فروردین ۹, ۱۴۰۳
گربه

نکاتی که قبل از آوردن گربه به خانه باید بدانید

‌طول عمر گربه چیزی حدود ۱۰ تا ۱۶ سال است اما بعضی گربه‌ها ممکن است، بیشتر هم زندگی کنند. داشتن یک گربه در طول این مدت، می‌تواند زندگی روزانه شما را به کلی تحت تأثیر قرار دهد. از این رو اهمیت یک گربه فراتر از جاذبه‌هایی است که در ظاهر وجود دارد. به شرطی که به بهداشت آنها بیشتر توجه کنید. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی نکاتی که قبل از آوردن گربه به خانه باید بدانید پرداخته ایم.

 

مراقبت‌های لازم برای گربه‌ها

گربه‌ها هر روز نیاز به توجه دارند. موهایشان باید شانه شود، به رژیم غذایی متنوع و مناسبی نیاز دارند و حداقل روزی یکبار باید جایشان تمیز شود. همچنین مراقبت‌های مداوم شامل محافظت آنها از حشرات و کرم‌ها و ملاقات منظم دامپزشک برای دریافت واکسن‌های مورد نیاز، هم می‌شود. زمانی که در مسافرت به سر می‌برید باید گربه‌تان را به کسی بسپارید که از پس مراقبت او برآید و اطلاعات لازم در مورد نگهداری گربه را داشته باشد.

اگر کسی نیست از گربه شما نگهداری کند، می‌توانید او را برای مدتی در محل نگهداری گربه‌ها که از مناسب بودن آن اطمینان دارید، بسپارید. همچنین احتمال دارد گربه شما مریض یا دچار حادثه‌ای شود و این برای شما هزینه قابل توجه مراجعه به دامپزشک را به همراه دارد.

موی بسیاری از گربه‌ها به شــدت ریزش دارد و این یعنی شما باید بیشتر وقت خود را صرف تمیز کردن منزلتان کنید. بعضی از گربه‌ها به خصوص بچه گربه‌ها بسیار بازی گوشند و شما دائماً باید مراقب این باشید که به چیزی برخورد نکنند یا گلدانی را نشکنند. تقریباً می‌توانید مطمئن باشید گربه‌ها اغلب کارهایی می‌کنند که شما نمی‌خواهید. نگهداری گربه به عنوان حیوان خانگی همه این مشکلات را با خود دارد. دانستن این نکات قبل از اینکه بچه گربه یا گربه بالغی را به خانه بیاورید، لازم است.

 

گربه نژاد اصیل بگیرم یا گربه معمولی؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید گربه اصیل خریداری کنید، ظاهر و شکل گربه جزو اولین و اساسی ترین چیزهایی است که به آن توجه می‌کنید. این موضوع اجتناب ناپذیر است و ایرادی ندارد به شرط آنکه این نکته را در ذهن داشته باشید یک گربه با نژاد اصیل علاوه بر زیبایی مراقبت های ویژهای در ارتباط با مــوی بدنش می‌طلبد. در واقــع نژادهای متفاوت مشخصه‌های متفاوتی هم دارند.

بعضی نژادها بسیار بازیگوش و فعالند و بعضی بسیار آرام و باوقار. بعضی نژادها از اینکه به حال خود رها شوند و بتوانند هرکاری می‌خواهند بکنند، لذت می‌برند اما بعضی نژادها دوست دارند در مرکز توجه قرار گیرند و از تنهایی رنج می‌برند.

اگرچه تفاوت مشخصه‌های نژادهای گربه نسبت به سگ کمتر است، داشتن اطلاعاتی درباره نژاد گربه‌ها به شما در انتخابتان کمک بسزایی می‌کند. در غیر این صورت ممکن است از انتخاب خود پشیمان شوید چون ممکن است نگهداری از آن گربه مسوولیت فراوان و خسته کننده ای را به شما تحمیل کند. به عنوان مثال شما ممکن است گربه آرام دوست داشته باشــید ولی گربه ای که می‌آورید بسیار بازیگوش و فعال باشد یا برعکس.

در ابتدا بازی گوشی گربه‌های جوان یا بچه گربه‌ها ممکن است باعث مسرت و شــادی شما شــود اما به محض اینکه متوجه می‌شوید مراقبــت از موهای بلند گربه‌های پرشــین وقت گیر اســت که هر روز باید انجام شود، سر خوشی شما تبدیل به عذاب می‌شود و این موضوع بسیار ناخوشایند است. بنابراین کسب اطلاعات در مورد نژاد گربه‌ها و مراقبت‌هایی که نیاز دارند به شما در انتخاب صحیح کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نگهداری از گربه پس از عقیم سازی؛ دوران نقاهت بعد از عقیم سازی گربه ماده و نر

 

کدام را انتخاب کنیم، بچه گربه یا گربه بالغ؟  

بســیاری از مردم بچه گربه را به گربه‌ه ای بزرگ‌تر ترجیح می‌دهند. بیشتر به این دلیل که می‌خواهند از مشاهده بزرگ شدن گربه خود لذت ببرند اما گاهی هم اعتقاد دارند گربه‌های بزرگ‌تر نمی‌توانند خودشان را با شرایط جدید زندگی وفق دهند. به همین دلیل بچه گربه را انتخاب می‌کنند. اما تجربه ثابت کرده است گربه‌های بزرگتر هم می‌توانند مثل بچه گربه‌ها به راحتی با محیط جدید زندگی کنار بیایند و با صاحبشان ارتباط نزدیکی را شکل دهند.

بعضی‌ها هم فکر می‌کنند بچه گربه مثل یک لوح سفید ننوشته است و هرطور که دوست داشته باشند، می‌توانند آن را تربیت کنند. به هرحال شخصیت یک گربه تا حدی از طریق عوامل ژنتیکی، محیطی که در آن به عنوان یک بچه گربه بزرگ می‌شود و همچنین توسط آموزشهایی که از سوی مربی‌اش می‌بیند، تعیین می‌شود. ممکن است تلاش های صاحب جدید در بلندمدت در تغییر رفتار گربه کار ساز باشد. اما شخصیت گربه در همان ابتدای عمرش شــکل گرفته‌اســت.

شما به عنوان صاحب جدید فقط می‌توانید قوانین خانه‌تان را به او بیاموزید و بعضی از جنبه‌های شخصیتی او را با آموزش پر رنگ تر کنید. بچه گربه به صورت غریزی و اتوماتیک از قوانین خانه شما چیزی نمی‌داند و شمایید که باید برای آموزش او به عنوان دوست و همراهتان وقت صرف کنید.

 

گربه نر بهتر است یا گربه ماده؟  

در ابتدا باید مشخص کنید قصد آوردن چه جنسیتی از گربه را دارید. تفاوت شــخصیتی گربه‌های نر و ماده برخــلاف تصور بعضی‌ها چندان زیاد نیست. به طور کلی گربه‌های مذکر یا فاقد جنسیت نسبت به گربه‌های مؤنث رفتار آرام تری دارند. تفاوت گربه‌های نر و ماده در بیشتر نژادها در ظاهر و شکلشان است. اصولاً مذکرها جثه بزرگتر و درشت‌تری نســبت به مؤنث‌ها دارند و سرشان عریض‌تر و برجسته‌تر اســت.

اگر قصد ندارید نژاد گربه تان را پرورش دهید مساله انتخاب جنســیت کاملاً به علاقه و سلیقه شــخصی شما بستگی دارد. اما در صورتی که قصد پرورش نســل گربه‌تان را دارید باید گربه ماده انتخاب کنید و چون گربه‌های ماده علاقه زیادی به جفت گیری دارند. آزاد گذاشتن گربه های ماده در خارج از خانه دردسرساز است. برای حل این مشکل می‌توانید با پرورش دهندگان باتجربه مشورت کنید و از آنها کمک بخواهید. البته اگر اصلاً قصد ندارید گربه شما صاحب بچه شود، می‌توانید توسط دامپزشک جنسیت او را خنثی کنید. یعنی گربه را عقیم کنید که این کار برای سلامتی او نیز مناسب است.

بیشتر بدانید: آشنایی با رفتار گربه نر؛ روانشناسی و رفتارشناسی گربه های نر

همچنین بخوانید:علت رفتن گربه از خانه

 

اگر هم اکنون یک حیوان خانگی دارید

درست مثل انسان‌ها گربه‌ها ممکن است در دید اول از هم خوششان بیاید یا اصلاً با یکدیگر رابطه برقرار نکنند و پیش بینی آن کار غیر ممکنی است. وقتی برای بار اول گربه تازه وارد به خانه آورده می‌شود، بهتر است قبل از معرفی او به سایر حیوانات خانگی چند ساعتی به او فرصت داده شود تا با محیط اطراف آشنا شود. آوردن گربه به خانه ای که حیوانات دیگری در آن زندگی می کنند نیاز به صبر و حوصله بیشتر برای برقرار کردن ارتباط بین آنها دارد.

در این مورد بیشتر بدانید: آوردن گربه جدید به خانه

 

آوردن گربه در کنار سگ

به طور کلی گربه‌ها خیلی راحت می‌توانند با ســایر حیوانات خانگی در منزل شما کنار بیایند. اگر سگ شما به گربه‌ها عادت دارد و با آنها رفتار خوبی دارد از گربه تازه وارد به خوبی استقبال می‌کند. بعضی از سگ ها با دیدن گربه دنبال آن‌ها می‌دوند. اما جرات لمس آنها را ندارند.

اگر در منزل سگ دارید و قصد دارید گربه‌ای هم اضافه کنید نسبت به عکس العمل سگتان مطمئن شوید. چنانچه نسبت به رفتار سگتان هرگونه شک و تردیدی دارید در ابتدا هیچ گاه آنها را با هم تنها نگذارید. اگر آنها را با هم تنها گذاشتید مطمئن شوید اگر سگتان دنبال گربه دوید، گربه راه فرار و جایی که در آنجا مخفی شود، دارد.

بهتر است گربه مسن‌تری انتخاب کنید که به سگ ها عادت داشته باشد. بچه گربه‌های بازیگوش می‌توانند به راحتی سگ را وسوسه کنند اما در بیشتر موارد هر دو حیوان در عرض چند هفته به راحتی خود را با شرایط جدید وفق می‌دهند.

 

آوردن گربه در کنار گربه

اگــر چند گربه دیگر داریــد و قصد آوردن گربه جدیدی را دارید، ممکن است در ابتدا گربه‌هایتان خصمانه برخورد کرده و از پذیرفتن تازه وارد امتناع کنند. اما بعد از چند ماه با این مســاله کنار می‌آیند و به توافق می‌رسند. البته همه این موارد به ندرت اتفاق می افتد.

بعضی گربه‌ها به هیچ عنوان گربه تازه وارد را نمی‌پذیرند و مخالفتشان را با ادرار یا مدفوع کردن در خانه نشان می‌دهند. فوق العاده عصبی می‌شوند، در گوشه‌ای از خانه کز می‌کنند و غذا نمی‌خورند یا از هر فرصتی برای حمله کردن به گربه جدید استفاده می‌کنند. در بعضی موارد گربه‌ها بعد از مدتی با هم کنار می‌آیند اما در موارد نادری هم مجبور می‌شوید خانه جدیدی برای یکی از گربه‌ها بیابید.

معمولا بچه گربه‌ها راحت‌تر پذیرفته‌می‌شوند. اما مواردی هم دیده شده که گربه‌های بالغ توانسته‌اند با یکدیگر رابطه دوستانه‌ای برقرار کنند. چنین تفکری نباید باعث شود از آوردن گربه‌های بالغ خودداری کنید. در موارد بسیار زیادی دیده شده است که گربه‌ های بالغ رابطه بسیار دوستانه ای برقرار کرده‌اند.

 

آوردن گربه در کنار پرنده ها و سایر حیوانات

ایجاد ارتباط گربه با قناری یا طوطی ممکن است برایشان مشکل باشد اما در هر صورت دردسرساز نخواهد بود. ارتباطی که گربه با محیط اطراف برقرار می‌کند بیشــتر به خلق و خوی خودش و رفتار صاحبش بر می گردد.

اگر قفس طوطی در جای مناســب دور از دسترس گربه قرار گیرد، گربه فرصت شیطنت نمی‌یابد. در مورد سایر حیوانات خانگی که با گربه در یک خانه زندگی می‌کنند مثل همستر، ماهی و خرگوش این موضوع صادق است. در نظر داشته باشید گربه‌ای که می‌خواهید از او نگهداری کنید یک حیوان شــکارچی است و فقط در موارد نادری می‌توان در مورد حیوانات کوچک که طبیعتاً شــکار او محسوب می‌شوند، اعتماد کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۴ نکته در مورد سگ آوردن

 

توجه به روابط بچه‌های کوچک با گربه‌ها 

بسیاری از حیوانات خانگی اساساً به دلیل علاقه بچه‌ها به آنها به خانه آورده‌می‌شوند. این موضوع اشکالی هم ندارد. برای افزایش روابط اجتماعی کودک بزرگ شــدن با یک حیوان خانگی می‌تواند حتی مفید باشــد. چون نگهداری از یک حیوان خانگی به آنها کمک می‌کند در قبال سایر موجودات زنده هم مسوولیت پذیر شوند. اما هرگز نمی‌توانید از کودکان خصوصاً بچه‌های خیلی کوچک انتظار داشته باشید به تنهایی از گربه خود مراقبت کنند.

حس مسوولیت پذیری در بچه‌ها خیلی زیاد نیست و علاوه بر این داشتن گربه خیلی سریع تازگی خود را از دست می‌دهد. بنابراین در نهایت نگهداری از گربه به عهده خودتان خواهد بود. حتی بعید نیست که کودک گربه‌ای را که هنوز نیاز به مراقبت‌های اولیه دارد در خانه تنها بگذارد و برود. پس هرگز برای دلخوشی کودکتان بچه گربه به خانه نیاورید مگر اینکه خودتان هم آن را بخواهید. به کودکانتان رفتار مناسب با حیوانات را بیاموزید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x