فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
تشخیص سن پرنده ها با 6 روش متفاوت

تشخیص سن پرنده و ۶ روش برای تعیین میزان عمر پرنده ها!

اهمیت تشخیص سن پرنده ها

بسیاری از مردم هنگامی که یک پرنده خریداری می کنند از سن دقیق آن آگاه نیستند. دامپزشک اگر سن دقیق پرنده را بداند می‌تواند لیست دقیق تری از بیماری ها و اختلالات احتمالی که ممکن است برای پرنده پیش بیاید ارائه دهد. شاید با خود بگویید نیازی به دانستن آن نیست. اما دانستن سن پرندگان مسئله بسیار مهمی است که تعیین کننده نوع تغذیه، روش نگهداری، نوع نیاز های آن ها و حتی نوع بیماری های آنهاست. هر چند تشخیص و تعیین سن پرنده ها سخت است، اما راه هایی وجود دارد که در ادامه این مطلب از مجله پت خرید به آن ها اشاره می کنیم.

روش های تعیین میزان عمر پرنده

یکی از موارد مهم هنگام خرید عروس هلندی یا کاسکو و سایر پرنده ها توجه به سن آن است. چون اگر کسی قصد آموزش به پرنده را داشته باشد، حتما باید آن را از سنین ۳ الی ۴ ماهگی خریداری کرده و پرورش دهد. چونکه عروس هلندی ها، کاسکوها و مرغ میناهای پیر و مسن استعداد یادگیری ندارند. از طرفی پرنده های مسن برای جفت گیری و تخم گذاری نیز مناسب نخواهند بود. برای اینکه سن پرنده را تشخیص دهید شش روش معمول وجود دارد. در ادامه به معرفی این روش های کاربردی برای تغیین میزان عمر پرنده ها خواهیم پرداخت

پیشنهاد مطالعه: مراقبت از منقار طوطی و روش های نگهداری از نوک طوطی که باید بدانید

۱- برای تعیین سن، به پر های پرنده دقت کنید

طوطی سانان کم سن و سال معمولا پرهای کدر و تیره ندارند. هر چقدر سن پرنده بالا برود درخشندگی پرها کمتر میشود. یک روش دیگر برای  تعیین سن پرندگانی که پرهای آنها در دوران بلوغ و جوانی تفاوتی با هم نمی کند، دم است! معمولا دم پرندگان جوان کوتاه تر از دم پرندگان بالغ است.

۲- رنگ منقار در تشخیص سن پرنده

در برخی از گونه ها رنگ منقار در دوره های سنی مختلف متفاوت است و با بالا رفتن سن، منقار نیز تیره تر می شود. در برخی پرندگان بالغ قاعده نوک آن ها به رنگ روشن دیده می شود.

این مسئله کمی متفاوت تر است. از طریق توجه به نوک پرنده ها نیز می توان به سن آنها پی برد. اما معمولا عروس هلندی های مسن دارای نوکی کج تر و بلندتر هستند که باید با قرار دادن کف دریا در اختیار آنها به صاف و کند شدن نوک عروس هلندی ها کمک کنیم.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا پرنده شما اضافه وزن دارد؟

۳- توجه به رنگ عنبیه برای طوطی سانان

از طریق رنگ عنبیه نیز می توان به سن پرنده را تشخیص داد. در بسیاری از طوطی سانان جوان رنگ عنبیه تیره (قهوه ای تیره) است. این رنگ ظرف یک سال تغییر خواهد کرد و متمایل به خاکستری می شود. سپس طی یک تا سه سال این رنگ به زرد تبدیل خواهد شد.

در برخی از گونه (طوطی آمازون) تغییرات عنبیه به رنگ قرمز یا نارنجی است. پرنده ای که دارای چشمانی رنگی است، بالغ خواهد بود. در گونه های آفریقایی پرنده هایی که دارای چشمانی به رنگ خاکستری تا قهوه ای هستند بالغ اند.

بیشتر بخوانید: دنیا از دید طوطی ها چگونه است؟ معرفی حواس پنجگانه طوطی

۴- تشخیص سن از طریق بینی

معمولا پرنده های جوان و مخصوصا عروس هلندی ها وقتی که بین ۲ الی ۸ ماه سن دارند، دارای بینی تمیز و بدون ترشح هستند. در این سن بینی حالت برآمدگی بیشتری داشته و رنگی تقریبا صورتی دارد. اما پرنده ها بالغ تر که بین ۹ ماه تا ۱۸ ماه سن دارند، بینی تیره تر دارند و می توان فلس هایی را بر روی بینی مشاهده کرد. در کل هر چه بر تیرگی بینی افزوده شود، عروس هلندی سن بیشتری خواهد داشت.

معمولا عروس هلندی هایی که بین ۴ تا ۶ سال سن دارند، شاهد کمی ترشح در اطراف بینی پرنده خواهید بود، این ترشحات خطرناک نیستند و همچنان وجود دارند. در عروس هلندی هایی که بین ۶ تا ۹ ماه سن دارند، شاهد از بین رفتن تدریجی بینی خواهید شد که برآمدگی خود را از دست داده است.

۵- تشخیص سن پرنده با توجه به پا

سومین راه برای تشخیص سن پرنده های مختلف و مخصوصا عروس هلندی توجه به پاهای اوست. اگر در هنگام توجه به پاهای پرنده خود متوجه شفاف و نازک بودن آنها شدید و پرنده ناخن های شفاف و کوتاهی داشت، به احتمال زیاد عروس هلندی سن کمتری دارد.

اگر پای پرنده زبر بود و حالت فلس دار داشت و ناخن های تیره و بلند تری داشت می توان به این نتیجه رسید که سن او زیاد است. در واقع هر چه پاها پوسته پوسته تر باشد و ناخن ها تیره تر باشد، پرنده سن بیشتری خواهد داشت. این امر برای بسیاری از پرنده ها از مرغ مینا و قناری گرفته تا کاسکو و عروس هلندی صدق می کند.

بیشتر بخوانید: نحوه کوتاه کردن ناخن پرنده و هر آنچه برای گرفتن ناخن پرندگان باید بدانید

۶- تشخیص سن با توجه به دم جوجه ها

پرنده های جوان مخصوصا نابالغ دمی کوتاه دارند و در صورتی که به دم آنها دست بزنید متوجه نرم و ظریف بودن پرهای دم خواهید شد. معمولا پرند ها با رسیدن به سن بلوغ دچار پرریزی شده و پرهای جدیدی رشد می کنند که کلفت و ضخیم هستند.

پیشنهاد مطالعه : راه کارهایی برای بازگرداندن پرنده فراری 

سخن پایانی

هرچند ممکن است بعضی از روش های تعیین سن بیان شده برای پرنده ای خاص کاربرد داشته باشد ولی معمولا این روش ها در مورد بسیاری از پرنده های زینتی صدق می کند. امیدواریم این مطلب در مورد تشخیص میزان سن پرنده های مختلف برایتان مفید بوده باشد.  چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x