فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
گربه در حال خوردن شکلات

آیا شکلات برای گربه سمی است؟ عوارض مصرف شکلات و کاکائو برای گربه

گرچه بسیاری از گربه‌ها شکلات نمی‌خورند اما ممکن است توسط صاحب خود مجبور به خوردن آن شوند. صاحبان گربه گمان می‌کنند دارند با شکلات یا کاکائو گربه را تشویق می‌کنند. اما عامل سمی موجود در شکلات تئوبرومین است که برای گربه‌ها مضر است. این ماده در همه انواع این خوراکی وجود دارد حتی در شکلات سفید. البته خطرناک‌ترین نوع شکلات برای گربه‌ها، شکلات تلخ و شکلات مخصوص کیک پزی است. نکته بسیار مهم این است که خوردن کاکائو و شکلات در گربه‌ها بسیار خطرناک است. مصرف شکلات برای گربه باعث ضربان غیر طبیعی قلب، لرزش، تشنج و مرگ گربه می‌شود.

 

مسمومیت گربه‌ها با شکلات

مسمومیت گربه در اثر مصرف انواع شکلات یکی از رایج‌ترین مسمومیت‌هایی است که در کلینیک‌های دامپزشکی با آن مواجه هستند. در روزهای تعطیل، جشن‌ها و مناسبت‌های خاص به دلیل مصرف زیاد شکلات مراجعین این مسمومیت‌ها افزایش می‌یابند. سعی کنید در این روزها شکلاتها و کاکائوها را در جعبه یا ظروف درب دار نگه دارید تا از دسترس گربه شما دور بماند. حتی شکلات درون کیک‌ها هم برای گربه خطرناک است

 

عوارض مصرف شکلات‌ها در گربه

بعضی از گربه ها توانایی هضم شکلات را دارند ولی با این حال سیستم بدنی هر گربه با گربه دیگر متفاوت است. اگر مصرف شکلات و کاکائو زیاد باشد خطر مرگ و مسمویت در گربه زیاد می‌شود. شکلات سیاه ۱۰ برابر شکلاتی که حاوی شیر است برای گربه خطرناک‌تر است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مشکلات ظرف غذای پلاستیکی برای گربه

 

اگر گربه شکلات خورد چه کار کنیم؟

اگر متوجه شدید که گربه شما به شکلات دسترسی پیدا کرده و احتمال زیاد مصرف کردن آن نیز زیاد است، حتماً به دامپزشک خود اطلاع دهید و فوراً به کلینیک مراجعه نمایید. سعی کنید قبل از تماس با دامپزشک در مورد سایز گربه خود، نوع شکلات مصرفی و اینکه چه مدت از زمان خورده شده شکلات می‌گذرد اطلاعات کافی داشته باشید و در اختیار دامپزشک قرار دهید.
ممکن است بدن گربه اثر شکلات را همان لحظه نشان ندهد. بنابراین با تصور اینکه خطر رفع شده و حیوان نیازی به پزشک ندارد احساس امنیت نکنید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه انتخاب خاک گربه مناسب

 

گربه ای که در کنار کیک تولد خوابیده است

حتی شکلات درون کیک ها هم برای گربه خطرناک است

درمان مسمومیت شکلات گربه ها

همانطور که گفتیم اگر گربه شما مقدار قابل توجهی شکلات مصرف کرده بود حتماً به اورژانس دامپزشکی مراجعه کنید. در حال حاضر پادزهری برای تئوبرومین ساخته نشده است، اما دامپزشک برای از بین بردن تئوبرومین از بدن گربه و درمان کم آبی بدن در اثر استفراغ یا اسهال تزریق داخل رگی یا سرم تراپی را تجویز خواهد کرد.

همچنین گربه مقداری زغال فعال شده برای جذب ماده سمی دریافت خواهد کرد. زغال فعال ماده‌ای است که برای مسمومیت‌ها به کار می‌رود. ممکن است گربه شما مقداری داروی قی آور برای برگرداندن شکلاتی که خورده است دریافت کند.

تمام این موارد در صورتی قابل اجرا خواهد بود که شما گربه را در عرض ۴ ساعت بعد از خورده شدن شکلات به اورژانس برسانید. اگر گربه شما دچار تشنج یا گرفتگی عضلانی شد، باید داروی ضد تشنج دریافت کند.  در صورتی که گربه دچار نبض نامنظم شده باشد ممکن است داروهای قلبی نیز نیاز داشته باشد.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و با مضرات کاکائو و شکلات برای گربه خود آشنا شده باشید. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

 

 

 

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسین
یاسین
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
گربه من حواسم نبود خیلی کم شکلات خورد
خیلیی کم
ولی بازم میترسم چیکار کنم برم دامپزشکی؟

پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  یاسین

سلام. اگر مشکلی براش پیش نیومده لازم نیست. ولی باید مراقب باشید گربه ها به طور مداوم شکلات نخورند

Sana
Sana
6 ماه قبل

ببخشید گربه من نوتلا خورده ولی فکر میکنم خیلی کم و خب میترسم … الان ببرمش دامپزشکی ؟؟

trackback

[…] پیشنهاد مطالعه: آیا شکلات برای گربه سمی است؟ […]

trackback

[…] پیشنهاد مطالعه: آیا شکلات برای گربه سمی است؟ […]

Shima
Shima
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من تو خونه ۲۳ تا گربه دارم البته بیشترشون مشکل دارن و بیرون نمیبرن اما یکی شون فکر میکنم الان حدود ۵ سالش باشه و حامله هست مجبورم روزا چند ساعتی از خونه بیرونش کنم چون دوتا بچه گربه دارم یکیش فلج هست و یکیش کوره بچه های خودش هم هستن ولی اصلآ باهاشون نمی‌سازه و تا یک ثانیه ازش غافل میشم کتکشون میزنه واسه همین وقتایی که گرفتارم میفرستمش بیرون اما دو روزه با شکلات میاد خونه البته نه زیاد به اندازه ا حب قند تا میخوام بگیرم فرار میکنه و میخورتش باید چکار کنم؟ امکان… بیشتر بخوانید

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x