فروردین ۹, ۱۴۰۳

نظافت پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن و تمیز کردن پرندگان خانگی

تمیز کردن پرنده خانگی و فواید نظافت برای پرنده ها

نظافت کردن و تمیز کردن پرنده های خانگی یکی از کارهایی است که باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود. تمیز کردن پرنده نه‌تنها روحیه خود پرنده را تازه می‌کند بلکه موجب سلامت و بهداشت این حیوان‌های خانگی نیز می‌شود. البته بسیاری از پرنده ها توانایی تمیز کردن خود را دارند و لازم به دخالت ما نیست. اما گاهی پرنده به دلیل برخی مشکلات نظیر ناخن بلند، نوک ناهموار، بال های به هم ریخته و… از تمیز کردن و آراستن خود عاجز می شود. بسیاری از افراد از نحوه تمیز کردن و آراستن پرندگان آگاهی ندارند و ممکن است با کارهای اشتباه به پرنده خود آسیب بزنند. در این مقاله از مجله پت خرید به کارهایی که می‌توانید برای  تمیز کردن پرنده خود انجام دهید خواهیم پرداخت

 

نحوه نظافت و حمام کردن پرنده‌های خانگی

یکی از راه‌های تمیز کردن پرنده‌های خانگی، حمام کردن آن‌هاست. اکثر پرنده‌ها به خیس شدن علاقه دارند و حمام کردن آن‌ها را برای آراستن پرها تشویق می‌کند. بعضی از پرنده‌ها آب‌تنی و کمی خیس شدن را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر علاقه به حمام کردن دارند.

فواره‌های کوچک یا آب پران‌ها می‌توانند برای خیس کردن کافی باشند (آب را با آب‌پاش به پرنده نپاشید). ریختن آب باید مانند قطرات باران باشد. برای پرندگانی که حمام کردن دوست دارند یک کاسه آب پایین قفس بگذارید و بعدازاینکه پرنده حمام کرد کاسه را بیرون بیاورید.

پرنده‌هایی که دوش گرفتن را دوست دارند مانند طوطی خاکستری، برایشان یک نشیمن‌گاه زیر دوش درست کنید و بر آنها نظارت داشته باشید. دمای آب را ثابت نگه دارید. بهتر است آب زیاد سرد یا داغ که باعث سوختن پرنده می‌شود نباشد. دمای آب را ناگهانی عوض نکنید. همچنین دمای خانه باید ثابت نگه داشته شود و میزان گرما و دما باید با توجه به زیست‌گاه پرنده تنظیم شود.

برخی پرنده‌ها علاقه به حمام کردن یا خیس شدن روزانه دارند و برخی حمام هفتگی. اجازه دهید پرنده زمان حمام کردن را هدایت کند. اگر متوجه شدید که پرنده از حمام احساس خوبی ندارد حمام کردن را متوقف کنید. بهتر است زمان تمیز کردن پرنده را به زمانی که احساس بهتری داشت موکول کنید تا باعث سرما خوردن و استرس پرنده نشوید.

 

استفاده از سشوار برای خشک کردن پرنده

معمولا بعضی از افراد بعد از زمان حمام و وقتی پرنده تمیز شد، او را با سشوار خشک می‌کنند. اگر پرنده‌ شما دوست دارد خشک باشد از سشوار استفاده کنید. برخی پرندگان از سشوار لذت می‌برند البته ممکن است از صدای آن بترسند. پس بعدازاینکه ترسشان از صدای سشوار رفع شد می‌توانید از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید همیشه حرارت پایین سشوار را انتخاب کنید و سشوار را خیلی به پرنده نزدیک نکنید. سشوار را چرخشی جلو پرنده بگیرید تا حرارت به یک قسمت بدن پرنده بیشتر از ۲ ثانیه نباشد. سشوار با حرارت زیاد و طولانی باعث سوختگی پرنده می‌شود که نواحی سوخته شده باعث درد می‌شود.

 

اصلاح ناخن پرنده‌های خانگی

یکی از مسائلی که برای تمیز ماندن پرنده ها باید دقت کنید، اندازه ناخن پرنده است. رشد بیش‌ازحد ناخن باعث مشکل و ناراحتی پرنده در نشستن رو نشیمن‌گاه و چوب می‌شود. همچنین بلند شدن ناخن‌ها باعث آسیب به شما، پاره کردن لباس و یا خراب کردن موکت و فرش می‌شود.

بهترین است ناخن طوری باشد که زمانی که انگشت‌های پرنده دور چوب را می‌گیرید ناخن‌ها با چوب تماس داشته باشد. یادتان باشد حتی ناخن‌های کوتاه هم گاهی نیاز به ساییدگی برای از بین رفتن تیزی دارند. پس اصلاح کردن ناخن های پرنده خود را برای نظافت بهتر او فراموش نکنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تاثیر نور خورشید روی پرندگان

 

دو تکنیک و روش برای اصلاح ناخن پرنده ها

  1. روش اول استفاده از ناخن گیر انسان یا ناخن‌گیر مخصوص سگ و گربه بسته به سایز پرنده است. با نگه‌ داشتن و کنترل پرنده، ناخن های پرنده را اصلاح می‌کنند. مقدار بریدن ناخن باید کم باشد. برخی صاحبان پرنده ۱-۲ ناخن را در روز کوتاه می‌کنند و در هفته‌های بعد اقدام به کوتاه کردن ناخن‌های دیگر می‌کنند. این کار خوبی است چون پرنده تشخیص خواهد داد که قصد شما اصلاح ناخن‌ها و کمک کردن به اوست. گاهی به علت بریدن زیاد ناخن پای پرنده دچار خونریزی می‌شود. در این مواقع داشتن پودر و داروهایی که باعث بند آوردن خون می‌شوند ضروری است.
  2. روش دوم کوتاه کردن ناخن با استفاده از کوتاه کننده‌های چرخشی است که ناخن را کوتاه می‌کند. برای کوتاه کردن ناخن به نفر دوم نیاز است تا پرنده را کنترل کند. کوتاه کردن ناخن‌ها توسط دامپزشک به شما نشان می‌دهد چطور باید ناخن را کوتاه و پرنده را کنترل کرد. بعد از اصلاح ناخن توسط دامپزشک باید ناخن‌ها را با اصلاح هفتگی یا ماهی یک‌بار کوتاه نگه دارید.

 

کوتاه کردن بال‌های پرنده

کوتاه کردن بال‌های پرنده یکی از راه‌های نظافت و تمیز نگه داشتن پرنده است. کوتاه کردن بال برای همه پرندگانی که در خانه نگهداری می‌شوند، اجتماعی هستند و از قفس بیرون می‌آیند ضروری است. پرندگانی مثل فنچ یا قناری که در قفس نگهداری می‌شوند نیازی به کوتاه کردن بال ندارند.

گاهی پرندگان به‌طرف پنجره، کتری آب جوش یا غذا و پنکه‌های سقفی پرواز می‌کنند. ما مسئول هستیم که از آن‌ها مراقبت کنیم و برای مراقبت باید بال‌های پرنده را کوتاه کرد.

اجازه دهید اصلاح پر توسط دامپزشک انجام شود. اصلاح مناسب باید به‌گونه‌ای باشد که پرنده بتواند تمرین کند و عضلاتش را تکان دهد و توانایی فرود آمدن داشته باشد.  البته یادتان باشد کوتاه کردن بال بدون ریسک و خطر نیست. اگر اصلاح به‌طور صحیح انجام نشود پرنده کنترلش در فرود آمدن را از دست می‌دهد و باعث صدمه دیدن پرنده می‌شود. علاوه بر به هم زدن کنترل پرنده امکان خونریزی در اثر بریدگی وجود دارد. اگر با بریدگی مواجه شدید باید فوراً اقدام کنید و جلو خونریزی را بگیرید.

اگر پرنده شما فرار کرد و بیرون رفت به‌سرعت قفس پرنده را بیرون بگذارید و یک کاسه بزرگ از غذاهایی که دوست دارد درون قفس قرار دهید. بعد ۱-۲ روز پرندتان خواهد فهمید قفس خیلی بد نیست و به قفس برمی‌گردد.

حتما برایتان جالب خواهد بود بدانید نحوه کوتاه کردن بالهای طوطی چگونه است.

 

 

از بین بردن ناهمواری‌های نوک

یکی از راه‌هایی اینکه پرنده شما تمیز و آراسته بماند مرتب کردن نوک اوست. نوک باید به‌طور نرمال دارای ساییدگی‌های هموار باشد. اگر نوک پرنده براق باشد و ساییدگی هموار نداشته باشد باید با دامپزشک پرنده تماس گرفته و مسئله را توضیح دهید و دلیلش را متوجه شوید. نوکی که صاف و هموار نباشد باعث مشکل در خوردن  غذا  می‌شود. همچنین پرنده در تمیز کردن و آراستن خود دچار مشکل می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: راه کارهایی برای بازگرداندن پرنده فراری

 

سخن پایانی

اگر دوست دارید پرنده شما همیشه تمیز و آراسته باقی بماند، باید امکانات لازم را برای او فراهم کنید. پرنده ای که شرایط نرمال داشته باشد خودش اقدام به تمیز کردن خودش می کند و کمتر دچار آلودگی و کثیفی می شود. ولی اگر پرنده شما هر مشکلی از جمله ناخن بلند، بال های به هم ریخته، نوک ناهموار و… داشت نظافتش با مشکل رو برو می شود. پس اول از هر چیزی شما هستید که باید مراقب نظافت پرنده خود باشید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x