فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
سگ در حال غذا خوردن که گربه ای به او خیره شده است

چرا غذای سگ را نباید به گربه داد؟ تفاوت های غذای سگ و گربه

نگهداری همزمان گربه و سگ در خانه مشکلات زیادی را به همراه دارد. معرفی آنها به یکدیگر برای بار اول کار سختی خواهد بود، چرا که آنها به زمان احتیاج دارند تا با یکدیگر آشنا شده و بتوانند همدیگر را تحمل کنند.  هنگامی که سگ و گربه در خانه ساکن شدند، خواهید دید که شروع به ایجاد یک گروه قوی و منحصربفرد می‌کنند. سگ و گربه جای خواب را با یکدیگر تقسیم می‌کنند. حتی گاهی اوقات هنگامی که شما در آشپزخانه هستید برای باقی مانده غذا با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما آیا غذای گربه برای سگ یا برعکس آن مناسب است؟

مشکل اصلی هنگامی رخ می دهد که سگ و گربه شروع به غذا خوردن از یک ظرف می‌کنند. آنگاه دلیلی برای نگرانی بوجود خواهد آمد. در این مقاله از مجله پت خرید به سوالاتی همچون اینکه آیا می‌توان به گربه غذای سگ داد؟  آیا گربه‌ها می‌توانند غذای سگ را بخورند؟ و اگر گربه غذای سگ را بخورد چه اتفاقی پیش خواهد آمد؟ را پاسخ خواهیم داد. در ابتدا باید از تفاوت‌های غذایی در رژیم غذایی سگ با رژیم غذایی گربه اطلاع داشته باشیم.

 

پیشنهاد مطالعه: آیا سگ ها و گربه ها می توانند جوی دوسر بخورند؟ مزایای جو پرک برای حیوان خانگی

 

مواد تشکیل دهنده غذای سگ

غذای سگ و گربه هر دو با ترکیبات مختلف و با مواد و چاشنی‌های گوناگون تهیه می شود. همچنین دستورالعمل‌های غذایی مخصوص سگ‌ها براساس وضعیت سلامت، سن، نژاد و جثه حیوان متغیر خواهد بود. با این توضیح مختصر مشخص خواهد بود که تفاوت‌هایی بین غذای سگ با غذای گربه وجود خواهد داشت.

غذای سگ حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که ماده‌ای حیاتی برای رشد صحیح سگ است. این ماده باید به ویتامین A تبدیل شود. وجود ماده بتاکاروتن در سگهای مسن بسیار مهم است. زیرا این ماده بطور ویژه باعث ترمیم واکنش‌های ایمنی سگ می‌شود که با بالارفتن سن فعال شده‌اند. غذای سگ سرشار از ویتامین، فیبر و مقدار کمی پروتئین و چربی نسبت به غذا گربه‌ است.

 

آخرین تفاوت غذای سگ با غذای گربه مربوط به استعداد سگ به چاقی است که با بالا رفتن مقدار هر یک از مواد اولیه و خوردن مداوم غذای گربه در سگ ها اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است تا سگ غذای گربه را نخورد. نیازهای غذایی هر سگ بسته به نژاد سگ متفاوت خواهد بود که مانع از خوردن غذای گربه توسط خواهد سگ شد. به هیچ عنوان از غذای گربه برای تغذیه سگ برای طولانی مدت استفاده نکنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: طرز تهیه غذای خشک برای سگ

 

 

سگ و گربه در حال غذا خوردن از یک ظرف

گربه ها نباید طولانی مدت از غذای سگ استفاده کنند

 

مواد تشکیل دهنده غذای گربه

برخلاف رژیم غذایی سگ، گربه‌ها به غذاهای سرشار از پروتئین، چربی و همچنین مقدار کمی فیبر نیاز دارند. وجود ویتامین A در غذای گربه امری ضروری است. گوشت قرمز سرشار از ویتامین A است. آمینو اسیدهایی که گربه‌ها در طبیعت از خوردن گوشت خام بخصوص لاشه‌ها مانند جگر و قلب بدست می‌آورند سبب رفع نیاز به این ویتامین می شود. غذای صنعتی گربه به دلیل خام نبودن و نداشتن ترکیبات ذکر شده باید در هنگام تهیه با ویتامین و پروتئین‌های مورد نیاز بدن گربه غنی گردد.

اگر در حال کنترل رژیم غذایی و نیازهای مغذی گربه هستید باید در نظر داشته باشید که گربه‌ها گوشتخوار هستند. به همین دلیل به مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی‌ گربه نیاز خواهید داشت. اگر گربه‌ها به مقدار کافی پروتئین نخورند، در طول روز انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های فیزیکی را نخواهند داشت.

اگرچه گربه‌ها ممکن است تنبل بنظر برسند اما در واقع آنها انرژی زیادی را در بازی‌ها و شکارهایشان می‌سوزانند. اگر گربه شما دچار کمبود پروتئین باشد، نه تنها بیحال می‌شود بلکه می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن بیماری‌های حاد شود. یکی دیگر از اجزاء ضروری در غذای گربه‌ها اسید آراشیدونیک است که یک اسید چربی امگا ۶ اشباع نشده است و برای سلامتی گربه‌ها لازم است. سگ ها بطور طبیعی این اسید را از غذا تولید می‌کنند اما گربه‌ها قادر به این عمل نیستند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: غذاهای مضر برای گربه ؛ چه غذاهایی را نباید به گربه داد؟

 

اهمیت توراین Taurine برای گربه

توراین، آمینو اسید موجود در غذاهای گربه است. بدن سگ ها به طور طبیعی مقدار توراین لازم را در خود تولید می کند. در صورتی که بدن گربه ها توانایی ساخت توراین را ندارد و این آمینو اسید از طریق غذاهای مخصوص گربه به او می رسد. عدم وجود توراین در رژیم غذایی گربه  منجر به کور شدن او می شود.

دلیل اینکه شما نباید غذای سگ را به گربه بدهید همین تفاوت بین نوع غذای گربه و سگ است. با توجه به اینکه غذاهای مخصوص گربه وجود دارند، استفاده و مصرف غذاهای سگ برای گربه ها قابل قبول نیست. فرمول مواد غذایی مخصوص سگ به گونه ای است که متناسب با سوخت و ساز و نیاز های بدن سگ طراحی شده و مواد مغذی مورد نیاز بدن گربه را ندارد. گربه ها احتیاج به یک رژیم غذایی با پروتئین بالا دارند. مواد غذایی مخصوص گربه با فرمول های خاصی تهیه می شوند و غنی از پروتئین و توراین (Taurine) است.

 

آیا خوردن غذای سگ برای گربه مناسب است؟

بیشتر افراد کاسه‌ غذای تمام حیوان‌هایی که از آنها نگهداری می‌کنند را در یک محل برای مراعات اصول بهداشتی می‌گذارند. اگر مواظب سگ و گربه خود نباشید متوجه خواهید شد که ربودن غذای یکدیگر امری عادی است. زیرا حیوان خانگی شما بعد از خوردن غذای خود احتمالا کمی گرسنه بوده و هنوز کنجکاوی او تمام نشده است. بسیاری از صاحبان گربه نگران هستند که مبادا مسمومیت غذایی پیش بیاید.

در حقیقت اگر یکی دو بار گربه غذای سگ را بخورد و یا سگ غذای گربه را بخورد جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. اما در طولانی مدت این به امری عادی تبدیل شود، سگ و یا گربه شما بیمار شده و باعث تشدید برخی از مشکلات سلامتی به صورت طولانی مدت شود.

اگر در هر طول وعده غذایی به گربه خود غذای سگ داده‌اید لازم است به رفتار و سلامتی فیزیکی گربه توجه کنید. اگر هرگونه نشانه و علائمی مانند ناراحتی، استفراغ، اسهال، از دست دادن مو، آلوپسی و یا مشکلات مرتبط را مشاهده کردید، شما با کمبود مواد مغذی در گربه خود روبرو هستید. در طولانی مدت این مشکل می‌تواند باعث سوءتغذیه، از کار افتادگی کلیه و یا بیماری کبد شود. این وضعیت کشنده بوده و موجب از دست دادن جان گربه خواهد شد.

 

نحوه انتخاب غذای گربه

زمان خرید غذای گربه به برچسب های بسته بندی توجه لازم را داشته باشید که غذای گربه حتما حاوی توراین باشد. اگر از غذاهای خانگی استفاده می کنید، توراین را به صورت مکمل به غذای گربه خود اضافه کنید.

اگر گربه و سگ را با هم نگهداری می کنید، این را بدانید که غذای سگ برای گربه شما غذای سالمی نیست. زمانیکه سگ شما سیر شده است، غذای باقیمانده را از دسترس گربه دور نگه دارید. بهترین کار این است که هنگامی که سگ در حال غذا خوردن بود گربه را به اتاق دیگری ببرید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیستانک
نیستانک
2 سال قبل

با سلام در مجموع در غذایی که در منزل تهیه میشود در غذای سگ باید علاوه بر گوشت حتما غلات سبزیجات و حبوبات هم بمیزان باشد. و در گربه علاوه بر گوشت های قرمز و سفید مورد مصرف انسان گوشتهایی مثل جگر سفید خرگوش اردک و هر نوع گوشت باشد. چون گربه در ژنتیک خود همه نوع گوشت کوچک جثه را مصرف میکند.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x