فروردین ۹, ۱۴۰۳
دامپزشکی که سگی را به آغوش گرفته است

۵ توصیه بهداشتی مهم برای سگ در زمان مراجعه به دامپزشک

توصیه های بهداشتی مراقبت از سگ

نگهداری از سگ ها نیاز به رعایت نکات بهداشتی و مهمی است که هم زندگی را برای این حیوان ساده کند و هم شما لذت بیشتری از حضور سگ خود ببرید. هر چند ممکن است سگ شما مریض نباشد اما نیاز به مراقبت های بهداشتی دوره ای با جضور دامپزشک دارد. در این مطلب از مجله پت خرید توضیه های بهداشتی که لازم است برای مراقبت از سگتان رعایت کنید را خدمتتان بیان خواهیم کرد.

 

۱- پیشینه بیماری سگ خود را بدانید

دامپزشک باید راجع به این که آیا شما تغییراتی در سلامت کلی سگ تان مشاهده کرده اید یا نه سوال کند. این فرصت مناسبی است که تمام سوالات و مشاهدات تان را درباره رفتار و سلامت او بپرسید. شاید بخواهید راجع به توده هایی که در زیر پوست او حس کرده اید یا تغییرات خوردن و نوشیدن او یا عادت هایش در دفع ادرار یا مدفوع صحبت کنید.

اگر مشکل خاصی موجب ملاقات شما شده است تاریخچه نوشته شده آن را همراه ببرید. اگر سگتان به صورت دوره ای استفراغ کرده است راجع به چگونگی و تعداد دفعات آن توضیح دهید.

همیشه باید تاریخچه اتفاقات و بیماری های سگ خود را بدانید تا در مراقبت از سگ خود بهتر عمل کنید و به سوال های دامپزشک به درستی جواب دهید.

 

۲- معاینه فیزیکی کامل از طرف دامپزشک

دامپزشک شما آموزش دیده که سگ تان را بسیار با دقت معاینه کند. زمانی که سگ تان را معاینه می کند به کل بدن او فکر کرده و سعی می کند تشخیص دهد که آیا هر عضو در سلامتی کامل به سر می برد؟

او باید داخل دهان، گوش ها و چشم های او را دیده و با لمس تمام بدن او، موارد غیر عادی در سایز و شکل غده های لنفاوی و گوارشی را بررسی کند. به ضربان قلب سگ گوش کرده و چگونگی کار شش ها را معاینه و دمای بدن و وزن او را اندازه گیری کند.

یک توصیه مراقبتی مهم این است زمانی که دامپرشک در حال گوش دادن به قلب و شش های سگ است از صحبت کردن با او و یا مالیدن سگ تان خودداری کنید. زیرا این کار مانع معاینه صحیح توسط دامپزشک می شود.

پیشنهاد مطالعه: سرفه کردن سگ مسن ؛ دلایل و روش تشخیص این مشکل

 

۳- مشاهده کرم قلب را گزارش کنید

کرم های قلب انگل هایی هستند که در قلب سگ زندگی می کنند و موجب ایست قلبی می شوند. پشه ها، پیله های کرم قلب را از یک سگ به سگ دیگر منتقل می کنند. آنها به وسیله مکیدن خون سگ مبتلا و بعد بالا آوردن خون آلوده در هنگام گزیدن قربانی بعدی منتقل می کنند. کرم قلب در بیشتر مناطق آمریکا و جنوبی ترین قسمت کانادا رواج دارد. در مناطقی مثل جنوب شرقی آمریکا درصد بسیار زیادی از سگ ها که به طور مداوم دارو های پیشگیری کننده کرم قلب مصرف نمی کنند، وجود دارد.

پیشگیری از این نوع بیماری ها ضروری است چون زمانی که سگی مبتلا شود، معالجه کرم های بالغ درون قلب به مراقبت های ویژه نیازمند بوده و می تواند حتی کشنده باشد.

تعدادی محصول عالی برای پیشگیری از کرم قلب وجود دارند. پیش از این که سگی از دارو های پیشگیری از کرم قلب استفاده کند باید از او آزمایش خون گرفته شود تا از مبتلا نبودن او اطمینان حاصل شود. این آزمایش ساده در حالی که شما کمی منتظر می مانید در کلینیک دامپزشکی انجام می شود.

 

۴- شیمی خون و تحلیل ادرار سگ توسط دامپزشک

اگر دامپزشک در معاینه فیریکی سگ تان به مسئله ای غیر طبیعی برخورد کند، ممکن است از او آزمایش خون یا ادرار بگیرد. این نوع آزمایش ها می توانند عفونت ها و نارسایی های کبد، کلیه، پانکراس، ماهیچه، تیروئید و دیگر اعضا را شناسایی کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید:

 

۵- واکسیناسیون سگ را جدی بگیرید

بسیاری از واکسن ها سالی یک بار استفاده می شوند، بنابراین واکسینه کردن سگ تان طی معاینه سالانه او کار عاقلانه ای است.

یاد آوری: سگ هایی که داروهای پشگیری کننده کرم قلب استفاده می کنند هم هر ساله باید آزمایش شوند. چون گاهی به دلیل فراموش شدن دارو یا موثر نبودن آن ممکن است این مشکل بروز کند. بیشتر دارو های پیشگیری کننده کرم قلب باید ماهی یک بار استفاده شوند. این قرص ها آن قدر خوش طعم هستند که شما می توانید یکی از آن ها را در ظرف غذای او بیندازید. این دارو ها می توانند به همراه اولین سری واکسیناسیون شان به توله ها داده شوند اما برای توله های زیر سه ماه ضروری نیستند.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x