فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ قهوه ای در حال پارس کردن و دندان نشان دادن

علت پارس کردن سگ ها و روش هایی برای جلوگیری از پارس بی مورد!

پارس کردن سگ ها و دلایل آن

اگرچه بعضی از سگ ها به طور غریزی تمایل به پارس کردن دارند اما در اغلب اوقات دلیلی وجود دارد که یک سگ شروع به پارس کردن و ایجاد سر و صدا می کند.پارس کردن سگ یک رفتار کاملا طبیعی است و روشی برای ارتباط برقرار کردن و بیان احساسات آنهاست. سگ ها با پارس کردن شادی، دلتنگی، خستگی، گرسنگی، ترس و احساس خطر و حفاظت از قلمرو خود و صاحبشان را بیان می کنند. در این مقاله از مجله پت خرید به بررسی دلایل پارس کردن سگ ها میپردازیم.

 

علت‌ پارس کردن سگ

سگ‌ها ممکن است در هر موقعیتی ازجمله موقعیت‌های زیر پارس کنند:

  • وقتی آدم جدیدی دم در است.
  • در باغ گربه‌ها یا پرندگان
  • برای افرادی که از کنار خانه رد می‌شوند.
  • وقتی به حال خودشان رها می‌شوند.
  • برای جلب‌توجه شما
  • وقتی حوصله آن‌ها سر رفته است.
  • برای سگ‌ها یا افراد دیگر
  • برای مهمان‌هایی که وارد خانه شما می‌شوند.

بسیار مهم است که در ابتدا علت پارس کردن سگ را تعیین کنید. اگر وقتی‌که سگ تنها می‌ماند پارس می‌کند، برای حل این مشکل باید با یک مشاور مجرب در رفتارشناسی حیوانات خانگی مشورت کنید. اگر سگ در هنگام بیرون رفتن به افراد یا سگ‌ها پارس می‌کند، برای بهبود رفتار سگ شما نیاز به یک ارزیابی جامع در تربیت سگ خود دارید.

دو سگ سیاه و سفید در حال پارس کردن

علت پارس کردن سگ خود را باید بشناسید

 

نزدیک شدن مهمان غریبه

بعضی از سگ‌ها وقتی می‌خواهند در مورد چیز خاصی به شما بگویند، زیاد پارس می‌کنند. به‌عنوان‌مثال علت پارس کردن سگ ممکن است به صدا درآمدن تلفن یا زنگ خانه، باشد. این پارس زنگ خطر نامیده می‌شود. وقتی پستچی یا مهمانی می‌آید یا تلفن زنگ می‌خورد، سگ شما بسیار سروصدا می‌کند. به او یاد دهید در این مواقع مشغول به کار دیگری شود.

اگر سگ شما دوست دارد بازی‌های عمل و عکس‌العملی انجام دهد، سعی کنید به او یاد دهید که چیز دیگری را امتحان کند. درخواست از آن‌ها برای رفتن به رختخواب نیز امری است که می‌توانید برای جلوگیری از پارس سگ، امتحان کنید. این کار سگ را از آنجا دور می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا روی یک کاری که قبلاً با آن آشنا بوده‌اند، تمرکز کنند.

همیشه رفتار خوب سگ را با یک پاداش پاسخ دهید. یکی دیگر از مواردی که می‌توانید امتحان کنید ضبط صداهایی است که باعث پارس کردن آن‌ها می‌شود. این صداها را در ابتدا با صدای بسیار کم بگذارید و به‌تدریج میزان صدا را افزایش دهید. و درهمان‌حال به آن‌ها خوراکی جایزه دهید. این فرآیندی است که تحت عنوان حساسیت‌زدایی و شناخته می‌شود. البته باید در حین آموزش سگ، حیوان خانگی خود را در معرض صدای واقعی قرار ندهید. زمانی را که در انتظار مهمان نیستید، انتخاب کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دفاع در برابر سگ ؛ در زمان حمله سگ چه واکنشی نشان دهیم؟

 

وجود پرندگان و حیوانات غریبه

ممکن است علت پارس کردن سگ شما  وجود گربه‌ها یا پرندگان در محیط اطراف باشد. در این صورت به او یادآوری کنید که اگر از چیزی که باعث پارس کردن می‌شود، دور شود و به شما مراجعه کند، شما به او پاداش می‌دهید. درنتیجه او به‌جای توجه نسبت به گربه‌ها یا پرندگان به شما توجه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: گرفتگی صدا در سگ ها و راه های درمان تغییر صدای سگ

 

پارس به دلیل حضور عابران پیاده

اگر سگ به افرادی که از کنار خانه رد می‌شوند پارس می‌کند، از طریق مدیریت می‌توانید این مشکل را حل کنید. اگر سگ شما دوست دارد روی طاقچه پنجره بنشیند و به آن‌ها پارس کند، باید دسترسی به نقطه دید آن‌ها را مسدود کنید. سپس یک سرگرمی جایگزین و مناسب‌تر به سگ خود ارائه دهید.

اگر نمی‌توانید بر سگ خود در باغ نظارت کنید، آن‌ها را آزادانه رها نکنید! بهتر است آن را مشغول به کاری کنید که باعث حواس‌پرتی سگ از علت پارس کردنش شود.

 

پارس کردن از ترس تنهایی

سگ‌ها حیوانات اجتماعی هستند که دوست دارند در گروه‌های خانوادگی زندگی کنند. آن‌ها معمولاً ناراحت می‌شوند، وقتی بیشتر از حد تنها بمانند. این اضطراب جدایی نامیده می‌شود. ممکن است علت پارس کردن سگ شما تنها ماندن باشد.

اگر سگ شما در این مواقع، زیاد پارس می‌کند احتمالاً برای رسیدگی به این مشکل به کمک یک متخصص نیاز خواهید داشت. با تماس با دامپزشک حیوانات می‌توانید راه‌حل این مورد را پیدا کنید.

در این مورد بیشتر بدانید: اضطراب جدایی در سگ و روش های درمان اضطراب جدایی سگ

 

پارس کردن به دلیل جلب‌توجه

ممکن است سگ پارس کند تا توجه شما را جلب کند. هنگامی‌که با سروصدا و توجه، به پارس سگ خود برخورد می‌کنید، با دادن توجهی که درخواست می‌کند، به او جایزه می‌دهید. بهتر است سعی کنید پارس را نادیده بگیرید و منتظر بمانید تا سگ شما سکوت کند.

اگر سگ شما به‌سادگی آرام نمی‌شود، با آرامش از او بخواهید بنشیند یا دراز بکشد. هنگامی‌که آرام شد و پارس خود را متوقف کرد، او را با حرف زدن و نوازش بسیار ستایش کنید. حل این مشکل جلب‌توجه، همیشه به این سادگی نیست و شاید لازم باشد از متخصصان کمک بگیرید.

 

پارس کردن به علت بی‌حوصلگی

علت پارس کردن سگ ممکن است خستگی یا بیکاری باشد. بسیاری از سگ‌ها پارس می‌کنند زیرا کار دیگری برای انجام دادن ندارند! دراین‌صورت به کارهای روزمره او نگاه کنید و وقت‌های خالی را با فعالیت‌ها و بازی‌های مخصوص پرکنید.

ممکن است اوقات فراغت یک قسمت نسبتاً بزرگی از روز سگ شما را تشکیل دهد. راه‌های جلوگیری از پارس سگ در این حالت این است که زمان ورزش (پیاده‌روی، بازی در باغ) یا فعالیت‌های ذهنی را افزایش دهید. این فعالیت‌ها به‌راحتی سگ را خسته می‌کند و باعث می‌شود که دیگر پارس نکند.

 

پارس به سگ‌های دیگر یا عابران

امکان دارد سگ شما به سگ‌های دیگر پارس کند. این مشکل به یکی از دو دلیلی که در ادامه توضیح داده می‌شود، ایجاد می‌شود. این می‌تواند یک وضعیت من می‌خواهم به شما برسم اما نمی‌توانم، باشد. این پارس به‌عنوان پارس مربوط به ناامیدی شناخته می‌شود. ممکن است مربوط به وضعیت دور شوید، شما من را می‌ترسانید شود که این وضعیت به‌عنوان پارس مربوط به ترس شناخته می‌شود. در این صورت، بسیار مهم است که از متخصص کمک بگیرید.

ممکن است علت پارس کردن سگ وجود مردم باشد. این پارس ممکن است پارس ناامیدی یا ترس باشد. بهتر است با دامپزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

پیدا کردن علت پارس کردن سگ‌ها همیشه به این آسانی نیست و رفتارشناسان حیوانات اهلی می‌توانند به شما کمک کنند. پارس مداوم و ناامیدی از عدم توانایی برای حل مشکل می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. اما به یاد داشته باشید که هرگز احساسات منفی را به سگ انتقال ندهید. مجازات حیوان خانگی ممکن است به‌طور موقت رفتار را سرکوب کند اما هیچ کاری برای تغییر انگیزه آن انجام نمی‌دهد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: قدم زدن و بازی کردن با سگ ها در زمستان و نکاتی که باید بدانید

 

علت پارس کردن سگ های آپارتمانی و خانگی

سگ ها برای کنترل محدوده و قلمرو، نشان دادن قدرت و حمایت از توله ها پارس می کنند.  در بیشتر موارد علت اصلی پارس کردن سگ هایی که در آپارتمان زندگی می کنند صحبت کردن و پاسخ دادن به صاحبشان است. به طور مثال سگ پارس می کند که صاحبش در را برایش باز کند. سگ پارس می کند که صاحبش به او آب یا غذا دهد، سگ از چیزی احساس ترس کرده، پارس می کند و صاحب خود را آگاه میسازد و…

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علل غرغر کردن سگ‌ها ؛ دلایل غر زدن سگ و نحوه کنترل آن

 

پارس کردن سگ به دلیل ترس

اکثر صاحبان سگ نمی دانند که خیلی از پارس کردن های سگ ریشه در ترسیدن سگ دارد. آنها ترسشان از سگ های دیگر را از طریق پارس کردن نشان می دهند. سگی که از طریق سگ دیگر مورد وحشت قرار گرفته امکان دارد پارس کند و شروع به غرغر کردن کند. همچنین این اتفاق می تواند زمانی بیوفتد که سگ شما از جانب دیگران دچار وحشت شده باشد. بچه هایی که سوار دوچرخه هستند، ماشین های در حال حرکت و… چیز هایی هستند که می توانند سگ شما را به وحشت بیندازند.

 

آموزش پارس کردن صحیح به سگ

شما باید به سگ خود بیاموزید چگونه با پارس کردنش به خواسته ها و نیازهایش برسد. صاحبان باید قبل از تبدیل شدن پارس سگ به یک عادت آزار دهنده برای خود و همسایگان، از همان دوران تولگی با روش های تربیتی به کنترل آن بپردازند، زیرا هدفمند کردن پارس سگ در دوران تولگی بسیار ساده تر از دوران بلوغ سگ است.

بیاد داشته باشید که پارس سگ ارتباط مستقیمی با نژاد و کارایی حیوان دارد. به همین دلیل باید قبل از خرید سگ دربارۀ نژاد آن تحقیق شود که آیا نژاد مد نظر شما در گروه سگ های پر پارس قرار دارد یا خیر. همچنین صاحبان باید برای رفع پارس سگ بسیار حوصله و تلاش داشته باشند.

 

راه‌های جلوگیری از پارس کردن سگ

در ادامه به‌طور خلاصه شش تکنیک برای جلوگیری از پارس سگ آورده شده است. گرچه همه می‌توانند موفق باشند، اما نباید انتظار نتایج معجزه‌آسا را یک‌شبه داشته باشید. هر زمان سگ شما رفتار پارس کردن خود را تمرین کرده باشید، مدت بیشتری طول خواهد کشید تا آن‌ها روش خود را تغییر دهند.

همیشه این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • بر سر سگ خود فریاد نزنید که ساکت باشد زیرا به نظر می‌رسد که همراه با او پارس می‌کنید.
  • خود را مثبت و شاد نگه‌دارید.
  • ثابت‌قدم باشید تا سگ خود را گیج نکنید.
  • هر کس در خانواده شما باید هر بار که سگ شما بی‌دلیل پارس می‌کند، از روش‌های آموزش استفاده کند.
  • شما نمی‌توانید به سگ اجازه دهید تا هر زمان که خواست پارس کند، زیرا کم‌کم به این کار عادت خواهد کرد.

 

از بین بردن علت پارس کردن سگ

آنچه را که سگ از پارس کردن به دست می‌آورند، کشف کنید و آن را بردارید. به سگ خود فرصت ادامه رفتار پارس کردن را ندهید. اگر آن‌ها بر سر افراد یا حیواناتی که از کنار پنجره عبور می‌کنند پارس می‌کنند، با بستن پرده‌ها یا قرار دادن سگ خود در اتاق دیگر این رفتار را مدیریت کنید. اگر هنگامی‌که در حیاط هستند، در مقابل عابران پارس می‌کنند، آن‌ها را به خانه بیاورید.

 

نادیده گرفتن

اگر فکر می‌کنید سگ شما برای جلب‌توجه شما پارس می‌کند، او را نادیده بگیرید. با آن‌ها صحبت نکنید، آن‌ها را لمس نکنید، حتی به آن‌ها نگاه نکنید. توجه شما فقط به آن‌ها برای سروصدا پاداش می‌دهد. وقتی سرانجام ساکت شدند، حتی زمانی که می‌خواهند نفس بکشند، به آن‌ها جایزه بدهید.

برای موفقیت در این روش باید صبور باشید. اگر آن‌ها به مدت یک ساعت پارس کنند و سرانجام آن‌قدر ناامید شوید که فریاد بزنید تا ساکت شوند، دفعه بعدی احتمالاً یک ساعت و نیم پارس می‌کنند. آن‌ها یاد می‌گیرند که اگر فقط به‌اندازه کافی پارس کنند، به آن‌ها توجه خواهید کرد.

هنگامی‌که پارس را متوقف کردند، برگردید. آن‌ها را تحسین کنید و به آن‌ها یک پاداش بدهید. هر زمان که متوجه شدند که سکوت باعث می‌شود به آن توجه کنید، مدت‌زمانی را که باید ساکت بمانند قبل از پاداش دادن طولانی کنید. با تغییر در زمان، آن را سرگرم‌کننده نگه‌دارید.

 

دور کردن محرک

به‌تدریج سگ را به علت پارس کردن آن عادت دهید. این کار را با محرک از فاصله دور شروع کنید. باید آن‌قدر دور باشد که با سگ دیدن آن پارس نکنند. بسیاری از خوراکی‌های خوب را به آن‌ها جایزه بدهید. محرک را کمی نزدیک کنید و به آن‌ها خوراکی دهید.

اگر محرک از دید شما خارج شد، از دادن غذاهای سگ خودداری کنید. شما می‌خواهید سگ شما یاد بگیرد که ظاهر محرک منجر به چیزهای خوب می‌شود. این فرآیند را چندین بار تکرار کنید. به یاد داشته باشید که ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا سگ شما به شما توجه کند بدون اینکه به سگ دیگری پارس کند.

 

رفتاری متفاوت

وقتی سگ شما شروع به پارس کرد، از او بخواهید کاری انجام دهد که با پارس سازگاری نداشته باشد. به سگ خود بیاموزید که با چیزی مانند دراز کشیدن روی تخت، در برابر محرک‌های پارس واکنش نشان دهد.

 

دراز کشیدن سگ روی تخت

به‌طورمثال به تختخواب بیایید و به آن‌ها بگویید به رختخواب خود بروید. قبل از اینکه روی تخت قرار بگیرند در را بازکنید. اگر بلند شدند فوراً در را ببندید. این کار را تکرار کنید تا وقتی‌که در باز می‌شود در رختخواب بمانند. سپس هنگامی‌که سگتان در رختخواب است کسی زنگ خانه را بزند، همین رفتارها را تکرار کنید. اگر در جای خود باقی ماندند، به آن‌ها پاداش دهید.

 

خسته نگه‌داشتن سگ!

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از پارس سگ این است که اطمینان حاصل کنید که سگ شما هرروز به‌اندازه کافی فعالیت جسمی و روحی می‌کند. سگ خسته سگ خوبی است و کمتر از ناراحت یا ناامید پارس می‌کند. بسته به نژاد، سن و سلامتی او، سگ شما ممکن است به چندین پیاده‌روی طولانی و همچنین یک بازی خوب تعقیب توپ نیاز داشته باشد.

 

تماس با مربی حرفه‌ای

با یک متخصص رفتارشناسی معتبر سگ تماس بگیرید. اگر فکر می‌کنید سگ شما نسبت به غریبه‌ها، اعضای خانواده یا سگ‌های دیگر واکنش نشان می‌دهد، یا اگر در آموزش‌های بالا ناموفق بود، از یک مربی حرفه‌ای مجاز سگ کمک و راهنمایی بگیرید.

 

آیا استفاده از قلاده‌های شوک برای جلوگیری از پارس مناسب است؟

یکی از سؤالات رایج درجلوگیری از پارس سگ این است که آیا قلاده‌های شوک الکتریکی واقعاً کار می‌کنند؟ به نظر می‌رسد قلاده شوک یکی از بدترین راه‌های جلوگیری از پارس سگ و البته راه‌حل سریع رفع مشکل باشد. توجه کنید که این ابزار برای رفع دلیل اصلی کار چندانی نمی‌کنند. آن‌ها می‌توانند یک سگ ترسیده را بیشتر ناراحت کنند.

ابزارهای مشابه زیادی وجود دارند که عملکرد اصلی آن‌ها ایجاد وحشت، ترساندن، ایجاد درد یا ناراحتی برای سگ پارس کننده است. درحالی‌که برخی از آن‌ها درواقع ممکن است به‌صورت فوری کار کنند اما متأسفانه آن‌ها فقط برای سرکوب رفتار بدون حل مشکل عمل می‌کنند. علاوه‌براین، آن‌ها با ایجاد استرس و حتی درد برای سگ، می‌توانند بیش‌ازحد به آن صدمه بزنند. بعلاوه، استفاده از این ابزارهای مجازات به پیوند بین شما آسیب می‌رساند. به این معنی که سگ شما در آینده کمتر از دستورات شما پیروی می‌کند.

با بستن وسیله‌ای مانند قلاده شوک الکتریکی به یک سگ ناراحت، باعث درد و ناراحتی بیشتر آن می‌شوید. بنابراین بسیار مهم است که هنگام پرداختن به راه‌های جلوگیری از پارس سگ، فقط به راه‌حل سریع فکر نکنید بلکه بیشتر بپرسید چرا حیوان خانگی من چنین کاری می‌کند؟

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از سگ های نژاد بزرگ و نکات اساسی در مورد سلامتی سگ درشت هیکل

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد پارس سگ برایتان مفید بوده باشد. اگر تمام این کارها را انجام دادید و جوابی نگرفتید، با یک متخصص مشورت کرده و یک مربی برای سگتان استخدام کنید تا دلیل پارس کردن او را مشخص کرده و به شما آموزش دهد که چگونه از آن جلوگیری کنید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

 

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارشین
ارشین
9 ماه قبل

سلام من یه سگ ۴ ماهیه ی شیترو دارم یه مدتیه که خیلی پارس میکنه به دامپزشک که گفتم چیزی نگفت میشه راهنمایی کنید؟؟

حمیدرضا
حمیدرضا
8 ماه قبل

اینکه سگی پارس میکنه به عابر یا به دیگر سگ ها راهش این نیست سگو از اونجا دور کنین یا پرده بکشین ک بقیه رو نبینه اینا چیه اخه بالا نوشتین اتفاقعا سگ باید توسط فرمانای اولیه ک دیده با اون صحنه ها رو به رو بشه اروم اروم و از فاصله زیاد و بهش تشویقی داده شه نه اینکه سگو دور کنین باید توی فاصله ای که سگ ارومه قرار بگیره و اروم نزدیک شه همراه با تشویق

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x