فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

دفاع در برابر سگ ؛ در زمان حمله سگ چه واکنشی نشان دهیم؟

حمله کردن سگ

حمله سگ به انسان بحث تازه ای نیست و همه ما انسان ها در طول زندگی با حیوانات خشن برخورد کرده ایم. شاید شما در سفرهایی که به اطراف شهر داشته مورد حمله سگ های گله یا در ورود به مکان های خاص مورد حمله سگ نگهبان قرار گرفته باشید. سگ های آپارتمانی و تزئینی هم در بعضی از مواقع بسته به نوع نژاد و تربیتشان در مواجه با اشخاص غریبه از خود خشونت بروز می دهند. حال سوالی که برای همه پیش می آید این است که بهترین واکنش در مقابل سگی که به صورت تهدید آمیز به شما حمله میکند چیست؟ در این مقاله از مجله پت خرید به کارهای لازم برای دفاع در برابر حمله سگ خواهیم پرداخت.

در حال پیاده روی و دوچرخه سواری در اطراف هستید که یک دفعه با یک سگ غریبه مواجه می شوید. سگ شروع به پارس و خرناس کشیدن میکند و شاید حتی به طرف شما حمله کند. حتی یک سگ کوچک وقتی تحریک شده باشد می تواند تهدید کننده باشد و هر سگی میتواند یک گاز دردناک از شما بگیرد!

تنها در امریکا نزدیک به ۵ میلیون انسان سالانه با سگها دچار حادثه میشوند و روزانه ۱۰۰۰ نفر در نتیجه ی درگیری با سگها روانه اتاق اورژانس می شوند. بسیاری از آنها کودکانند و نزدیک نیمی از آنها از ناحیه صورت گاز گرفته شده اند. اگر شما یا کودکتان مورد حمله قرار گرفتید، واکنش شما می تواند نتایج بسیار مختلفی بار آورد از قدم زدن بدون هیچ آسیبی تا صدمه دیدن توسط سگ.

 

دلیل پارس کردن سگ

اول باید دید سگ ها چرا و به چه هنگام پارس میکنند. سگ ها طی هزاران سال هم نشینی با انسان یاد گرفته اند که از قلمرو شخصی که صاحبشان است مراقبت کنند.
در واقع خانه یا محدوده صاحب سگ بعد از مدتی زندگی و علامت گذاری سگ به عنوان قلمرو خودش حساب میشود.

بنابراین شاید در صورت ورود اشخاص نا آشنا واکنش نشان دهد. همه حیوانات حتی ضعیف ترین آنها نیز غریزه دفاع از قلمرو خودشان را دارند. سگ هایی که در آپارتمان نگهداری میشوند، فضای داخل خانه را به عنوان قلمرو انتخاب میکنند و در صورت ورود شخص غریبه یا شنیدن صدایی از پشت در واکنش نشان میدهند. برای دانستن علت پارس کردن سگ ها مقاله مربوط به آن برایتان مفید خواهد بود

 

دفاع سگ از قلمرو صاحبش

سگ های نگهبان نیز به دلیل تربیت خاصشان واکنش های خاصی را از خود نشان می دهند. این سگ ها اغلب تعلیم دیده اند که مهاجم را غافلگیر کنند و تا رسیدن صاحبشان یک جا نگه دارند. همچنین سگ های گله نیز مسئوول مراقبت از گوسفندان و دام ها هستند. این سگ ها یکی از مهم ترین اجزای زندگی عشایر بوده اند. این سگ ها قدرت گلاویز شدن با گرگ را داشته و اغلب در اطراف گله نگهبانی میدهند.

به محض دیدن شخص ناشناس یا حتی اتومبیل پارس کرده و تا دور شدن مهاجم از محدوده گله به کار خود ادامه میدهند. این نکته را به خاطر بسپارید که سگ های سالم (به غیر از سگ های وحشی) از حمله به انسان هدف خاصی را دنبال میکنند. اگر سگ گله است میخواهد از محدوده گله دور شوید، اگر سگ نگهبان است نمی خواهد به محدوده حفاطتی اش نزدیک شوید و…

سگ در حال پارس کردن و دندان نشان دادن

در زمان حمله سگ خونسردی خود را حفظ کنید

 

سگ ها چه زمانی حمله می کنند؟

نمودار خشم سگ ها به صورت سینوسی است. ابتدا با تحریک ملایم که اغلب با غریدن همراه است شروع میشود. سپس اوج میگیرد و به پارس کردن و ایستادن میرسد و نقطه اوج این نمودار حمله است. بنابراین توصیه میشود هرگز سگی را تا آن حد تحریک نکنید که وادار به حمله به شما شود. در برخورد با سگ های ناشناس که حالت تهاجمی مانند غریدن یا نگاه خیره دارند هرگز سعی نکنید که توجه شان را جلب کنید. یا سعی نکنید برایشان دست تکان داده و حرکاتی از این قبیل انجام دهید. بهتر است مسیرتان را تغییر دهید و با حفظ خونسردی از آن مکان دور شوید. سگ ها به افراد ترسو بیشتر حمله میکنند بنابراین سعی کنید هیچ حرکت ناگهانی که حاکی از ترس است از خود بروز ندهید.

 

توجه به زبان بدن سگ ها

توجه داشته باشید سگ هایی که حالت دوستانه دارند اغلب چشم های مهربان داشته و در موقع رویارویی با شما جست و خیز می کنند دمشان را تکان میدهند. سگ های ترسو دمشان را بین ران هایشان مخفی کرده و با چشمان ریز به شما نگاه میکنند. سگ های مهاجم با دم افراشته و گوش های تیز و چشمان درخشان و خشن ظاهر میشوند.

پیشنهاد مطالعه : چند اشتباه رایج در تربیت سگ ؛ اشتباهات تربیتی سگ که حتما باید بدانید

 

در زمان حمله سگ چه کار کنیم؟

اگر سگ خشنی به شما حمله کرد، اولین کار حفظ خونسردی است. هرگز خودتان را نبازید و به یاد داشته باشید باید بر ترستان غلبه کنید. حتما توجه داشته باشید فرار کردن در این مواقع نه تنها سودی ندارد بلکه او را بیشتر ترغیب به حمله کردن و اغلب اوقات نتیجه فرار، گاز گرفتگی های شدید است.

بنابراین همان جایی که هستید بایستید و اگر میخواهید دور شوید این کار را با آهستگی انجام دهید.
اگر حیوان حمله کرد یا نزدیک آمد، سعی کنید به چشمانش نگاه نکنید ولی زیر چشمی مراقب حرکات او باشید. اگر وسیله دفاعی مانند چوب یا میله در اختیار دارید توصیه میشود از آن برای زدن حیوان استفاده نکنید. بلکه آن را به صورت آماده در دستتان نگه دارید تا با دیدن آن از نزدیک شدن به شما منصرف شود.

سگ های گله اصولا برای گاز گرفتن حمله نمیکنند. ولی سگ های نگهبان تعلیم دیده اند که گاز بگیرند. سگ نگهبان در بیشتر مواقع پاچه شلوار یا آستین پیرهنتان را گاز میگیرند. اگر کیف یا چوب یا میله ای در دست دارید هنگام حمله آن را جلوی خودتان بگیرید و کاری کنید که حیوان آن را گاز بگیرد. هر بار که حمله کرد همین کار را تکرار کنید و به تدریج از قلمرو حیوان فاصله بگیرید.

سگ گله یا نگهبان برای انسان ها بسیار مفید هستند. اگر به قلمرو آنها نزدیک میشوید، این شمایید که به او تهاجم کرد اید. پس درکش کنید و اگر به شما حمله کرد اقدامات ذکر شده را انجام دهید. به یاد داشته باشید که سگ های هار و وحشی از این قاعده مستثنا هستند. با شناخت خصوصیات حیوان هار سعی کنید سگ سالم را از سگ هار تشخیص دهید.

 

اگر سگ به شما جمله کرد این نکات را جدی بگیرید

  • اقدامات احتیاطی را در مورد حمله ی سگ انجام دهید. بیشترین حملات سگ حاصل کم کاری در نگهداری یا تربیت ضعیف توسط دارندگان ناشایست آنهاست. متاسفانه جهان هیچوقت از دارندگان بد پاک نمی شود. پس بهتر است برای هر اقدامی آماده باشید.
  • آرامشتان را حفظ کنید. حقیقتی در مورد حیوانات رایج است که می گویند سگ ها و دیگر حیوانات می توانند ترس را احساس کنند. اگر شما بترسید، سگ را در اقدام به حمله مطمئن تر می سازید یا برای سگ تعداد کننده تر به نظر می آیید. هیچکدام از اینها موقعیت خوبی نیست.
  • موقعیت را کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که بیشتر سگ ها از انسان ها اطاعت می کنند. اگر متوجه شدید سگ قلاده دارد یک فرمان “پایین” یا “برو خانه” می تواند حمله را در لحظه متوقف کند و به شما زمان برگشت را بدهد.
  • هیچ وقت ندوید. فرار کردن غریزه شکار کردن سگ ها برای دنبال کردن و گرفتن حیوانات را بیدار کند. شاید سگ با قدرت شروع به تعقیب شما کند با وجود اینکه شاید قصد اولیه اش فقط بازیگوشی باشد. به علاوه، شما هیچ وقت نمی توانید با کمک پاهایتان از یک سگ فرار کنید. حتی اگر سوار بر دوچرخه هم باشید معمولا نمی توانید از یک سگ فرار کنید.
  • حالت بی اضطرابی به خودتان بگیرید. سگ ها تصور می کنند شما می خواهید به آنها حمله کنید اگر سرتان را مستقیم بگیرید و در چشمانشان خیره شوید. اگر به جای آنکه رودرروی آنها بیاستید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید، کنار سگ بیاستید و در محدوده دید مستقیم او نباشید. با این کار می توانید این پیغام را به سگ بدهید که برای او تهدید کننده نیستید. اگر می توانید دست به سینه بیاستید تا از دست هایتان محافظت کنید. اگر این کار بدون انجام حرکت ناگهانی امکان پذیر نیست، دست هایتان را صاف در کنارتان به صورت گره کرده برای محافظت از انگشت هایتان بیاندازید.
  • موقعیت تان را حفظ کنید. سگ ها رفیت توجه محدودی دارند. معمولا بعد از کمی پارس کردن ، سگ علاقه اش را از دست می دهد و می رود. هراستان را برای سگ به نمایش نگذارید. دست هایتان را برای اینکه ازشان بگیرند به سمت آنها دراز نکنید. سگ ممکن است به آرامی جلو بیاید، حتی شما را بو بکشد، بدون اینکه گاز بگیرد.

پت خرید را دنبال کنید :‌

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعود
مسعود
4 سال قبل

خفه شو مرتیکه سگ حمله کننده را من به قصد کشت میزنم سگباز

5
5
انوشیروان
انوشیروان
3 سال قبل
پاسخ به  مسعود

حتماخودت رو به دامپزشک نشون بده

7
3
عباس
عباس
1 سال قبل

???

حسین
حسین
1 سال قبل
پاسخ به  عباس

سگ حق داره تو رو گاز بگیره الدنگ

1
1
...
...
1 سال قبل

قوای اینکه اینجا چجوری از خودمون درباره سگ محافظت کنیم بزارین از ورود سگ به داخل شهر و روستا جلوگیری کنینن؛!!!!!!!واقعا یه بچه کوچیک چجوری میتونه از خودش در برابر سگ محافظت کنه؟!!

4
1
کیوان
کیوان
1 ماه قبل
پاسخ به  ...

تو مملکت ما همیشه بهترین ایده پاک کردن صورت مسائله هست.انسان ها از هزاران سال پیش برای حفاظت خودشون به سگها نیاز داشتن و این ارتباط جدایی ناپذیره. جالبه شاید سگها در سال ۱۰ نفرو بکشن اما پراید در سال هزاران نفر ولی امثال شما تا حیوون خونگی میبینن دایه عزیز تر مادرمیشن

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x