اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
مردی که در طبیعت در کنار سگ خود سیگار می کشد

خطرات دود سیگار برای سگ ها و گربه ها

اگر شما یک فرد سیگاری هستید و سگ، گربه یا حیوان خانگیتان در معرض دود سیگار شماست سلامتی حیوانتان میتواند بهانه خوبی‌ باشد تا از سیگار کشیدن دست بردارید یا حداقل در خارج از محل زندگیتان و دور از سگتان سیگار بکشید. دود سیگار خطرات زیادی برای حیوان خانگی شما خواهد داشت. چه پرنده داشته باشید و چه از سگ و گربه نگهداری کنید، مضرات سیگار روی آنها اثر می گذارد. این مسئله کیفیت زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد و باعث مریضی آنها می شود. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی خطرات دود سیگار برای سگ و گربه می پردازیم. همجنین راهکارهایی برای جلوگیری از مضرات دود برای حیوانات خانگی خواهیم پرداخت.

همچنین برای آگاهی از اثرات آلودگی هوا بر حیوانات خانگی می توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

 

مضرات دود سیگار برای حیوانات خانگی

آیا شما سیگار می کشید؟ آیا از تاثیر کشیدن سیگار بر حیوانتان مطلع هستید؟ تحقیقات نشان می دهد که دود سیگار برای حیوانات بسیار مضر است. دود سیگار در هوا پخش شده و توسط پت ها تنفس شده و به ریه ها آسیب می رساند. یکی دیگر از معایب سیگار این است که پس از تمیز شدن هوا، دود و ذرات معلق سیگار بر بدن و اشیا منزل و محل سکونت حیوان می نشیند.

نیکوتین موجود در سیگار به طور معمول روی سیستم گوارش و سیستم عصبی تاثیرگذار است و می تواند ضربان قلب را بالا برده و موجب غش و ضعف، کما و سرانجام مرگ گردد.

 

تاثیر دود سیگار روی گربه ها

لنفوما یکی از بیماری های گربه ها است که توسط دود سیگار احتمال مبتلا شدن به آن تا دو و نیم برابر افزایش می یابد. احتمال آسیب دیدن گربه های بالای پنج سال توسط دود سیگار به سه و نیم برابر هم می رسد. مطالعات یک رابطه قوی بین دود سیگار و سرطان در گربه ها یافته اند. دود سیگار و ذرات معلق آن بر پوست و خز گربه می نشیند و سبب ایجاد سرطان پوست می شود.

پیشنهاد مطالعه: دلایل عطسه کردن در گربه ها

 

تاثیر دود سیگار روی سگ ها

سگ هایی که توسط افراد سیگاری نگهداری می شوند، بیشتر مستعد بیماری های گوارشی و سرطان ریه هستند. مواد موجود در سیگار وارد شش سگ شده و به شش حیوان آسیب می رساند.

نژاد هایی که بینی‌ بلندتری دارند بیشتر در معرض سرطان بینی‌ هستند و نژاد‌های که بینی‌ کوتاه دارند، مثل شیتزو، بولداگ، پاگ و… بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

این تفاوت در رابطه بین سرطان و بینی نژاد‌های مختلف سگ به این دلیل است که در نژاد هایی که بینی‌ کوتاه دارند مواد شیمیایی و ذرات حاصل از کشیدن سیگار قبل از آنکه در بینی‌ ذخیره و یا ته نشین شوند به ریه‌ها میروند و در آنجا باعث ایجاد تومور و سرطان در حیوان میشود. ولی‌ در نژاد‌های با بینی‌ بلند، ذرات و دود در امتداد معابر بینی‌ ته نشین میشود و باعث سرطان بینی‌ در سگ میشود.

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم نگهداری از گربه؛ نکاتی که در پرورش گربه باید به آنها توجه کرد


نکاتی‌ برای به حداقل رساندن خطر سیگار برای حیوان خانگی

  • اگر شما یک فرد سیگاری هستید و حیوان خانگیتان در معرض دود سیگار شماست سلامتی حیوانتان میتواند بهانه خوبی‌ باشد تا از سیگار کشیدن دست بردارید یا حداقل در خارج از محل زندگیتان و دور از سگتان سیگار بکشید.
  • اگر هیچکدام از این کار‌ها را نمیتوانید انجام دهید باید مرتبا سگ و گربه خود را نظافت کرده و از تهویه استفاده کنید.
  • دود یا ذرات حاصل از سیگار کشیدنتان میتواند بین مو‌های حیوان خانگی تان ته نشین شود و به آنها بچسبد. هنگامی که سگ و گربه خود را لیس میزنند از طریق دهان وارد بدن او شود و بیماری ایجاد کند. این امر در گربه‌ها بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • برخی‌ دامپزشکان هم بر این باورند که مصرف ویتامین سی و سایر آنتی اکسیدان‌ها میتواند برای جلوگیری از بروز سرطان مفید باشد.
  • همیشه مراقب ته سیگارتان باشید. حیوانات کنجکاو هستند و ممکن است ته سیگار را ببلعند و باعث مصمومیت آنها شود.

پیشنهاد مطالعه: ورزش برای سگ ها؛ ۸  ورزش پر جنب و جوش برای سگ ها

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد مضرات دود سیگار برای حیوان خانگی و همچنین راهکارهایی که این خطرات را به حداقل می رساند برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رویا
رویا
1 سال قبل

سلام کاش با افرادی که بخاطر عشقشان به پت خود ترک سیگار کردند مصاحبه ای انجام میشد. مقال خیلی خوب بود ولی کوتاه بود.اگر منبع علمی برایش اورده میشد خیلی خوب بود. نکات ان کاملا درست است.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x