فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

علت وحشی شدن گربه خانگی و روش اصلاح پرخاشگری گربه

چرا گربه ها پرخاشگری می کنند؟

بچه ها گربه با نمک هستند اما تنها زمانی که چهار ماهه هستند! وقتی گربه ها رشد میکنند یک سری تغیرات در آنها می بینید. این تغییرات شامل پرخاشگری و وحشی شدن گربه است. این وحشی شدن جزئی غریزه آنهاست که یک گربه بتواند خشن و پرخاشگر باشد و با پنجول زدن و گاز گرفتن بازی کند. این یک پروسه عادی برای تمامی گربه ها در سن رشد است و جز مسائل عادی است. در این مقاله از پت خرید به بررسی دلایل وحشی شدن ناگهانی گربه های خانگی و پرخاشگری آنها می پردازیم که دانستن آن به شما کمک می کند خیلی راحت تر با گربه خودتان رفتار کنید.

علائم پرخاشگری و وحشی شدن گربه 

پرخاشگری و وحشی شدن شامل طبیعت هر حیوانی است و گربه ها از این قائده مستثنی نیستند. این رفتار آنها برای این است که در شرایط خاص مانند اجداد وحشی خود عمل می کنند. گربه ها چند نوع سلاح برای حمله کردن دارند به نام های :

  • باز کردن دهان
  • نشان دادن دندان ها
  • نشان دادن ناخن های تیزشان برای حمله کردن

پیشنهاد مطالعه: چرا گربه ها به ارتفاع و بلندی ها علاقه دارند؟

پرخاشگری به گربه های دیگر

گربه ها می توانند به چند شکل حس پرخاشگری خودشان را به گربه های دیگر نشان بدهند. به عنوان مثال با نشانه گذاری، ترساندن آنها، مرز گذاری کردن و انتقال دادن این حس پرخاشگری که این شامل شرایط و موقعیت های خاص است.

پرخاشگری مقابل مهاجمان

در مقابل مهاجمان، گربه ها روش های ذاتی خود را دارند تا بتوانند غذا خودشان را بگیرند و این این رفتار می تواند شامل موارد خاصی چون پرخاشگری با سر و صدا باشد. اما این مساله شامل این می شود که گربه یا مهاجم مقابل هم این مساله را انجام بده و در مدل های دیگری از پرخاشگری کمتر دیده می شود.

به طور عادی گربه در پشت دیوار مخفی می شود و دنبال و پنج زدن به پا و بازو را مورد هدف قرار می‌دهد. این کارها می‌تواند شامل شکار کردن آنها نیز بشود چون با گاز گرفتن، گربه های بالغ  می‌توانند جوندگان و پرندگان را شکار کنند. در واقع این یه نوع تمرین برای آنهاست که به شما حمله کنند و شکار را تمرین کنند

خواندن مقاله دلایل حمله گربه به پاهای شما در حین راه رفتن چیست؟ نکات جالبی را در مورد این رفتار گربه ها به شما آموزش می دهد

پرخاشگری گربه به دلیل مشکلات پزشکی

چند دلیل وجود دارد که می تواند سبب پرخاشگری یک گربه بشود. این دلایل گاهی ریشه های پزشکی دارد مانند:

  • پرکارى تیروئید گربه
  • بیماری مغزی گربه
  • تومور مغزی
  • سرگیجه
    و ..

پیشنهاد مطالعه: چرا گربه من را نادیده می گیرد؟ دلایل بی توجهی گربه به صاحبش

وحشی شدن گربه به دلیل ترس

همانطور که می دانید ترس حس جالبی نیست اما باید تجربه شود. این سبب می‌شود که ما و حیوانات ما همیشه در آرامش و در محیطی امن مراقبت باشیم و وقتی با خطری تهدید بشیم، همیشه خودمان را آماده دفاع بدانیم. وقتی حس ترس به وجود می‌آید باعث بروز احساسات زیاد در گربه می‌شود و می‌توانیم شاهد حرکت نامعقولی از جمله پرخاش کردن گربه و وحشی شدن او باشیم.

اضطراب جدایی

اضطراب جدایی در تمامی موجودات وجود داره که شامل کمبود اعتماد بنفس و وابستگی بیش از حد در آنهاست. گربه ها مانند سگ ها نیستند، آنها از اضطراب جدایی شما را گاز نمی‌گیرند و یا اینکه بخواهند از طریق پنجره فرار کنند. مشکلات آنها کمتر از سگها است اما گاهی خودش را به شکل پرخاشگری و وحشی شدن نشان می دهد.

معمولا گربه ها برای اینکه حس اضطراب خود را نشان بدهند در جاهایی که نباید دستشویی می کند. اینکار زمانی صورت می‌گیرد که صاحب های آنها نباشند و این خودش یک معما است که واقعا چرا؟!

ترس گربه از رعد و برق

بعضی از موجودات که شامل انسان ها هم می‌شود وقتی صدای رعد و برق می شنود و میبینند که آسمان سیاه شده و رعد آسمان رو میشکافه لذت میبرند و هیجان زاده میشوند که این مساله در تمامی شرایط یکی نیست.

بعضی از حیوانات به طرز عجیب و زیادی میترسند و ترس خودشان را با حرکت های عجیب نشان می‌دهند. اما گربه اکثرا از صدای رعد و برق نمی‌ترسند و حس خیلی آرامی دارند و کاملا این مساله برایشان عادی است. ولی خوب در بعضی از مواقع شرایط خاصی هم هست که بعضی از آنها هم بترسند و پرخاشگری از خودشان نشان بدهند.

پیشنهاد مطالعه: علائم و نشانه های ترس در گربه و راه های درمان آن

پرخاشگری گربه به دلیل رفتار های اجباری

رفتارهای اجباری زمانی انجام می‌شود که جایگزین رفتار های عادی شود. به عنوان مثال اگر گربه ای بین پرخاشگری یا فرار کردن گیر کنه این می‌تواند حرکت دیگری را جایگزین بکند و حرکتی که شاید توی رفتار عادی آنن حیوان نباشد. مثل لیسیدن خودش تا سبب کاهش استرس های روحیش بشود. البته در بیشترین موارد گربه ها لیست زدن و خوردن فابریل را به لیسیدن خودشان، مو گاز گرفتن و… ترجیح میدهند.

وحشی شدن گربه به دلیل تغذیه اجباری

بسیاری از گربه ها همانند انسان ها زمانی که به اجبار غذا بخورند، اذیت می شوند. گربه ها هم می توانند از خوردن غذا اجباری در زمان هایی که رفتار عادی دارند ناراحت شوند. همونطور که آموزش ها و محیط های اجباری آنها را اذیت می کند، موارد عمومی هم شامل این مساله می شود و حس پرخاشگر شدن را در آنها افزایش می دهد

رفتار احتکار

در خیلی از شرایط وقتی یک حیوان چیزی با خودش آورده و این یکی از زمان هایی هست که متوجه می‌شوید که گربه شما علاقه به جمع آوری خیلی از چیزها دارد. به عنوان مثال وسائل براق مانند جواهر و تیکه آهن های کوچک و هر چیزی که نظر آنها را جالب کنند. گاهی این وسایل را در جایی مخفی می کنند که دست کسی به آنها نرسد. آنها وسایل را مخفی می کنند بدون هیچ دلیلی و امکان بازگشت اون وسایل خیلی کم می شود.

وحشی شدن به دلیل حساسیت

گربه ها خیلی تحت تاثیر این مساله قرار میگیرن و شما شاهد رفتارهای عجیب و شاید خیلی بد و پرخاشگرانه از آنها ببینید. مانند سرگیجه، دیوانه بازی و چند شخصیتی یا شاید مثل موجودی که در جلد آنجا رفته این رفتارها شامل زمان های این چنینی میشود و دارنده حیوان باید کارهای لازم رو در این زمان انجام دهد.

روان پریشی

این مساله شامل مشکلاتی در فیزیک حیوان میشود مانند کچلی، تمیز کردن زیاد و یا برهنگی در بسیاری از قسمت های پوست که اکثرا این در مناطق زیر شکم هست که شامل این مشکلات می شود. این اتفاق که ظاهر گربه زشت شده باشد انگار توجه او را جلب می کند و منجر به پرخاشگری اش می شود.

پیشنهاد مطالعه: افسردگی در گربه ها

پرخاشگری و چنگ زدن

گربه ها عشق چنگ زدنند. اما متاسفانه چیز هایی که دوست دارن چنگ بزنند یا پای شما هست یا میز های آنتیک و صندلی های گران قیمت و…. متاسفانه به هیچ قیمتی اینها حاضر به قطع اینکار نیستن حتی اگر مو های خودتون رو بکنید این کار سبب جلوگیری از آنها نیز نمی شود. بهترین کار استفاده از اسکچر گربه است تا میل چنگ زدن و پرخاشگری گربه ها رو کاهش بده.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علاقه گربه ها به جعبه برای چیست؟

پریدن روی میز آشپزخانه

  1. دو دلیل هست که گربه شما از اینکار لذت میبره یعنی پریدن روی کانتر آشپز خونه برایش لذت بخش میباشد، به دو دلیل :
  2. گربه ها از محیط های سه بعدی خوششون میادبه دلیل اینکه همیشه میتونن غذا روی میز آشپز خونه پیدا کنند.

شما می تونید به گربه خودتون آموزش بدید که اینکار رو انجام نده یا به خودتون آموزش بدید که نگران وسائل روی کانتر آشپزخونه نباشید زمانی که گربه شما در آنجا قدم رو می کنه. زمانی که شما متوجه شدید که چه چیزی پشت پرده این رفتار ها هست و شما درک کردید که مشکل دقیق چیست، مطمئنا توی مسیری هستید که یک زندگی خوب و شد رو در کنار توله گربه جدیدتان داشته باشید.

شاید مطالعه مطلب مشکلات رفتاری در گربه ها و راه های درمان مشکل رفتاری گربه نیز برایتان مفید و سودمند باشد

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکبروالاه
1 سال قبل

گربه من به شدت با مزه میباشد

10
3
هادی
هادی
5 ماه قبل

من جایی خوندم گربه ها نیاز به بیرون رفتن و گشتن دارن . یا بازی کردن که انرژیشون تخلیه بشه وگرنه پرخاشگر می شن
اومدم اینجا دیدم کسی چیزی ننوشته

1
0
Asa
Asa
2 ماه قبل

گربه من خیلی باهامون خوبه ولی خواهرم بغلش کرده بود یهو انگار که ترسیده بهش حمله کرد و رفت دلیلش چی میتونه باشه یعنی؟

ارزو
ارزو
1 ماه قبل
پاسخ به  Asa

سلام ما ی گربه داشتیم بزرگش کردیم اسمش پشو بود نمی دانم این همسایه امون چه بلاییسرش آورده که پیداش نیست چند ماهه همه جارو هم گشتیم

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x