فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

بررسی روش های عقیم کردن سگ ماده و بهترین روش عقیم سازی سگ ها

عقیم کردن سگ های ماده

یکی از کارهایی که برای حفظ سلامت سگ ها اننجام می شود، عقیم کردن آنهاست. جدای از اینکه آیا عقیم کردن سگ کار درستی است یا خیر، عقیم کردن سگ ماده به صورت های مختلفی امکان پذیر است. از آن جمله روش های عقیم کردن سگها میتوان به  برداشت تخم دان ها، برداشت رحم، برداشت کامل رحم و تخمدانها و بستن لوله های رحمی اشاره کرد. در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی هر کدام از روش های عقیم سازی سگ های ماده خوایم پرداخت

 

عمل جراحی برای برداشت تخمدان های سگ ماده

این روش نسبت به سایر روش های عقیم سازی  سگ های ماده، ساده تر و عوارض بعد از عمل کمتری همراه خواهد بود. انجام این عمل جراحی را میتوان با رهیافت های مختلفی انجام داد و در صورت کوچک بودن جثه حیوان مهارت جراح و فراهم بودن شرایط با یک برش کوچک در قسمت بالایی محوطه ی شکمی هر دو تخمدان را میتوان خارج کرد.

بعد از انجام عمل فعالیت جنسی حیوان متوقف شده و میل جنسی در او به مرور تحلیل می رود. در این صورت سگ ماده به حیوانی آرام، باوقار و فرمان بردار تبدیل شده و دوره های جنسی در او مشاهده نمی شود.

انجام این عمل جراحی با وجود این که احتمال مشکلات و عفونت های رحمی را کاهش می دهد از وقوع آن ها به طور کامل جلوگیری نمی کند. برداشت رحم به تنهایی نیز با وجود این که مانع بروز آبستنی می شود ولی فعالیت جنسی سگ را متوقف نکرده و دوره های او همچنان ادامه خواهد داشت. در این وضعیت حتی سگ ماده جفتگیری نیز خواهد کرد.

جالب است بدانید: نگهداری از سگ پیر در خانه 

 

بستن لوله های رحمی در سگ های ماده

این روش هیچ گونه خللی در روند سلامت جنسی حیوان ماده وارد نکرده و همانند شرایط طبیعی سگ ماده وارد دوره های جنسی شده و در صورت وجود سگ نر جفت گیری کرده ولی باردار نمی شود. در ضمن این عمل جراحی مزیت پیشگیری از بیماری های دستگاه تناسلی را نداشته و تغییری در احتمال وقوع آنها نمی دهد.

تنها مزیت این روش نسبت به روش های دیگر برگشت پذیر بودن نسبی آن است و در صورتی که صاحب سگ در آینده بخواهد از حیوان خود توله داشته باشد امکان برگشت نسبی به وضعیت طبیعی با یک عمل جراحی مهیا خواهد بود. البته برگشت پذیری این روش قطعی نبوده و با درصدی خطا همراه است.

پیشنهاد مطالعه: علل غرغر کردن سگ‌ها ؛ دلایل غر زدن سگ و نحوه کنترل آن

 

برداشتن کامل رحم در سگ های ماده

مناسب ترین روش برای عقیم کردن سگ ماده برداشت کامل رحم به همراه تخمدان هاست. این عمل جراحی که اواریوهیسترمتومی نامیده می شود دوره های جنسی در سگ را به طور کامل متوقف کرده از ایجاد بیماری های رحمی و عوارض آن ها برای همیشه پیشگیری می کند. همچنین از به وجود آمدن تومور های پستانی با درصد بسیار بالایی جلوگیری به عمل می آورد. اگر این عمل قبل از اولین فحلی انجام شود احتمال ایجاد تومور های پستانی در آینده به درصد بسیار پایینی در حد کمی بالاتر از صفر می رسد.

بعد از اولین فحلی این میزان به ۸ درصد و بعد از چندمین فحلی به ۲۸ درصد میرسد. ولی برداشت کامل رحم و تخمدان قبل از بلوغ ممکن است عوارضی برای سگ ماده در برداشته باشد.

بهترین زمان برای انجام آن بعد از اولین فحلی است. برای انجام این عمل نیاز به بیهوشی عمومی و ایجاد برش در نیمه ی پائینی شکم است. از طریق این برش ابتدا رحم و سپس تخمدان ها در دسترس قرار گرفته و پس از بستن انتهای رحم و محل اتصال لیگامنتهای نگهدارنده تخمدان ها و رحم و مسدود کردن عروق خونی ناحیه آن ها به طور کامل خارج می شوند.

انجام این عمل جراحی دارای خطرات احتمالی که در همه اعمال جراحی وجود دارد. از قبیل خونریزی، احتمال مرگ بر اثر بیهوشی و یا عفونت ناحیه برش و…  همچنین ممکن است باعث ایجاد عفونت های محوطه شکمی و چسبندگی اندام های داخلی یا باز شدن بخیه ها پس از عمل نیز بشود.

جالب است بدانید: مراقبت از سگ بعد از جراحی؛ مراقبت ها برای تسریع بهبودی

سخن پایانی

البته احتمال وقوع موارد ذکر شده در صورت مهارت جراح و رعایت اصول کامل جراحی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. عمده عوارض برداشت کامل رحم و تخمدان ها در سگ ها در انجام زودرس و قبل از بلوغ حیوان پدیدار می شود. افزایش اشتها و چاقی، بی اختیاری در دفع ادرار و التهاب بافت فرج از پیامدهای آن محسوب می شود. به هر حال انجام این عمل قبل ار بلوغ به صلاح نبوده و توصیه نمی شود.

نظر شما چیست؟ اگر نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
م -محمدی
6 ماه قبل

امکان ساخته شدن دارو خوراکی و تزریقی در عقیم کردن ممکن هست و کی وارد بازار میشه چون من به عنوان یک پرستار و داشتن یه پاپی اشپیتزو در خانه به این راه عقیم شدن حیوانم نیازمندم لطفا کمکم کنید چون راه های پیشنهادی رو نمی‌پذیرم چون امکان عوارض در حیوان خواهد بود

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x