فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
سگ سیاه نشسته در تاریکی با چشمان قهوه ای به رویرو نگاه می کند

التهاب پوستی سگ چیست؟ معرفی انواع التهاب و آبسه پوست سگ

زخم های سطحی در حیوانات خانگی و مخصوصا سگ ها نسبتاً شایع هستند. اما در صورت آلودگی و درمان نشدن، این زخم ها می توانند برای آنها مشکل ساز شوند. در حالی که تحریکات و التهاب های پوستی سگ ها اغلب با پماد، محلول و کرم قابل درمان هستند ولی در صورت تشدید تحریک یا حمله باکتری به پوست، آبسه ایجاد می شود.

این مشکل همچنین می تواند در صورت آلوده شدن سگ به انواع صدمات منجر شود و تقریباً در هر قسمت از بدن سگ دیده شود. اگر می خواهید در مورد آبسه و التهاب های پوستی رایج در سگ ها اطلاعاتی کسب کنید، مطالعه این مقاله از مجله پت خرید را از دست ندهید.

 

علائم و انواع التهاب پوستی در سگ ها

پاستورلا مولتوسیدا رایج ترین باکتری ایجاد عفونت های پوستی است. علت دیگر تحریک پوستی در این حیوانات استافیلوکوکوس است که معمولاً با پمادهای موضعی قابل درمان است. با این حال اگر هر یک از این باکتری ها به عمق پوست راه پیدا کنند، عفونت و التهاب پوستی به یک مشکل جدی و حاد برای سگ تبدیل می شود. در صورت عدم درمان زخم، در پاسخ به حمله باکتری، یک دمل دردناک تشکیل می شود.

جالب است بدانید: نفخ و درمان آن در سگ

 

درماتیت آلرژیک یا التهاب پوستی سگ

واکنش های آلرژی پوستی سگ ها ممکن است مربوط به محصولات پاک کننده، مواد غذایی و محرک های محیطی مانند گرده گل‌ها یا نیش حشرات باشد. از علایم واکنش آلرژیک پوستی در سگ ها، خارش شدید پوست و بثورات جلدی و زشتی در زیر چشم است. داروهای کورتیکو استروئیدی به درمان بثورات خارش دار کمک می‌کنند اما موثرترین روش جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا است.

اختلال سیستم ایمنی و مشکل پوستی در سگ ها

در موارد نادر که ضایعات پوستی یا عفونت‌های سگ بهبود نمی‌یابد، نشان دهنده یک اختلال سیستم ایمنی در سگ هاست. شناخته شده‌ترین این بیماری لوپوس است که سگ‌ها و انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن سلول‌های بدن شخص را مورد تهاجم قرار می‌دهد. علائم این بیماری شامل اختلالات پوستی و کلیوی است و عدم درمان آن می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

عفونت قارچی پوست سگ ها

اگر  سگ شما نمی تواند از خارش گوش، لیسیدن یا جویدن انگشتان خود دست بکشد از دامپزشک بخواهید سگ را از نظر عفونت قارچی بررسی کند. تحریک پوست، تورم، خارش و یا تغییر رنگ پوست از جمله نشانه‌های عفونت قارچی در سگ ها است.

این عفونت های پوستی سگ اغلب لابلای انگشتان، پنجه‌ها و داخل گوش که فضایی گرم و مرطوب است رشد می‌کنند و به سادگی قابل تشخیص هستند. عفونت های قارچی ساده به راحتی به پماد‌های موضعی ضد قارچ درمان می شوند. ممکن است در برخی موارد دامپزشک داروهای خوراکی یا حمام دارو تجویز کند.

فولیکولیت باکتریایی‌ یا عفونت ریشه مو

فولیکولیت، ‌یک‌ عفونت‌ باکتریایی‌ سطحی‌ یا عمقی‌ فولیکول‌های‌ مو است، که باعث ایجاد زخم، برجستگی و دلمه بر روی پوست می‌شود، که در سگ‌های مو کوتاه به راحتی قابل مشاهده است. در نژادهای مو بلند، بارز ترین علایم این اختلالات، ایجاد پوششی مات، ریزش موها و پوستی زبر و فلس مانند است. فولیکولیت اغلب در رابطه با سایر مشکلات پوستی مانند جرب، آلرژی و آسیب های پوستی رخ می‌دهد. برای درمان می‌توان از آنتی بیوتیک خوراکی و پمادهای آنتی بیوتیک و شامپو استفاده کرد.

زرد زخم سگ

نوع دیگری از عفونت‌های باکتریایی، زرد زخم در توله سگ‌ها است. زرد زخم شامل تاول های چرکینی است که ترکیده و پوسته پوسته می‌شوند. این تاول‌ها معمولا در قسمت بدون موی شکم  سگ ها گسترش می‌یابند. زرد زخم به ندرت مشکل جدی ایجاد می‌کند و با یک داروی موضعی به آسانی درمان می‌شود. در تعداد کمی از این موارد عفونت ممکن است گسترش یابد یا باقی بماند.

سبوره

سبوره باعث می شود پوست سگ به پوستی چرب و پوسته پوسته تبدیل شده و شوره سر نیز افزایش یابد. این بیماری در برخی از موارد یک مشکل ژنتیکی محسوب می‌شود و زمانی که سگ کوچک است علایم نمود پیدا کرده و تمام طول عمر با او همراه است. اما در اکثر سگ‌ها بیماری سبوره به علت مشکلات پزشکی چون آلرژی یا اختلالات هورمونی ایجاد می‌شود. در این موارد انجام درمان های اصولی برای جلوگیری از عود مجدد علایم بسیار ضروری است.

بیماری پوستی سگ ناشی از تماس

معمولا این التهاب پوستی سگ ها در اثر تماس همراه با محرک خارجی اتفاق می افتد. برای مثال در صورتیکه سگ شما در محل قرار گرفتن قلاده اش دچار خارش و جوش های کوچک شد آن قلاده باعث ایجاد این خارش ها شده است.همچنین این التهاب پوستی می تواند ناشی از تماس با یک محلول شوینده خاص ، ضد یخ یا هر چیز دیگری که سگ شما به آن حساسیت دارد و در تماس مستقیم با آن قرار می گیرد، باشد.

التهاب پوستی آلرژیک سگ ناشی از کک و کنه

واکنش های پوستی و التهابی پوست سگ ها ناشی از گزش کک ها و کنه ها بسیار رایج است. تنها گزش کک نیست که باعث این ازدیاد حساسیت می شود بلکه بزاق خارج شده از دهان کک است که باعث شروع این آلرژی می شود. این عارضه سبب خارش های شدیدی می شود که می تواند به hot spots منجر شود.

 

روش درمان آبسه در سگ ها

اصولا بیشتر مشکلات و التهاب های پوستی مربوط به سگ ها با محلول ها و پمادهای موضعی قابل درمان هستند. اما وقتی این مسئله جدی تر می شود، (مثلاً وقتی باکتری به عمق بافت فرو رفته یا خون را آلوده کرده باشد)، گزینه های درمانی جایگزین در نظر گرفته می شوند. در هر صورت سگ شما باید در اسرع وقت به دامپزشک برده شود.

دامپزشک زخم های پوستی سگ را به درستی تمیز و تخلیه و روند درمانی مناسبی اتخاذ می کند. این کار از عفونت و عوارض جدی تر برای سگ جلوگیری می کند. دامپزشک همچنین برای کنترل باکتری ها، آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر التهاب در پوست سگ شما جدی یا عمیق باشد، ممکن است داروی کلیندامایسین به عنوان یک روش درمان تهاجمی توصیه شود.

جالب است بدانید :بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات خانگی

روش تشخیص التهاب های پوستی سگ

دامپزشک برای مشخص کردن نوع باکتری های موجود در پوست سگ، از آن ناحیه آلوده نمونه برداری می کند، بعلاوه آزمایش خون نیز برای بررسی اینکه آیا عفونت به جریان خون منتقل شده است یا خیر، گرفته می شود. پس از تشخیص نهایی نوع عفونت، دامپزشک یک برنامه درمانی مناسب را برای سگ شما تجویز می کند.

ادامه زندگی و مدیریت بیماری

اگر روی پوست سگ خود، بریدگی یا زخم مشاهده کردید، ابتدا عمیق یا سطحی بودن آن را ارزیابی کنید. اگر این صدمات پوستی سطحی باشند، جای نگرانی نیست. زیرا پمادهای مختلف ضد باکتری وجود دارند که می توان آنها را بدون نسخه پزشک برای حیوانات خانگی تهیه کرد. از این پمادها می توان برای کاهش احتمال عفونی شدن زخم های روی پوست سگ استفاده کرد.

محلول ها و شامپوهایی نیز وجود دارند که می توانند سطح پوست سگ را با آنها شستشو داد تا زخم ها و التهاب ها را درمان کنند. اگر حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک بردید و او مصرف یک دوره آنتی بیوتیک برای سگ شما تجویز کرد، اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از بازگشت باکتری، کل آنتی بیوتیک تجویز شده را طبق برنامه توصیه شده به حیوان خود می دهید.

 

منبع: PETMD

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید: آبسه در سگ ها؛ علایم، روش تشخیص و درمان آبسه سگ […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x