فروردین ۲۹, ۱۴۰۳

تخم پرندگان مختلف و خصوصیات آنها

آیا تا به حال به شکل ظاهری تخم پرنده های مختلف توجه کرده اید؟ تخم های گونه های مختلف پرندگان تفاوت‌های زیادی در شکل ظاهری بیرونی با هم دارند. بعضی از پرنده های تخم های رنگی می گذارند و برخی از آنها رنگ های تیره و روشن. اندازه و سایز تخم پرنده های مختلف نیز با هم تفاوت هایی دارد. البته هر کدام از این خصوصیات و ویژگی ها حتما به مسئله ای ربط دارد. برخی از آنها در طول تکامل از نظر رنگ، شکل، سایز و… دچار تفاوت هایی شده اند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی خصوصیات و ویژگی های کلی تخم پرندگان پرداختیم.

اندازه تخم پرنده ها

به طور کلی اندازه تخم پرندگان به جثه والدین بستگی دارد. اگر چه وزن نسبی تخم معمولا به نسبت افزایش وزن بدن کم می شود. همچنین تخم های انواع گونه های پرسوشیال precocial مانند ماکیان اهلی که جوجه های آنها با خروج از تخم بسیار فعال هستند نسبتا بزرگتر از تخم های پرندگان آلترشیال altricial مانند گنجشکان هستند که جوجه های آنها پس از خروج از تخم به مراقبت و کمک نیاز دارند.

پیشنهاد مطالعه: مسافرت هوایی با پرنده 

مرغ که روی تخم های خود خوابیده است

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با معده پرندگان

بززگترین و کوچکترین تخم میان پرندگان

در بین پرنده های بزرگترین تخم متعلق به شتر مرغ است که وزنی حدود ۱۴۰۰ گرم دارد. در حالی که کوچکترین تخم میان پرندگان با وزن ۰٫۵ گرم به مرغ زنبور خوار متعلق است. اندازه کوچک تخم‌های کوکو به نسبت وزن بدن آن (۳ درصد وزن بدن در مقایسه با ۷ تا ۱۱ درصد در میان تعداد بی شماری از پرنده ها) احتمالا ناشی از این حقیقت است که والدین این پرنده تخم‌های خود را در لانه های انواع کوچک تر دیگر پرندگان می گذارند. بزرگترین تخم به نسبت وزن بدن در مرغ کیوی قهوه ای وجود دارد که معادل ۲۵ درصد وزن اوست.

تخم های زرد رنگ پرنده در لانه

شاید برایتان جالب باشد بدانید: رژیم غذایی مناسب برای کاسکو

شکل ظاهری تخم پرندگان

ظاهر تخم پرندگان به شدت متغیر است. شکل های مخروطی کروی بیضی و استوانه ای رایج است.  برای این تفاوت ها سازگار پذیری زیادی ارائه شده است. برای مثال تخم های مخروطی به وسیله پرنده های گذارده می شود که آشیانه خود را بر لبه صخره ها می سازند. به این شکل از غلتیدن و بیرون افتادن تخم ها پیشگیری می کند. اما برخی از این توضیحات به آزمایش های دقیق نیاز دارند.

تخم های پرنده در رنگ های مختلف

از سوی دیگر شکل تخم ها ظاهرا به شکل استخوان لگن ارتباط دارد تخمهای کروی زمانی به وجود می آیند که حفره لگن از جهت پشتی و شکمی عمیق باشد و تخم های دراز زمانی که حفره لگن از جهت پشتی و شکمی باریک باشد.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با طوطی خاکستری آفریقایی و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x