فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

آموزش نحوه مسواک زدن دندان های سگ توسط خودتان در ۶ مرحله!

آیا مسواک زدن دندان های سگ خود را به این دلیل که این کار به یک مسابقه کشتی تبدیل می شود، به بعد موکول می کنید؟ آیا نمیدانید که چگونه دندان های سگ خانگی خود را تمیز کنید؟ بیماری های دهان و دندان، شایع ترین بیماری قابل پیشگیری در سگ ها است.به همین دلیل نظافت دهان و دندان سگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب از مجله پت خرید با ما همراه باشید تا روش های ساده برای مسواک زدن سگ بدون دردسر را با هم مرور کنیم.

دکتر برت گدیس، دامپزشک و صاحب کلینیک حیوانات می گوید: مراقبت از دندان سگ با بهبود التهاب و عفونت منجر به رفع مشکلات سیستمیک و در نهایت کاهش درد می شود. همچنین سلامتی و کیفیت زندگی حیوان شما را بهبود می بخشد. مراقبت های بهداشتی خوب از جمله مراقبت از دهان باعث افزایش طول عمر حیوانات خانگی ما می شوند.

حفظ سلامت دهان و دندان در سگ ها اصلا کار سختی نیست. برای یادگیری جامع در این زمینه، ادامه مطالب از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

 

فواید مسواک زدن برای سگ

تمیز نگه داشتن دندان های سگ مسئله مهمی است به همین دلیل توصیه می شود که دندان های سگ خود را به طور منظم و صحیح هر روز مسواک بزنید. شما باید سگ خود را از سنین پایین به مسواک زدن عادت دهید و وقتی همچین تصمیمی گرفتید هیچ راه برگشتی وجود ندارد و باید این کار را هفته ای ۲ تا ۳ بار ادامه دهید، اما یک سری نکات کلیدی و مفید وجود دارد که شما را مطمئن میکند که تلاش شما برای مسواک زدن دندانهای سگتان بی فایده نبوده است.

سگ ها معمولا هنگام مسواک زدن مقاومت می کنند و به شما اجازه نمی دهند این کار را انجام دهید ولی با چند تمرین بسیار ساده می توانید آن ها را به مسواک زدن علاقه مند سازید.

سگ که مسواک را به دندان گرفته است

باید از تولگی مسواک زدن را با سگ خود تمرین کنید

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تفاوت های ژرمن لانگ هیر و ژرمن معمولی

از چه ابزاری برای مسواک زدن دندان های سگ استفاده کنیم؟

قبل از پرداختن به چگونگی نحوه مسواک زدن دندان های سگ ها، بیایید نگاهی سریع به ابزارهای مورد نیاز خود بیندازیم. تعجب آور نیست که ابزار این کار برای حیوان، درست شبیه ابزارهای بهداشت دهان ما انسانها باشد.

مسواک برای سگ ها

آیا تا به حال فکر کرده اید که چه ابزاری برای تمیز کردن اعضای داخل دهان سگ مناسب است؟ مسواک های این حیوان مدلهای مختلفی دارند  از جمله مدل تک سر، مدل دو سر و یک مدل انگشتی که در انتهای انگشت شما فرو می رود. متخصصان توصیه می کنند برای جلوگیری از آسیب رساندن به لثه حیوان، از یک ابزار دارای موهای نرم استفاده کنید. چه از مسواک معمولی سگ استفاده کنید و چه از مسواک انگشتی، نتیجه کار یکسان است. انتخاب مدل به سلیقه و راحتی خودتان بستگی دارد. اما به خاطر داشته باشید که حیوان خانگی شما ممکن است به طور ناخودآگاه نوع انگشتی را گاز بگیرد.

خمیر دندان مخصوص سگ

برندهای مختلفی از خمیردندان برای سگ موجود است که طعم گوشت، مرغ، وانیل، نعناع و سایر اسانسهای مورد علاقه سگ است. محصولاتی که در عین حال نفس حیوان خانگی شما را هم خوشبو می کنند و حاوی مواد ایمن و قابل بلع است.

گاهی صاحبان سگ سوال می کنند که آیا می توان برای این حیوانات از شوینده های مشابه مخصوص انسان استفاده کرد؟ پاسخ دکتر گدیس به این سوال، “نه” است. زیرا محصولات مربوط به انسان حاوی فلوراید و شیرین کننده مصنوعی مانند زایلیتول است که سگها نباید آنها را ببلعند.

 

دندان سگ

بهداشت دندان های سگ را با مسواک زدن به موقع تامین کنید

نحوه مسواک زدن سگ به زبان ساده

قبل از شروع مسواک زدن برای سگ وسایل مورد نیاز را از قبیل مسواک و خمیردندان آماده کنید. باید توجه داشته باشید که خمیر دندان انسان ها به علت داشتن فلوراید برای سگ ها مشکلات مسمومیتی و گوارشی را در پی دارد. برای مسواک دندان های سگ خود از خمیردندان های مخصوص سگ ها استفاده کنید.

  • قدم اول: اول مسواک را به سگ نشان بدهید، اجازه دهید آن را بو بکشد و لیس بزند. پس از اینکار به او تشویقی بدهید و همراه با آن به آرامی مسواک را داخل دهانش ببرید. دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید و عجله نکنید.
  • قدم دوم: دستان خود را در بالای پوزه سگ بگذارید و سعی کنید لب های آن را به آرامی به طرف بالا فشار دهید تا بتوانید دهن سگ خود را باز نگه دارید. لازم نیست فشار زیادی به سگ وارد کنید تا از این کار بترسد. همه کارها را باید با مهربانی و ملایمت انجام دهید تا سگ به شما اعتماد کند.
  • قدم سوم: به آرامی سرش سگ رت به عقب بکشید طوری که به همه دندون هاش دسترسی داشته باشید. همه دندان های سگ شما باید تمیز شود و مسواک بخورد. حتی دندن هایی که در انتهای دهان قرار دارند.
  • قدم چهارم: آرام مسواک را وارد دهن سگ کنید و دندان ها را در جهت مخالفی که سر سگ خود را نگه داشتید مسواک بزنید. سپس این کار را برای طرف دیگر دندانها انجام دهید. مسواک را خیلی آرام روی دندان ها بکشید و مراقب باشید لثه ها زخمی نشود. این کار یک حرکت همیشگی برای شما می شود و بعد از چند بار انجام دادن این کار برای شما راحت خواهد شد.

همچنین بخوانید: استخوان مرغ برای سگ خوب است؟

دندان های سگ را چند دقیقه مسواک بزنیم؟

همیشه کار مسواک زدن سگ تان را زیر ۱ یا ۲ دقیقه انجام دهید. باید سعی کنید زمان آن را کاهش دهید که سگ شما اذیت نشود. با این کار سگ شما دفعه بعدی از مسواک زدن فراری نخواهد بود.

هر چند وقت یکبار باید دندان های سگ را مسواک بزنیم؟

دکتر گدیس می گوید: زمان ایده آل برای تمیز کردن دهان سگ، روزی یکبار یا یک روز در میان است.

وی می گوید: روزانه یا یک روز در میان بهترین دوره زمانی برای انجام این کار است. زیرا پلاک های جمع شده در دهان به راحتی از بین می رود. سخت شدن پلاک و کلسیفیه شدن حدود ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت طول می کشد. بنابراین پلاک های دندانی سخت تر کنده می شود. بیشتر پلاک ها روی سطوح خارجی هستند. پس بهتر است بیشتر روی این نواحی تمرکز کنید.

همچنین شاید برایتان جالب باشد بدانید: چگونه حشرات را از سگ دور کنیم؟

روش گام به گام برای مسواک زدن دندان های سگ

۱- کنترل پوزه و دهان را به سگ آموزش دهید.

ویکتوریا شید برسنهان، مربی حیوانات خانگی در پنسیلوانیا می باشد. او توصیه می کند: برای شروع مسواک زدن سگ، دست خود را زیر چانه حیوان خانگی خود قرار دهید. دست خود را برای چند ثانیه در همانجا نگه دارید و سپس با دست دیگر خود به او یک جایزه بدهید. این کار برای حیوان شما مثل یک نوازش طبیعی احساس می شود. نباید بگذارید که او با داشتن استرس، تحریک شود. این کار را چندین بار تکرار کنید. در اثر تکرار، حیوان خانگی شما با گرفتن یک جایزه، اجازه می دهد برای مدت کوتاهی، دستان شما در زیر پوزه اش بماند.

در مرحله بعدی، باید حیوان خود را عادت دهید که لبهایش را بالا ببرد و دهانش را باز کند. برای چند ثانیه یک دست خود را زیر پوزه حیوان خانگی خود قرار دهید و دست دیگر خود را بالای آن قرار دهید و سپس به آنها یک جایزه بدهید. ویکتوریا شید می گوید: با قرار دادن دست خود در موقعیت های مختلف بر روی دهان سگ و اطراف آن، سعی کنید آنچه را که در هنگام تمیز کردن دهان حیوان اتفاق می افتد را شبیه سازی کنید. همچنین نزدیک شدن به حیوان خود را از کنار بدن او و نه از جلو تمرین کنید که به آنها کمک می کند کمتر احساس ترس و وحشت داشته باشند.

۲- ادای مسواک زدن در بیاورید

در آخر، ادای مسواک زدن را با انگشت خود در آورید. ویکتوریا شید می گوید: در سمت چپ یا راست سگ خود بنشینید، در حالی که لب آنها را بلند می کنید، دهان حیوان خود را باز کنید و آن را را با انگشتان خود معاینه کنید. سپس به آنها جایزه بدهید. انگشت خود را در امتداد خط لثه آنها از جلو تا عقب و در جایی که دندان های آسیاب وجود دارند، حرکت دهید. تکرار این مرحله و عادت دادن حیوان به آن ممکن است از یک تا چند هفته زمان ببرد. بنابراین به خاطر دوست خود صبوری کنید.

۳- اجازه دهید سگ مسواک و خمیر دندان را بازرسی کند.

وقتی سگ شما عادت کرد پوزه و دهان خود را کنترل کند، ابزارهای مسواک زدن را به او معرفی کنید. ویکتوریا شید می گوید: یک اشتباه رایج بین صاحبان سگ دیده می شود. آن اشتباه این است که مردم هنگام استفاده از ابزارهای نظافت دهان و دندان سریع به محل استراحت حیوان نزدیک می شوند. یا به طور ناگهانی کار را شروع می کنند. وقتی سگ شما آماده ورود به مرحله بعدی شد،  اجازه دهید قبل از استفاده از ابزارها، آنها را بو بکشد و مزه آن را بچشد. افزودن خمیر دندان با طعم دلخواه حیوان، باعث جذابیت این کار خواهد شد که بسیار به نفع شما خواهد بود.

سگ که فرچه را به دندان گرفته است

از مسواک مناسب سگ خود استفاده کنید

پیشنهاد مطالعه: سگ ها تا چه سنی رشد می کنند؟

۴- کار مسواک زدن دندان های سگ را شروع کنید!

برای شروع اولین جلسه مسواک زدن سگ، یک مکان راحت انتخاب کنید. یک خمیر دندان خوش طعم پیدا کنید. با تمیز کردن دندان های واقع در قسمت جلویی دهان، به مدت چند ثانیه و با حرکت دایره ای شروع کنید. اگرچه شما کارهای آماده سازی خود را انجام داده اید و حیوان شما می تواند دست زدن به دهان را تحمل کند، اما شروع جدی کار باعث می شود که این روند از دید حیوان، کاملا جدید به نظر برسد. این روند را با موضوعات خوب همراه کنید. به حیوان خانگی خود اطمینان دهید که اتفاقات خوب وقتی رخ می دهد که به شما اجازه بدهد که روی دندان های او کار کنید.

۵- به سگ خود پاداش دهید و روند کار را تکرار کنید.

انتظار نداشته باشید که در جلسه اول موفق شوید که کل دهان سگ خود را تمیز کنید. مسواک زدن را به مدت ۱۰ ثانیه روی دندان های  جلویی حیوان انجام داده و سپس این کار را برای ۱ روز متوقف کنید. توصیه می شود که جلسات کوتاه تمیز کردن قسمتهای جلویی و کناری دهان حیوان شما یک هفته ادامه داشته باشد. پس از یک هفته، حیوان خانگی شما باید بدون شکایت این کار را قبول کند. اگر شما کار خود را در زمینه تشویقی دادن با خوراکی ها درست انجام داده باشید، ممکن است سگ شما هر بار با دیدن ابزارهای تمیز کردن دهانش، بسیار هیجان زده هم بشود!

شاید برایتان جالب باشد بدانید: پاداش های غیر خوراکی سگ که برای آموزش او موثرند

۶- در حین مسواک زدن دندان های سگ، به تدریج به سمت عقب دهان حیوان بروید.

وقتی به سمت عقب دهان حیوان خانگی خود می روید، این روند می تواند چالش برانگیزتر باشد. اگر صاحب یک حیوان با نژاد دماغ کوتاه هستید، ممکن است مجبور شوید برای رسیدن به آسیاب های حیوان خود کمی بیشتر زحمت بکشید.

اگر بخواهید با سگ خود برای دسترسی به اعضای داخل دهان او بجنگید کارتان سخت می شود. به خصوص هنگام تمیز کردن آسیاب های پشت، مسواک زدن می تواند برای شما ایجاد دردسر کند. گاهی حیوان خانگی شما با کنترل پوزه و دهان خود راحت است اما برای انجام برخی عملیات بهداشت منظم دهان آرام نخواهد ماند. در اینصورت می توانید برای انجام این کار، از یک نفر دیگر هم کمک بخواهید.

پیشنهاد مطالعه: نکاتی در مورد تغذیه حیوانات خانگی و غذای متناسب با سن حیوان خانگی

نکاتی برای نظافت بهتر دندان های سگ

  1.  همین مقدار که مسواک روی دندان ها کشیده شود و بزاق غلیظ را پاک کند کافی است. لزومی ندارد داخل دندان ها را مسواک بکشید.
  2. برای تمیز نگه داشتن دندان های سگتان بهتر است روزانه به او غذای خشک سگ و یا بیسکویت مخصوص بدهید. این کار می تواند از ساییدگی دندان ها جلوگیری کند و دندان ها را تمیز نگه دارد.
  3. سعی کنید سگ خود را به دامپزشکی ببرید تا دکتر دندان های آن را چک کند و اگر خرابی وجود دارد تشخیص داده شود.
  4. می توانید به سگتان ۲ یا ۳ بار در هفته از جویدنی های خوراکی بدهید، ولی هر روزه می توانید به او اسباب بازی های جویدنی های غیر خوراکی بدهید.
  5. اگر نشانه هایی از قبیل قرمزی، تورم، خونریزی لثه، بوی بد دهان و رنگ قهوه ای روی دندان ها دیدید هرچه سریعتر به دامپزشکی مراجعه کنید.

 

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x