فروردین ۹, ۱۴۰۳
گربه پیر اخمالو

مشکلات شایع در گربه های پیر و سالخورده!

گربه های مسن استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های مختلف دارند. نگهداری از گربه های سالخورده کمی مشکل است زیرا آنها به واسطه سنشان تغییرات رفتاری بسیاری خواهند داشت و خیلی زود بیماری میشوند، ولی شما باید بدانید که چگونه در سنین پیری از گربه تان که سال های زیادی در کنارتان بوده نگهداری کنید.

 

چاق شدن گربه پیر به دلیل کم تحرکی

گربه های سالخورده و عقیم شده استعداد چاقی زیادی دارند. البته عقیم کردن به تنهایی موجب چاقی نمی شود ولی به افزایش وزن کمک می کند. گربه های سالخورده و عقیم شده بیشتر غذا می خورند و کمتر فعالیت می کنند. در نتیجه افزایش وزن پیدا کردن در گربه های پیر طبیعی است.

برای کم کردن وزن گربه شما باید برنامه غذایی گربه تان را تغییر دهید. در صورت امکان او را با غذا های رژیمی مخصوص تغذیه کنید یا میزان غذای مصرفی او را کاهش دهید. همچنین بهتر است گربه سالخورده خود را به فعالیت بیشتر تشویقش کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: غذاهای مضر برای گربه ؛ چه غذاهایی را نباید به گربه داد؟

 

از دست دادن شنوایی

گربه های پیر نیز ممکن اند در این سن شنوایی خود را ازدست دهند و از آن رنج ببرند. گربه ها مشکلات زیادی با انگل های گوش دارند و با وجود انگل های گوش، آن ها در معرض از دست دادن شنوایی خود هستند.

 

فشار، استرس و پرخاشگری گربه های پیر

گربه های پیر همانند گربه های جوان قادر به مقابله با استرس نیستند. تغییرات در محیط زندگی، تغییرات در روال روزمره یا هر تغییر دیگری (حتی کوچک) موجب ایجاد فشار و استرس زیادی بر گربه پیر می شوند.

همچنین گربه های پیر ممکن است دچار مشکلات رفتاری خاصی شوند. پرخاشگری در گربه های پیر بسیار شایع است. این رفتار ممکن است ناشی از یک وضعیت پزشکی باشد که موجب کم تحملی و تحریک پذیری در گربه می شود.

استرس یا بیماری های عصبی ممکن است موجب ترسو شدن گربه شود. همچنین گربه های پیر از موقعیت های جدید می ترسند.

تغییر الگوی فعالیت های گربه

حتی اگر گربه شما آموزش خوابیدن در شب را دیده باشد، زمانی که به سن پیری برسد ممکن است با میو کردن و فعالیت در شب شما را بیدار نگه دارند.
آنها ممکن است در طول شب به دلیل احساس درد و برای دفع از خواب بیدار شوند.

 

بیماری لثه و پیرودنتال گربه

اکثر گربه ها بعد از سن ۳ سالگی دچار مشکلات دندانی و لثه (با توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان) می شوند. بیماری در لثه و بیماری پیرودنتال موجب می شود گربه درد زیادی را احساس کند. حتی ممکن است گربه به علت درد زیاد از خوردن غذا خودداری کند. سعی کنید با مسواک زدن دندان های گربه به صورت روزانه و دادن جویدنی های مخصوص دندان گربه، از بیماری های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

 

مشکل در دفع گربه ها

گربه های مسن دیگر علاقه ای به دستشویی کردن در ظرف خاک خود ندارند. این گربه ها شروع به ادرار و مدفوع در اطراف خانه می کنند. این حالت ممکن است نشانه عفونت های ادراری نیز باشد، پس بهتر است گربه تان را به نزد دامپزشک ببرید. گربه های پیر بیشتر ادرار می کنند، از دلایل این حالت می توان به این موارد اشاره کرد:

 

 بیماری های قلبی

امکان ابتلای گربه های سالخورده به بیماری های قلبی نیز وجود دارد. در صورتی که گربه پیر شما چاق باشد این احتمال افزایش می یابد.

 

 ورم مفاصل گربه

ورم مفاصل در بیشتر گربه های پیر مشاهده می شود و درد فراوانی دارد. این مسئله گربه را در پریدن و راه رفتن دچار مشکل می سازد. این حالت اغلب موجب تغییراتی در رفتار گربه مانند پرخاشگری و کج خلقی می شود. گربه باید داروهای آرام بخش لازم را دریافت کند و برای کاهش فشار روی مفاصل مقداری وزن کم کند.

در این زمینه بیشتر بدانید: علایم عفونت ادراری گربه ها و نحوه درمان آن

 

سخن پایانی

گربه های پیر غالبا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. آنها دچار اختلالاتی در سلامتی شان می شوند مشکلات رفتاری و جسمانی آنها زیاد می شود. چاقی پرخاشگری، فشار و استرس، از دست دادن شنوایی، ترس، تغییر الگوی فعالیت و بیماری پیرودنتال از برخی از عارضه های دوران پیری گربه به شمار می روند. در این سنین گربه ها نیازمند مراقبت بیشتری دارند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x