فروردین ۹, ۱۴۰۳
سگی که روی تخت دامپزشکی خوابیده و دو نفر دست و پاهایش را گرفته اند

بیماری های دستگاه گوارش در سگ ؛ مشکلات رایج گوارشی سگ ها

وظیفه اصلی دستگاه گوارش در هر موجود زنده ای دریافت و هضم غذا به نحوی است که اجزاء تشکیل دهنده آن قابلیت جذب برای بدن را پیدا کنند. این دستگاه شامل معابری است که از دهان شروع گشته و به مخرج ختم می شود. سگ ها نیز دستگاه گوارش قوی دارند اما این عضو نیز ممکن است دچار بیماری های مختلفی شود. در این مقاله از مجله پت خرید به مشکلات و بیماری های دستگاه گوازش در سگ ها خواهیم پرداخت

 

نشانه های مشکلات گوارشی در سگ ها

بیماری های گوارشی در سگ ها معمولا با نشانه هایی همراه است. این نشانه ها به شما کمک می کند تا بدانید این مشکل دستگاه گوارش ناشی از چیست. این نشانه ها عبارتند از:

  • استفراغ غذا مدتی بعد از بلع
  • وجود خون یا موکوس در مدفوع
  • استفراغ غذا بلافاصله بعد از بلع
  • اسهال
  • یبوست
  • اتساع و دردناکی شکم
  • بی قراری
  • تلاش برای دفع مدفوع
  • نفخ و گازدار بودن روده ها
  • ریزش آب از دهان
  • تحریک،سوزش و خارش مخرج
  • کاهش وزن علیرغم اشتهای خوب
  • عطش زیاد و ادرار بیش از حد
  • قیر مانند بودن مدفوع
  • سفید رنگ بودن مدفوع
  • اسهال خونی
  • دل پیچه
  • زردی

 

بیماری های مختلف دستگاه گوارش سگ ها

 

اسهال سگ

یکی از مشکلات رایج گوارشی سگ ها اسهال آنهاست. اسهال های خفیف که با نشانه های دیگری همراه نباشند معمولا در خانه قابل مداوا هستند. با این حال چنانچه مدت اسهال سگ شما بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامیده و یا واجد خون بوده و یا با استفراغ تب و دل درد همراه باشد می بایست که سریعا به دامپزشک مراجعه گردد.

همچون استفراغ، خوردن مواد آلوده و غیر قابل هضم مثل آشغال و زباله یکی از علل متداول اسهال سگ ها به حساب می آید. به علاوه تغییر ناگهانی جیره غذائی می تواند باعث اسهال در سگها گردد.

ازجمله سایر علل اسهال می توان به آلرژی های غذائی. انگل های روده ای. ویروس ها. باکتریها و سایر عوامل میکروسکوپی اشاره کرد. معمولا بسیاری از عواملی که منجر به استفراغ در سگها می شوند باعث اسهال نیز می گردند.

برای درمان اسهال سگ در خانه در وهله اول غذای حیوان را به مدت ۲۴ ساعت قطع کنید و تنها آب و ترجیحا قطعات یخ در اختیار او قرار دهید. در روز دوم مقادیر کم از غذای سهل الهضم مثل پلو و در صورت تمایل دام همراه با ماست در اختیار او قرار دهید. این عمل را به مدت ۳ روز انجام دهید و سپس غذای اصلی و قبلی را در اختیار حیوان بگذارید. چنانچه حیوان استفراغ می کند این روش عملی نبوده و جهت تجویز سرم می بایست که به دامپزشک مراجعه کرد.

 

استفراغ سگ

گاهی استفراغ مشکلات رایج گوارشی سگ ها به شمار می آید اما استفراغ به خودی خود یک بیماری واقعی نیست. بلکه صرفا حاکی از وجود بیماریهای دیگر است. چنانچه استفراغ تنها یک یا دو بار رخ دهد و سگ نیز شاداب به نظر رسد جای هیچ نگرانی نیست. اما زمانی که استفراغ به صورت مکرر و با قدرت و حاوی مواد غیرعادی نظیر خون، توده هایی شبیه به مدفوع، کرم یا اجسام خارجی بوده و استفراغ با نشانه های دیگری ازجمله اسهال. بی حالی. کاهش وزن وتب همراه باشد، معاینه بیمار به وسیله دامپزشک ضرورت می یابد.

در اغلب موارد استفراغ ناشی از خوردن مواد محرک و غیر مغذی نظیر آشغال، کاغذ و سایر مواد غیر هضم است. در این موارد نخست سگ آنچه که خورده است را استفراغ می کند و در نوبت های بعد مایع سفید رنگی شبیه به سفیده تخم مرغ یا مایع زرد رنگی را استفراغ خواهد کرد. در این حال تغذیه حیوان را ۱۲ الی ۲۴ ساعت قطع کنید و به جای آب قطعه های یخ در اختیار آن قرار دهید تا حجم آب زیادی وارد معده حیوان نشود.

چنانچه استفراغ برطرف شود می توانید که حیوان را با غذاهای پخته سهل الهضم مثل تخم مرغ آب پز. پلو. غذاهای بچه یا گوشت آب پز تغذیه نمائید. در روز اول می بایست که مقدار این غذاها کم باشد اما به دفعات در اختیار بیمار قرار گیرد. چنانچه استفراغ سگ شما قطع شده باشد می توانید که چند روز بعد غذای قبلی و اصلی را در اختیار حیوان قرار دهید. اما چنانچه استفراغ برطرف نگردید با بدتر شد می بایست که به دامپزشک مراجعه گردد.

استفراغ سگ می تواند ناشی از بیماریهای عفونی، انسداد دستگاه گوارش، سرطان، پانکراتیت، نارسائی کلیوی، نارسائی کبدی، نارسائی غدد فوق کلیه و بیماریهای سایر اعضا باشد. در موارد فوق استفراغ شدید بوده و زندگی سگ شما را تهدید می کند.

مطالعه مطلب استفراغ در سگ ها نشانه چیست؟ تمامی علت های بالا آوردن سگ در این زمینه کمک بیشتری به شما خواهد کرد

 

عفونت پاروویروس سگ

این عفونت یکی از بیماری های ویروسی عفونی دستگاه گوارش سگ ها است که باعث اسهال و استفراغ می گردد. گاهی موارد به علت شدت بیماری و اسهال و استفراغ خونی هستند. این بیماری بسیار خطرناک بوده و می تواند به سرعت باعث مرگ توله های مبتلا گردد.

برای جلوگیری از این بیماری در سگ ها می توان که در ۳-۵/۲ ماهگی اقدام به واکسیناسیون نمود. چنانچه بیماری در توله ها رخ دهد می بایست که سریعا به دامپزشک مراجعه کرد. درمان این بیماری با تجویز سرم، آنتی بیوتیک های وسیع الطیف و داروهای ضد استفراغ به صورت تزریقی صورت می گیرد. علیرغم درمان ممکن است توله ها به دلیل شدت بیماری از دست بروند.

 

یبوست

در حالت عادی می بایست که از دفعات و فواصل اجابت مزاج سگ با اطلاع بود. چنانچه دفع مدفوع به مدت یک یا دو روز صورت نگیرد سگ به یبوست مبتلا است. یبوست سگ در اثر علل مختلفی از جمله خوردن غذاهای خشک نظیرنان، نان خشک، استخوان، روزنامه، گیاهان و سایر مواد غیرقابل هضم ایجاد می شود.

چنانچه یبوست شدت یابد می تواند باعث کاهش اشتها یا استفراغ گردد. گاهی اوقات نیز مدفوع آغشته به خون است و یا مایع قهوه ای رنگی دور آن را فرا می گیرد. به علاوه بزرگ شدگی غده پروستات، بیماریهای قولون، فتق پرینه ای نیز می توانند منجر به یبوست و عدم دفع مدفوع گردند.

در اغلب موارد اصلاح جیره غذایی سگ برای درمان یبوست می تواند مفید باشد. استفاده از داروهای ملین نیز گاهی اوقات موثر است. در مواردی که مدفوع به شدت متراکم شده است ممکن است که نیاز به تنقیه باشد.

مطالعه مطلب ۴ راه برای جلوگیری از یبوست در سگ‌ها حتما برایتان مفید خواهد بود.

 

بلعیدن اجسام خارجی توسط سگ

گاهی اوقات سگ ها و به خصوص توله سگها اجسام خارجی غیر مغذی را به دهان گرفته و می‌بلعند. از آنجائی که این مواد می توانند باعث انسداد یا سوراخ شدن معده و روده ها گردد یک مورد اورژانس به حساب می آید. سگ ممکن است استفراغ کند سرفه نماید یا آروغ بزند. همچنین ممکن است که به دل درد مبتلا شود.

چنانچه جسم خارجی در مری واقع شود حیوان دارای بلع دردناک است. ریزش بزاق دارد و بلافاصله بعد از بلعیدن غذا استفراغ می کند. در هر صورت می بایست که برای روشن شدن وضعیت بیمار معاینات دامپزشکی صورت گیرد. چنانچه جسم خارجی کوچک بوده و دارای لبه های تیز نباشد احتمال آنکه از دستگاه گوارش عبور نموده و خارج گردد وجود دارد. اما اجسام خارجی تیز و بزرگ را می بایست که با توسل به جراحی از داخل معده یا روده ها خارج ساخت.

 

عفونت دیستمپر

دیستمپر نیز یکی دیگر از بیماری های عفونی ویروسی است که در برخی از سگ ها باعث اسهال و استفراغ می گردد. پیشگیری از این بیماری نیز به وسیله واکسیناسیون در سن سه ماهگی توله ها امکان پذیر است. تشخیص بیماری به عهده دامپزشک بوده و سریعا می بایست که مورد درمان واقع شود.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Niloofar
Niloofar
4 سال قبل

سلام سگ من یبوست نداره ولی پریشب دفع نداشت و دیروز صبح به مدت طولانی سعی در دفع داشت یبوست نداشت ولی نمی تونست راحت دفع کنه ولی برخلاف همیشه چند بار دفع داشت دیشب هم دفع نداشت و امروز صبح با اینکه یبوست نداشت خیلی با درد دفع کرد.ممنون میشم راهنمایی کنید .مخرجش هم یکم متورم شده من دیروز با اینکه درد داشت تونستم بشورم و چربش کنم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x