فروردین ۹, ۱۴۰۳
گربه چاق و سفید رنگ در حال بازی با صاحبش

چاقی گربه ها و ۱۰ عاملی که باعث چاق شدن گربه می شود

اضافه وزن گربه و تشخیص آن

امروزه چاقی گربه یا اضافه وزن گربه یکی از مشکلات مهم سلامتی در گربه‌ها به حساب می‌آید. مشکلی که ریسک ابتلای گربه‌ها به بیماری‌های درد مفاصل، دیابت و یا مشکلات کبد را افزایش می‌دهد. اگر شما بتوانید استخوان پشت و دنده‌های گربه تان را بدون اینکه زیاد فشار بیاورید احساس کنید، وزن گربه شما نرمال است. شما باید بتوانید ظاهر دور کمر بین دنده‌ها و مفصل ران را از بالا ببینید. و وقتی از کنار به گربه نگاه می‌کنید باید بتوانید یک برآمدگی در شکم بین ران و دنده‌ها ببینید.

چطور گربه را چاق کنیم؟

گاهی ممکن است گربه شما به شدت لاغر باشد و از کمبود وزن رنج ببرد. در این مواقع حتما دوست دارید بدانید چطور باید گربه را چاق کنید. گربه برای وزن ایده آل باید در ازای هر پوند وزن خود، حدود ۲۵ کالری کسب کند. می توانید میزان کالری دریافتی گربه خود را افزایش دهید تا وزن او نیز افزایش پیدا کند. سعی کنید غذاهای کم حجم اما پر کالری در اختیار گربه خود قرار دهید. گربه با خوردن این نوع غذاها هم دیرتر سیر شود و هم کالری بیشتری مصرف کند.

همچنین اگر علاقه دارید بچه گربه خود را چاق کنید باید سعی کنید از میزان فعالیت او بکاهید. اگر گربه شما خیلی پرتحرک است باید سعی کنید او را با بازی های کم تحرک و کم جنب و جوش سرگرم کنید. به این شکل گربه شما فعالیت کمتری انجام میدهد و کالری کمتری می سوزاند.

یک راه دیگر که هم به سلامتی جنسی گربه شما کمک می کند و هم منجر به افزایش وزن و چاقی گربه می شود، عقیم کردن اوست.زیرا در این شرایط گربه کم تحرک تر می شود و کالری کمتری استفاده می‌کند.

با چاقی گربه ها چه کنیم؟

اگر گربه شما چاق شده و نگران سلامتی و اضافه وزن او هستید، بهتر است به این نکات توجه کنید:

  • فعالیت گربه خود را افزایش دهید و به آنها اسباب‌بازی‌هایی بدهید که به حرکت کردن تشویق شوند.
  • به تغذیه گربه خود اهمیت بدهید و به آنها غذاهای چاق‌کننده ندهید، به جای غذاهای مضر به آنها عشق و علاقه هدیه کنید.
  • چاقی در نتیجه جذب و ترکیب زیاد انرژی غذا (کالری) در برابر میزان زیاد نیازهای متابولیکی حیوان است. انرژی بیش از حد به صورت چربی ذخیره می‌شود.

گربه چاق

ده عامل اضافه وزن در گربه‌ها

نوع غذا

غذاهای خشک گربه که از کیفیت پایینی برخوردار و حاوی کالری زیادی است یکی از بزرگترین عوامل افزایش وزن در گربه ها است. هم چنین غذاهایی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند نیز باعث چاقی و اضافه وزن گربه میگردند. (کربوهیدراتها در رژیم غذایی گربه ضروری نیست.)

مقدار غذای مصرفی

گاهی اوقات افزایش وزن گربه تنها به دلیل مصرف بیش از حد کالری است. گربه برای وزن ایده آل باید در ازای هر پوند وزن خود، حدود ۲۵ کالری کسب کند.

روش تغذیه و اضافه وزن

پر کردن ظرف غذای گربه در طول روز نیز منجر به چاق شدن او میشود. بهتر است مقدار مناسب در دو وعده مصرف شود.

عدم ورزش و تحرک گربه

مقدار کالری بدست آمده باید توسط تحرک و ورزش در گربه ها سوزانده شود و در صورت عدم این کار، منجر به جمع شدن چربی و افزایش وزن گربه می شود.

دو گربه لم داده در کنار هم

کم تحرکی باعث چاقی گربه ها می شود

حتما لازم است مطالعه کنید: ورزش کردن گربه ها

سن گربه و چاقی

گربه های ۶ سال به بالا به علت کم شدن تحرک و سوخت و ساز بدن، اضافه وزن دیده می شود.

ژنتیک گربه در افزایش وزن

بعضی از نژادهای گربه به صورت ژنتیکی با خطر ابتلا به چاقی مواجه هستند. بطور مثال نژاد سیامی به طور طبیعی گربه هایی لاغر هستند. ولی بعضی از گربه ها به طور ژنتیکی اضافه وزن بیشتری پیدا می کنند.

سبک و روش زندگی

شیوه زندگی گربه و صاحب او در چاق گربه نیز تاثیر بسزایی دارند. اگر صاحب گربه حداقل ۱۰ دقیقه در روز را به بازی کردن به گربه اختصاص دهد، گربه سالمتری خواهد داشت که دچار اضافه وزن نمی شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید : روش هایی برای از بین بردن شوره در گربه

گربه های عقیم و چاق شدن

گربه های عقیم شده نیز مستعد چاقی هستند زیرا در این شرایط گربه دیگر اصراری برای پرسه زدن ندارد در نتیجه کالری کمتری سوزانده میشود و منجر به اضافه وزن گربه می شود. اگر شما گربه عقیمی دارید، او را ترغیب به ورزش و تحرک بیشتر کنید.

گربه چاق و صاحبش در میان برف

معلولیت گربه و تاثیر روی وزن

گربه های مجروح یا معلول به علت عدم تحرک و سوزاندن مقدار بسیار کم کالری، دچار افزایش وزن می شوند.

شاید برایتان جالب باشد: نکاتی در مورد انتخاب و آماده سازی خاک گربه

بیماری ها افزایش دهنده وزن گربه

گربه های که دچار بیماری های تیروئید و دیابت هستند در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.

سخن پایانی

گربه ها هم مثل انسان ها باید مراقب سلامتی و وزن خود باشند. البته تشخیص وزن ایده آل گربه با صاحب اوست و خود گربه توانایی تشخیص بهترین و مناسب ترین وزنش را ندارد. اگر گربه شما چاق و یا دارای اضافه وزن‌است نگران این افزایش نباشید. زیرا با رعایت رژیم مناسب، افزایش فعالیت بندی و همچنین تغییر سبک زندگی می توانید این مشکل را برطرف کنید. امیدواریم از این مطلب مجله پت خرید لذت برده باشید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x