فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دو سگ قهوه ای در حال نگاه کردن به ساعت برای رسیدن زمان غذایشان

درک زمان سگ ها؛ آیا سگ ها زمان را متوجه می شوند؟

آیا شما فکر می کنید که سگ ها نسبت به زمان درکی ندارند؟ اگر پاسخ شما ” خیر” است، باید بدانید که اکثر دارندگان سگ ادعا می کنند که حیوانات آنها با دقت حیرت انگیزی می دانند که زمان خوردن شام یا زمان پیاده روی فرا رسیده است. اما آیا سگ ها فقط زمان را حدس می زنند یا فراتر از آن، درک زمان توسط سگ ها امکانپذیر است؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

تحقیقات مربوط به فهمیدن زمان توسط سگ ها

دکتر کلایو وین، روانشناسی است که رفتار سگ ها را مطالعه می کند. او می گوید: “من مطمئن نیستم کسی این موضوع را به طور دقیق در مورد سگ ها مطالعه کرده باشد. اما داشتن حس کلی از روز چیزی است که در هر گونه جانوری که مورد مطالعه قرار گرفته است، اثبات شده است.”

ویلیام روبرتز، روانشناس از دانشگاه وسترن انتاریو، تحقیقات انجام شده در این مورد را بررسی کرده است. او شواهد زیادی یافته است که نشان می دهد بسیاری از حیوانات به زمان حساس هستند. او می گوید: “سگ ها به مرور یاد می گیرند که در زمان خاصی از روز برای غذا خوردن به مکان خاصی بروند.”

محققان همچنین در مطالعه دیگری نشان داده اند سگ هایی که برای مدت طولانی تری تنها می مانند با اشتیاق بیشتری از صاحبان خود استقبال می کنند. مثلا سگ ها پس از بازگشت صاحبشان از غیبت دو ساعته، بیشتر از غیبت نیم ساعته دم خود را برایشان تکان می دهند.

سگ کرم و قهوه ای با زبان آویزان خوابیده روی زمین

زمان رسیدن صاحبم داره نزدیک می شه.

پیشنهاد مطالعه: گره موی سگ ؛ چگونه گره خوردن موهای سگ خود را باز کنیم؟

 

تحقیقات مربوط به درک زمان توسط سایر حیوانات

تقریبا همه حیوانات فواصل کوتاه زمانی را به طور دقیق و توسط یک محرک خارجی، متوجه می شوند. به عنوان مثال، پرندگان صدف خوار از صدف هایی تغذیه می کنند که فقط برای مدت کوتاهی در هر روز و در زمان جزر و مد در دسترس هستند. دانشمندان مشاهده کرده اند که آنها هر روز دقیقاً در زمان مناسبی به محل تجمع صدف ها مراجعه می کنند.

در همین راستا، سایر محققان هم دریافته اند که کبوترها هر روز درست در هنگام صرف ناهار دانشجویان، به قسمتهای خاصی از محوطه دانشگاه می روند. در واقع این پرندگان به آنجا می روند تا بتوانند غذاهای ریخته شده توسط دانشجویان را جمع آوری کنند.

سگ سفید و قهوه ای با چشمان مشکی خوابیده روی یک سبد کرم رنگ

پس کی وقت غذا خوردن می رسه؟

سگ ها چگونه زمان را متوجه می شوند؟

سگ ها بلد نیستند ساعت را بخوانند. پس آنها چگونه می توانند زمان را ردیابی کنند؟ دانشمندان چند ایده در این رابطه دارند. اول اینکه حیوانات دارای یک ساعت داخلی یا ساعت بیولوژیک هستند. ساعت بیولوژیک بر پایه یک چرخه ۲۴ ساعته است. این چرخه به فرایندهای فیزیولوژیکی و نشانه هایی مانند چرخه طلوع و غروب خورشید پاسخ می دهد.

سگ ها به جای اینکه بدانند غذایشان در چه ساعتی سرو می شود، زمان را با استفاده از این ریتم پیگیری می کنند. این حیوانات به یک وضعیت فیزیولوژیکی که در یک ساعت خاص از روز اتفاق می افتد، پاسخ می دهند. در واقع سگ ها آن اتفاق را با یک رویداد خاص مرتبط می کنند. مثلا آنها یک ارتباط ذهنی بین غروب خورشید و شام خوردن برقرار می کنند.

از سوی دیگر، “حیوانات ممکن است ارتباط بین نشانه های اجتماعی که در شرف وقوع هستند را درک کنند. ویلیام روبرتز می گوید: “سگ ها به همه چیز دقت می کنند تا سرنخی از اتفاقی که قرار است بیفتد و برای آنها اهمیت دارد، به دست آورند.” این نشانه ها لزوماً نشان نمی دهند که الان چه زمانی از روز است. بلکه این نشانه ها پیش بینی کننده این هستند که یک رویداد مهم در حال وقوع است.

پیشنهاد مطالعه: مسیر یابی سگ ها؛ این حیوانات چگونه راه خانه را پیدا می کنند؟

 

یک ایده جالب دیگر در مورد درک زمان توسط سگ ها

ایده جالبی هم توسط دکتر الکساندرا هورویتز، محقق شناخت سگ، در کتاب اخیرش “سگ بودن” ارائه شده است. دکتر هوروویتز فکر می کند که سگ ها به نوعی می توانند بوی زمان را حس کنند.

او می گوید: رایحه ها در طول روز می آیند و می روند و در خانه در حرکت هستند. بنابراین سگ ها ممکن است از حضور، غیبت یا قدرت یک رایحه خاص برای ردیابی زمان استفاده کنند. آنها با بو کشیدن می فهمند چه مدت قبل چیزی اتفاق افتاده است. یا اینکه چقدر به رویداد آینده نزدیک هستند. شاید به طور منظم به سگ خود غذا بدهید یا هر روز سر یک ساعت مشخص سر کار بروید و به خانه برگردید. در اینصورت سگ شما ممکن است وعده غذایی بعدی را بر اساس شدت بوی غذای باقی مانده در کاسه پیش بینی نماید. یا مثلا زمان برگشت صاحبش را بر اساس میزان رایحه به جا مانده از او جلوی درب ورودی حدس بزند.

پیشنهاد مطالعه: آیا سگ ها حسادت میکنند ؟

 

ردیابی طولانی مدت زمان

وقتی نوبت به ردیابی طولانی مدت زمان می رسد، سگ ها و سایر حیوانات ممکن است مشکلات بیشتری داشته باشند. سگ ها ممکن است از نشانه های خاصی برای روشن شدن زمان در طول یک روز استفاده کنند. روبرتس فکر می کند که آنها می توانند از چرخه های ۲۴ ساعته برای پیگیری زمان های طولانی تر استفاده کند. او می گوید: ” انسانها وقایع مهم را با مراجعه به تقویم و با یادآوری تاریخ و زمان به خاطر می آورند. با این حال سخت است که بدون به کارگیری دستگاه های فناوری روز، بفهمیم درک زمان توسط سگ ها چطور اتفاق می افتد.”

سگ سفید و قهوا ای در کنار ساعت قرمز رنگ

سگ ها زمان را ردیابی می کنند.

پیشنهاد مطالعه: مشکلات گوش در سگ ها

 

سخن پایانی

سگ ها ممکن است بفهمند زمان خوردن شام کی است. اما انتظار نداشته باشید که آنها بدانند عید نوروز، کریسمس یا روز تولدشان چه تاریخی است. آنها بیشتر زمان هایی را متوجه می شوند که توسط یک محرک در مغزشان ذخیره شود.

امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد. خوشحال خواهیم شد اگر نظرات خود را در قسمت کامنتها، با ما به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید نظرات ارزشمند شما، به ما کمک خواهد کرد تا مطالب مفیدتری ارائه نماییم.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x