فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

مراقبت بعد از عمل عقیم سازی گربه ؛ دوران نقاهت بعد از عقیم سازی گربه ماده و نر

دوران نقاهت بعد از عمل عقیم سازی گربه ماده و نر

نگهداری از گربه پس از عقیم کردن برای صاحبان مرحله ترسناکی است و آنها می‌خواهند راه درست نگهداری از گربه عزیزشان پس از عمل عقیم‌سازی را بدانند. با اجرای چند دستور ساده می‌توانند به بهبودی سریع گربه خود کمک کرده و پس از جراحی از او به درستی نگهداری کنید. برای آگاهی از دوران نقاهت بعد از عقیم سازی گربه ماده و گربه نر با ما در ادامه این مطلب از مجله پت خرید همراه باشید.

پس از عمل عقیم سازی گربه از دامپزشک سوال کنید

هنگامی که جراحی عقیم سازی گربه به اتمام رسید و خواستید گربه خود را به خانه ببرید، از دامپزشک در مورد کارهایی که باید انجام دهید سوال کنید و توصیه‌های دامپزشک را یادداشت کنید.

گیجی و بیحالی پس از عمل طبیعی است ولی اگر گربه بیش از حد بیحال بود باید دامپزشک را مطلع کنید. داروی ضد درد موجب حالت تهوع، سرگیجه و پریشانی در گربه می‌شود ولی معمولا آنها پس از رسیدن به خانه آرام‌تر می‌شوند.

بیشتر بدانید: دلایل اسپری کردن گربه های نر و روش های جلوگیری از آن

گربه خوابیده بعد از انجام عمل عقیم سازی

گربه بعد از عمل عقیم سازی نیاز به استراحت بیشتری دارد

داروهای آرامبخش و مسکن مورد استفاده گربه

گربه شما چه نر باشد و چه ماده، ممکن است بعد از عقیم شدن درد داشته باشد. داروهای تجویزی توسط دامپزشک را مرتب و سر وقت به گربه خود بدهید. اگر دامپزشک به شما دستور تهیه داروی خاصی را داده است دقت کنید که دارو مخصوص انسان نباشد. زیرا داروهای مخصوص انسان در حیوانات اثرات مرگباری را به جا می‌گذارند.

تمیز کردن زخم‌های گربه بعد از عقیم سازی

تمیز کردن روزانه زخم های گربه عقیم سازی شده نر و ماده و نقاط اطراف زخم اهمیت بسیاری دارد. پنبه‌ای را در پروکسید بزنید سپس آن را به آرامی در محل زخم‌ها بمالید. گربه شما تقریبا ۱۰ روز پس از جراحی نیاز به معاینه توسط دامپزشک دارد. بخیه‌ها ممکن است موجب خارش و اذیت گربه شوند پس بهتر است از دامپزشک بخواهید آن را بکشد. اکثر کلینیک‌های دامپزشکی این سرویس را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان و در زمان شیردهی

آب و غذای گربه در دوران نقاهت عقیم سازی

مدتی پس از جراحی عقیم سازی گربه های نر و ماده، گربه به صورت طبیعی احساس تشنگی شدید خواهد کرد. شما باید ابتدا مقدار کمی به او آب بدهید زیرا اگر ناگهان مقداری زیادی آب بخورد ممکن است بالا بیاورد. پس از رفع تشنگی گربه و مشاهده مقداری نشانه‌های بهبودی، به گربه خود غذا بدهید.

در دوران نقاهت پس از عقیقم سازی به گربه خود غذای جدید گربه ندهید. بهتر است از غذایی که گربه به آن عادت دارد استفاده کنید زیرا در غیر این صورت گربه دچار ناراحتی گوارشی خواهد شد. ممکن است گربه بعد از عقیم شدن کمی بی‌اشتها باشد ولی اینقدر به او اصرار کنید تا مقداری غذا بخورد. معمولا پس از یک یا دو روز گربه اشتهای خود را به دست خواهد آورد. در غیر این صورت با دامپزشک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: زیاد خوابیدن بچه گربه ؛ آیا بچه گربه‌ شما هم بیش از حد می‌خوابد؟

گربه مخفی شده در وان حمام

گربه های عقیم سازی شده نیاز به حمام و شستشو زخم ها دارند

مواظب باشید گربه زخم ها را لیس نزند

گربه ها پس از عقیق سازی به دلیل درد زیاد دوست دارند منطقه زخم شده را لیس بزنند. این اتفاق برای هر دو جنس گربه نر و ماده ممکن است اتفاق بیفتد. گربه ممکن است شروع به لیس زدن بخیه‌های دور منطقه عقیم سازی کند و باعث باز شدن آنها شود. مواظب باشید گربه بخیه‌ها را لیس نزند و در صورت امکان برایش یک قلاده الیزابت تهیه کنید تا نتوانند نواحی زخمی را لیس بزند. در صورتی که بخیه‌ها باز شود نگهداری از گربه سخت‌تر است و هزینه بیشتری را نیز طلب می‌کند.

به گربه خود محبت کنید و به او علاقه نشان دهید

برای نگهداری صحیح از گربه عقیم شده باید محبت بیشتری به خرج دهید. محبت و توجه به گربه در دوره نقاهت بعد از عقیم سازی بسیار اهمیت دارد و گربه را در دوران بهبودی بعد از عقیم سازی در وضعیت روحی بهتری قرار می‌دهد. گربه شما در صورتی که به او محبت کنید و علاقه نشان دهید سریع‌تر بهبود خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد دوران نقاهت عقیم سازی گربه های نر و ماده برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز تجربه عقیم کردن گربه خود را دارید، خوشحال می شویم تجربه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. اگر سوالی در این زمینه دارید نیز در بخش نظرات بیان کنید

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.5 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهمن طیبی سودکلایی

ممنون گربه ام دچار انسداد روده شده جراحی کردیم الان همش زر آب بالا میاره

عرشیل
عرشیل
8 ماه قبل

الان گربه من ۸ روزه هیچی نمیخوره یعنی گربه من هم مثل گربه شما شده؟

2
1
نازنین
نازنین
6 ماه قبل
پاسخ به  عرشیل

نه طبیعی نیست من دوتا گربه نر و یه ماده عقیم کردم اشتهاشون کم نشده ـحتما ببرش دکتر علتش جویا شو

Artemis
Artemis
6 ماه قبل
پاسخ به  نازنین

من گربه مادمو امروز عقیم کردم، وقتی میخوام براش گردنبند الیزابت ببندم اولش مشکلی نداره ولی بعد خیلی تقلا میکنه و بزور درش میاره، زیاد سفت یا شل هم نمیبندم، راهکاری دارید که باعث بشه بهش عادت کنه و نخواد درش بیاره؟

اميد
اميد
3 ماه قبل

گربه ام نر اسکاتیش ابود . چند روز پیش١٣ ماهگى برای عقیم سازیش بعد از پرس و جو بردم کلینیک ساینا (احسان گله دار) واقع در وکیل اباد مشهد.بماند که پرسنل رفتار ناپسندى با مراجعه کننده ها دارن بدلیل ارتفاع کم دیوارها دائم مثل ناظم ها میگن هیسسس هیسس!!! گربه ام رو معاینه کرد سالم بود.بعد از امپول بیهوشی قبل اینکه بچم بیهوش بشه اومدن بردنش .گفتم اینکه هنوز بِهوشه باید بیشتر صبر کرد. گفتن نه اوکیه بیهوش . بعد از ٣ /۴ دقیقه صدای جیق بچه بلند شد که تاحالا همچین صدایی نشنیده بودم!!! یعنی ممکنه تو هوشیارى…؟! بعداز… بیشتر بخوانید

مهری
مهری
3 ماه قبل
پاسخ به  اميد

لعنت بهشون خدا ازشون نگذره الهی روز خوش نبینن که با این طفلیها این کار و کردن و میکنن

نسرین
نسرین
8 روز قبل
پاسخ به  اميد

خدا لعنتشون کنه اینقدر بی‌رحم هستن من گربه مادم رو دو روزه عقیم کردم کار دکتر خیلی خوب بود اصلا اذیتم نکرد زود هم به غذا افتاد .کلینیک سایا حکیمیه در شرق تهران عقیمش کردم

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x