فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ در حال نظافت و مسواک زدن دندان

نظافت دندان های سگ و فواید آن

بهداشت و نظافت دهان و دندان سگ ها

امروزه با پیشرفت علم دامپزشکی و کشف دلایل بسیاری از بیماری ها، عمر مفید سگ بیشتر است. حالا دامپزشکان توجه بیشتری به پیشگیری نسبت به درمان سگ دارند. نمونۀ بارز آن انجام دقیق و به موقع معاینات دوره ای، واکسیناسیون و درمان های ضد انگل است. دهان و دندان سگ نیز از این امر مستثنی نبوده و جهت پیشگیری از بیماری های آن ها، مراقبت روزانه توسط صاحب و معاینات دوره ای و منظم توسط دامپزشک الزامی بوده و عدم توجه به آن بسیار خطرناک و گاهی غیر قابل جبران است. برای جلوگیری از ابتلای سگ به بیماری های دهان و دندان باید برنامه ای منظم جهت مراقبت از آن داشت و در مواقعی هم از دامپزشک کمک خواست. در این مطلب از مجله پت خرید به نکات مهم برای نظافت دندان های سگ و همچنین تاثیر آن در بالابردن کیفیت زندگی سگ ها اشاره خواهیم کرد. 

جلوگیری پلاک های دندانی در سگ ها

دندان های سگ های خانگی کمتر دچار حفره های دندانی می شوند ولی به دلیل عدم نگهداری صحیح به سرعت به مشکلات لثه و دندان مبتلا می شوند. پلاک های دندانی در اثر باقی ماندن غذا و باکتری ها بر روی دندان‌ها و لثه‌ها تشکیل می گردند. پس از سه تا پنج روز از زمان تشکیل با مواد معدنی موجود در بزاق ترکیب شده سخت و محکم می شوند.

برای جلوگیری از پلاک های دندانی در سگ، باید نظافت و بهداشت دهان و دندان او را جدی بگیرید.

مقابله با جرم های دندانی در سگ ها

اگر پلاک های دندانی با مسواک زدن منظم روزانه برداشته نشود، با مواد معدنی موجود در بزاق دهان سگ ترکیب و به جرم دندانی تبدیل شده و به سطح دندان می چسبند. جرم های دندانی پس از گذشت زمان اندکی موجب حساس شدن و التهاب لثه های سگ و در نهایت بروز بیماری های لثه که در بعضی موارد غیر قابل برگشت می باشد، می گردند.

برای مقابله با جرم دندان های سگ، نظافت روزانه توصیه می شود. همچنین استفاده از غذاهای خشک، استخوان، اسباب بازی های جویدنی و… بسیار کاربرد دارند.

استفاده از اسباب بازی های دندانی سگ

یکی از کارهای مفیدی که برای سلامت دهان و مخصوص دندان سگ می توانید انجام دهید، استفاده از اسباب بازی های دندانی یا جویدنی سگ است. این محصولات برای سگ ها، ایمن ساخته شده اند. این محصولات به رفع پلاک های دندانی سگ ها کمک شایانی می کند.

اسباب بازی دندانی سگ چیست؟ راهنمای انتخاب اسباب بازی جویدنی برای سگ

جلوگیری از بیماری های لثه مخصوص سگ

اگر جرم های دندانی سگ توسط دامپزشک برداشته نشوند این عارضه پیشرفت بیشتری کرده و به زیر لثه ها نفوذ می کند. این اتفاق در مرحله ابتدایی سبب بیماری ژنژویت (Gingivitis) می شود. البته در این بیماری هنوز آسیبی به ساختارهای محافظ دندان مثل لیگامنت دندانی و استخوان فک وارد نگردیده است و قابل درمان است.

در صورتی که در این مرحله جلوی پیشرفت بیماری گرفته نشود سگ به پریودنتیت (Periodontitis) مبتلا می شود. در این زمان به تدریج لثه های سگ از دندان جدا شده و بسیار دردناک می شوند. همچنین سگ دچار آبسه های دندانی می شود.

در مراحل پیشرفته تر عفونت به استخوان می رسد. حتی ممکن است باکتری ها وارد خون شده و منجر به التهاب دریچه های قلب، عفونت کبد و کلیه ها گردد. در این مرحله بیماری برگشت ناپذیر است و لیگامنت دندانی که ریشۀ دندان را به استخوان فک متصل می کند هم ممکن است از بین رفته و دندان های سگ لق شده و بیافتند.

برنامه مراقبت از دهان و دندان سگ

بهترین برنامه برای مراقبت و نگهداری از دهان و دندان های سگ به شرح زیر است

  • معاینه دقیق و منظم دهان و دندان های سگ توسط دامپزشک هر ۶ ماه یک بار.
  • جرم گیری و تمیز کردن دندان های سگ توسط دامپزشک (در صورت لزوم).
  • مسواک زدن و نگهداری روزانۀ دندان ها توسط صاحبان.
  • استفاده روزانه سگ از جویدنی های خوراکی و اسباب بازیهای مخصوص سگ.

در این مورد بیشتر بخوانید: آموزش نحوه مسواک زدن دندان های سگ توسط خودتان

معاینه دهان سگ توسط دامپزشک

دامپزشک می تواند با معاینه منظم و دقیق، صاحب سگ را از مشکلات دهان و دندان مثل پلاک ها و جرم های دندانی تشکیل شده و یا در حال تشکیل، بیماری لثه، دندان های شکسته و یا آبسه کرده، مطلع کرده و جهت درمان اقدامات لازم را به عمل آورد.

معمولا دامپزشک سر و صورت سگ را جهت بررسی عدم تقارن ها، التهاب ها و یا ترشحات غیرطبیعی معاینه می کند. حفرۀ دهان، تمام سطوح دندان ها، زبان، لثه ها، محل اتصال لثه به دندان ها، کف و سقف دهان و همچنین لوزه های سگ را معاینه می شود. در این صورت هر مشکلی برای دهان و دندان رخ داده باشد، شناسایی شده و برنامه درمانی آن اجرا می شود.

تمیز کردن دندان ها توسط دامپزشک

برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان، سگ به مراقبت روزانه نیاز دارد. برای این کار شما باید حداقل دوبار در روز دندان های حیوان را مسواک بزنید. مسواک زدن سبب از بین رفتن پلاک های دندانی می شود. ولی جرم های دندانی سگ با مسواک زدن از بین نمی روند. در صورت وجود جرم، دامپزشک باید به وسیلۀ دستگاه اولتراسونیک اسکیلر (Ultrasonic Scaler ) آن ها را بردارد.
بیشتر بخوانید: ۵ توصیه بهداشتی مهم برای سگ در زمان مراجعه به دامپزشک

مراقبت و نگهداری روزانه از دندان های سگ

مراقبت روزانه در خانه شامل بررسی های روزانۀ دهان و دندان ها و مسواک زدن دندان های سگ است. هنگام بررسی دهان سگتان باید هرگونه علائم جدید را جدی بگیرید. معمولا علائم مربوط به بیماری های دهان و دندان سگ به صورت زیر است:

  • بیماری لثه مثل بوی بد دهان سگ
  • لثه های بیش از حد قرمز رنگ شده
  • پلاک ها و جرم های دندانی که به رنگ زرد و قهوه ای بر روی دندان ها تشکیل شده اند
  • درد و خون ریزی هنگامی که دهان و یا لثه ها را لمس می کنید
  • آبریزش غیر طبیعی و زیاد از حد
  • دندان شکسته‌شده و آسیب دیده سگ.
  • افتادن و لق شدن دندان

همچنین هر تودۀ غیر عادی در دهان سگ را جدی گرفته و به دامپزشک اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: بیماری های گوارشی سگ مربوط به غذا که خوب است آنها را بشناسید

 

سخن پایانی

برای مسواک زدن برای سگ بهتر است از مسواک های مخصوص سگ ها که برسی نرم دارند، استفاده کنید. همچنین فقط از خمیردندان های مخصوص حیوانات و یا در صورت ضرورت از خمیردندان های خوراکی کودکان استفاده نمایید. استفاده از خمیردندان های غیر خوراکی که مخصوص افراد بزرگسال است باعث دل درد، استفراغ و بروز مشکلات گوارشی برای سگ می شود.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الفا الکترونیک
4 سال قبل

سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x