فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

دندان های شیری در گربه و اهمیت بهداشت و نگهداری دندان گربه

معرفی دندان‌ شیری در گربه

گربه با دندان متولد می‌شود، دندان‌های موقتی که ما به اسم دندان‌ شیری می‌شناسیم. این دندانها به لحاظ رنگ از دندان‌های دائمی متمایز هستند. دندان‌های شیری براق و شیری رنگ بوده و بسیار ظریف و شکننده و شیشه‌ای رنگ به نظر می‌رسند. اما دندان‌های دائمی محکم و عاجی رنگ هستند. در این مقاله از مجله پت خرید به نکاتی مهم درباره دندان‌های شیری گربه که اغلب از طرف صاحبان گربه‌ها نادیده گرفته می‌شود می‌پردازیم!

بچه ‌گربه‌ها بدون دندان‌های نمایان متولد می‌شوند. مراحل رشد دندان شیری گربه‌ها نسبتا سریع است. در حدود سه هفتگی پیدا شدن دندان‌های شیری آنها شروع می‌شود و در شش هفتگی و نهایتا هشت هفتگی، تمام ۲۶ دندان شیری آنها قابل مشاهده است. در چهار ماهگی هم دندان‌های شیری آنها به رشد کامل رسیده‌اند. وقتی بچه‌گربه‌ها به سن شش ماهگی برسند، دندان‌های دائمی جای دندان‌های قبلی را گرفته‌اند و همه ۳۰ دندان جدید آنها رشد کرده‌اند.

جالب است بدانید: بهداشت دهان و دندان حیوانات خانگی؛ نظافت دندانهای سگ و گربه

 

گربه ها تا چه زمانی دندان شیری دارند؟

بطور طبیعی بچه گربه‌ها این دندانها را در ۶ ماهگی بتدریج از دست می‌دهند و تا پایان ۶ ماهگی دیگر هیچ دندان شیری نباید داشته باشند.

هنگامی که رشد دندان‌های دائمی شروع می‌شود و به تدریج این دندان‌ها در حال بیرون زدن از بافت لثه هستند، فشار روی ریشه دندان‌های شیری زیاد می‌شود و شرایط پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند. معمولا وقتی بچه‌ گربه‌‌ها به سن ده هفتگی می‌رسند، روند رشد دندان‌های دائمی آنها شروع می‌شود.

در این مدت، بچه‌ گربه‌ها در غذا خوردن با مشکل مواجه می‌شوند، آب زیادی از دهانشان خارج می‌شود و ممکن است رفتار ناخوشایندی از خودشان نشان دهند. ممکن است دندان‌های شیری افتاده را روی زمین یا در جای خواب آنها ببینید اما معمولا این دندان‌ها هنگام غذا خوردن می‌افتند و بچه گربه‌ها آنها را همراه غذا می‌بلعند.

بسیاری از مردم در پایان ۶ ماهگی گربه‌های خود را برای عقیم کردن به دامپزشکی می‌برند و طی یک گزارش از بیمارستان حیوانات مک دونالد! دامپزشکان در بیشتر مواقع یک یا دو دندان شیری در دهان گربه مشاهده کرده‌اند که مجبور به خارج کردن آنها هستند. در مواردی هم تعداد بیشتری دندان شیری و به طبع آن مشکلات بیشتری برای گربه گزارش شده است.

دندان شیری در گربه ها

نشانه‌های شروع رشد دندان‌ شیری گربه‌ها

اگر رشد دندان در بچه‌ گربه شروع شده باشد، شرایط سختی را تجربه می‌کند و احساس ناخوشایندی در ناحیه دهان و دندان دارد. می توانید با تشخیص به موقع دلیل این ناراحتی‌ها، به او کمک کنید. به نشانه‌های زیر توجه کنید:

  • کم‌اشتهایی
  • کندتر یا تندتر جویدن غذا
  • کاهش وزن
  • تمایل به جویدن اشیاء در دسترس
  • بوی بد دهان ناشی از التهاب خفیف لثه (هنگام رشد دندان‌های دائمی)
  • آب‌ریزش از دهان
  • خون‌ریزی لثه
  • لمس دهان با پنجه‌ها

البته بعضی از این نشانه‌ها بین چند بیماری مرتبط با دهان و دندان مشترک هستند. بهترین راه مراجعه به دامپزشک است.

پیشنهاد مطالعه: مراقبت از بچه گربه های بی مادر ؛ چطور از گربه یتیم نگهداری کنیم؟

 

مشکلات مربوط به دندان شیری گربه

گاهی با وجود رویش دندان دائمی در کنار دندان شیری، دندان شیری با وجود لق بودن به خودی خود نمی‌افتد. اما اغلب به این مسئله به ظاهر بی‌اهمیت توجه ای نمی‌شود. حال آنکه باید بدانید دندان‌های شیری که برای همیشه در دهان گربه شما جا خوش می‌کنند شاید حتی باعث مرگ گربه شما شوند!

چیزی که اتفاق می‌افتد این است که دندان دائمی در کنار دندان شیری شروع به رشد می‌کند، این دندان فضای کافی برای رشد ندارد و به دندان کناری فشار وارد کرده و التهاب و عفونت لثه را موجب می‌شود! اگر به عفونت توجهی نشود از طریق گردش خون عفونت به همه بخش‌های بدن راه یافته و گاها در مواقع شدید حیوان را از پای در می‌آورد.

 

بی توجهی به دندان شیری پایدار و عوارض آن

مورد خفیف‌تر بی‌توجهی به این وضعیت این است که فضای مابین دندان‌های دائمی و دندان‌های شیری گربه بر جای مانده مملو از جرم و پلاکت می شود. چون تعداد دندانها بیش از حد طبیعی در دهان ست، فاصله بین دندان‌ها بسیار کم می شود. بر همین اساس در زمان مسواک زدن جرمها از میان دندان‌ها خارج نمی‌شود. این در دراز مدت باعث فساد دندان‌ها می‌شود.

جالب است بدانید: نشانه های استرس در گربه و روش مقابله با آن

باقی ماندن ریشه دندان شیری و ازدحام دندان‌ها علاوه بر  ایجاد مشکلات بهداشتی، باعث بروز بعضی از بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان می‌شود و در نتیجه عمر دندان را کم می‌کند. مهمترین این مشکلات و بیماری‌ها عبارتند از :

  • جرم دندان
  • پوسیدگی دندان
  • التهاب لثه
  • پیوره (بیماری بافت‌های اطراف دندان)
  • ضعیف شدن مینای دندان به دلیل سایش

همچنین در بعضی از موارد، رشد غیر طبیعی دندان‌های دائمی باعث ایجاد درد یا جراحت هنگام غذا خوردن می‌شود. برای نمونه، دندان نیش‌ دائمی فک پایین که با زاویه نامناسبی در قسمت داخلی فک رشد کرده است با سقف دهان برخورد می‌کند و باعث جراحت، درد و خون‌ریزی می‌شود.

 

سخن پایانی

بعد از تکمیل واکسیناسیون بچه گربه خود توجه داشته باشید تا قبل از زمان عقیم کردن هم قطعاً نیاز به چکاب دامپزشک برای بررسی وضعیت دندان های شیری در پایان ۶ ماهگی دارد. این ویزیت‌ها را سرسری نگیرید! هرگز با خمیر دندان هایی که برای انسانها طراحی شده دندان گربه خود را مسواک نکنید (فقط از مسواک و خمیر دندان مخصوص گربه استفاده کنید.)

اگر شما هم نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین نوروزی
5 سال قبل

سلام
ممنون از مطالبتون
در این دوران باید غذاهای خاصی بهشون بدیم؟ یا فرقی نمیکنه؟

پت خرید
مدیر
5 سال قبل

سلام ، خیر نیاز نیست غذای خاصی برای دندان ها داده بشه ، فقط از غذا های مخصوص بچه گربه استفاده کنید کافی است

donya
donya
5 سال قبل

سلام .پسر من دندون شیری هنوزنیوفتاده دوتا دندون پشت هم داره هم زمان رشد میکنه ودندون عقبی باعث میشه دندون جلویی کج رشد کنه ودائم دندون پایینیش میزنه بیرون و دور دهنش ک جای دندون اج میمونه زخم میشه انگار سوراخ شده و دندون همش اونجا مستقرمیشه و خون خشک شده میبینم .پسرمن الان ۶ماهشه اگه تاالان اینجوری داره رشد میکنه پس احتمالشهست که نیوفته ولازم ب دندانپزشکی وجراحی داره؟؟؟؟

پت خرید
مدیر
5 سال قبل
پاسخ به  donya

سلام. در این مورد نمیتونیم نظری بدیم لطفا به دامپزشکی مراجعه کنید و با متخصص مشورت کنید

Arya
Arya
5 سال قبل

سلام ببخشید دخترم الان پرید و سرش خورد لبه میز و دندونش شکست و حدود ۶ ماهشه این دندونش شیری بوده الان؟

سینا
سینا
4 سال قبل

سلام گربه ی من بر اثر ضربه از دهانش خون اومد آیا این باعث مرگ او میشود؟

سینا عوض زاده
سینا عوض زاده
4 سال قبل

سلام گربه ی من بر اثر ضربه از دهانش خون اومد آیا این باعث مرگ او میشود؟

Niran
Niran
3 سال قبل

سلام میخواستم بدونم زمان افتادن دندون های شیری گربه علائم خاصی از خودشون نشون میدن؟ مثلا مثل بی اشتهایی گاهی یا ریزش مو؟

1
1
Tasnim
Tasnim
1 سال قبل

سلام گربه من ۴ ماه است و یکی از دندون هاش لقه آیا طبیعیه ؟

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x