فروردین ۹, ۱۴۰۳

علت بوی بد دهان گربه چیست؟ روش های درمان و رفع بوی دهان گربه

بوی بد تنفس در گربه ها

یکی از مشکلاتی که اکثر صاحبان گربه با آن مواجه اند بوی بد دهان گربه شان است. سوال صاحبان حیوانات خانگی در این زمینه بسیار زیاد است. بعضی به دنبال رفع بوی بد دهان گربه شان هستند و بعضی نگرانند این بو ناشی از بیماری باشد. وجود مشکلات دندانی و لثه سبب ایجاد بوی بد دهان و تنفس بد بو (Halitosis) می شود. این حالت بیشتر در گربه های پیر دیده می شود و رسوبات دندانی موجود و باقی ماندن ذرات غذایی لابلای دندان ها سبب تورم و التهاب لثه خواهد شد.

در بعضی از موارد این بوی بد تنفس گربه موجب کاهش پیوند بین گربه با صاحبش می شود. درواقع این بو موجب دوری کردن صاحب از گربه خود شده و این امر باعث اثر منفی در رابطه بین گربه و صاحبش ایجاد خواهد کرد. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی مشکلات مربوط به بوی نفس گربه ها و همچنین روش هایی برای رفع این بو پرداختیم که بهتر است با ما همراه باشید.

در ادامه برخی از دلایل عمده بوی بد دهان گربه و راه های پیشگیری و درمان این بیماری ذکر می شود. پس با این مقاله از مجله پت خرید، همراه باشید.

 

دلایل بوی بد دهان گربه

علل و دلایل مختلفی برای بوی بد دهان گربه وجود دارد. بعضی اوقات این بوی بد ممکن است به سادگی برطرف شود و یا ممکن است بدلیل بیماری های خاص باشد. باید بگوییم در بعضی موارد بوی بد نفس گربه می‌تواند طبیعی باشد و در برخی موارد می‌تواند غیر طبیعی باشد.

یکی از مهم‌ترین علل بوی بد دهان گربه وجود جرم بر روی دندان هاست که می‌توان با رعایت بهداشت و مسواک زدن از تجمع جرم بر روی دندان های گربه جلوگیری شود.

بوی بد زیاد تنفس گربه طبیعی نیست اما بوی موقتی بعد از خوردن گوشت و ماهی غیر عادی نیست. بعضی اوقات خوردن پروتئیین زیاد باعث بوی بد دهان می‌شود. در گربه هایی که زیاد اقدام به لیسیدن خود می کنند در برخی موارد موهای بلند در لا بلای دندان ها گیر کرده و بوی بد تنفس را به دنبال خواهد داشت.

در گربه هایی که دچار نقایص مزمن کلیوی هستند بوی بد تنفس بیشتر ایجاد می شود. استشمام بوی خوب و شیرین هم گاهی به علت بیماری دیابت است . در هر دو حالت فوق الذکر لازم است به دکتر دامپزشک مراجعه شود.

بعضی از صاحبان گربه آنقدر حساس هستند که حتی بوی طبیعی گربه نیز برایشان آزار دهنده است. اگر برای شما سوال است که بوی بد نفس گربه شما طبیعی است با خیر، باید حداقل یکبار به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشکان روزانه چندین گربه را معاینه می‌کنند و با بوی غیر طبیعی دهان آنها کاملا آشنا هستند. اگر این بوی بد طبیعی نباشد دامپزشک به دنبال علت و عوامل ایجاد کنند آن می‌گردد و در صورت لزوم درمان‌های لازم را انجام می‌دهد. عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان گربه معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 

۱- علل داخلی حفره دهان

از علل داخل حفره دهان میتوان به التهاب لثه، زخم های دهان، جرم های دندانها، بیماری های دندان و بافتهای اطراف آن، تومور های دهانی، عفونت پوست اطراف دهان، وجود جسم خارجی در حفره دهان گربه ها اشاره کرد.

گربه در حال خمیازه کشیدن است

بوی بد تنفس گربه ها دلایل عمده ای دارد


۲- علل خارجی حفره دهان

از علل خارجی حفره دهان نیز میتوان به بیماری های خود ایمن مانند نارسایی کلیه، پمفیگوس، بیماری قند پیشرفته، سرطان های معده، پس زدن محتویات معده به مری، خوردن غذای فاسد، بیماری های تنفسی اشاره کرد. در اینجا مواردی که بدون مراجعه به دامپزشکی برای شما قابل تشخیص است را ذکر میکنیم:

  • گربه دچار ریزش بزاق باشد: اگر گربه شما دارای ریزش براق دهان است ممکن است به عفونت های دهان یا بیماری های لثه مبتلا باشد.
  • دندان های گربه لکه دار است: در این حالت میتوان بوی بد دهان را به دلیل پلاک های دندانی دانست.
  • دهان گربه زخم است: در این حالت احتمال دارد زخم دهان عفونی باشد.
  • گربه شما استفراق می کند: در این حالت ممکن است گربه دچار مشکل گوارشی باشد.

 

بیماری های منجر به بوی بد دهان گربه

بیماری پریودنتال

دامپزشکان متفق القول هستند که بیماری پریودنتال شایعترین علت بوی بد دهان در گربه هاست. این بیماری در اثر تجمع پلاک های نرم در سطح دندان ها و در اطراف لثه ایجاد می شود. در صورت تجمع پلاک ها، باکتری های موجود در پلاک دندان باعث تحریک بافت لثه می شوند که در نهایت منجر به عفونت در استخوان اطراف دندان می شود. پلاک دندان فقط در عرض چند روز می تواند معدنی شده و به تارتار تبدیل شود که سطحی را فراهم می کند که تجمع پلاک روی آن آسان تر می شود.

اگر بیماری پریودنتال را نادیده بگیرید، در نهایت این بیماری می تواند منجر به از دست دادن دندان ها، خونریزی لثه، درد و سایر مشکلات شود. دکتر جنیفر مارزک، دندانپزشک حیوانات اهلی در شیکاگو می گوید: برای درمان این بیماری، دندانهای گربه شما باید به صورت حرفه ای جرم گیری و تمیز شوند.

برای انجام این فرایند گربه باید بیهوش شود و دامپزشک پلاک ها و تارتار را از روی دندان های او بر می دارد. سپس دندان هایی را که ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشند، بررسی می کند. علاوه بر این ممکن است برای بررسی دقیق تر، با اشعه ایکس از دندان های گربه عکس گرفته شود.

رعایت مداوم بهداشت دهان و دندان گربه می تواند از بازگشت بیماری پریودنتال جلوگیری کند. مسواک زدن روزانه دندان حیوان خانگی، بهترین کاری است که می توانید برای او انجام دهید.

اگر بدن گربه شما نیز بوی بد می‌دهد، مطالعه این مطلب را به شما توصیه می کنیم: چگونه بر مشکل بوی بد گربه ها غلبه کنیم؟

سرطان های دهانی و بوی بد دهان گربه

دکتر کورنریچ می گوید: سرطان های دهانی هم می توانند در دهان گربه ها بوی بد ایجاد کنند. رشد تومور در دهان می تواند باعث عفونت شود و در دهان بوی نامطبوع ایجاد کنند. دکتر کورنریچ می گوید: متأسفانه از زمانی که وجود انواع سرطان دهانی در این حیوانات اهلی تشخیص داده می شود، این حیوانات تنها بین ۲ تا ۶ ماه زنده می مانند.

گربه دیابتی در حال خوردن گوشت

 

بیماری کلیوی و تاثیر در تنفس بد بوی گربه

گاهی بوی بد دهان گربه نشان دهنده یک مشکل اساسی در سلامتی است که منشاء آن خارج از دهان حیوان است. دکتر مارزک می گوید: اگر نفس گربه خانگی شما رایحه ای مانند آمونیاک یا ادرار می دهد، این می تواند نشانه ابتلا به بیماری کلیوی باشد که در گربه های ۸ سال به بالا غیر معمول نیست. گربه های مبتلا به بیماری کلیوی علاوه بر داشتن بوی بد دهان ممکن است بی حال به نظر برسند. همچنین ممکن است این حیوانات دچار کاهش وزن شوند، آب بیشتری بنوشند و به دفعات بیشتر و با حجم زیادتری هم ادرار کنند.

دکتر مارزک می گوید: “من طی سالها تجربه، یاد گرفته ام که ​​به معاینه دهان و دندان های گربه اکتفا نکنم. بلکه باید سلامتی کلیه ها را هم بررسی کنم. چون این رایحه نامطبوع می تواند به معنای تجمع سموم در کلیه ها باشد. ”

در اینگونه موارد، دامپزشک گربه شما می تواند حیوان خانگی را معاینه کند. با آزمایش خون و ادرار هم متوجه می شود که آیا مشکل در کلیه حیوان است یا خیر.

بیماری کلیوی با اصلاح رژیم غذایی مانند به حداقل رساندن مقدار فسفر مصرفی بهبود می یابد. این بیماری با نوشیدن مایعات کافی و مقابله با مسائل ثانویه مانند کم خونی یا فشار خون هم کنترل می شود. البته هر چه ابتلا به بیماری کلیوی زودتر تشخیص داده شود، درمان آن راحت تر و سریع‌تر است.

بیشتر بخوانید: کجای گربه را ناز کنیم؟ گربه ها نوازش کردن کدام قسمت از بدنشان را دوست دارند؟

دیابت گربه و تاثیر روی بوی بد دهان گربه

اگر بازدم و تنفس گربه شما بوی میوه دارد، احتمالا نشانه ابتلای او به بیماری دیابت است. وقتی حیوان شما بیش از حد آب می نوشد و مرتباً ادرار می کند باید به وجود دیابت شک کرد. اگر هم با وجود اشتهای شدید، گربه شما وزن خود را از دست می دهد، او مشکوک به دیابت است. دیابت در این حیوانات با تزریق انسولین قابل کنترل است.

بیماری کبد

گربه مبتلا به بیماری کبد علاوه بر داشتن نفس نامطبوع، علائم دیگری هم دارد. ممکن است او دچار زردی در سفیدی چشم یا زرد شدن پوست روی گوش یا لثه گردد. همچنین ممکن است بی حال باشد یا اشتهای کمی داشته باشد. یا اینکه اسهال یا تهوع داشته باشد و بیش از حد طبیعی آب بنوشد و ادرار کند. درمان این بیماری بستگی به علت بیماری در کبد دارد و ممکن است با درمان درست، بوی بد نفس گربه هم درمان شود.

گریه دیابتی در حال خوردن غذا

دیابت در گربه ها شبیه به دیابت نوع دو در انسان است.

تشخیص علت بوی بد دهان گربه

برای تعیین علت این بیماری در گربه خانگی خود می بایست او را نزد یک دامپزشک ببرید. دامپزشک با گرفتن شرح حال کامل از سلامتی و انجام معاینه فیزیکی شروع به کار می کند. اگر منشا بیماری مشخص نباشد (به عنوان مثال، بیماری پریودنتال، لنفوسیتیک، تومور دهانی و …)، دامپزشک با انجام آزمایش خون، تجزیه ادرار و سایر آزمایش های تشخیصی لازم  علت مشکل پیش آمده را جستجو می کند و به سرعت درمان مرتبط را آغاز می کند.

روش های جلوگیری از بوی بد دهان گربه

جهت جلوگیری از ایجاد بیماری های دهان و دندان گربه و یا رفع بوی بد تنفس میبایست اقدامات پیشگیران مثل مسواک زدن و استفاده از تشویقی های مخصوص بهداشت دهان و دندان گربه صورت بگیرد. باید گربه خود را از سنین پایین به مسواک زدن عادت دهید. استفاده از دهان‌شویه کلرهگزدین نیز برای بهداشت دهان و دندان گربه ها بسیار مهم است.

مطالعه مطلب بهداشت دهان و دندان حیوانات خانگی در این زمینه بسیار برایتان مفید خواهد بود.

قرار نیست نفس گربه شما رایحه گل داشته باشد. چون گیر کردن چیز کوچکی مانند یک تکه تن ماهی در بین دندان های گربه کافی است تا احساس نامطبوعی از بازدم او برای ما ایجاد کند.  غیر معمول نیست که دهان گربه کمی بو بد بدهد. اما اگر هنگام نفس کشیدن گربه، بوی بد شدید حس می کنید، این موضوع نشانه آن است که مشکلی پیش آمده.

مسواک برای رفع بوی بد دهان گربه

اگر گربه خانگی شما در برابر مسواک زدن مقاومت می کند، من پیشنهاد می کنم که آرام آرام پیش بروید. ابتدا گربه باید عادت کند که شما لب او را بلند کنید، سپس دندانهای او را لمس کنید. در مرحله بعد مسواک را به دهان او وارد کنید و در مرحله آخر عمل مسواک زدن را انجام دهید. آهسته پیش رفتن و تشویق مثبت حیوان، شانس موفقیت را افزایش می دهد.

اگر بنا بر دلایلی مسواک زدن برای گربه امکان پذیر نباشد، پاک کردن دندان های حیوان با گاز خشک یا یک تکه پارچه تمیز می تواند به از بین بردن برخی پلاک ها کمک کند. همچنین رژیم های غذایی یا خوراکی های تشویقی دندانی گربه می توانند باعث کاهش تجمع پلاک ها و خوشبو کردن بازدم حیوان شوند.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Golnaz
Golnaz
4 سال قبل

گربه من ۳ روز میشه که سرما خورده و خون دماغ میشه و دهنش خیلی بو میده چیکار باید بکنم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x