فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
بالشتک های پنجه سگ که کمی آسیب دیده است

آسیب دیدگی پنجه سگ ها و مراقبت های لازم برای بهبود آن

معرفی پنجه سگ و عملکرد آن

سخت ترین بافت پوستی در سگ ها مربوط به پد پنجه های دست و پا است. بالشتک یا پد پنجه ها با ساختار اسفنجی و در عین حال نرم در قسمت تحتانی دست ها و پاها در سگ ها و گربه ها قرار دارد. این قسمت خاص در بدن حیواناتی چون سگ و گربه هر گونه فشار و صدمه ناشی از ایستادن و دویدن را جذب می کند. در واقع پنجه ها از لایه های پوستی ضخیم و سطحی نسبتا زبر و زمختی تشکیل شده است. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی آسیب دیدگی های پنجه سگ ها و همچنین راه های درمان و مراقبت های لازم بعد از درمان آن پرداختیم.

 

آسیب دیدگی های مربوط به پنجه سگ

با توجه به موقعیت و عملکرد پنجه های سگ، آنها غالباً آسیب می بینند. در کف پنجه ها رگ های خونی متعددی عبور می کند و بهنگام آسیب دیدگی ممکن است خونریزی زیادی را بدنبال داشته باشد. عموماً آسیب دیدگی کف پنجه ها شامل پاره شدن، سوراخ شدن، ساییدگی، خراش، سوختگی و مواردی مشابه است. با توجه فشار وارده و محل کف پنجه ها، برخی از جراحات و آسیب دیدگی های گسترده کف پنجه ها هرگزالتیام نمی یابند.

آنچه در آسیب دیدگی پنجه سگ ها باید مراقب آن بود عبارتند از:

  • خونریزی
  • لنگیدن و عدم توانایی تحمل وزن بر دستها و پاها
  • تغییر رنگ کف پنجه
  • لیسیدن بیش از اندازه پنجه

شاید برایتان جالب باشد بدانید: قدم زدن و بازی کردن با سگ ها در زمستان

 

تشخیص آسیب دیدگی پنجه های سگ

اکثر آسیب دیدگی های پنجه بر اساس معاینات فیزیکی تشخیص داده می شوند. گرچه برخی از آسیب دیدگی ها چون پارگی، سوراخ شدن و خراشیدگی ها ممکن است کاملا در معاینات کف پنجه ها مشخص باشند اما ممکن است علت آسیب دیدگی از نظر دامپزشک مشخص نباشد.

تشخیص ورم کف پنجه مستلزم آزمایشات تکمیلی است. دامپزشک با بی حسی موضعی یا بیهوشی موقت، می تواند نمونه ای از بافت مظنون را بیوپسی کرده و جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال کند.

در آزمایشگاه مشخص می شود که آیا بافت برداشته شده عفونی، متورم یا سرطانی است. اکثر جراحات کف پنجه ها ناشی از پارگی، سوراخ شدن و خراشیدگی ها است. بهرحال، بسته به میزان جراحت، مراقبت های دامپزشکی متفاوت است.

 

درمان های لازم برای آسیب دیدگی های پنجه سگ ها

در صورتی که حیوان شما دچار آسیب دیدگی جزئی ای چون پارگی، سوراخ شدن و خراشیدگی ها است، دامپزشک با استفاده از مواد ضدعفونی کننده موضع آسیب دیدگی را ضدعفونی و تمیز کرده و موقتاً موضع را بانداژ می کند. در صورت نیاز گردنبند الیزابت برای جلوگیری از لیس زدن و جدا کردن باند استفاده میشود.

 هرگونه بانداژ پنجه ها و بدون در نظر گرفتن وخامت آسیب دیدگی، تعویض باند ضروری است. چرا که حیوان از ناحیه پنجه پا عرق کرده و رطوبت ناشی از عرق در سطح باند گسترش یافته که علاوه بر تاخیر روند بهبود و درمان پنجه ممکن است منجر به عفونت گردد. بنابراین حتما هر ۲ الی ۳ روز یکبار باندها را تعویض کنید.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا پوزه بند برای جلوگیری از جویدن لوازم توسط سگ ها مناسب است

 

در برخی از آسیب دیدگی های پنجه سگ، پس از شستشو و ضد عفونی موضع، دامپزشک به منظور تسهیل روند بهبود بریدگی ها و جراحات کف پنجه ها از بخیه استفاده می کند. سپس با قرار دادن باند ضخیم در زیر بخیه یا حتی تراشه مخصوص سعی در کاهش فشار بر موضع آسیب دیده دارد.

برخی از جراحات کف پنجه به نوعی است که دامپزشک ناچار به برداشتن لایه های از کف پنجه می شود. بخیه در چنین مواقعی امکان پذیر نیست. دامپزشک پس از ضدعفونی از باند یا نوعی تراشه (آتل) استفاده می کند.

تراشه (آتل) به نوعی فشار ناشی از راه رفتن را بر پنجه کاهش می دهد و به بهبود زخم و ممانعت از عفونت با تمیز و خشک نگاه داشتن محل زخم کمک خواهد کرد. ژل آلو ورا نیز در درمان پنجه آسیب دیده موثر است.

 

برداشتن کامل کف پنجه

متاسفانه برخی از جراحات به نوعی است که چاره ای جز برداشتن کامل کف پنجه وجود ندارد و درمان بسته به نوع پنجه صورت می گیرد. پنجه هایی که در قسمت میانی کف دست و پای حیوان باشند در تحمل وزن بسیار نقش دارند. در گربه ها و سگهای کوچک راه رفتن با پنجه میانی از دست داده، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما در سگهای بزرگ پیوند پنجه ضروری است.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از سگ های نژاد بزرگ و نکات اساسی در مورد سلامتی سگ درشت هیکل

 

مراقبت لازم از سگ در منزل

در خصوص جراحات جزئی پنجه سگ، حتما موضع آسیب دیده را کاملاً تمیز کرده و در محلول ضدعفونی کنند فرو ببرید. بهتر است از لیس زدن زخم توسط حیوان ممانعت کنید. چرا که ممکن است این کار منجر به عفونت گردد. در مورد زخم و آسیب های عمیق تر حتما با دامپزشک تماس بگیرید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x