید

آیا سگ‌ها در فصل زمستان باید بیشتر غذا بخورند؟ این سوال رایجی است که بسیاری از صاحبان سگ به دنبال پاسخ آن هستند. همانند انسان‌ها برخی از نژادهای سگ نیز ممکن است در فصول سرد به دلایل متعدد، غذای بیشتری بخورند. عوامل متعددی هستند که می‌توانند اشتهای سگ را در فصل زمستان تحت تاثیر قرار دهند. تغذیه سگ در زمستان اهمیت بیشتری نسبت به سایر فصول دارد. فعالیت سگ‌ها در فصل زمستان کمتر از دیگر فصول است، پس میزان غذای سگ در فصل زمستان باید کمتر باشد. در ادامه این مقاله از مجله پت خرید به میزان تغذیه سگ در فصل سرد و زمستان و همچنین نکاتی که در این فصل باید رعایت کنید خواهیم پرداخت

 

میزان غذای سگ در فصل زمستان

میزان تغذیه سگ شما در فصل زمستان به شرایط زندگی او بستگی دارد. بهتر است سگ‌هایی که خارج از خانه نگهداری می شود متناسب با وضعیت‌شان تغذیه کنید. بر این اساس میزان مصرف غذا سگ‌های نگهبان خارج از خانه را در زمستان افزایش دهید. باید مطمئن شوید که این سگ‌ها در فصل زمستان به دلیل سرما، وزن خود را از دست نمی‌دهند. تحقیقات نشان داده که سگ‌های نگهبان خارج از خانه در زمستان دو تا سه برابر بیشتر از گذشته به غذا نیاز دارند. اما سگ هایی که در خانه هستند و فعالیت کمتری دارند، بهتر است تغذیه آنها نیز کمتر شود تا دچار اضافه وزن نشوند.

سگ های خارج از خانه به دلیل برودت و سرمای هوا در فصل زمستان برای گرم نگه داشتن خود فعالیت بیشتری را انجام می دهد. این امر موجب سوخت و ساز بیشتری سگ ها می شود. برای جبران کالری مصرفی سگ، غذای حیوان خانگی خویش را ۲۰% تا ۵۰% افزایش دهید. همچنین بهتر است میزان پروتئین و چربی مصرفی سگ را افزایش دهید. میوه های ممنوعه و مضر برای سگ شما وجود دارند که نیاید از آنها در رژیم غذایی سگ خود استفاده کنید.

منظور از چربی، افزودن روغن به غذای سگ نیست! بلکه منظور بالا بردن مصرف موادی چون کربوهیدرات ها، نشاسته و چربی همراه با گوشت است که در بدن تبدیل به چربی مورد نیاز می شود. توصیه می کنیم جهت تغییر در تغذیه و میزان مصرفی چربی و کربوهیدارت ها حتما با دامپزشک مشورت کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: خطر‌ات فصل پاییز برای سگ ها و نکاتی برای مراقبت بهتر از سگ

 

چه زمانی باید غذای سگ را کمتر کنیم؟

با سردتر شدن هوا صاحبان حیوانات کمتر سگ‌های خود را به پیاده روی‌های طولانی مدت می‌برند. طبیعی است که اگر سگ‌ها کمتر ورزش کنند، به کالری کمتری نیاز خواهند داشت. بنابراین شما باید در این شرایط از حجم غذای سگ در فصل زمستان بکاهید.

اگر بخواهید به همان روشی که در فصول گرم به حیوان غذا می‌دادید پیش بروید با مشکل روبرو خواهید شد. در چنین مواقعی خطر افزایش وزن می‌تواند سلامت سگ تان را در زمستان تهدید کند.

همین امر باعث می‌شود که سگ‌ها در اثر فعالیت کمتر نیاز به مصرف کالری پایین‌تری داشته باشند. شما در چنین شرایطی موظفید تا به منظور حفظ سلامت حیوان خود غذای کمتری به او بدهید. البته میزان متابولیسم بدن سگ، عاملی است که باید آن را در تغذیه سگ در زمستان لحاظ کنید. آغاز فصل زمستان سبب ایجاد نوعی تغییرات هورمونی در سگ‌ها می‌شود.

این تغییرات سرعت متابولیسم بدن سگ را تحت تاثیر قرار می‌دهند. چنین تغییراتی باعث افزایش میزان رسوبات چربی در بدن سگ می‌شود. این فرایند را می‌توان نتیجه مستقیم سازگاری ژنتیکی سگ‌ها در فصل زمستان دانست. حجم مصرفی غذای سگ در زمستان دچار نوعی صرفه جویی اتوماتیک می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: راهکارهایی برای کاهش وزن حیوان خانگی شما

 

غذای سگ در زمستان باید چگونه باشد؟

‏BCS نوعی ارزیابی مشاهده‌ای از تناسب اندام حیوانات خانگی است. سگ‌ها و گربه‌ها باید به صورت سالانه با توجه به این عامل ارزیابی تغذیه‌ای شوند. این سیستم ارزیابی مجهز به پیچیده‌ترین فناوری‌های اشعه ایکس به منظور تعیین درصد چربی بدن سگ است. دامپزشک می‌تواند بر اساس BCS سگ شما تغذیه مناسبی برای او در نظر بگیرد.

متخصصان تغذیه حیوانات توصیه می‌کنند که سگ‌ها را با توجه به وضعیت بدنی و شیوه نگهداری آن‌ها تغذیه کنیم. اگر در زمستان میزان ورزش سگ شما کاهش پیدا کرد، بهتر است میزان غذای سگ را کاهش دهید. اگر متوجه افزایش وزن سگ خود شده‌اید باید میزان کالری دریافتی او را کاهش دهید. اما اگر سگ شما لاغرتر شده، معلوم می شود که برای گرم نگه داشتن خود فعالیت بیشتری می کند و لازم است تغذیه او متفاوت شود و غذای بیشتری به او برسد.

اگر با وجود کاهش میزان کالری باز شاهد افزایش وزن بودید باید با دامپزشک صحبت کنید. در چنین شرایطی باید از یک رژیم غذایی کم چرب مخصوص زسمتان برای سگ استفاده کنید. میزان تغذیه سگ در زمستان می‌تواند به سن و نوع بیماری آن‌ها نیز بستگی داشته باشد. توجه کنید که در این شرایط حتما یک رژیم غذایی مناسب از دامپزشکی دریافت کنید.

 

عوامل موثر برای میزان تغذیه سگ در زمستان

مواردی که در میزان تغذیه سگ در فصل زمستان و سرما دخیل هستند عبارتند از:

  1. سن سگ
  2. جثه سگ
  3. سن سگ
  4. میزان چربی و مو سگ
  5. میزان دمای محل نگهداری سگ
  6. وضعیت بهداشت و سلامت سگ
  7. میزان فعالیت روزانه سگ

 

بهترین غذا برای سگ در زمستان

غذاهای کم کالری، امگا ۳ و ۶، روغن ماهی، تخم مرغ و غذاهای کم چرب برای سگ‌هایی که در زمستان بیشتر غذا می‌خورند مناسب‌اند. دندان سگ از جویدن برای گرم نگه داشتن بدن خود در هوای سرد استفاده می‌کند. این تمایل سگ‌ها به این معنا نیست که باید کالری بیشتری به آن‌ها بدهید. زیرا این امر می‌تواند منجر به اضافه وزن‌شان گردد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: انتخاب بهترین غذا برای سگ و نکاتی که برای غذا دادن به سگ تان باید بدانید

 

سخن پایانی

اگر به سلامت سگ خود اهمیت می‌دهید، باید حجم غذای او در زمستان را کنترل کنید. توجه کنید که اعمال رژیم تغذیه زمستانی و کاهش یا افزایش میزان غذا تنها برای سلامت سگ شماست. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahsa
Mahsa
3 سال قبل

مرسى از وقت گذاشتنتون

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x