فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
گربه پرشین ایرانی سفید رنگ

نکات مهم در مورد گربه ایرانی

گربه‌های ایرانی زیبا، اولین بار در قرن نوزدهم توسط انگلیسی‌ها و پس از جنگ جهانی دوم به وسیله پرورش دهنده‌های آمریکایی شناخته شدند. آن‌ها در انگلستان به نام «گربه‌های موبلند» یا «گربه‌های موبلند ایرانی» نامیده می‌شوند. هرکس در هر جای جهان بخواهد گربه‌ای نگهداری کند، اولین گزینه‌اش گربه ایرانی است. در این مقاله از مجله پت خرید بیشتر با گربه های ایرانی یا گربه پرشین آشنا خواهید شد

 

تاریخچه گربه ایرانی

لقب گربه ایرانی به دلیل جایی که اجداد این نوع گربه‌ها برای اولین بار در آنجا یافت شدهاند، بر آنها گذارده شده است. در کل زیستگاه اصلی گربه‌های ایرانی و جایی که برای اولین بار دیده شده‌اند، ناشناخته است. چون هنوز نمونه آفریقایی گربه‌های همتای آنان که اجدادشان محسوب شوند، یافت نشده است.

اما اولین بار گربه‌های ایرانی در خراسان ایران و آنکارا یافت شده‌اند و بعدها در حدود سال ۱۶۲۵ میلادی از خراسان به ایتالیا و از آنکارا به فرانســه منتقل شــدهاند. گربه‌های خراســانی، خاکســتری رنگ و آنکاراییها سفیدرنگ بودند و نتیجه پیوند این دو گربه باعث به وجود آمدن گربه‌های ایرانی، با رنگ‌های مختلف شــده است.

بیشتر بخوانید: گربه ها در مصر باستان

 

شکل ظاهری گربه‌های ایرانی

گربه‌های ایرانی به راحتی از دیگر انواع گربه قابل تشخیص هستند. آن‌ها دارای موهای کاملاً بلند و پرپشت، پاهای کوتاه و پشمالو، سرپهن و گوش‌هایی دور از هم چشم‌هایی درشت و پوزه‌ای کاملاً کوتاه و صورتی گرد هستند. گربه‌های ایرانی، بسیار آرام و متین، فروتن و شیرین طبع هستند و خودشان را به راحتی با زندگی آپارتمانی وفق می‌دهند. این موجود، عاشق فضای آرام و محیط بیدغدغهای با مراقبتهای ویژه است و بی شک با همه نوع طرز زندگی خودش را آخت می‌کند.

 

چشمهای بســیار زیبا و درشتی دارد که با آنها با شــما صحبت می‌کند و صدای خوش نوایی دارد که به وسیله آن ارتباط برقرار می‌کند. معمولاً پریدن و بالا رفتن را دوست ندارد و فقط روی زمین به آرامی می‌خوابد. در ارتباط با انسان‌ها بســیار علاقه مند و متوجه هستند، وفادار و مانند اشعه نور زیبایی در زندگی صاحبانشان هستند. گربه‌های نژاد ایرانی نیاز به توجه و همدم دارند و حیوانات خانگی محســوب می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با رفتار گربه نر؛ روانشناسی و رفتارشناسی گربه های نر

 

نگهداری از گربه‌های ایرانی در منزل

به دلیل داشتن موهای بلند و پرپشتشان باید همیشــه در منزل نگهداری شوند تا از بیمار شدنشان جلوگیری شود. اگر به داشتن گربه‌ای علاقه مند هستید به آوردن یک گربه ایرانی حتماً فکر کنید. شاید خیلیها فکر می‌کنند همه نژادهای گربه مثل هم هستند اما در حقیقت اصلاً این طور نیست. در واقع گربه‌های ایرانی علاوه بر زیبایی بیش از حد به دلایل دیگری مشهورند. آن‌ها دارای ذات منحصر به فردی هستند و تمام ویژگی‌های یک حیوان خانگی را دارند.

این گربه‌های خاص به راحتی با محیط جدیدشــان خو می‌گیرند که این نوع خصوصیت در نژادهای دیگر گربه‌ها دیده نمی‌شود. یکی از بهترین ویژگیهای گربه‌های ایرانی، بی سروصدا بودن آنهاست. گهگداری «میومیو» می‌کنند اما هیچ وقت باعث آزار و اذیت نمی‌شوند. آن‌ها با دیگر حیوانات خانگی میانه خوبی دارند و بچههای کوچک را دوســت دارند و آنها را سرگرم می‌کنند. حداقل یک بار در روز موهایشان باید شانه شود تا از گره خوردن آنها به یکدیگر جلوگیری شود و پاکیزه نگه داشته شوند.

پیشنهاد مطالعه: زبان بدن گربه ها و نحوه درک رفتار و حرکات گربه که حتما باید بدانید

 

انواع گربه‌های ایرانی

  1. گربه‌های ایرانی دورنگ دارند که معمولاً دارای ترکیب رنگ با سفید هستند.
  2. گربه‌های ایرانی قرمز. رنگ آنها قرمز بسیار پررنگ است.
  3. گربه‌های ایرانی خاکستری. آن‌ها آبی دودی یا نقرهای هستند. این گربه‌ها دارای صورت عروسک مانند هستند. گربه های نژاد هیمالیایی از ترکیب شدن نژاد پرشین و گربه‌های سیامی به وجود آمده است. این نوع گربه از دیگر گربه‌های ایرانی فعال‌تر اســت. گربه‌های ایرانی با ساختار کوچک‌تر به نامهای «عروسکی» و «فنجانی» نیز وجود دارند که یکی از آنها نژاد «چین چیلا» است.

 

خصوصیات بارز گربه‌های ایرانی

  1. گربه‌های ایرانی دارای خویی بســیار شــیرین بوده و آرام و متین هستند.
  2. با حیوانات خانگی دیگر که در منزل شــما هســتند و با بچههای کوچک، رابطه بسیار خوبی دارند.
  3. خودشان را به راحتی با محیط جدید وفق می‌دهند.
  4. تمام ویژگی‌های خوب نژادهای دیگر را دارا هستند؛ مانند اینکه به راحتی یاد می‌گیرند کجا مدفوع کنند و خودشان را پاکیزه نگه دارند.

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x