فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
گربه قهوه ای روشن بیرون از خانه

شخصیت گربه ها و انواع خصوصیات رفتاری گربه

آشنایی با شخصیت گربه ها

در دنیای گربه ها همه شبیه هم نیستند و تفاوت های رفتاری و در نتیجه شخصیت های متفاوت و نیازهای متفاوتی با هم دارند. این تفاوت ها اغلب در گربه های با نژاد مختلف بیشتر دیده می شود و هم نژادها را تحت یک عنوان شخصیتی می شناسند. مثلا یک نژاد گربه را به آرامی و صبوری و نژادی دیگر را به شیطنت می شناسند.

اما درست مانند سگ ها، در میان هر کدام از این نژاد ها، انواع دیگر شخصیتی هم ممکن است دیده شود. بنابر این اگر قصد دارید یک گربه با ویژگی های شخصیتی خاص به منزل بیاورید، به انتخاب از روی نژاد بسنده نکنید و شخصا ویژگی های رفتاری او را مدنظر قرار داده و بررسی کنید تا به انتخاب مورد نظرتان برسید.

گربه ها در ۳ دسته شخصیتی و تیپ آلفا، بتا و گاما دسته بندی می شوند. بیشتر ویژگی های آنها ذاتی و ژنیتیکی است و البته بسته به نوع تربیت و شرایط زندگی و تجربیاتی که از سر می گذرانند، رفتار های متفاوتی نشان می دهند. ما در این مقاله به بررسی تیپ شخصیت آلفا و بتا میپردازیم.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا گربه ها نام خود را می دانند؟

شخصیت گربه های آلفا

شخصیت گربه های آلفا مایلند تمام محیط اطرافشان را بشناسند. آنها را دستکاری کرده، و جوری که خودشان صلاح می دانند بچینند. شانس آورده ایم عواملی مانع قدرت گرفتن زیاد آنها می شود. چیزهایی مثل نداشتن انگشت شصت و چرت زدن های پیاپی گربه ای! این تیپ از گربه ها اگر چه موجودات بسیار شگفت انگیزی هستند اما هر کسی نمی تواند با آنها کنار بیاید.

زمان تولگی گربه های آلفا تازه متوجه خواهید شد چرا کابینت ها و چیز های دیگر در یا قفل کودک دارند. و گرنه این جناب سراغ هر چیزی که بتواند درش را با دکمه، فشار دادن و …. باز کرده و به آن ها سرک بکشد، خواهد رفت. این گربه ها بسیار کنجکاو و ذهنشان سریع است. در نتیجه مدام دنبال کشف چیزها و دخالت در امور هستند.

 

دو بچه گربه قهوه ای روشن و قهوه ای تیره در کنار هم

شخصیت گربه ها را می توان از بچگی تشخیص داد

خصوصیت مستقل بودن گربه های آلفا

گربه های آلفا ترجیح می دهند کارها را خودشان انجام دهند. مثلا دلشان می خواهد در قوطی غذا را خودشان باز کنند اما چون محدودیت ها چنین اجازه ای بهشان نمی دهد، این کار را به صاحبشان واگذار می کنند.

اما نه با این معنی که اجازه دهند چیدمان اشیاء را هم صاحب بر عهده بگیرد و جا به جا کردن خرت و پرت ها و چینش اسباب و وسایل را خودش انجام خواهد داد. بارها دیده شده گربه آلفا با پشتش ظرف بستر را به مکانی که خودش دوست داشته هل داده است.

همچنین بخوانید: ورزش کردن گربه ها و راه هایی برای تحرک بیشتر گربه

کنجکاو بودن گربه های آلفا

کنجکاوی گربه ها آلفا جز ویژگی های شخصیتی آنهاست و همچنان که گفته شد، بسیار زیاد است. این قدر که اگر شما در اتاقی مشغول انجام یک کار هیجان انگیز باشید، حتی اگر بسیار گرسنه باشد، نمی تواند از بازرسی اتاق بگذرد. دهانش را پر از غذا کرده و با اتاق شما و همکاری در آن کار هیجان انگیز می آید.

بنابراین آنها ترجیح می دهند هنگام انجام کارهای تازه در کنار شما باشند، آن هم نه به این شکل که به نگاه کردن قناعت کنند، بلکه می خواهند دستی بر آتش ببرند. بنابراین اگر دوست ندارید گربه آلفایتان سراغ کارها و تزئینات و دکور خانه شما برود و آنها را آن طور که خودش می خواهد درست کرده و بچیند (یا داغان کند)،bv مخصوص او تهیه کنید. چیزهایی که به نوعی شبیه کارها و وسایل شما باشند. به این ترتیب زمانی که کار می کنید، او هم با وسایل خودش مشغول خواهد شد و به وسایل شما کاری نخواهد داشت.

همچنین بخوانید: علاقه گربه ها به جعبه برای چیست؟

خصوصیت نیاز به توجه زیاد

گربه های آلفا دلشان می خواهد در کانون توجه شما باشند و معمولا با همین کنجکاوی شان کار های بامزه و خنده داری می کنند که ستایش و توجه شما را بگیرند. یکی از مشکلات نگهداری این تیپ گربه ها، نیاز آنها به سرگرم شدن در خانواده است. آنها می خواهند با دیگر حیوانات هم معاشرت کنند اما همه سلسله مراتب اجتماعی را ندید می گیرند. گربه های ترسو از توجه زیاد این گربه به خودشان وحشت زنده خواهند شد و سگ های آرام و متعادل از اینکه او با آنها را می رود، بدشان می آید. بنابراین اگر قصد نگهداری یکی از گربه ها را دارید، حواستان باشد لازم است نیاز های اجتماعی او را هم فراهم کنید.

گربه سفید روی زمین نشسته است.

پیشنهاد مطالعه: مشکلات رفتاری در گربه ها و راه های درمان مشکل رفتاری گربه

نحوه شناسایی گربه آلفا

شخصیت گربه های آلفا را وقتی توله هستند، از روی این ویژگی هاشان می توانید آن ها را شناسایی کنید. آنها با نگاهی خیره به شما یا چیزی که دست شماست نگاه می کنند، به گونه ای که معلوم است قصد دارند به هدف مورد نظرشان برسند.

این حیوانات در پناهگاه ها افسرده و پژمرده می شوند. بنابراین اگر به چنین محیطی برای انتخاب گربه می روید، احتمالا آنکه افسرده ها و پژمرده های قفس، گربه آلفا باشد بیشتر است. علت این افسردگی این است که آنها نیاز به تحرک دارند و در فضای قفس این امکان فراهم نیست. کافی است به او چند چیز تازه نشان دهید تا برق کنجکاوی را در چشمانش ببینید. خواسته های او را فراهم کنید و ببینید چطور بهتان توجه و محبت خواهد کرد. احتمال پیدا کردن این تیپ شخصیتی از گربه ها بین گربه های سیامی و رکس بیشتر است. در واقع آنها با همین ویژگی شناخته می شوند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا خروپف کردن گربه ها طبیعی است؟

شخصیت گربه های بتا

به عهده گرفتن سرپرستی گربه بتا عین این است که در خانه تان یک دکتر واتسون(همراه و همکار شرلوک هولمز) داشته باشید. آنهای همراهان متواضع، مودب، ستایشگر و رفیق شما خواهند بود.

این گربه ها همیشه به کارهایی که می کنید، علاقه مندند و تلاش شما را ستایش می کنند اما مانند گربه های آلفا دخالتی در کارتان نخواهد کرد. خصوصیات رفتاری و شخصیت گربه های بتا به شکلی است که به شما اعتماد دارند. آنها به شما به چشم آدمی نگاه می کنند که قرار است محیط را به شکلی که آنها می خواهند درست کند. برای همین هم سخنگوهای خوبی هستند تا به شما نیازشان را بگویند.

اگر خیلی اهل حرف زدن نباشند، به بهترین و زیباترین روشی که می توانند راه می روند تا توجه شما را به خود جلب کنند و به سمتی بکشانندتان که مورد نظرشان است. به همین خاطر هم هست که ظرف بستر آنها هیچ وقت غیر قابل استفاده نخواهد شد یا ظرف غذاشان خالی نمی ماند. چون نیازشان را بهتان گوشزد خواهند کرد.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد شخصیت و خصوصیات رفتاری گربه های نر و ماده برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهشید
مهشید
4 سال قبل

خیلی جالب و بامزه بود. درباره ی گربه های گاما هم توضیح بدید.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x