فروردین ۹, ۱۴۰۳
تصویر کمدی از سگی که عینک زده و در حال کتاب خواندن است

حافظه سگ ها چگونه عمل می کند؟

خیلی از صاحبان سگ می خواهند بدانند حافظه سگ ها چقدر است؟ یا اینکه حافظه سگ ها چطور کار می کند؟ شاید این سوال شما هم باشد. در این مقاله از مجله پت خرید به نحوه عملکرد حافظه سگ ها و درک آنها از زمان پرداخته ایم.

 

حافظه سگ ها چگونه عمل می کند؟

تحقیق در این باره که سگ ها زمان را چگونه درک می کنند محدود است. اما اگر به تحقیق وسیعی که روی دیگر حیوانات مثل جوندگان، پرنده ها و نخستی ها انجام شده نگاهی بیاندازیم می توانیم درباره سگ ها نیز بیشتر بدانیم. ویلیام رابرتز در مطالعاتش درباره اینکه حیوانات زمان را چگونه درک می کنند راجع به حافظه حیوانات، قدرت پیش بینی شان و غیره به نتایج قابل توجهی رسیده است. وی می گوید ” حیوانات در زمان گیر کرده اند”.

منظور او از بیان این حرف این است که بدون توانایی های برجسته، مثل حافظه ای که بخوبی شکل گرفته، حیوانات فقط در زمان حال زندگی می کنند. رابرتز معتقد است حیوانات نمی توانند به طور ذهنی در زمان به جلو یا عقب سفر کنند. انسان ها می توانند به صورت آگاهانه و با خواست خود به خاطرات خاص گذشته فکر کنند یا وقوع حوادثی را در آینده پیش بینی کنند. حیوانات قادر به انجام این کار نیستند.

بیشتر بخوانید: چرا سگ ها از بیرون بردن سر خود از شیشه ماشین لذت میبرند ؟

 

سگ ها چطور فرمان ها را به ذهن می سپارند؟

به نظر بسیاری از افراد این یک تئوری اشتباه است، مگر نمی توانیم حیواناتمان را آموزش دهیم؟ آیا این آموزشها به حافظه سگ وابسته نیستند؟
طبق نظریه رابرتز: نه لزوما اینطور نیست. حداقل نه آنطوری که ما در مورد حافظه فکر می کنیم! حیوانات برای انجام کارها می توانند همانطور آموزش ببینند که بچه های کوچک یاد می گیرند. طبق مطالعات انجام شده روی کودکان تا سن ۴ سال، بچه ها یاد می گیرند که کارهای زیادی انجام دهند. چهار دست و پا حرکت کردن و راه رفتن از جمله آنهاست. اما بچه ها از لحاظ ذهنی قادر نیستند که به یاد بیاورند که کی و چگونه این کارها را یاد گرفتند. به عبارت دیگر آنها فاقد قدرت حافظه چند رویدادی یا توانایی به یاد آوردن حوادث خاص گذشته هستند.

یک سگ می داند که به فرمان ” بشین” چگونه پاسخ دهد بدون اینکه خاطره ای از آن رویداد خاص داشته باشد که در حین آن این فرمان را یاد گرفته است.

پیشنهاد مطالعه: مراقبت از سگ بعد از جراحی؛ مراقبت ها برای تسریع بهبودی

 

عملکرد ساعت بیولوژیکی سگ ها

فقط این نیست که در مغز سگ عمل می کند تا به او در پیش بینی بی نقص زمان برگشت صاحبش کمک کند، ساعت های بیولوژیکی درونی نیز در این کار نقش خود را بازی می کنند. محققان از آزمایشاتی که بر روی کبوترها صورت گرفته به این نکته پی برده اند که ” یک ساعت درونی” به آنها اجازه می دهد تا یاد بگیرند که چه موقع و کجا غذا در دسترس است. بطور مشابه سگ ها هم احتمالا از نوسان گرهای شبانه روزی مثل نوسان روزانه هورمون ها،حرارت بدن و فعالیت عصبی و.. برای دانستن اینکه کی غذا ممکن است در ظرف ریخته شود یا کی صاحبش از کار به منزل بر می گردد استفاده کنند.

بجای به یاد آوردن اینکه چه مدت زمان بین وعده های غذایی سپری می شود یا اینکه چه ساعتی غذا داده می شود. سگ ها به حالات بیولوژیکی عکس العمل نشان می دهند که در ساعات مشخصی از روز به آنها دست پیدا می کنند. و هر روز راس همان ساعت به همان روش یکسان به این محرک پاسخ می دهند.

پت خرید را دنبال کنید :‌
2 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x