فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
دامپزشک در حال تزریق آمپول به گربه دیابتی

دیابت در گربه ها و نشانه های هشدار دهنده گربه های دیابتی

علائم دیابت در گربه ها

دیابت در گربه ها بیماری پیچیده‌ای است که اگر درمان‌نشده باقی بماند ممکن است منجر به کوری شود. دیابت ممکن است با طیف وسیعی از علائم خود را آشکار کند و شروع علائم بالینی می‌تواند از افزایش ادرار گرفته تا تشنگی و بی‌حالی باشد. علائم هشداردهنده ابتلا به دیابت در گربه‌ها باید جدی گرفته شود، در این مقاله از مجله پت خرید به نشانه های بیماری دیابت در گربه ها اشاره خواهیم کرد. اگر متوجه یک یا چند نشانه از علائم دیابت شدید حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

 

تشنگی و عطش بیش‌ از حد

خیلی از افراد به دنبال علت زیاد آب خوردن گربه خود هستند. از جمله علائم ابتلا به دیابت در گربه تشنگی بیش از حد است. این امر ناشی از این واقعیت است که بدن گربه پس از دریافت وعده‌های غذایی به درستی نمی‌تواند گلوکز جذب کند و سطح بالایی از گلوکز در خون باقی خواهد ماند. بنابراین گربه با آب خوردن بیش از حد برای رقیق کردن غلظت بالای گلوکز تمام سعی خود را خواهد کرد.

عطش بیش از حد از علائم چند بیماری دیگر از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری یا پرکاری تیروئید نیز هست. بنابراین شما باید مراقب این علایم باشید و برای تشخیص روشن و صحیح از دامپزشک خود کمک بگیرید.

 

ادرار کردن بیش از حد

ادرار زیاد یا ادرار کردن بیش از حد گربه از علائم ابتلا به دیابت در گربه‌سانان است و می‌تواند ناشی از این موارد باشد:

  • افزایش سطح گلوکز در خون
  • افزایش مصرف مایعات به دلیل افزایش سطح گلوکز در خون

شما می‌تواند رفتار گربه خود را بررسی کنید و اگر تغییراتی در برنامه زمانی ادرار کردن گربه پیش آمده باشد را متوجه شوید. همچنین می‌توانید با بررسی جعبه خاک گربه متوجه شوید که آیا بیشتر از قبل ادرار کرده است یا خیر. همچنین با آزمایش ادرار نیز امکان تشخیص وجود دارد.

جالب است بدانید: اضافه وزن در گربه ها و ۱۰ عاملی که باعث چاقی گربه می شود

 

کاهش وزن در گربه‌های مبتلا به دیابت

گربه مبتلا به دیابت دچار کاهش وزن خواهد شد، حتی با وجود این که ممکن است افزایش اشتها داشته باشد. که این مسئله ناشی از این واقعیت است که بدن، مواد مغذی مورد نیاز را بدست نمی‌آورد (به دلیل عدم جذب) و شروع به استفاده از گلوکز (قند) ذخیره شده در ذخایر چربی و عضلات می‌کند.

 

دیابت و افزایش اشتهای گربه

افزایش اشتها یا پرخوری ناشی از این واقعیت است که بدن گربه به طور مناسب نمی‌تواند گلوکز جذب کند و احساس می‌کند که نیاز به انرژی بیشتری برای بقا دارد. کاهش مواد مغذی در خون سیگنال‌هایی به مغز گربه خواهد فرستاد و در نتیجه گربه غذای بیشتری خواهد خورد. ممکن است شما با این مسئله مواجه شوید که گربه‌تان علاوه بر وعده‌های غذاییش دائماً در جستجوی غذای بیشتری است.

اگر گربه شما از دیابت رنج می برد مطالعه مطلب بهترین غذا برای گربه های دیابتی ؛ رژیم مناسب گربه های دیابت برای نحوه تغذیه گربه های دیابتی به شما کمک خواهد کرد.

 

خشکی دهان گربه

خشکی دهان از نشانه‌های دیابت در گربه‌هاست، اما ممکن است تشخیص آن مشکل‌تر باشد. اگرچه گربه ممکن است آب بیشتری بنوشد اما این مسئله ناشی از این واقعیت است که او احساس می‌کند دهانش خشک است.

جالب است بدانید: بوی بد دهان گربه؛ نحوه پیشگیری و درمان آن

 

دیابت و کاهش انرژی گربه

گربه مبتلا به دیابت ممکن است بی‌حال باشد، به این دلیل که انرژی کافی ندارد. کاهش انرژی به این دلیل است که بدن نمی‌تواند گلوکز جذب کند. گلوکز از غذای مصرف شده توسط گربه شکل می‌گیرد. وقتی که گربه کمبود انسولین دارد، گلوکز نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود.

 

تشخیص کلینیکی دیابت در گربه ها

دیابت را می‌توان با آزمایش ادرار و برخی از آزمایشات خون تشخیص داد. هر دو آزمایش ادرار و خون در گربه ها سطوح غیر عادی گلوکز را نشان می‌دهند. با این آزمایشات علائم ابتلا به دیابت برای دامپزشک مشخص خواهد شد. آزمایشات اضافی نیز می‌تواند برای تشخیص آثاری که بیماری بر روی بدن گذاشته است انجام شود. در مراحل پیشرفته، ممکن است آب مروارید نیز رخ دهد.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x