فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
صاحب سگ در حال آموزش نشستن به سگ خود است

آموزش گام به گام دستور نشستن به سگ ؛ راهنمای کامل چطور به سگ بگوییم بشین

فرمان نشستن به سگ

یکی از دستورهایی که حتما باید به سگ خود یاد دهید، دستور نشستن است. دستور بشین یا نشستن اولین و مقدم‌ترین گام در تمرین دادن سگتان است. طوری که گویی این موقعیتی است که سگتان منتظر دستورات بعدی شما می‌شود. در تمامی موقعیت‌ها می‌توانید از دستور بنشین استفاده کنید.برای آرام کردن سگتان وقتی که هیجان زده یا از کوره در رفته است این دستور قابل اهمیت است. پس از اینکه به سگتان نشستن را یاد دادید، می‌توانید بلافاصله دستوراتی مانند صبر کن و… را بیاموزید. به این ترتیب بگذارید از تمرین نشستن با سگ شروع کنیم.

امروز و در این مقاله از پت شاپ پت خرید هدف ما آموزش نشستن به سگ است. نشستن یکی از دستورات اساسی و در عین حال آسان است و می‌تواند تمرین و تجربه بسیار ارزشمندی برای شما باشد تا بتوانید در آینده دستورات پیچیده‌تری را هم به سگ خود آموزش دهید.

جالب است بدانید: آموزش فرمان پذیری به سگ و ۵ نکته مفید در این مورد

 

وسایل مورد نیاز برای آموزش دستور نشستن به سگ

قبل از هر چیزی، بهتر است یک محیط آرام و خلوت برای آموزش سگ آماده کنید. چیز دیگری که به آن نیاز دارید، استفاده از کلمه‌ های تشویقی مانند «آفرین» یا «خوبه» با لحنی مناسب است که سگ شما با شنیدن آن از رضایت شما مطلع می شود. همچنین به خوراکی‌ها و جوایزی نیاز دارید که به عنوان پاداش به سگ خود بدهید تا رفتار درست خود را تکرار کند. غذاهای تشویقی سگ کالری کمی دارند و اگر انتخاب مناسبی داشته باشید، لازم نیست نگران چاق شدن سگتان باشید.

اگر نمی دانید چه نوع تشویقی برای سگتان مناسب است پیشنهاد می کنیم مطلب بهترین غذاهای تشویقی سگ برای ایجاد انگیزه در او را مطالعه کنید.

 

نکات لازم در زمان آموزش نشستن به سگ

اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که در آموزش عجله نکنید. سگ‌ها و به‌خصوص توله‌ها ظرفیت محدودی برای آموزش دارند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. بنابر این لازم است به این موضوع در طول فرایند آموزش سگ توجه داشته باشید و حداقل برای شروع، به آرامی پیش بروید. برای آنکه مطمئن شوید حواس سگ شما کاملا جمع است، باید زمان‌هایی را برای استراحتش در نظر داشته باشید.

 

آموزش گام به گام نشستن سگ در سه مرحله ساده

  1. در حالی که به چشمان سگ خود نگاه می‌کنید، اسمش را صدا زده و توجهش را به خودتان جلب کنید. خوردنی‌ای را که در دست دارید به سگتان نشان داده و مطمئن شوید که سگتان روی جایزه تمرکز کرده است.
  2. درحالی که دستور نشستن را صادر می کنید جایزه را بالا ببرید، بالاتر از سر سگتان. با بالا آوردن سرش،  لگنش باید به سمت پایین باشد. وقتی که لگنش زمین را لمس کرد، سگتان را تحسین کرده و به او خوردنی بدهید.
  3. اگر لگنش به زمین نرسید به سرعت آن را به پایین هل دهید تا او را به نشستن تشویق کنید. زمانی که سگتان نشست، زنجیرش را شل کرده و او را تحسین کنید و به سگتان جایزه بدهید.

حال در ادامه همین مراحل را با توضیح بیشتر و ریزتر بیان خواهیم کرد.

 

 محیطی آرام برای آموزش سگ در نظر بگیرید

اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که در آموزش عجله نکنید. سگ‌ها و به‌خصوص توله‌ها ظرفیت محدودی برای آموزش دارند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. بنابر این لازم است به این موضوع در طول فرایند آموزش سگ توجه داشته باشید و حداقل برای شروع، به آرامی پیش بروید. برای آنکه مطمئن شوید حواس سگ شما کاملا جمع است، باید زمان‌هایی را برای استراحتش در نظر داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که محیط آموزش باید محلی باشد که سگ در آن احساس راحتی کند. همچنین سعی کنید محیط ثابتی ر انتخاب کنید تا سگ شما هر زمان که وارد آنجا شد، بداند که وقت آموزش است. سعی کنید تا حد ممکن از آموزش در فضای باز خودداری کنید. کنترل سگ در یک محیط باز دشوارتر خواهد بود و عوامل زیادی منجر به حواس‌پرتی سگ شما می‌شود. در واقع آموزش دادن در بیرون از خانه، باعث از بین بردن تمرکز سگ و دشوار شدن کنترل سگ شما خواهد شد.

جالب است بدانید: غذای خشک یا کنسرو سگ؟ کدام برای سگ من بهتر است؟

 

خلق و خوی سگ تان را درنظر داشته باشید

در صورتی که سگ شما با انرژی کافی آموزش را شروع می‌کند و به شما توجه کافی دارد و به فرمان‌های‌تان واکنش نشان می‌دهد، پس در مسیر درستی قرار دارید. اما در صورتی‌که سگ شما دچار حواس‌پرتی شد، بهتر است کمی به او استراحت بدهید. برای آنکه سگ شما از آموزش نشستن خسته و کلافه نشود، بهتر است محیطی را پیدا کنید که سگ شما را دچار حواس‌پرتی نکند و یا اینکه بازه زمانی کوتاه‌تری را برایش خود درنظر داشته باشید. به عنوان مثال، از بازه زمانی آموزشی ۵ دقیقه‌ای به جای ۱۰ دقیقه‌ای استفاده کنید.

 

مقداری غذا به عنوان تشویقی و جایزه فراهم کنید

از آنجایی که قرار است جایزه‌های زیادی را در طول آموزش به سگ خودبدهید، بهتر است از تکه‌های کوچک غذا استفاده کنید. برای این کار شما می‌توانید از خوراکی‌های مخصوص سگ و یا حتی غذاهای انسانی مانند آناناس، هویچ یا تکه‌های مرغ استفاده کنید. البته اگر سگ شما دچار اضافه وزن است، خوراکی‌های کم‌کالری برایش مناسب‌تر خواهد بود.

 

با سگ تان جدی و مقتدر برخورد کنید

جدی بودن شما به سگ نشان می‌دهد که هدف شما آموزش است و دیگر خبری از بازی و تفریح نیست. بهترین کار این است که رو در روی سگ خود بایستید و اجازه دهید سگ شما را نگاه کند و جدیت را در شما ببیند. باید سگ بطور کاملا بر شما تمرکز داشته باشد و به راحتی بتواند صدای شما را بشنود.

جالب است بدانید: بررسی روش های عقیم کردن سگ ماده و بهترین روش عقیم سازی سگ ها

 

به سگ خود تشویقی را نشان دهید

حالا وقت آن رسیده که جایزه را به سگ خود نشان دهید. بگذارید سگ‌تان بداند که شما این خوراکی‌های خوشمزه را در اختیار دارید. البته حواستان باشد که سگ خوراکی را از دست شما نگیرد. بهتر است در این مواقع دلسوز نباشید و با دادن تشویقی بیهوده، سگ را بد بار نیاورید.

با این کار سگ شما کنجکاو خواهد شد که چگونه می‌تواند این خوراکی را از شما بگیرد و توجه خود را بطور کامل به شما جلب می‌کند.

 

حالا باید سگ را سر جایش بنشانید

در گام بعدی، جایزه را به جلوی بینی سگ خود برده و از آنجا به پشت سر او حرکت دهید. سعی کنید این جایزه را نزدیک به بینی سگ خود نگهدارید، سپس به آرامی آن را به بالای سر او ببرید. سگ شما جایزه را با بینی و چشمانش دنبال می‌کند، در نتیجه این کار، خود به خود روی زمین می‌نشیند.

حواستان باشد که جایزه را به اندازه کافی نزدیک سر سگ خود قرار دهید. فاصله زیاد ممکن است سگ شما را وادار به پریدن کند. در صورتی که سگ شما بطور کامل روی زمین ننشست، سعی کنید به آرامی او را به سمت پایین فشاردهید.

گاهی ممکن است سگ شما بجای اینکه با سر و چشمش جایزه را دنبال کند، با حرکت به سمت عقب سعی کند تا آن را بدست آورد. در این صورت بهتر است آموزش را در گوشه یک اتاق در خانه شروع کنید. این کار باعث می‌شود سگ شما برای حرکت کردن محدود شود و در نهایت نشستن را انتخاب کند.

 

همزمان نشستن سگ فرمان بشین را بگویید

زمانی که باسن سگ شما با زمین تماس پیداکرد، با صدای محکم کلمه «بشین» را بگویید و بالافاصله جایزه را به او بدهید. البته از هر کلمه ای که مد نظرتان است می توانید استفاده کنید. فقط یادتان باشد فقط یک فرمان برای نشستن سگ انتخاب کنید و با کلمه های مختلف او را گیج نکنید.اگر سگ شما کار دیگری انجام میدهد، به او نگویی “نه، گفتنم بشین”. اگر شما کلمات خود را به دستورات آموزشی محدودکنید، سگ شما راحت تر با آن ارتباط برقرار کرده و متوجه خواسته شما خواهدشد.

 

از سگ خود تعریف کنید

گاهی دادن خوراکی به عنوان جایزه کافی نیست و بهتر است از سگ خود را با استفاده از کلماتی مثل «آفرین پسر» تشویق کنید. این کار به سگ شما نشان می‌دهد که رضایت شما جلب شده است. سعی کنید هر بار که سگ شما به درستی عمل نشستن را انجام داد، از او تعریف و تمجید کنید و محبت خود را هیچ وقت از او دریغ نکنید. بخصوص در طول فرایند آموزش.

 

سگ را از جایش بلند کنید

برای آن‌که بتوانید تمرین را تکرار کنید، لازم است سگ خود را از جایش بلند کنید. شما میتوانید برای این کار از کلمه‌ای مانند «پاشو» استفاده کنید. البته همراه با گفتن این کلمه کمی به عقب بروید و او را تشویق کنید که به سمت شما بیاید.

 

آموزش را چندین بار تکرار کنید

به خاطر داشته باشید که سگ شما پس از کمی تعلیم ممکن است خسته و کسل شود. به همین دلیل بهتر است زمانی برای استراحت سگ خود در نظر داشته باشید. سعی کنید حداقل ۲ تا ۳ بار در روز در بازه‌های زمانی کوتاه به سگ خود آموزش دهید. با این روند ۱ الی ۲ هفته زمان می‌برد تا سگ شما بطور کامل آموزش ببیند.

 

به مرور زمان تشویقی ها را کاهش دهید

زمانی که آموزش نشستن به سگ را شروع می‌کنید، به ازای هر باری که سگ شما می‌نشیند، یک جایزه به او بدهید. مطمئن شوید که همواره در طول آموزش از کلمات تشویقی هم استفاده کنید. پس از یک یا دو هفته، زمانی که سگ شما به خوبی معنی آموزش نشستن را درک کرد، دیگر نیازی نیست که به ازای هر حرکت جایزه‌ای به او بدهید. اما تشویق کلامی را فراموش نکنید و همیشه آن را انجام دهید. پس از مدتی تنها با استفاده از حرکت دست و گفتن کلمه «بشین» سگ شما این کار را انجام می‌دهد و با کمی تمرین بیشتر، تنها با گفتن کلمه «بشین» این کار را انجام خواهد داد.

جالب است بدانید: مواد غذایی مضر برای سگ ها ؛ غذاهایی که هرگز نباید به سگ بدهیم!

 

نکاتی که در مورد تربیت کردن سگتان باید بدانید:

  •   همیشه به طور دوره‌ای او را سرزنش یا تحسین کنید.
  •   بعد از اینکه سگتان از دستوراتتان پیروی کرد او را بسیار تشویق کنید.
  •   همه افراد خانواده باید از قانون یکسانی پیروی کنند.
  •   برای پیشگیری از گیج شدن او، فقط از دستورات یک کلمه‌ای استفاده کنید.
  •   سریعاً در لحظه‌ای که سگتان اشتباهی مرتکب شده است او را سرزنش کنید.
  •   طوری با او تمرین کنید که گویی با او بازی می‌کنید و لذت ببرید.
  •   تمرکز بسیار پراهمیت است. پیش از اینکه او خسته شود تمرینات را متوقف کنید.
  • حجم غذایی که به عنوان جایزه به سگ خود می‌دهید به قدری نباشد که سگ سیر شود و دیگر جایزه‌های شما برایش جذاب نباشد.
  • از دادن خوراکی‌های مضر مانند سوسیس، کالباس، معده و روده مرغ و… به عنوان تشویقی، جدا خودداری کنید. به جای آن شما می‌توانید از جایزه‌های خوراکی مخصوص سگ استفاده کنید.
  •  نیازی نیست هر بار غذایی به عنوان جایزه به سگ خود بدهید و نوازش و محبت شما هم می‌تواند برای سگ‌تان لذت‌بخش باشد.
  • برخی از سگ‌ها به مواد غذایی انسان‌ها مانند شکلات، آووکادو، انگور و… حساسیت دارند و این غذاها برایشان مناسب نیست. بنابر این در انتخاب تشویقی‌ها و جوایز دقت داشته باشید.
  • بهتر است سایر اعضای خانواده را از زمان آموزش سگ خود باخبر کنید تا مزاحمتی برای جلسه آموزشی سگ شما ایجاد نکنند.

 

پیشنهاد مطالعه آموزش گام به گام دستور بخواب به سگتان

 

سخن پایانی

در این مقاله، گام به گام آموزش شیوه نشستن به سگ را با هم مرور کردیم. آنچه که باید همواره در تمامی آموزش‌های خود در نظر داشته باشید، حفظ آرامش و صبوری است. به خاطر داشته باشید که سگ‌ها بعد از مدت کمی دلیل عصبانیت شما را متوجه نمی‌شوند و این مسئله تاثیر بسیار منفی در آموزش‌های بعدی شما خواهد داشت. اگر تجربه‌ای در آموزش نشستن به سگ خود داشتید در بخش کامنت ها با ما هم آن را در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x