فروردین ۹, ۱۴۰۳

انواع عفونت در سگ ها و روش های پیشگیری از عفونت های در سگ

سگ ها نیز دچار انواع مختلفی از عفونت ها و بیماری ها می شوند که آشنا بودن با این نوع مشکلات باعث می شود بتوانید خیلی زودتر به حیوان خود کمک کنید. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی انواع عفونت های مربوط به سگ ها و همچنین راه های پیشگیری از آن خواهیم پرداخت که حتما برای شما و سگ تان بسیار مفید خواهد بود.

 

پیشگیری از عفونت های گوشی در سگ ها

یکی از انواع عفونت هایی که سگ ها دچارش می شوند عفونت های گوشی است. سگ‌هایی که گوش های افتاده دارند، مثل گلدن رتریور و  پودل  شنا کردن را دوست دارند، بیشتر مستعد عفونت های گوشی هستند. به این دلیل که درون گوش‌هایشان برای مدت طولانی‌تری مرطوب می‌ماند و بسیاری از مخمرها و قارچ ها در محیط‌های تقریباً مرطوب رشد می‌کنند. به علاوه پوست کانال گوش تا زمانی‌که خشک نیست، حریم محکمی علیه عفونت ها ندارد.

سگ‌های مستعد آلرژی هم نسبت به ابتلا به عفونت های گوشی حساس هستند. اگر می دانید سگتان حساسیت های فصلی دارد یا خیلی شنا کرده است، گوش‌هایش را مرتب چک کنید.

در این مورد بیشتر بدانید: مشکلات گوش در سگ ها

 

نحوه چک کردن گوش سگ برای تشخیص عفونت

در زیر مراحل ساده ای برای پیشگیری از عفونت های گوش سگ توضیح داده شده است.

  1. گوش های سگتان را مرتب معاینه کنید و اگر مشکوک به عفونت بود، بلافاصله او را نزد دامپزشک ببرید.
  2. به آهستگی موم اضافی و آلودگی را خارج کنید.
  3. موهایی که در راه و دور کانال گوش هستند را کوتاه کنید. در برخی نژادهای سگ مانند «پودل» شما باید موها را از داخل کانال گوش او با انگشت شست و اشاره از ریشه بیرون بکشید. این کار اجازه می‌دهد هوا راحتتر درون گوش گردش کند و پوست گوش سگ شما خشک بماند.
  4. کمی پودر مخصوص حاوی مواد ضد قارچ را پس از شنا کردن و حتی یک بار در هفته طی بهار و تابستان درصورت حساسیت داشتن، درون گوش سگ بریزید.

 

عفونت های مربوط به انگشتان سگ

یکی از عفونت های رایج در سگ ها، مربوط به انگشتان یا ناخن های آنهاست. ناخن پای سگ‌ها ابزار بسیار مفیدی برای آنهاست و به سگتان در راه رفتن، پریدن و… کمک می‌کند. ولی با وجود مفید بودن، این ناخن‌ها می‌توانند دردناک باشند و شکل پای سگتان را تغییر دهند.

به ندرت سگ‌هایی وجود دارند که نیاز نیست ناخن‌هایشان کوتاه شود. سگ‌هایی که مرتب روی سطوح سیمانی بازی می‌کنند، ناخن‌هایشان خود به خود کوتاه می‌شود اما اگر ناخن شست دارند با توجه به این که این ناخن در تماس با سطح زمین قرار ندارد، باید مرتب کوتاه شود و چند هفته یک‌بار نیاز به چیدن دارد.

ناخن‌ها مخصوصاً وقتی سگ زمان زیادی را روی سطح نمدار و نرم مانند چمن حیاط می‌گذراند، سریع‌تر رشد می‌کنند. برای خیلی از سگ‌ها چیدن ناخن‌ها عمل بسیار ناخوشایندی است اما شما می‌توانید این کار را با توجه به چند نکته ساده برای خودتان و او آسانتر کنید.

 

نکاتی برای کوتاه کردن ناخن سگ ها

  1. کوتاه کردن ناخن ها را از زمانی که سگ تان یک توله است شروع کنید.
  2. این تجربه را تا جای ممکن برایش خوشایند کنید. تشویق کردن سگ بعد از گرفتن هر ناخن پا بسیار مفید است.
  3. یاد بگیرید چگونه ناخن ها را سریع و دقیق بچینید تا تصادفاً گوشت زیر ناخن های دوست پشمالویتان را نکنید. رگ های خونی در مرکز هر ناخن قرار دارند و اگر بریده شوند، باعث ایجاد خونریزی خواهند شد.
  4. ناخنگیرهایتان را تیز نگه دارید تا ناخن ها را ببرند نه این‌که باعث خرد شدن آنها شوند.

در این مورد بیشتر بدانید: روش کوتاه کردن ناخن سگ ها؛

 

پیشگیری از عفونت های دهان و دندان سگ

احتمالا شما هم از دندانپزشک‌تان شنیده‌اید که بیماری پیوره (تورم لثه که منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود.) یکی از رایج‌ترین مشکلات دندان در بزرگسالان است. این قضیه در سگ ها هم رایج است. تقریباً ۸۰ درصد سگ ها در سه سالگی دچار التهاب لثه و بیماری پیوره دندان‌ها می‌شوند. این بیماری یکی از عنوان رایج عفونت در سگ هاست.

اگر دندان های سگتان هنگام جویدن استخوان خونریزی دارند، ممکن است التهاب لثه داشته باشد. بنابراین او را سریع برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. عامل بیماری پیوره در انسان ها و سگ ها یکی است. این مسئله با چسبیدن باکتری های دهانی و مواد غذایی به سطح دندان و شکل گیری جرم آغاز می‌شود. این جرم‌ها بعداً به وسیله کلسیم موجود در بزاق سفت شده و باعث شکل گرفتن جرم می‌شود.

این سطح سخت سفید، زرد یا قهوه‌ای رنگ روی دندان به خصوص خط لثه باکتری ها و ذره‌های غذا را بین لثه و دندان به دام می‌اندازد. باکتری ها با تولید موادی شیمیایی باعث آسیب دیدن لثه‌ها و ورم آن‌ها می‌شوند. این ورم استخوان‌هایی که دندان ها را سرِجایشان نگه می‌دارند از بین می‌برد و در نهایت دندان ها لق شده و می افتند. (بیماری پیوره)

در این مورد بیشتر بدانید: مسواک زدن دندانهای سگ 

 

پیشگیری از بیماری پیوره در سگ ها

پیشگیری کلید غلبه بر بیماری پیوره است. بهترین راه پیشگیری نیز مسواک زدن مرتب دندان های سگتان است. شما می‌توانید از مسواک و خمیر دندان با طعم گوشت مخصوص سگ ها یا از دستمال نرم و آغشته به تمیز کننده دندان استفاده کنید. این نوع دستمال ها به شکل دیسک یا دکمه هستند که شما می‌توانید روی انگشت اشاره‌تان قرار داده و بعد از استفاده دور بیندازید.

سگ‌هایی که به طور مرتب استخوان و چیپس‌های پوست خام یا بیسکویت‌های سخت می‌جوند، در مقایسه با سگ‌هایی که این کار را نمی‌کنند خیلی کمتر به جرم دندان مبتال می‌شوند. بسیاری از سگ ها اسباب بازی‌هایی با سطوح زبر دارند که سطح دندان های آن‌ها را تراشیده و لثه‌ها را ماساژ می‌دهند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نکاتی در مورد تمیز کردن دندانهای سگ و گربه

 

برای پیشگیری از بیماری پیوره مراحل زیر را انجام دهید

  1. به سگتان اسباب بازی های جویدنی زیاد بدهید. استخوان‌های واقعی که مخصوصاً برای سگ ها طراحی شده‌اند. استخوان‌های پالستیکی یا پوست خام هم برای این کار مناسب است (موقعی که سگتان با این اسباب بازی ها بازی می‌کند باید مراقبش باشید چون بعضی از قسمت‌های این استخوان‌ها می‌توانند در گلوی سگ ها گیر کنند و باعث خفگی شوند.)
  2. دندان های سگتان را تا جای ممکن زود به زود مسواک بزنید.
  3. بهتر است دندان های سگ را به طور حرفه‌ای سالی یک بار بعد از سه سالگی جرم گیری کنید.
  4. دهان و دندان سگ تان را سالیانه معاینه کنید. هر نوع جرم باید در حد ممکن برداشته شود تا از التهاب لثه و از دست دادن دندان ها پیشگیری شود. رسوبات معمولا به وسیله دستگاه ماورای صوت و در حالت بیهوشی برداشته می‌شوند. کلینیک دامپزشکی شما ممکن است تکنسین‌های دامپزشکیای داشته باشد که در برداشتن رسوب دندانهای سگ‌ها بدون بیهوشی تجربه داشته باشند. اگر در دندانهای سگتان به سرعت رسوب جدیدی ظاهر شود، شاید نیاز داشته باشید تمیز کردن دندانهای او را به طور مرتب انجام دهید.
  5. توصیه می‌شود تمام سگ‌ها طیف وسیعی از آنتی بیوتیک‌ها را قبل و چند روز بعد از جرمگیری دندانهایشان استفاده کنند. این کار از افزایش باکتریهای دهانی در زخمهای کوچک روی لثه که موجب عفونت می‌شوند، جلوگیری می‌کند. دامپزشک معموال قبل از جرمگیری یک آنتی بیوتیک تزریق می‌کند.
  6. دهان سگتان را به صورت دورهای برای یافتن دندانهای شکسته یا لق معاینه کنید. اگر دندان شکسته یا تغییر رنگ دادهای یافتید، آن را به دامپزشک نشان داده و اقدام به کشیدن دندان درصورت لزوم کنید. برای سگهای پیرتر لکههای قهوهای روی دندانهای فرسوده یا خراب به خصوص دندانهای جلویی، طبیعی است. لکه‌های قهوهای نقاطی هستند که مینای دندان در حال توسعه و تعمیر سطوح کهنه است. گاهی سگ‌های پیرتر رویشهایی روی لثه‌شان به نام پولیس دارند. این رویش‌ها شبیه تومور هستند اما در کل خوش خیم محسوب می‌شوند. اگر بزرگتر شده یا باعث ایجاد مشکل در خوردن غذا شدند، باید با عمل جراحی آنها را برداشت.

 

 

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله به معرفی انواع عفونت های رایج در میان سگ ها بپردازیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x