فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

۱۰ خوراکی مورد علاقه پرندگان از گنجشک تا طوطی

رژیم غذایی پرنده ها و خوراکی های مورد علاقه آنها

رژیم غذایی بسیاری از پرندگان دچار کمبود مواد معدنی و مینرالهای لازم بدن پرنده است که در آینده سلامتی پرنده را با خطر جدی مواجه می سازد. رژیم غذای سالم نیاز به صرف زمان و هزینه اضافی ندارد. کافی است زمان هایی که خودتان مشغول خوردن هستید و فکر میکنید غذایی که می خورید برای پرنده هم مفید است به اون هم تعارف کنید. همچنین می توانید با شناسایی غذاها و خوراکی های مورد علاقه پرندگان، این مواد غذایی را در رژیم غذایی آنها قرار دهید و نیاز های جسمی آنها را تامین کنید. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی غذاهای مورد علاقه پرنده های خانگی مثل طوطی، مرغ عشق، مرغ مینا و همچنین پرنده های وحشی مثل گنجشک، کبوتر، کلاغ و… خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

از جمله خوراکی های مورد علاقه پرندگان می توان به این ۱۰ مورد اشاره کرد 

۱- جوانه های گندم و ماش برای پرنده

همان طور که شما از خوردن جوانه در سالادتان لذت میبرید پرنده تان نیز از خوردن آن لذت میبرد. انواع جوانه های گندم، ماش و حتی عدس برای خوردن پرنده ها مفید هستند. حتما پرنده های مختلف از جمله کبوتر و گنجشک را دیده اید که در مزرعه های گندم مدام پرسه می زنند و دانه ور می چینند. شما نیز می توانید برای پرنده های خانگی خود این شرایط را فراهم کنید و به انها جوانه بدهید. لازم به ذکر است که قبل از دادن جوانه به پرنده تان آن را با دقت بشورید.

۲- میوه های تازه با الهام از طبیعت

انگور، پرتغال، هندوانه، طالبی و… هر میوه دیگه ای که تصورش را کنید برای پرنده شما مفید است. همه میوه ها دارای مزه های متفاوت و سرشار از ویتامین هستد. حتما پرنده هایی مانند گنجشک ها را دیده اید که ساعت ها روی درخت خرمالو می نشینند و از میوه های آن می خورند.

اگر قصد میوه دادن به پرنده را دارید، میوه تاره در قفسش قرار دهید و بعد از ۲ ساعت میوه را از قفس خارج کنین تا باکتری جمع نشود.

۳- حبوبات پخته شده 

حبوبات غذاهای جادویی برای پرندگان هستند که هم برای شما و هم برای پرنده شما مفید و مناسبند. حبوبات سرشار از پروتئین است و  بسیار مفید برای دوست پردار شماست. چندین نوع مختلف حبوبات را جوشانده بدون هیچ ادویه برای پرنده سرو کنید. صبر کنیند تا حبوبات خنک شوند و با قاشق به پرنده تعارف کنید. به یاد داشته باشین هرگز حبوبات را خام به پرنده نهید چون به جای فایده تبدیل به سم برای پرنده می شود. زیرا بسیاری از پرنده ها به دلیل سفت بودن حبوبات قادر به خوردن آن نیستند. حتی پرنده های بزرگتر ممکن است که حبوبات در گلویشان گیر کند و موجب خطر برایشان شود.

۴- سبزیجات تازه

به پرنده سبزیجات تمیز و شسته شده مثل بروکلی، گل کلم، و همه سبزیجات با برگهای سبز تیره را پیشنهاد دهید. سبزی که پزشکان به آن بسیار معتقدند شامل مارچوبه، هویج و نخود فرنگی است که آنها هم بسیار مورد علاقه پرنده های کوچک و بزرگند.

۵- بلال

باور کنید یا نه اکثر پرندگان خانگی عاشق ذرت هستند. بلال را در آب جوش پخته و می توانید کمی روغن گیاهی نیز اضافه کنین. همچنین بعضی از پرنده ها می توانند بلال را به صورت خام استفاده کنند. یادتان باشد هیچ وقت به پرنده پاپ کورن ندهید چرا که معمولا این ماده غذایی بسیار چرب و مضر است.

بهتر است بدانید: آیا پرنده شما اضافه وزن دارد؟

 ۶- پاستا مورد علاقه طوطی ها

پرنده ها عاشق انواع پاستا و ماکارونی هستند. پاستا سرشار از فیبر و انرژی است. مقدار پاستا و سبزی را بجوشانید و مخلوط کنین زمانیکه سرد شد برای پرنده سرو کنید. برخی طوطی ها دوست دارند پاستا زیر نوکشان صدا بدهد. برای این کار با پاستا پخته مقداری ماکارونی خام قاطی کنین. کمی هم کره بادام زمینی اضافه کرده و به طوطی بدهید.

۷- نان

همه انواع نان ها برای پرنده مفید و سرشار از فیبر هستند به خصوص نان های گندم دار! هر زمان پرنده کار خوبی انجام داده یک تیکه نان بعنوان تشویقی به او بدهید. با این کار هم پرنده ها به انجام کارهای خوب تشویق می کنید و هم در رژیم غذایی اش مواد غذایی مناسب و مورد علاقه اش را قرار داده اید.

 ۸- فلفل ها

انسانها از خوردن فلفل تند وحشت دارن ولی جالب است بدانید همه طوطی ها عاشق فلفل تند هستند و زبان آنها توانایی تحمل کردن این تندی را دارد. فلفل ها خوارکی مورد علاقه خیلی از پرنده ها هستند. البته بهتر است یکبار امتحان کنید و اگر پرنده شما به آن علاقه داشت دوباره به او فلفل بدهید. برای این کار بهتر است فلفل تند بردارید داخلش را تخمه بریزید و به طوطیتان بدهید.

جالب است بدانید: رفتارشناسی تغذیه ای کاسکوها

۹- گندم

گندم بهترین صبحانه برای پرنده است و یکی از محبوبترین خوراکی مورد علاقه پرندگان به شمار می آید. گندم مخصوصا برای کبوترها غذای بسیار مقوی و خوبی است. یک دسته پرنده گشنه می توانند به راحتی مقدار زیادی گندم را در چند دقیقه تمام کنند. گندم منبع مفید پروتئین و کربوهیدرات است.

۱۰- آجیل ها

آجیل جز غذاهای مورد علاقه پرنده ها و مخصوصا طوطی هاست. آجیل ها دارای کالری بالایی هستند و باید در دادن آجیل به پرنده احتیاط کرد. به هر حال آنها بسیار خوشمزه و هوس انگیز هستند و پرنده ها عاشق آنهاست. می توانید با آجیل ها اسباب بازیهای جالب بسازید و در قفس پرنده قرار دهید. البته یادتان باشد از دادن آجیل شور به پرنده خودداری کنید.

شاید برایتان جالب باشد: تمیز کردن پرنده های خانگی ؛ همه چیز در مورد آراستن پرندگان خانگی

 

سخن پایانی

چه قصد دانه دادن به گنجشک های پشت پنجره را داشته باشید، چه قصد سیر کردن کبوترها را داشته باشید و چه قصد سیر کردن پرنده های زینتی و خانگی خود را داشته باشید، این غذاهایی که بیان کردیم برای پرنده ها بسیار مناسب است. البته توجه داشته باشید که اندازه بذرها و دانه و آجیل ها باید متناسب با پرنده شما باشد. به عنوان مثال می توانید آجیل ها را خرد و ریز کنید و در اختیار پرنده ها قرار دهید. گاهی یک مشت ارزن دادن به گنجشک ها شیرین ترین اتفاق روز را برایتان می سازد. امیدواریم همیشه از این شیرینی ها لذت ببرید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هدی
هدی
3 سال قبل

سلام اگه این غذا هارو به گنجشک ولگرد بدهیم می خورد

2
1
هدی
هدی
3 سال قبل
پاسخ به  هدی

؟؟؟؟؟؟؟؟

پت خرید
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  هدی

گنجشک ها هم به این غذاها علاقه دارند. فقط کافیست آنها را خیلی خورد و ریز کنید که برای گنجشک قابل استفاده باشد

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x